dr Danuta Ochojska
- Jednostka:
Instytut Psychologii - Budynek: ul. Ćwiklińskiej 1
- Pokój: 107
- Nr telefonu: 178721837
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-0535-1884
- Konsultacje dla studentów: Tydzień A: środa 11.30-13.00, ul. ks. Jałowego 24, p.22; Tydzień B: środa 11.15-12.45, ul. Ćwiklińskiej 1, p. 107
Informacje
ZAINTERESOWANIA NAUKOWE: problematyka z zakresu psychologii klinicznej, neuropsychologii i psychologii rodziny.
Badania prowadzone przez Autorkę dotyczą głównie funkcjonowania systemów rodzinnych w sytuacjach trudnych (rodziny patologiczne, rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, z osobą przewlekle chorą). Analizy obejmują również problematykę transmisji pokoleniowej komunikacji w rodzinie, systemu wartości i oddziaływań wychowawczych oraz znaczenia QEEG w diagnozowaniu zaburzeń psychicznych. Jest autorką 80 artykułów, monografii pt. „Stwardnienie rozsiane i rodzina” oraz współredaktorem pracy „Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia”. Pełni funkcję koordynatora poradni psychologicznej „No stress” dla studentów.
RESEARCH INTERESTS: issues in the field of clinical psychology, neuropsychology and family psychology.
The research conducted by the author concerns mainly the functioning of family systems in difficult situations (pathological families, families with a disabled child, families with a chronically ill person). The analyzes also cover the issue of generational transmission of communication in the family, the system of values and educational influences, and the importance of QEEG in diagnosing mental disorders. She is the author of 80 articles, monograph “Multiple sclerosis and family” and book co-editor “Education, rehabilitation and therapy of people expecting support". She acts as the coordinator of a psychological counseling center “No stress” for students.
Publikacje
- [współaut.] Kopańska M, Brydak K, Bartman P [et al.] The importance of QEEG in diagnosing and evaluating the effectiveness of EEG biofeedback therapy in children with mild autism spectrum disorder, revealing attention deficit disorder. - Acta Neuropsychologica, 2024, Vol. 22, iss. 4, p. 463-479
- [współaut.] Kopańska M, Trojniak J, Sarzyńska I [et al.] Innovative forms of therapy for patients with COVID-19 and after COVID-19 : A systematic review. - Archives of Physiotherapy and Global Researches, 2023, Vol. 26, nr 1, s. 21-33
- [współaut.] Kopańska M Wykorzystanie EEG neurofeedbacku w rehabilitacji padaczki dziecięcej. - Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 2022, T. 17, nr 1-2, s. 24-30
- [współaut.] Kopańska M, Banaś-Ząbczyk A, Błajda J [et al.] Attempted brain wave modelling in participants under severe chronic stress using quantitative electroencephalogram. - Journal of Physiology and Pharmacology, 2022, Vol. 73, iss. 3, s. 459-468
- [współaut.] Kopańska M, Chojdak-Łukasiewicz J, Sochocka M [et al.] Selected Methods of Therapeutic Interactions With People With Mild Symptoms of Autism Spectrum Disorder. - Frontiers in Psychiatry, 2022, Vol. 13
- [współaut.] Kopańska M, Dejnowicz-Velitchkov A, Banaś-Ząbczyk A Quantitative Electroencephalography (QEEG) as an Innovative Diagnostic Tool in Mental Disorders. - International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, Vol. 19, iss. 4
- [współaut.] Kopańska M, Muchacka R, Dejnowicz-Velitchkov A [et al.] Comparison of QEEG Findings before and after Onset of Post-COVID-19 Brain Fog Symptoms. - Sensors, 2022, Vol. 22, iss. 17
- [współaut.] Kopańska M, Mytych W, Banaś-Ząbczyk A Development of a brain wave model based on the quantitative analysis of EEG and EEG biofeedback therapy in patients with panic attacks during the COVID-19 pandemic. - Scientific Reports, 2022, Vol. 12
- [współaut.] Kopańska M, Pietluch K, Półtorak S [et al.] Assessment Of Physical Activity And Quality Of Life Of Students In The Day Of Covid-19 Pandemic. - Przegląd Epidemiologiczny, 2022, vol. 74, nr 1, s. 67-78
