dr hab. prof. UR Ewa Nidecka
- Jednostka:
Instytut Muzyki - Budynek: ul. Dąbrowskiego 83
- Pokój: 2
- Nr telefonu: 17 872 2801
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-1788-3201
- Konsultacje dla studentów: poniedziałek 15.00-16.00
Informacje
dr hab. prof. UR, Ewa Nidecka
teoretyk muzyki, kompozytor, pianistka
W 1988 r. ukończyła studia na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1988 r. jest zatrudniona w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, w 2019 r. objęła stanowisko profesora Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pierwotne zainteresowania koncentrowały się na kulturze muzycznej Lwowa, czego rezultatem była praca doktorska Twórczość polskich kompozytorów Lwowa a ukraińska szkoła kompozytorska (1792-1939), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005. W kręgu zainteresowań mieści się również muzyka religijna, twórczość polskich kompozytorów XX i XXI w., jak również folklor w twórczości kompozytorów polskich i krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W ostatnich latach prowadziła badania dotyczące muzyki powstałej w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie oraz kultury muzycznej Żydów w Galicji.
W 2010 r. opublikowała monografię Muzyka sakralna w twórczości Andrzeja Nikodemowicza. Kolejna monografia Twórczość polskich kompozytorów drugiej połowy XX i początku XXI wieku wobec przemian i osiągnięć muzyki europejskiej została wydana w 2018 r. jako praca habilitacyjna. Jest również redaktorem lub współredaktorem serii wydawniczych: „Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym. Studia i szkice”, t. 1, Rzeszów 2017, „Muzyka jako przedmiot recepcji, refleksji pedagogicznej i badań interdyscyplinarnych” t. 2, Rzeszów 2020, „Polityczno-społeczne konteksty muzyki”, t. 3, Rzeszów 2022, Rzeszów 2018, Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce, Rzeszów 2018, Studia Electronica – w 60. rocznicę rocznicę powstania Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (1957-2004), Rzeszów 2018, Studia Electronica – continuum 1. Muzyka nieznana, niezbadana, zapomniana, Rzeszów 2021, „Żydzi w kulturze muzycznej Galicji” t. 1, Rzeszów 2021 (w przygotowaniu t. 2).
Zrealizowała wizyty studyjne w Department of Music, University of Southampton w Wielkiej Brytanii (2011), oraz Faculty of Music, University of Toronto w Kanadzie (2013). Odbyła również indywidualny staż naukowy w Department of Music, Trinity College, University of Dublin (2011).
Kierowała grantami: „Studio Eksperymentalne Polskiego Radia – twórczość nieznana, niezbadana, zapomniana” w ramach projektu „Białe plamy – muzyka i taniec” Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie, edycja 2019-2020, oraz „Żydzi w kulturze muzycznej Galicji”, projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doskonała nauka” (2020-2022), który otrzymał patronat Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Brała udział w wielu międzynarodowych konferencjach naukowych (Polska, Ukraina, Słowacja, Czechy, Włochy), prowadziła wykłady w Polsce, Słowacji, Czechach, Rumunii, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, Niemczech, Turcji, USA (Kansas State University w Manhattan, The University of Kansas w Laurence). Jest autorką ponad 70 publikacji, 5 monografii, które znajdują się w wielu prestiżowych bibliotekach, m.in. Kongresu USA, uniwersytetów w Berkeley, Yale, Kansas, Harvarda, Stanforda, Toronto, Oxfordzie, Londynie. Jest również autorką utworów na fortepian, saksofon, pieśni oraz muzyki elektroakustycznej, które prezentowała podczas wykładów i koncertów Polsce i za granicą.
***
She graduated from the Faculty of Composition, Conducting and Music Theory at the Academy of Music in Kraków. Since 1988, she has been employed at the Institute of Music of the University of Rzeszów, where she currently serves as Professor at the University of Rzeszów.
