dr hab. prof. UR Janusz Miąso
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 128
- Nr telefonu: 178721822
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2055-0152
- Konsultacje dla studentów: środa 14.45-16.15
Informacje
Prof. UR dr hab. Janusz Miąso ks., kierownik Katedry badań szkoły i społeczeństwa zmediatyzowanego IP UR
Prowadzi badania i dydaktykę w zakresie komunikacji społecznej, komunikacji interpersonalnej – szczególnie w edukacji; nowych mediów i ich odziaływania na człowieka – osobę (personalizm) w wymiarze indywidualnym i społecznym, w kontekście edukacyjnym i kulturowym, akcentując wymiar aksjologiczny, krytyczny, świadomościowy i wspólnototwórczy;
Prowadzi także badania i dydaktykę w zakresie problematyki antropologii społecznej, antropologii wychowania, akcentując integralny model człowieka i społeczeństwa w nurcie personalizmu uniwersalistycznego;
Jest autorem 3 monografii, około 80 artykułów i autorem stałej audycji „w kręgu nauki”, prowadzonej w każdy wtorek od 2001 roku – problematyka socjologiczna, kosmologiczna, pedagogiczna, prawna i teologiczna – Rzeszów Radio Via, 21.30;
Najnowsza publikacja – monografia to „Fenomen relacji międzyludzkich Franciszka” z akcentem na komunikację interpersonalną, międzykulturową, międzypokoleniową, zmediatyzowaną;
Stała współpraca z lokalnymi mediami – Radio Via Rzeszów (aktywny dziennikarz), Radio Rzeszów
Promotor wielu prac magisterskich i dwóch doktorskich, recenzent wielu prac magisterskich i doktorskich, recenzent wielu monografii, artykułów;
Członek Zespołu Pedagogiki Medialnej KNP PAN i Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN
Stała współpraca z Wyższym Seminarium Duchownym w Rzeszowie i Instytutem Teologiczno _ Pastoralnym w Rzeszowie; z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim - IP, Akademią Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytetem Jana Pawła II w Krakowie, Uniwersytetem w Preszowie, Niepubliczną Placówką Edukacyjną w Limanowej, Ośrodkiem Caritas w Myczkowcach (Bieszczady) – wychowawca na koloniach dla dzieci od 1995 roku;
Pasje: nauka, religia, kultura, kultura religijna i regionalna, sport i turystyka, radio i muzyka
Publikacje
- Ksiądz Józef Wilk (1937-2003) - salezjanin, pedagog prewencyjny, mistrz o wielkim sercu. - Biografistyka Pedagogiczna, 2023, R. 8, nr 1, s. 67-85
- Wychowanie do szczęścia w permanentnie aktualnej koncepcji świętego Augustyna w perspektywie nowych wyzwań pedagogicznych. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2023, T. 12-13, s. 137-149
- Koherentna dydaktyka dwuwymiarowa - personalistyczna i zmediatyzowana - pedagogiczną szansą i nadzieją teraźniejszości i przyszłości. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2022, Vol. 41, nr 4, s. 77-89
- Mocne wołanie o człowieka w przestrzeni popandemicznej..., zmediatyzowanej i wojennej - perspektywa koniecznej personalistycznej edukacji społecznej. - Resovia Sacra, 2022, T. 29, s. 377-388
- Recenzja książki: "Obrazowanie figuratywne dziecka" / Marta Uberman.- Rzeszów, 2021. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2022, T. 10, s. 200-202
- Dialektyka paradygmatu głębi i powierzchowności - potrzeba głębszych relacji i pogłębionej edukacji - w perspektywie personalizmu uniwersalistycznego. - Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 2021, T. 38, s. 55-72
- Ksiądz Jan Zwierz - integralny, transgresywny i wielowymiarowy nauczyciel w trudnych czasach. - Biografistyka Pedagogiczna, 2021, R. 6, nr 2, s. 413-427
- Promocja i intensyfikacja komunikacji interpersonalnej bezpośredniej rodzic - dziecko, nauczyciel - uczeń w świecie technokracji i osaczania kapitałem materialnym. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2021, T. 40, z. 1, s. 41-53
- Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Rzeszów, Bonus Liber: 2021, 174 s.
