dr hab. prof. UR Dorota Karkut
- Jednostka:
Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa - Budynek: A1
- Pokój: 109
- Nr telefonu: +48 17 872 12 40
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-6681-6537
- Konsultacje dla studentów: czwartek 13:30-15:00
Informacje
Miejsce pracy:
Zakład Badań nad Literaturą i Edukacją Polonistyczną - Kierownik
- Rejtana 16C, 35-959 Rzeszów
e-mail: [email protected]
Wykształcenie:
- dr hab. nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo (Uniwersytet Rzeszowski, 2018)
Zainteresowania naukowe:
- integracja kształcenia humanistycznego;
- związki literatury z muzyką i malarstwem w edukacji polonistycznej;
- konteksty historyczne w nauczaniu literatury i języka polskiego,
- rola zainteresowań historycznych w kształceniu tożsamości humanistycznej;
- czytelnictwo książek o tematyce historycznej wśród uczniów;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prowadzone zajęcia dydaktyczne:
- wykłady monograficzne
- metodyka nauczania języka polskiego (wykłady i ćwiczenia)
- warsztaty metodyczne
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Publikacje
- Monografie naukowe:
Dorota Karkut, Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Dorota Karkut, Miejsce i rola historii w edukacji polonistycznej. Badania i refleksje nad świadomością historyczną uczniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017.
- Redagowane monografie naukowe:
Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. D. Karkut, T. Półchłopek, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Lektura wobec wyzwań współczesności, red. D. Karkut, A. Kucharska-Babula, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2020.
- Rozprawy i artykuły: (wybór)
O trudnej sztuce percepcji dzieł literackich i malarskich, „Zeszyty Naukowe UR. Seria Filologiczna Dydaktyka” 1, red. H. Kurczab, J. Pasterska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2002, z. 1, s. 40-52.
Wykorzystanie metody przekładu intersemiotycznego w szkole średniej na przykładzie opisu obrazu [w:] Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej: obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga i M. Sienko, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.
Związki literatury i historii w programach nauczania języka polskiego szkół ponadgimnazjalnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka” 2008, z. 5, red. Zygmunta Sibiga, s. 59-72.
Interpretacja jako dialog: w poszukiwaniu celów i metod interpretacji dzieła malarskiego [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae 2010, nr 1, s. 254-26.
Twórczość Juliusza Słowackiego w świetle różnych tekstów kultury, [w:]Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. Dorota Karkut, Tadeusz Półchłopek, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.
Chopin i jego muzyka w obliczu historii, [w:] Chopin w polskiej szkole i kulturze, red. Z. Budrewicz, M. Sienko, R. Ławrowska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011.
Między tradycją a nowoczesnością. Nauczyciel polonista wobec historii, [w:] Osoba nauczyciela. Polonista przewodnikiem ucznia po meandrach wiedzy, red. G. Różańska, Słupsk 2011.
Rola wzorów i autorytetów postaci historycznych w kształtowaniu tożsamości uczniów szkół ponadgimnazjalnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, III, red. M. Jędrychowska, M. Szymańska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2011, nr 3, s. 81-94.
O nauczaniu języka polskiego i historii w szkole polonijnej [w:] Edukacja polonistyczna. T.1, Materiały z zakresu dydaktyki literatury i języka polskiego dla studentów i nauczycieli, red. D. Hejda, E. Mazur, Rzeszów 2011, s.186-202.
Spotkania z malarstwem na lekcjach języka polskiego [w:] Problemy integracji i zagadnienia aksjologiczne w edukacji polonistycznej, Rzeszów 2012, s. 95-113.
Po co Sienkiewicz jest dziś potrzebny szkole? [w:] Polscy Nobliści w dyskursie literackim, dydaktycznym i kulturowym, red. G. Różańska, Słupsk 2012, s. 225-253.
Historia zobowiązuje. Uczniowskie spojrzenie na Sandomierz [w:] Mała ojczyzna wobec wielokulturowej Europy, red. G. Różańska, Pruszcz Gdański – Słupsk 2013, s. 259-279.