Primary interests focused on the musical culture of Lviv, which resulted in a doctoral thesis The Work of Polish Composers’ in Lviv and the Ukrainian Composer School (1792-1939) /Rzeszów 2005/. Later research works also cover religious music, the works of Polish composers of the 20th and 21st centuries, folklore in the work of Polish and Central-Eastern European composers’ and the culture-creating activities of Galician Jews.
In 2010, she published the monograph Sacred Music in the Works of Andrzej Nikodemowicz. Another monograph entitled The work of Polish composers of the second half of the 20th and early 21st century in the face of the changes and achievements of European music /Rzeszów 2018/ (habilitation thesis) was published in 2018. She is the initiator and editor (co-editor) of the publishing series, which appeared since 2017: “Music in the pedagogical, social and cultural context. Studies and sketches”, vol. 1-3, Rzeszów 2017-2022; Studia Electronica – on the 60th Anniversary of the Establishment of the Polish Radio Experimental Studio (1957-2004), Rzeszów 2018; Studia Electronica – Continuum 1. Music unknown, unexplored, forgotten, Rzeszów 2021 and “Jews in the Musical Culture of Galicia”, vol. 1, Rzeszów 2021 (vol. 2 in preparation).
Her most important achievements in the field of science include grant management: “Polish Radio Experimental Studio – work unknown, unexplored, forgotten” as part of the project “White spots – music and dance” of the Institute of Music and Dance in Warsaw (2019-2020) and “Jews in the musical Culture of Galicia”, a project of the Ministry of Education and Science as part of the “Excellent Science” program (2020-2022), which received the patronage of the POLIN Museum of the History of Polish Jews.
She participated in many international scientific conferences and gave lectures in Poland, the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, Hungary, Romania, Italy, Spain, Portugal, Germany, Turkey and the USA. She has found recognition as the organizer and participant of many international visits to universities in: Dublin (Trinity College), Southampton, Toronto, Granada, Zaragoza, Leuphana, Kansas State University in Manhattan, The University of Kansas in Laurence and conservatories in Campobasso and Palermo. She is the author of over 70 publications, 5 monographs, which can be found in many prestigious libraries, incl. the US Congress and the universities of: Berkeley, Harvard, Yale, Kansas, Stanford, Toronto, Oxford, Londyn. She is also the author of compositions for the piano, saxophone, songs as well electro-acoustic music, which she presented during lectures and concerts in Poland and abroad.
Publikacje
- Muzyka w dialogu z Bogiem : Kompozycje religijne Andrzeja Nikodemowicza. - Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 2024, T. 37, Nr 3 (147), s. 120-131
- Romance "Les Adieux" Teodora Leszetyckiego : pożegnanie z Petersburgiem. - Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym, 2024, nr 4, s. 57-67
- [współaut.] Wąsacz-Krztoń J Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym. Nr 4/2024 / [redakcja: Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024
- Elementy duchowości w twórczości Andrzeja Nikodemowicza W: Altitudo Mundi Spiritualis : Duhovnìst' u sučasnomu svìtì: prosvìtnic'ko-kul'turolorìčnij pìdhìd: zbìrnik materialìv I Mižnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencïï (M. Kremenec', 17-18 kvìtnâ 2024 r.) / Ukladač ta gol. red. S. Bondar (Gural'na). Ternopìl', Krok: 2024, S. 67-72
- Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. T. 2 : Galicja - pamięć i przeszłość / redakcja Ewa Nidecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 212 s.
- Zapomniany czy nieznany? : Seweryn Eisenberger - w cieniu niepamięci W: Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. T. 2 / redakcja Ewa Nidecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, S. 49-100
- [współaut.] Wąsacz-Krztoń J Polityczno-społeczne konteksty muzyki / redakcja naukowa Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 286 s.
- Mazurki fortepianowe Teodora Leszetyckiego W: Polityczno-społeczne konteksty muzyki / redakcja naukowa Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, S. 206-223
- Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. T. 1 / redakcja Ewa Nidecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 347 s.
- [współaut.] Kostrzewa K Studia Electronica - continuum 1 : muzyka nieznana, niezbadana, zapomniana / redakcja Ewa Nidecka, Krzysztof Kostrzewa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 322 s.