- [współaut.] Kopańska M, Pietluch K, Półtorak S [et al.] Ocena aktywności fizycznej i jakości życia studentów w dobie pandemii COVID-19 W: Potrzeby i standardy współczesnej rehabilitacji : XIV Międzynarodowe Dni Rehabilitacji, Rzeszów, 24-25 lutego 2022 r., Konferencja Online : streszczenia / pod redakcją Teresy Pop, Andrzeja Kwolka, Andżeliny Wolan-Nierody, Joanny Baran. Rzeszów, Bonus Liber Sp. z o.o.: 2022, S. 154
- [współaut.] Kopańska M, Banaś-Ząbczyk A, Sochocka M [et al.] Brain as the house of autistic soul : current trends in analyzing the risk factors and building up the diagnosis in mild forms of autism spectrum disorder. - Journal of Physiology and Pharmacology, 2021, vol. 72, iss. 6, 12 s.
- [współaut.] Kopańska M, Dejnowicz-Velitchkov A Diagnozowanie ADHD z zastosowaniem QEEG i planowanie terapii EEG-biofeedback (neurofeedback) - badania pilotażowe. - Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2021, Vol. 27, nr 2, s. 205-212
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A The quality of communication between spouses raised in nuclear and single-parent families. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2021, T. 47, nr 3, s. 286-308
- [współaut.] Pasternak J Błędy diagnostyczne w zaburzeniach ze spektrum autyzmu i ich konsekwencje - opisy przypadków. - Psychiatria Polska, 2021, Vol. 55, nr 4, s. 787-799
- [współaut.] Pasternak J The selected psychosocial risk factors in the development of personality disorders in a group of Polish young adults. - Journal of Psychopathology, 2021, Vol. 27, nr 3, p. 125-134
- [współaut.] Pasternak J Percepcja źródeł stresu i sposoby jego odreagowania w grupie studentów z ADHD. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(spec.), s. 74-79
- [współaut.] Pasternak J Postawy rodzicielskie w percepcji studentów z ADHD. - Wychowanie w Rodzinie, 2019, T. 20, nr 1, s.181-194
- [współaut.] Pasternak J Zaburzenia osobowości u kobiet i mężczyzn : Przegląd literatury. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(spec.), s. 68-73
- [współaut.] Sozańska A, Wiśniowska-Szurlej A, Kołodziej-Lackorzyńska G [et al.] An analysis of social competences of professionally active physiotherapists in southeastern Poland - a pilot study. - Postępy Rehabilitacji, 2019, Vol. 31, iss. 1, s. 5-14
- Organizacja przestrzeni klasy szkolnej a efektywność nauczania. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 4(30), s. 32-37
- Efektywna komunikacja w kształtowaniu świadomości rodziców w zakresie potrzeby realizacji szczepień ochronnych W: Szczepienia ochronne w badaniach naukowych i praktyce lekarskiej / red. Jacek Tabarkiewicz, Paulina Frączek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 52-63
- Psychologiczne problemy w relacjach społecznych studentów z niepełnosprawnością W: Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie)pełnosprawnością / red. nauk.Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 40-49
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A Relacje w rodzinie pochodzenia a komunikowanie się w małżeństwie. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2018, R. 58, nr 4, s. 33-44
- Niepowodzenia szkolne uczniów klas początkowych a percepcja własnych doświadczeń szkolnych rodziców. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2018, nr 3, s. 52-61
- Radzenie sobie ze stresem uczniów w okresie dorastania. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 4(26), s. 467-474
- Mobbing jako zagrożenie poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Nasilenie zjawiska na podstawie badań wśród pracowników sektora publicznego W: Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym / redakcja naukowa Elżbieta Napora, Monika Stawiarska-Lietzau, Elżbieta Kornacka-Skwara ; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie: 2018, S. 129-141