- Personalizm chrześcijański jako nurt wzmacniający kapitał społeczny poprzez personalistyczną edukację społeczną w zmediatyzowanej rzeczywistości. - Resovia Sacra, 2020, T. 27, s. 29-41
- Recenzja książki "Focus. Sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości"/ Daniel Goleman.- Poznań, 2014. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2020, t. 8, s. 253-254
- Cyberprzestrzeń i life long learning - integracja czy fragmentaryzacja rzeczywistości? Nadziejogenna perspektywa personalistyczna W: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 5, Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej / pod red. Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2020, S. 195-207
- "Wielki wstrząs" - nowe media a kapitał społeczny - pomnażanie czy drenaż? : Konieczność wzmacniania merytorycznej i personalistycznej edukacji medialnej dla budowania kapitału społecznego. - Studia Edukacyjne, 2019, Nr 53, s. 241-253
- Medialna kultura szybkości i jej konsekwencje - sztuka koncentracji jako konieczne antidotum chwili. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 4(30), s. 175-183
- Etyka personalistyczna jako moc budowania kapitału społecznego : Rys historyczny i futurystyczny w kontekście wyzwań społeczeństwa informacyjnego W: Etické myslenie minulosti a súčasnosti (ETPP 2019/20) : Etika na Slovensku a v-Európe (1751-1850) : 20. Medzinárodná konferencia, Prešov, 22-23 máj 2019. Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2019, S. 301-313
- Nowe media kreujące ambiwalencję Konieczność edukacji medialnej W: Aktual'nì problemi psihologìï osobistostì ta mìžosobistìsnih vzaêmin : Materìali XI Mìžnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencìï, 23 kvìtnâ 2019 roku / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podìl's'kij, Medobori-2006: 2019, S. 184-185
- Rola nowych interaktywnych cyfrowych mediów w edukacji międzykulturowej W: Aktual'nì problemì sučasnoï psihologìï : perspektivnì ta prìoritetnì naprâmi naukovih doslìžen' molodih naukovcìv : materìali V Mìžnarodnoï naukovo-paraktičnoï konferencìï, 19 listopada 2019 r. / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podìl's'kij, PP "Medobori-2006": 2019, S. 99-103
- Edukacja tanatologiczna jako konieczna dziś edukacja integralna - w perspektywie ideologii konsumpcji, natychmiastowości, cielesności. - Resovia Sacra, 2018, T. 25, s. 217-229
- Tworzenie i wzmacnianie realnej wspólnoty jako bezcenna wartość w świecie technokracji. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 2(24), s. 284-291
- Ksiądz Jan Zwierz : pedagog - społecznik. Ropczyce ; Rzeszów, Bonus Liber Sp. z o.o.: 2018, 196 s.