- Droga Bohdana Mazurka do Bozzetti w kontekście wczesnych utworów powstałych w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia W: Studia Electronica - continuum 1 : muzyka nieznana, niezbadana, zapomniana / redakcja Ewa Nidecka, Krzysztof Kostrzewa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 201-215
- Elektroakustyczna twórczość Zbigniewa Wiszniewskiego w świetle dokonań kompozytorów wczesnej fazy działalności Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia W: Studia Electronica - continuum 1 : muzyka nieznana, niezbadana, zapomniana / redakcja Ewa Nidecka, Krzysztof Kostrzewa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 105-142
- Titurel - zapomniana rola : Herman Horner (1892-1942) - wybitny bas-baryton z Rzeszowa W: Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. T. 1 / redakcja Ewa Nidecka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 69-112
- Wielonarodowe aspekty twórczości Karola Mikulego W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich. T. 17 / pod redakcją Grzegorza Oliwy, Kingi Fink, Teresy Mazepy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 50-68
- [współaut.] Wąsacz-Krztoń J Muzyka jako przedmiot recepcji, refleksji pedagogicznej i badań interdyscyplinarnych / pod redakcją Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 282 s.
- Andrzej Nikodemowicz - twórczość i głębia wiary W: Muzyka jako przedmiot recepcji, refleksji pedagogicznej i badań interdyscyplinarnych / pod redakcją Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 177-196
- IV Koncert fortepianowy Andrzeja Nikodemowicza - wyrafinowany świat dźwięków. - Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 2019, Vol. 9, s. 63-79
- Piano concerto no. 6 by Andrzej Nikodemowicz - a symptomatic stylistic transformation with regard to late style?. - Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts Series in Musical Art, 2019, T. 2, nr 1, s. 35-49
- Pieśni patriotyczne Jana Galla jako wyraz identyfikacji narodowej w latach zaborów. - Muzyka. Historia. Teoria. Edukacja, 2019, Vol. 9, s. 94-106
- Okres lwowski w działalności naukowej i artystycznej Zofii Drexler-Pasławskiej W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich. T. 16 / pod red. nauk. Grzegorza Oliwy i Kingi Fink. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 37-54
- V Koncert fortepianowy Andrzeja Nikodemowicza - artystyczne continuum W: Janáčkiana 2018 / red. Karel Steinmetz, David Kozel. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta v Ostravě: 2019, S. 241-250
- I Koncert fortepianowy Andrzeja Nikodemowicza - ukryte pragnienie wolności. - Notes Muzyczny, 2018, nr 1 (9), s. 123-159
- [współaut.] Kostrzewa K Studia Electronica w 60. rocznicę powstania Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia / redakcja Ewa Nidecka, Krzysztof Kostrzewa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 165, [1] s.
- [współaut.] Wąsacz-Krztoń J Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce / redakcja Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 365 s.
- Twórczość polskich kompozytorów drugiej połowy XX i początku XXI wieku wobec przemian i osiągnięć muzyki europejskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 225, [1] s.
- Koncepcja i zamysł twórczy w miniaturach fortepianowych z 1946 r. Artura Malawskiego W: Horizonty umenia. 5 : zborník prispevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie / red.Mária Strenáčiková. Banská Bystrica, Akadémia umeni v Banskej Bystricy. Fakulta múzických umení: 2018, S. 221-240
- Postawy kompozytorów polskich wobec ograniczeń twórczych w początkowej fazie PRL W: Idea wolności w twórczości kompozytorskiej i myśli o muzyce / redakcja Ewa Nidecka, Jolanta Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 146-172
- Twórczość Krzysztofa Pendereckiego zrealizowana w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia W: Studia Electronica w 60. rocznicę powstania Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia / redakcja Ewa Nidecka, Krzysztof Kostrzewa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 83-106
- "II Koncert fortepianowy" Andrzeja Nikodemowicza - poszukiwanie oryginalnego brzmienia. - Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Muzyczna, 2017, t. 12, s. 83-100
- Muzyka współczesna w świetle pedagogicznej interpretacji dzieła muzycznego - propozycja metodyczna. - Molod' ì rinok : Ŝomìsâčnij naukovo-pedagogìčnij žurnal, 2017, nr 4, s. 15-20
- [współaut.] Wąsacz-Krztoń J Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym : studia i szkice. T. 1 / pod redakcją Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 254 s.