Integracja czy specjalizacja – o przygotowaniu do zawodu nauczyciela studentów polonistyki i historii [w:] Integracja wczoraj i dziś w kształceniu polonistycznym, red. naukowa A. Jakubowska-Ożóg, E. Kozłowska, A. Kucharska-Babula, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2013, s. 119-132.
Doświadczanie historii w lekturze gimnazjalistów [w:] Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej, T. 2: Literatura i kultura, redakcja naukowa Z. Budrewicz, M. Sienko, Wydawnictwo Libron, Kraków 2013, s. 297-315.
„Takie będą rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” – współczesne cele edukacji historycznej i obywatelskiej na tle tradycji KEN. Przegląd stanowisk, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” V, red. Z. Budrewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, s. 51-65.
Dlaczego i jak uczyć o Holokauście na lekcjach języka polskiego w gimnazjum, „Zeszyty Naukowe UR. Seria Filologiczna. Dydaktyka Polonistyczna”, red. A. Jakubowska-Ożóg, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, nr 1/2015, s. 32-40.
Skandal wokół „Kamieni na szaniec” – reinterpretacja szkolnej lektury [w:] Sensacja, prowokacja, skandal. O przekraczaniu norm kulturowych, red. G. Różańska, Pruszcz Gdański – Słupsk, 2016, s. 211-225.
„Dziewczynka w czerwonym płaszczyku” – historia prywatna małej Romy [w:] Bohaterowie nie tylko lektur szkolnych, red. A. Jakubowska-Ożóg, D. Hejda, Rzeszów 2016, s. 194-202.
Rodzice i nauczyciele zapraszają do świata książki – o rozwijaniu zainteresowań i postaw czytelniczych dzieci i młodzieży [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, T. 2, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016, s. 57-71.
Komu dzisiaj potrzebna jest przeszłość? „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego w dyskursie edukacyjnym i historycznym, [w:] „Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 227-241.
Problematyka tożsamości, narodowej, regionalnej na lekcjach języka polskiego – dylematy i perspektywy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” VII, red. M. Pieniążek, M. Szymańska, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2017, s. 216-228.
- Inne publikacje: (wybór)
Elsie Rosaline Masson, Wiatr od Armoryki : bretońskie podania i legendy, przeł. M. Skowerski; wstępem opatrzyła D. Karkut, Wydawnictwo Armoryka, Sandomierz 2009, Seria: Biblioteka Celtycka, nr 1.
Edward Callow, Phynodderre : historia czarodziejskiej miłości i inne legendy z Wyspy Man, przeł. M. Skowerski; wprow. D. Karkut, Wydawnictwo Armoryka, Sandomierz 2009, Seria: Biblioteka Celtycka , nr 7.
Franciszek Salezy Jezierski, Goworek herbu Rawicz, wojewoda sandomierski. Powieść z widoku we śnie; wstępem opatrzyła D. Karkut, Wydawnictwo Armoryka, Sandomierz 2011, Seria: Biblioteka Tradycji Sandomierskiej, nr 2.
- Recenzje: (wybór)
Charlotte Guest, Mabinogion. Cztery gałęzie Mabinogi, przeł. A. Sarwa; wstępem opatrzył P. Sławiński, Wydawnictwo Armoryka, Sandomierz 2009, Seria: Biblioteka Celtycka, nr 3.
Ferdynand Kuraś, Tatarzy w Sandomierzu dwie legendy wierszem opowiedziane ; wstępem opatrzyła A. Stachoń, Wydawnictwo Armoryka, Sandomierz 2011, Seria: Bibiloteka Tradycji Sandomierskiej, nr 3.