- Człowiek a śmierć - konieczność edukacji tanatologicznej w perspektywie mediatyzacji, kultury konsumpcji, tymczasowości W: Etické myslenie minulosti a súčasnosti (ETPP 2018/19) : človek a smrť : 19. Medzinárodná konferencia, Stará Lesná, 13-14 september 2018. Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2018, S. 303-317
- Relacje mistrz - uczeń w cyberprzestrzeni. Konieczność większej personalizacji i hybrydyzacji W: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 3, Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni / pod redakcją Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2018, S. 113-126
- Dydaktyka konwergentna w katechezie w perspektywie mediatyzacji rzeczywistości. - Resovia Sacra, 2017, R. 24, s. 307-320
- Dziecko w świecie mediów - konieczność edukacji medialnej w rodzinie w perspektywie społeczeństwa mediatyzowanego. - Warszawskie Studia Pastoralne, 2017, R. 12, nr 4, s. 73-85
- Myślenie jako ciągle super ważny proces w świecie technokracji. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 1(19), s. 25-31
- Poznawanie z nowymi mediami - nowa jakość czy nowa trudność? Fragmentaryzacja czy integracja? Potrzeba nowej konwergentnej edukacji. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 3(21), s. 207- 217
- Transformująca i stymulująca rola nowych mediów w permanentnej edukacji dorosłych. - Edukacja zawodowa i ustawiczna, 2017, nr 2, s. 385-397
- Bezpieczna medialnie szkoła przyszłości W: Aktual'nì problemi psihologìï osobistostì na êvropejs'komy prostorì : Materìali II Mìžnarodnogo naukovo-praktičnogo semìnaru 16 lûtogo 2017 r. / za red. L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podïl's'kij, Medobori-2006: 2017, S. 57-60
- Personalizm systemowy jako baza antropologiczna oraz komunikacja interpersonalna jako przepływ wartości - istotne elementy dla prospołecznego dziennikarstwa W: Graszewicz.com : media, komunikacja, kultura / pod redakcją Dominika Lewińskiego, Kariny Stasiuk-Krajewskiej, Romana Wróblewskiego. Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner: 2017, S. 359-369
- Global'nyj mir - global'noe mežkul'turnoe obrazowanie - perspektiva medial'noj pedagogiki. - Problemi sučasnoï psihologìï, 2016, vip. 32, s. 352-358
- Komunikacja interpersonalna a proces przebaczania. - Paedagogia Christiana, 2016, vol. 38, nr 2, s. 263-278
- Radykalne przeobrażenia komunikacyjne i edukacyjne w info- i technokracji - potrzeba wzmacniania realno-wirtualnego człowieka (model hybrydowy). - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 4, s. 243-250
- Szkoła immersyjna medialnie - szanse i zagrożenia. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2016, T. 35, z. 1, s. 73-84
- Interdyscyplinarna edukacja medialna jako budowanie mostów międzypokoleniowych, międzynarodowych dla lepszego człowieka, społeczeńswa i świata W: Aktual'nì problemi psihologìï osobistostì ta mìžosobistìsnih vzaêmin : materìali VI mìžnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencìï 24-25 kvìtnâ 2014 r. / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podïl's'kij, Institut psihologìï ìmeni G. S. Kostûka NaPN Ukraïni: 2016, S. 46-49
- Komunikacja interpersonalna w małej grupie bazą dynamiki komunikacji i dydaktyki interaktywnej w małej szkole w immersji społeczeństwa sieciowego W: Mała szkoła w przestrzeni medialnej / pod redakcją naukową Marty Wrońskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 33-45
- Media jako nośnik wartości i antywartości W: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej / pod redakcją Krystyny Chałas, Adama Maja. Radom, Polwen - Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne: 2016, S. 575-578
- Szkoła w przestrzeni nowych mediów, nowego człowieka i nowego społeczeństwa W: Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna : teoria i praktyka. T. 2, Wokół aktualnych problemów rozwoju szkoły / redakcja Krystyna Chałas, Beata Komorowska, Marta Buk-Cegiełka ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2016, S. 53-74
- Rol' mežličnostnogo neposredstvennogo obŝeniâ v transformacii učebnogo processa v kontekste mediatizacii obŝectva i obrazovaniâ. - Zbìrnik naukovih prac' kam'ânec'-podìl's'kogo nacìonal'nogo unìversitetu ìmenì Ìvana Ogìenka. Serìâ pedagogìčna, 2015, vip. 21, s. 343-347
- Starcie paradygmatów technologii informacyjnych i komunikacji interpersonalnej bezpośredniej wyzwaniem dla człowieczeństwa, społeczeństwa i edukacji. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 3(13), s. 47-54