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A Poziom osiągnięć w szkole średniej a oddziaływania rodziców w retrospektywnej ocenie studentek kierunków pedagogicznych. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 15, nr 1, s. 233-249
- [współaut.] Pasternak J Zaburzenia osobowości u studentów a retrospektywna ocena postaw rodziców. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 16, nr 2, s. 191-211
- Czynniki motywujące do nauki w szkole średniej z perspektywy studentek kierunków pedagogicznych. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 4 (22), s. 65-71
- [współaut.] Pasternak J Czynniki ryzyka zaburzeń psychicznych wśród studentek i studentów z terenu Podkarpacia W: Kobiety i mężczyźni : różnice, podobieństwa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 77-88
- [współaut.] Wańczyk-Welc A Formy wspierania rozwoju dziecka przez rodziców a doświadczenia z własnego dzieciństwa W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 157-167
- [współaut.] Wańczyk-Welc A Kryteria doboru partnera a powodzenie małżeństwa W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 101-114
- Budowanie relacji terapeutycznej z dziećmi ze spektrum zaburzeń autystycznych W: Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 13-25
- Relacje z teściową : stereotypy a rzeczywistość W: Etyka - rodzina - społeczeństwo. T. 2 / red. nauk. Andrzej Garbarz, Wiesław Matyskiewicz, Magda Urbańska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 175-189
- [współaut.] Pasternak J Zaburzenia psychiczne u studentów a ich retrospektywna ocena postaw rodzicielskich. Implikacje do psychoterapii. - Psychoterapia, 2016, nr 4, s. 87-100
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A Korzyści i problemy wynikające z tworzenia klas integracyjnych w percepcji nauczycieli z małych i dużych szkół W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły / pod red. nauk. Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 68-81
- Hierarchia wartości rodzinnych młodzieży a oddziaływania rodzicielskie W: Psychologiczne uwarunkowania wartości : rodzina - sens i wartość ludzkiego życia - religijność / redakcja naukowa Jacek Łukasiewicz, Marian Zdzisław Stepulak. Siedlce, Wydawnictwo Diecezji Siedleckiej "Unitas": 2016, S. 95-110
- Oddziaływania młodych matek wobec dzieci a ich percepcja postaw rodziców z własnego dzieciństwa W: Kompetencje życiowe młodych dorosłych / redakcja naukowa Małgorzata Marmola, Anna Wańczyk-Welc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 211-222
- Postawy ojców wobec dzieci, a ich percepcja oddziaływań rodziców z własnego dzieciństwa W: System rodzinny w ujęciu temporalnym. Przeszłość - Teraźniejszość - Przyszłość / redakcja naukowa Marian Zdzisław Stepulak, Jacek Łukasiewicz. Lublin, Innovatio Press, Wydawnictwo Naukowe: 2016, S. 99-114
- Psychospołeczne aspekty stresu szkolnego wśród młodzieży W: Patologie edukacji : ideologia, polityka, biurokracja. 1 / Natasza Starik, Andrzej Zduniak (redakcja naukowa). Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2016, S. 219-232
- Psychoterapia i rola rodziny W: Rehabilitacja w chorobie Parkinsona / red. nauk. Andrzej Kwolek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 101-116
- Siła wpływu matki i ojca na rozwój dziecka : analiza porównawcza oddziaływań rodziców W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym / pod redakcją naukową Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 127-140
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych osób pracujących w zawodach związanych z zarządzaniem kryzysowym W: Racjonalność a bezpieczeństwo organizacji. 2 / Małgorzata Kuć, Andrzej Zduniak (redakcja naukowa). Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2016, S. -268