Publikacje
- O znaczeniu badań nad edukacją polonistyczną w przygotowaniu kandydatów do zawodu nauczyciela. - Dydaktyka Polonistyczna, 2023, T. 18, nr 9, s. 113-130
- Propozycje ponowoczesnych interpretacji : metodyczny dwugłos o praktykowaniu lektury i praktykach czytania [recenzja]. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova, 2022, No 7, s. 283-290
- Możliwości terapeutyczne literatury dla dzieci i młodzieży w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, Educatio Nova, 2021, No 6, s. 329-342
- Uczynić tradycję bliższą uczniowskim doświadczeniom - refleksje o współczesnym czytaniu poezji w szkole ponadpodstawowej. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 2021, T. 12, No 330, s. 350-365
- [współaut.] Kucharska-Babula A Misja Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie w procesie wspomagania środowiska oświatowego : 75-lecie działalności. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 178 s.
- Jak przybliżyć bohatera? Propozycja lektury Pamiętnika matki Zdzisławy Bytnar na lekcjach języka polskiego W: Lekcja polski(ego) : praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 1, Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej / redakcja naukowa Anita Gis, Krzysztof Koc, Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Mirosław Wobalis ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2021, S. 339-355
- [współaut.] Kucharska-Babula A Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 229 s.
- Wychowanie do lektury wobec świata wartości uczniów W: Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 26-39
- Osoba z niepełnosprawnością w literaturze dziecięcej i młodzieżowej na przykładzie powieści Magdy Papuzińskiej Wszystko jest możliwe W: Deformacja - brzydota - odmienność : literatura, język, kultura, dydaktyka / pod redakcją Grażyny Różańskiej. Słupsk, Akademia Pomorska w Słupsku: 2020, S. 215-235
- Zdaniem polonistów - reforma w szkole podstawowej w świetle badań własnych. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 2019, T. 10, s. 89-99
- Być albo/i mieć... aksjologiczne dylematy współczesnej edukacji polonistycznej wobec postaw przyszłych i obecnych nauczycieli W: Polonistyka i świat wartości : edukacja polonistyczna jako wartość / redakcja Magdalena Marzec-Jóźwicka, Agnieszka Karczewska, Sławomir Jacek Żurek, przy współpracy Małgorzaty Nowak. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2019, S. 241-255
- Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych W: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole : między schematyzmem a kreatywnością / redakcja naukowa Katarzyna Maciejak, Magdalena Trysińska. Warszawa, Uniwersytet Warszawski: 2019, S. 347-362
- Wymowne milczenie w świecie obrazów i wobec obrazów W: Przemilczane, niewypowiedziane... : o związkach między słowem a milczeniem / pod redakcją Grażyny Różańskiej. Ustka ; Bydgoszcz, Instytut Wydawniczy "Świadectwo": 2019, S. 186-197
- Nostalgiczny spacer po ulicy Nowe Miasto, czyli Kolbuszowa we wspomnieniach matki Janka Bytnara. - Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2018, nr 4, s. 137-146
- O aktywności twórczej nauczyciela i uczniów w nowej Podstawie programowej. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, 2018, T. 9, s. 99-107
- Terapeutyczna moc literatury i innych dziedzin sztuki odkrywających sens życia i śmierci. - Dydaktyka Polonistyczna, 2018, nr 4(13), s. 199-209
- Byłaś moim niebem..., czyli o miłości, która nie umiera [recenzja]. - Dydaktyka Polonistyczna, 2017, nr 3(12), s. 255-259
- Gatunki pisarstwa historycznego w odbiorze uczniów szkół ponadgimnazjalnych. - Dydaktyka Polonistyczna, 2016, nr 2(11), s. 40-53
- Problematyka tożsamości narodowej, regionalnej na lekcjach języka polskiego : dylematy i perspektywy. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 2017, Vol. 8, nr 227, s. 216-228
- Miejsce i rola historii w edukacji polonistycznej : badania i refleksje nad świadomością historyczną uczniów. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 276 s.