- Penitus phase in the works of Henryk Mikołaj Górecki W: Horizonty umenia. 4 : zborník prispevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie / red. Vojtech Didi. Banská Bystrica, Akadémia umeni v Banskej Bystricy. Fakulta múzických umení: 2017, S. 66-81
- Wojciecha Kilara droga do dojrzałości twórczej W: Sacrum i element narodowy w muzyce Wojciecha Kilara / pod redakcją naukową Jolanty Skorek-Münch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 32-56
- Wpływy czeskie na kulturę muzyczną Lwowa W: Janáčkiana 2016 / red. Jiří Luska, Jan Mazurek, Lubomír Spurný. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta v Ostravě: 2017, S. 219-228
- Wychowawcza funkcja muzyki wobec problemu kształtowania świadomego odbiorcy W: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym : studia i szkice. T. 1 / pod redakcją Ewy Nideckiej i Jolanty Wąsacz-Krztoń. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 20-38
- Wybrane aspekty recepcji twórczości kompozytorów pierwszej połowy XX w. we Lwowie (do 1939 r.) W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich. T. 15 / pod red. nauk. Grzegorza Oliwy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 83-112
- Folklor we wczesnej twórczości fortepianowej Witolda Lutosławskiego. - Studia Artystyczne, 2015, nr 3, s. 109-114
- Twórczość religijna Wojciecha Kilara : kontemplacja i spełnienie. - Liturgia Sacra : przegląd liturgiczno-muzyczny, 2015, R. 21, nr 1, s. 161-176
- Vplyv Bélu Bartóka na rozvoj folklorizmu v Pol'sku. - Slovenská hudba : revue pre hudobnú kultúru, 2015, Roč. 41, č. 4, s. 339-347
- Detská tematika vo vokálnej tvorbe Andrzeja Nikodemowicza W: Horizonty umenia. 3 : zborník prispevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie / Akadémia umeni v Banskej Bystricy. Banská Bystrica, Akadémia umeni v Banskej Bystricy: 2015, S. 214-222
- Forma antyfony w twórczości Andrzeja Nikodemowicza W: Animato : współczesne oblicza teorii i praktyki muzycznej / [redaktor naczelny Mirosław Dymon]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 44-58
- Sonorystyczno-ekspresywne walory twórczości Andrzeja Nikodemowicza W: Janáčkiana 2014 : sborník z 32. ročníku mezinárodní muzikologické konference Janáčkiana 2014, konané v Ostravě ve dnech 29.-30. května 2014 / eds. Karel Steinmetz, David Kozel. Ostrava, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta: 2015, S. 145-152
- 2013 - the year of Witold Lutoslawski in Poland. - Almanah Euterpe, 2014, R. 4, nr 14, 7 s.
- The influences of the Italian church music on the works of Mikołai Zieleński (fl. 17. century) and Grzegorz Gerwazy Gorczycki (?1665/7-1734). - Kirchenmusikalisches Jahrbuch, 2012, Jg. 96, s. 21-32
- Realia muzyki polskiej w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 75, [1] s.
- Twórczość wybranych kompozytorów polskich drugiej połowy XX i początku XXI wieku : Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 77 s.