- Antropocentryczno-personalistyczna koncepcja mediów Jana Pawła II w kontekście rewolucji informacyjnej W: Święty Jan Paweł II - pierwszy doktor honoris causa Uniwersytetu Rzeszowskiego / pod red. nauk. Stanisława Nabywańca ; we współprac. z Waldemarem Furmankiem, Kazimierzem Ożogiem, Wiolettą Zawitkowską. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 123-134
- Immersja i ambiwalencja mediów - pedagogiczne wołanie o szkołę i społeczeństwo o bardziej ludzkim obliczu W: Nowe technologie w kształceniu / redakcja: Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2015, S. 47-57
- Obŝestvennoe obrazovanie i mediatizaciâ kak samye bol'šie vyzovy dlâ obrazovaniâ W: Aktual'nì problemi eksperimental'noï psihologìï : dosvìd ta perspektivi na pošanu profesora A. Ì. Šinkarûka ta do Dnâ narodžennâ Kam'ânec'-Podìl's'kogo nacìonal'nogo unìversitetu ìmenì Ivana Ogìênka, 28 žovtnâ 2015 r. : Materìali Kruglogo stolu z mìžnarodnoû učastû / za red. L. A. Onufrìèvoï. Kam'ânec'-Podìl's'kij, Medobori-2006: 2015, S. 80-81
- Wartości zinternalizowane a urzeczywistnianie w procesach komunikowania (na przykładzie nauczania Jana Pawła II) W: Urzeczywistnianie wartości / pod red. nauk. Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 153-164
- Wzmacnianie komunikacji interpersonalnej jako transmisji wartości między osobami (model personalistyczny) sposobem na skuteczniejsze oddziaływania wychowawcze w kontekście rewolucji informacyjnej W: W trosce o wychowanie / redakcja Teresa Zubrzycka-Maciąg, Mariusz Korczyński, Marzena Okrasa. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2015, S. 163-173
- Wzmacnianie koncentracji uwagi jako wyzwanie dla osobowości przyszłości w kontekście multitaskingu medialnego (wielozadaniowości) W: Aktual'nì problemi psihologìï osobistostì ta mižosobisttìsnih vzaêmin, 23 kvìtnâ 2015 r. : materìali VII mìžnarodnoï naukovo-pratičnoï konferencìï / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podil's'kij: 2015, S. 44-46
- Wzmacnianie tożsamości realnej - pedagogicznym wyzwaniem chwili w kontekście procesu wirtualnej detożsamizacji W: Człowiek, media, edukacja / red. nauk. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Dąbrowa Górnicza, Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu: 2015, S. 175-183
- Od psychotransgresjonizmu ku postawie twórczej aktywności - panaceum na medioholizmy. - Pedagogìčna osvìta : teorìâ ì praktika, 2014, vip. 1 (16), s. 77-83
- Personalistyczna koncepcja człowieka jako baza dla pedagogiki medialnej - wymiar rozumności, wolności i odpowiedzialności. - Problemi sučasnoï psihologìï, 2014, Vip. 23, s. 447-462
- Personalizm systemowy jako nurt religijny i społeczny - antropomocna baza dla skutecznego systemu pedagogicznego w immersji społeczeństwa nowych mediów. - Resovia Sacra, (2016), R. 23, s. 199-212
- Rola mediów w kształtowaniu kultury regionalnej w perspektywie społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego. - Perspektywy Edukacyjno-Społeczne, 2014, nr 1, s. 16-20
- Nowe media - transformujące wyzwanie dla szkoły - wzmacnianie człowieka przez bezpośrednią komunikację interpersonalną i dydaktykę interaktywną koniecznością chwili W: Vzdelávanie a sociálna stratifikácia : zborník vedeckých štúdií / ed. Katarína Mayerová. Prešv, Prešovská univerzita. Katedra andragogiky FHPV PU v Prešove: 2014, S. 152-173
- Starcie paradygmatów : logosferycznego i ikonograficznego - strategicznym wyzwaniem dla pedagogiki medialnej W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał ; [Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie]. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2014, S. 209-219
- Komunikacja interpersonalna : pomiędzy samotnością a kreatywnością. - Horyzonty Wychowania, 2013, Vol. 12, No. 23, s. 77-91
- Komunikacja interpersonalna i wzmacnianie logosfery jako priorytety dydaktyczno-katechetyczne Wyższego Seminarium Duchownego w perspektywie presji społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego. - Resovia Sacra, 2011/2013, R. 18-20, s. 227-239
- Personalistyczna koncepcja człowieka jako antropomocna baza dla pedagogiki medialnej. - Problemi sučasnoï psihologìï, 2013, Vip. 22, s. 366-381
- Szkoła w przestrzeni nowych mediów, nowego człowieka i nowego społeczeństwa. - Roczniki Pedagogiczne, 2013, nr 2, s. 53-74
- [współaut.] Mastej J, Nabożny M Resovia Sacra : studia teologiczno-filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej. R. 18-20 / [red. nacz. Jacenty Mastej, Janusz Miąso, Marcin Nabożny]. Rzeszów, Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej: 2013, 451 s.