- Komu dzisiaj potrzebna jest przeszłość? Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego w dyskursie edukacyjnym i historycznym W: Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2017, S. 227-239
- Patriotyzm - zawsze ważny i aktualny temat lekcji języka polskiego i historii W: Powrót do ojczyzny? : patriotyzm wobec nowych czasów : kontynuacje i poszukiwania / redakcja naukowa Cezary Smuniewski, Paweł Sporek. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Nauki o Polityce: 2017, S. 245-258
- Dziewczynka w czerwonym płaszczyku - historia prywatna małej Romy W: Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur / pod red. Alicji Jakubowskiej-Ożóg i Danuty Hejdy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 194-201
- Rodzice i nauczyciele zapraszają do świata książki - o rozwijaniu zainteresowań i postaw czytelniczych dzieci i młodzieży W: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie : powszechność i elitarność polonistyki. T. 2 / redakcja naukowa Ewa Jaskółowa, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Diany Jagodzińskiej i Anny Zok-Smoły. Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego: 2016, S. 57-69
- Skandal wokół "Kamieni na szaniec" - reinterpretacja szkolnej lektury W: Sensacja, prowokacja, skandal : o przekraczaniu norm kulturowych / pod redakcją Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2016, S. 211-224
- Dlaczego i jak uczyć o Holokauście na lekcjach języka polskiego w gimnazjum. - Dydaktyka Polonistyczna, 2015, nr 1(10), s. 32-39
- Wizerunki Władysława Jagiełły w literaturze i malarstwie. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2014, Z. 9, s. 69-78
- Historia w kanonie lektur z perspektywy uczniów i studentów polonistyki W: Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra. T. 2 / red. Krzysztof Biedrzycki, Witold Bobiński, Anna Janus-Sitarz, Renata Przybylska ; współprac. red. Agnieszka Kania, Ewelina Strawa. Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS: 2014, S. 261-270
- Jak zabawiali się nasi przodkowie? Średniowieczna uczta w literaturze i malarstwie W: Kulturowy obraz uczty / pod red. Jolanty Bujak-Lechowicz. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2014, S. 93-109
- Portrety Jana Kazimierza - literacki i malarski obraz władcy W: Mężczyzna w literaturze i kulturze / pod red. Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2014, S. 149-163
- Edukacja człowieka, Polaka i obywatela wobec tradycji Komisji Edukacji Narodowej. - Konspekt, 2013, nr 4, s. 51-54
- Jak zachęcać do czytania książek historycznych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2013, Z. 8, s. 110-122
- Malarstwo jako kontekst literatury i języka polskiego w doświadczeniach uczniowskiego odbioru. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 181 s.
- Historia zobowiązuje. Uczniowskie spojrzenie na Sandomierz W: Mała ojczyzna wobec wielokulturowej Europy / pod red. Grażyny Różańskiej. Pruszcz Gdański, Wydawnictwo Jasne: 2013, S. 259-278
- Integracja czy specjalizacja - o przygotowaniu do zawodu nauczyciela studentów polonistyki i historii W: Integracja wczoraj i dziś w kształceniu polonistycznym. T. 1 / pod red. nauk. Alicji Jakubowskiej-Ożóg, Elżbiety Kozłowskiej, Agaty Kucharskiej-Babuli. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 119-131
- Czy i jak historia może być kluczem do literatury : o historycznych kontekstach podręczników do języka polskiego. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2012, Z. 7, s. 218-229
- Po co Sienkiewicz potrzebny jest dziś w szkole? W: Polscy Nobliści w dyskursie literackim, dydaktycznym i kulturowym / red. Grażyna Różańska. Słupsk ; Radom, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium: 2012, S. 225-253
- Spotkania z malarstwem na lekcjach języka polskiego W: Problemy integracji i zagadnienia aksjologiczne w edukacji polonistycznej / pod red. Elżbiety Mazur, Danuty Hejdy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 95-112
- "Historia magistra vitae est?" : refleksje o uczniowskim czytaniu książek o tematyce historycznej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, 2011, Z. 66, s. 203-221
- Rola wzorów i autorytetów postaci historycznych w kształtowaniu tożsamości uczniów szkół ponadgimnazjalnych. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, 2011, [Nr] 3, s. 81-93
- [współaut.] Jezierski F Goworek herbu Rawicz, wojewoda sandomirski : powieść z widoku we śnie / Franciszek Salezy Jezierski ; wstępem opatrzyła Dorota Karkut. Sandomierz, Wydawnictwo Armoryka: 2011, XXI, [3], 120, [2] s.