- Artystyczna działalność Heleny Ottawowej (1874-1948) W: Musica Galiciana. T. 14, Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich / pod red. Grzegorza Oliwy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 229-239
- Muzyka współczesna w podręcznikach do muzyki w szkołach gimnazjalnych w Polsce W: Musica viva in schola XXIV / editor Petr Hala ; Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Brno, Masarykova univerzita: 2014, S. 75-90
- Repertuar Filharmonii Podkarpackiej w latach 2009-2014 W: Horizonty umenia. 2 : zborník prispevkov z medzinárodnej vedeckej webovej konferencie / red. M. Olh ; Akadémia umeni v Banskej Bystricy. Banská Bystrica, Akadémia umeni v Banskej Bystricy: 2014, S. 324-356
- Chór jako tworzywo dźwiękowe w twórczości Krzysztofa Pendereckiego W: Cantus Choralis Slovaca 2012 : zborník materiálov z X. miedzinárodného sympózia o zborovom speve v Banskej Bystrici / editor Milan Pazúrik. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela. Pedagogick~21 fakulta v Banskej Bystrici: 2013, S. 163-166
- Chopiniana we lwowskich zbiorach muzealnych W: Musica Galiciana. T. 13 / pod red. Grzegorza Oliwy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 59-65
- Działalność ukraińskich chórów we Lwowie z perspektywy polskiej prasy. - Molod' ì rinok : Ŝomìsâčnij naukovo-pedagogìčnij žurnal, 2011, nr 9, s. 74-76
- Straty osobowe w lwowskim środowisku muzycznym podczas II wojny światowej. - Moderato. Przegląd muzyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011, nr 2, s. 178-184
- Wykorzystanie hymnów średniowiecznych w twórczości sakralnej Andrzeja Nikodemowicza na przykładzie utworu De Christo moriente. - Moderato. Przegląd muzyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010, nr 1, s. 26-36
- Muzyka sakralna w twórczości Andrzeja Nikodemowicza. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 348, [4] s.
- Elementy folkloru rumuńskiego w twórczości fortepianowej Karola Mikulego W: Musica Galiciana. T. 11 / pod red. Marty Wierzbieniec. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 49-61
- Technika dodekafoniczna Andrzeja Nikodemowicza na przykładzie Senorita per violino solo. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Muzyka, 2007, Z. 3, s. 39-46
- Lwowscy muzycy pochodzenia żydowskiego W: Musica Galiciana. T. 10 / pod red. Marty Wierzbieniec. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 29-35
- Mazurki fortepianowe Karola Mikulego W: Musica Galiciana. T. 10 / pod red. Marty Wierzbieniec. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 68-73
- Wstęp W: Musica Galiciana. T. 10 / pod red. Marty Wierzbieniec. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 7-8
- Krytyka muzyczna Stanisława Ludkiewicza na przykładzie twórczości Jana Galla. - Studia Polsko-Ukraińskie, (2006), R. 1, t. 1, s. 49-51
- Rozwój muzyki rozrywkowej we Lwowie w pierwszej połowie XX wieku. - Studia Polsko-Ukraińskie, (2006), R. 1, t. 1, s. 79-84
- Twórczość polskich kompozytorów Lwowa a ukraińska szkoła kompozytorska (1792-1939). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, 158 s.
- Twórczość polskich kompozytorów Lwowa a ukraińska szkoła kompozytorska (1792-1939). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, 158 s.
- Polskie czasopisma muzyczne Lwowa pierwszej połowy dwudziestego wieku W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 2000). - T. 9 / pod red. Leszka Mazepy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, S. 210-221
- Tradycja muzyki chóralnej w kontekście twórczości kompozytorów lwowskich W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 2000). - T. 9 / pod red. Leszka Mazepy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, S. 75-81
- Kryzys Opery Lwowskiej w dwudziestoleciu międzywojennym W: Musica Galiciana : kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich (od doby piastowsko-książęcej do roku 1945). - T. 7 : poświęcony 225-leciu teatru muzycznego we Lwowie (1776-2001) / pod red. Leszka Mazepy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 185-198
- Kulturotwórcza rola rozgłośni Polskiego Radia we Lwowie (1930-1939). - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Muzyka, (2002), Z. 1, s. 20-28
- Muzyka wojskowa w życiu muzycznym Lwowa W: Musica Galiciana. L'viv, Ministerstvo kul'turi i mistectv Ukraini ; L'vivska deržavna muzična akademiâ im. M. Lisenka: 2001, S. 91-94