- Antropologiczna powinność wobec nowych mediów i ich języka W: Współczesne media. Język mediów / pod red. Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Wydawnictwo Uniwerstytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2013, S. 173-190
- Kompetencje medialne jako strategiczne i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym W: Edukácia človeka - problémy a výzvy pre 21. storočie / Marek Lukáč (ed.). Prešov, Prešovská univerzita v Prešove: 2013, S. 209-216
- Starcie paradygmatów koncepcji człowieka - homo sapiens sapiens kontra homo mediens - konieczność sięgania głębiej ku pozytywnemu pedagogicznemu modelowaniu W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2013, S. 245-254
- [współaut.] Karaś P Interpersonalna, interaktywna i permanentna edukacja przestrzenią budowania mostów międzypokoleniowych w perspektywie rekonstrukcjonizmu społeczeństwa sieciowego W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 134-144
- Cyberprzestrzeń wyzwaniem dla głębi bytowania i poznawania w nurcie krytycznego realizmu filozoficznego : (kształcenie filozoficzne - konieczność chwili) W: Cyberprzestrzeń i edukacja / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2012, S. 41-76
- Personalizm systemowy jako panaceum na wielowymiarowe medialne dystansowanie w perspektywie społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego W: Dystans społeczny w teorii i praktyce pedagogicznej / red. Maria Chodkowska, Stanisława Byra. Lublin, Wydawnictwo Uniwerstytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2012, S. 57-80
- Prorodzinność - personalistyczna misja mediów katolickich w perspektywie wielowymiarowych transformacji społeczeństwa sieci W: Rodzina w środowisku lokalnym : pomoc - wsparcie - opieka / red. Andrzej Garbarz, Beata Szluz, Magda Urbańska, Wiesława Walc. Rzeszów, KORAW Dorota Kocząb: 2011, S. 23-36
- Społeczeństwo informacyjne, medialne, sieciowe, determinantem transformacji społecznych - potrzeba pedagogiki medialnej W: Pedagogika wobec zagrożeń marginalizacją jednostek, grup i regionów / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 163-171
- Superorganizm społeczności ludzkiej współkonstruowany dynamiką pedagogiki medialnej - pytania o kształt społeczeństwa przyszłości W: Technologie edukacyjne - tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość. T. 1 / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2011, S. 33-46
- [współaut.] Karaś P Komunikacja interpersonalna i technologie informacyjne - komunikacja równoległa - budowanie więzi transpokoleniowych w perspektywie społeczeństwa informacyjnego W: Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahov : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou 15.01.2010 v Prešove / ed. Beáta Balogová. Prešov, Prešovská univerzita v Prešove: 2010, S. 56-64
- Antropologiczne podstawy kształcenia dorosłych w nurcie personalizmu systemowego w perspektywie społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego W: Vzdelávanie dospelých v poznatkovo orientovanej spoločnosti : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účast'ou, ktorá sa konala 29. januára 2009 v Prešove, pri príležitosti 45. výročia Katedry andragogiky Inštitútu edukológie a sociálnej práce Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove [elektronický zdroj] / (eds.) Ivana Pirohová, Eduard Lukáč. Prešov, Filozofická fakulta PU v Prešove: 2010, S. 341-354
- Homo mediens - przestrzenią spotkania i wyzwania dla kognitywistyki i personalizmu systemowego W: Media w edukacji, kulturze i zmianie społecznej : odniesienia kognitywne : księga jubileuszowa poświęcona Profesorowi Bronisławowi Siemienieckiemu w 60. rocznicę urodzin / red. nauk Stanisław Juszczyk. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2010, S. 144-159
- Personalizm systemowy szansą kulturową dla młodych W: Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym : teoria i rzeczywistość / pod red. Jaremy Drozdowicza, Macieja Bernasiewicza. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2010