- [współaut.] Sarwa A Cień Władcy Sabatu : powieść grozy / Andrzej Sarwa; wstępem opatrzyła Anna Głąb; red. tomu Dorota Karkut. Sandomierz, Wydawnictwo Armoryka: 2011, XX, 138, [2] s.
- [współaut.] Sobolewski K Moja droga do Polski / Kazimierz Sobolewski; wstęp Janusz Kłapeć; przedm. Janusz i Piotr Sobolewscy; red. tomu Dorota Karkut. Sandomierz, Wydawnictwo Armoryka: 2011, XXI, [1], 248, [4] s.
- Chopin i jego muzyka w obliczu historii W: Chopin w polskiej szkole i kulturze / pod red. Zofii Budrewicz, Marii Sienko, Romualdy Ławrowskiej. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2011, S. 379-394
- Między tradycją a nowoczesnością : nauczyciel polonista wobec historii W: Osoba nauczyciela : polonista przewodnikiem ucznia po meandrach wiedzy / red. Grażyna Różańska. Słupsk, Wyd. nakł. Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM": 2011, S.
- O nauczaniu historii i języka polskiego w szkole polonijnej W: Materiały z zakresu dydaktyki literatury i języka polskiego dla studentów oraz nauczycieli / pod red. Danuty Hejdy, Elżbiety Mazur. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 186-201
- Interpretacja jako dialog : w poszukiwaniu celów i metod interpretacji dzieła malarskiego. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, 2010, nr 1, s. 254-262
- [współaut.] Półchłopek T Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej / pod red. Doroty Karkut, Tadeusza Półchłopka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 240 s.
- Twórczość Juliusza Słowackiego w świetle różnych tekstów kultury W: Kształcenie literacko-kulturowe w dobie kultury masowej polisensorycznej / pod. red. Doroty Karkut, Tadeusza Półchłopka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 175-187
- [współaut.] Callow E Phynodderre : historia czarodziejskiej miłości i inne legendy z Wyspy Man / Edward Callow ; przeł. Marek Skowerski ; wprow. Dorota Karkut. Sandomierz, Wydawnictwo Armoryka: 2009, 90 s.
- [współaut.] Masson E Wiatr od Armoryki : bretońskie podania i legendy / Elsie Masson ; przeł. Marek Skowerski ; wstępem opatrzyła Dorota Karkut. Sandomierz, Wydawnictwo Armoryka: 2009, 132 s.
- Związki literatury i historii w programach nauczania języka polskiego szkół ponadgimnazjalnych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, (2008), z. 5, s. 59-72
- Wykorzystanie dzieł malarskich w kształceniu językowym : próba diagnozy W: Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 393-399
- Wykorzystanie metody przekładu intersemiotycznego w szkole średniej na przykładzie opisu obrazu W: Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej : obraz badań i działań dydaktycznych / pod red. Zenona Urygi i Marii Sieńko. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 159-170
- Plakat i jego miejsce w edukacji polonistycznej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, (2004), Z. 3, s. 75-81
- Wokół uczniowskich odczytań wiersza L. Staffa "Ogród przedziwny" i obrazu J. Mehoffera "Dziwny ogród" : analiza porównawcza literatury i malarstwa w szkole średniej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, (2003), Z. 2, s. 30-44
- O trudnej sztuce percepcji dzieł literackich i malarskich. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dydaktyka, (2002), Z. 1, s. 40-52
- Związki literatury z muzyką w okresie Młodej Polski W: Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej / pod red. Henryka Kurczaba, Urszuli Kopeć, Elżbiety Kozłowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, S. 90-101