- [współaut.] Marmola M, Węgrzyn-Białogłowicz K Sytuacja psychospołeczna w rodzinach jedno- i wielodzietnych w percepcji dzieci. - Wychowanie w Rodzinie, 2015, T. 11, nr 1, s. 193-211
- [współaut.] Marmola M, Węgrzyn-Białogłowicz K Poziom empatii u pielęgniarek a ich stosunek do ludzi starych W: Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 1, Perspektywa psychologiczno-medyczna / red. Paweł Brudek, Stanisława Steuden, Izabella Januszewska, Anna Gamrowska. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2015, S. 457-478
- [współaut.] Marmola M, Węgrzyn-Białogłowicz K Sytuacja psychospołeczna w rodzinach jedno- i wielodzietnych w percepcji dzieci W: Trajektorie więzi rodziny współczesnej / pod red. Ewy Jurczyk-Romanowskiej, Kamili Gandeckiej. Wrocław, Uniwersytet Wrocławski. Instytut Pedagogiki: 2015, S. 193-211
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A Stereotypy i postawy wobec cudzoziemców W: Polityka migracyjna w kontekście lokalnym na przykładzie województwa podkarpackiego : publikacja zbiorowa / pod red. nauk. Anny Gąsior-Niemiec i Sylwii Pelc. Rzeszów, Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna: 2015, S. 146-162
- Formy wsparcia psychologicznego osób ze stwardnieniem rozsianym i ich rodzin. Znaczenie psychoterapii W: Rehabilitacja w stwardnieniu rozsianym / redakcja naukowaAndrzej Kwolek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 136-162
- Formy wspierania systemu rodzinnego z dzieckiem z niepełnosprawnością W: Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych / red. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 75-87
- Predyspozycje indywidualne a decyzje edukacyjno-zawodowe studentów : (analiza kompetencji osobistych i społecznych studentów wybranych kierunków studiów) W: Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne : wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku. 4 / red. nauk. Natalia Anna Fechner, Andrzej Zduniak. Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2015, S. 525-535
- Wiedza rodziców na temat preferencji programów telewizyjnych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym W: Oblicza współczesnej rodziny / red. nauk. Katarzyna Serwatko, Anna Śniegulska. Sanok, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku: 2015, S. 201-210
- [współaut.] Marmola M, Węgrzyn-Białogłowicz K Niektóre uwarunkowania radzenia sobie ze stresem osób starszych W: Pedagogiczne, psychologiczne i społeczne refleksje nad zdrowiem oraz skuteczną edukacją zdrowotną / [red. nauk. Wojciech Błażejewski, Zbigniew Ruszaj]. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2014, S. 99-114
- Style radzenia sobie w sytuacji trudnej, preferowane przez rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną W: Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 177-197
- Style radzenia sobie ze stresem wśród nauczycieli a specyfika pracy W: Pedagogiczne, psychologiczne i społeczne refleksje nad zdrowiem oraz skuteczną edukacją zdrowotną / [red. nauk. Wojciech Błażejewski, Zbigniew Ruszaj]. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2014, S. 73-88
- [współaut.] Marmola M, Wańczyk-Welc A Postawy studentów wobec uchodźców W: Wartości etyczne w pracy z uchodźcami. Rzeszów, Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna z siedzibą w Rzeszowie: 2013, S. 129-154
- Portret emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym W: Wczesna edukacja dziecka : implikacje do praktyki pedagogicznej / red. naukowa Elżbieta Dolata, Sławomira Pusz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 89-104
- Zachowania autoagresywne u dzieci i młodzieży oraz formy wsparcia W: Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla, Maria Żak. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, S. 307-323
- [współaut.] Barłóg K Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia / red. nauk. Krystyna Barłóg, Danuta Ochojska. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, 303, [2] s.