- Radio - strategiczny logosferyczny sojusznik Logosu w społeczeństwie informacyjnym W: Media w wychowaniu chrześcijańskim / red. Dorota Bis, Alina Rynio ; Katolocki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2010, S. 303-316
- Społeczeństwo - wspólnota osób pemanentnej komunikacji interpersonalnej w personaliźmie systemowym Jana Pawła II w perspektywie społeczeństwa informacyjnego, medialnego, sieciowego W: Język - komunikacja - media - edukacja / red. Bronisław Siemieniecki, Tadeusz Lewowicki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2010, S. 189-204
- Personalizm medialny strategicznym elementem tożsamości szkoły przyszłości w społeczeństwie informacyjnym W: Kreowanie tożsamości szkoły. T. 1, Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań / red. Krystyna Chałas. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2009, S. 185-194
- Podstawy personalistycznej pedagogiki medialnej Jana Pawła II W: Współczesne media. T. 1 : status, aksjologia, funkcjonowanie / red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2009, S. 329-335
- Pedagogiczno-pastoralny model oddziaływania radia katolickiego w Polsce : studium z zakresu pedagogiki medialnej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 273, [1] s.
- Proegzystencja jako mega maksymalistyczny wymiar personalistycznej pedagogiki społecznej Jana Pawła II W: Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika : aktuálne otázky teórie a praxe / Anna Tokárová, Tatiana Matulayová (editorky). Prešov, Grafotlač Prešov: 2008, S. 121-124
- Regionalizm szansą sukcesu katolickiego regionalnego radia W: Media regionalne : sukcesy i porażki / pod red. Janusza Adamowskiego, Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Wojciecha Furmana. Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskego: 2008, S. 145-152
- Jan Paweł II i jego strategiczna rola w promocji katolickiej doktryny pedagogicznej. - Pedagogika Katolicka, 2007, nr 1, s. 89-96
- Procesy transformacji i profesjonalizacji radia katolickiego : (na przykładzie Katolickiego Radia VIA w Rzeszowie) W: Studia nad mediami i komunikowaniem masowym : teoria, rynek, społeczeństwo / pod red. Janiny Fras. Toruń, Adam Marszałek: 2007, S. 205-210
- Przykład transformacji i profesjonalizacji radia katolickiego : (na przykładzie Katolickiego Radia Via w Rzeszowie) W: Studia nad mediami i komunikowaniem masowym : teoria, rynek, społeczeństwo / pod red. Janiny Fras. Toruń, Adam Marszałek: 2007, S. 205-210
- [współaut.] Wrońska M, Pęczkowski R Wymiana myśli naukowej o zasięgu międzynarodowym. - Gazeta Uniwersytecka, 2004, nr 8-9, s. 22-23
- [współaut.] Pęczkowski R, Wrońska M Edukacja medialna : stan obecny i perspektywy W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 343-346
- Nowoczesne radio - między statystyką a dynamiką W: Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 247-250
- O potrzebie usensawniania relacji nauczyciel-uczeń W: Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy, zagrożenia. 1 / red. nauk. Piotr Waśko, Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2006, S. 356-359
- Radzenie sobie ze sobą jako podstawowy wymiar efektywnej pracy nauczyciela : (supervisor dla nauczyciela XXI wieku) W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 235-238
- Duch miasta Rzeszowa W: Rzeszów dawny i współczesny : społeczeństwo / pod red. Krzysztofa Kaszuby, Zofii Sokół. Rzeszów, Wydaw. Wyższej Szkoły Zarządzania: 2005, S. 301-307
- [współaut.] Pęczkowski R, Wrońska M Kształcenie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych : propozycje rozwiązań programowych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 47-51
- Antropologia, wychowanie, miłość : zarys antropologii wychowania Jana Pawła II. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, 218 s.