- [współaut.] Marmola M Wybór studiów pedagogicznych a kompetencje osobiste i społeczne (predyspozycje indywidualne studentów pedagogiki do udzielania wsparcia) W: Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia / red. nauk. Krystyna Barłóg, Danuta Ochojska. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, S. 241-255
- Metody wychowawcze preferowane przez rodziców a osiągnięcia szkolne dzieci W: Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 62-80
- Transmisja pokoleniowa oddziaływań wychowawczych w rodzinie W: Dalej w tę samą stronę : księga jubileuszowa dedykowana profesor Marii Braun-Gałkowskiej / red. Iwona Ulfik-Jaworska, Aleksandra Gała. Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II: 2012, S. 249-270
- Psychologiczne wyznaczniki efektywnego funkcjonowania ucznia w szkole W: Rodzina, szkoła, środowisko lokalne : współczesne wyzwania / red. Beata Szluz, Wiesława Walc. Rzeszów, KORAW Dorota Kocząb: 2011, S. 49-62
- Zachowania lękowe u dzieci a osiągniecia szkolne W: Uczeń zdolny w rodzinie i w szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki, Eugeniusz Szal. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2011, S. 175-198
- Transmisja pokoleniowa stylów porozumiewania się w rodzinie W: Przemiany współczesnej rodziny polskiej / [red. Sylwia Pelc] ; Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna w Rzeszowie. Rzeszów, Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna: 2010, S. 114-128
- Niektóre korelaty poczucia zadowolenia i efektywności pracy wychowawców placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich i zakładów karnych W: Zagadnienia readaptacji społecznej skazanych / pod red. Franciszka Kozaczuka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, S. 285-298
- Analiza sytuacji w rodzinie generacyjnej w percepcji osób odbywających karę pozbawienia wolności W: Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych / pod red. Franciszka Kozaczuka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 439-449
- Nauczyciel przedszkola wobec integracji dzieci niepełnosprawnych umysłowo i zdrowych W: Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci / pod red. Eugenii Iwony Laski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 122-134
- Niektóre psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo W: Między literaturą a medycyną. Cz. 2, Problemy psychologiczne ludzi cierpiących w badaniach interdyscyplinarnych / red. nauk. Eugenia Łoch, Grzegorz Wallner. Lublin, Norbertinum: 2007, S. 111-122
- Przemoc w szkole średniej z perspektywy studentów W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 2, Kulturowe i edukacyjne aspekty zjawiska / pod red. Wiesławy Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 67-78
- Rodzina pochodzenia a wyobrażenia na temat małżeństwa i rodziny prokreacyjnej W: Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 68-78
- [współaut.] Niżankowska-Półtorak B Niektóre psychospołeczne aspekty funkcjonowania w szkole sprawców i ofiar agresji W: Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich / pod red. Franciszka Kozaczuka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 278-285
- Osobowość antyspołeczna : geneza, rozwój i obraz kliniczny : Mieczysław Radochoński / Danuta Ochojska. - Kwartalnik Edukacyjny, 2006, nr 3, s. 102-104
- Rodzina a proces zmagania się z chorobą W: Sobie moc czyli rehabilitacja wielowymiarowa w stwardnieniu rozsianym / red. Joanna Woyciechowska. Tarnów, Bel-Druk & Krzysztof Borowiec: 2004, S. 196-200
- Niezamierzone oddziaływania wychowawcze w szkole wobec uczniów niepełnosprawnych fizycznie i przewlekle chorych W: Integracja w teorii i praktyce edukacji szkolnej / red. nauk. Czesław Lewicki, Władysław Jakubowicz ; Kolegium Nauczycielskie Tarnobrzeg, Uniwersytet Rzeszowski. Rzeszów, Fosze: 2003, S. 39-51
- Projekcyjny obraz sytuacji rodzinnej u dzieci z rodzin z bezrobotnym ojcem W: Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Danuty Osik, Anny Wojnarskiej. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2001, S. 177-181