- Świat mediów - czwarty wymiar edukacji W: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy / red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski. Poznań, "eMPi2": 2004, S. 205-209
- Komunikacja interpersonalna szansą dla edukacji W: Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. T. 2 / red. nauk. Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Poznań ; Warszawa, "Elipsa": 2004, S. 27-37
- Skuteczne komunikowanie jako podstawa poczucia bezpieczeństwa człowieka (teoria redukowania niepewności Charlesa Bergera) W: Edukacja dla bezpieczeństwa : wybrane perspektywy / red. nauk. Dariusz Kowalski, Michał Kwiatkowski, Andrzej Zduniak. Lublin ; Poznań, Wydaw. O'CHIKARA: 2004, S.100-103
- Transgresja jako podstawa działań pedagoga - przywódcy w życiu społecznym W: Pedagogika w działaniu społecznym / red. Tadeusz Dyrda, Sylwester Scisłowicz. Ostrowiec Świętokrzyski, Wydaw. Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości: 2004, S. 117-120
- Katecheta katechizowany - katecheza - oddzielna czy integralna część edukacji. - Resovia Sacra, 2003/2004, s. 275-279
- [współaut.] Karaś P Nauczyciel "ponad" czy "pod" komputerem? W: Komputer w edukacji : 13. ogólnopolskie sympozjum naukowe, Kraków 26-27 września 2003 / red. nauk. Janusz Morbitzer ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania. Kraków, Wydaw. Naukowe AP: 2003, S. 174-178
- [współaut.] Wrońska M, Pęczkowski R Ewaluacja kompetencji i kwalifikacji nauczycieli dotyczących wyboru programów kształcenia W: Ewaluacja jako czynnik warunkujący skuteczność i efektywność kształcenia / pod red. Ryszarda Jasińskiego, Wojciecha Horynia. Wrocław, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych: 2003, s. 68-77
- [współaut.] Wrońska M, Pęczkowski R Teacher and media education : present state and perspectives W: New directions in teacher's working and learning environment : 11th Biennial Conference of the International Study Association on Teachers and Teaching / red. Douwe Beijaard, Paulien Meijer. Leiden, Leiden University ; ICLON: 2003, S. 56-59
- Antropologia kulturowa a nowoczesna filozofia edukacyjna W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku / [red. nauk.] Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Warszawa ; Poznań, Elipsa: 2003, S. 100-103
- Antropologia kulturowa a edukacja medialna. - Edukacja Medialna, 2002, nr 3 (25), s. 28-31
- [współaut.] Karaś P Nowe techniki komputerowe - czyżby nowy człowiek i nowa szkoła? : (z pogranicza antropologii i technologii kształcenia) W: Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym : XII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe, Kraków 27-28 września 2002 / [red. nauk. Janusz Morbitzer] ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2002, S. 173-176
- Katecheza - oddzielna czy integralna część edukacji?. - Resovia Sacra, (2001), R. 8, nr 8, s. 275-279
- Transgresja jako droga dojrzewania w etyce i pedagogice Jana Pawła II W: Dar wychowania : pedagogika Jana Pawła II / pod red. Janusza Homplewicza ; Instytut Teologiczno-Pastoralny im. bł. bp. Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie. Rzeszów, Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego: 2001, S. 43-50