dr Joanna Leśniak
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Instytut Pedagogiki. ul. Ks. Jałowego 24
- Pokój: 118
- Nr telefonu: 604958618
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-6648-4632
- Konsultacje dla studentów: 118
Informacje
Doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie).
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Pedagog specjalny dwóch dziedzin: resocjalizacja z profilaktyką społeczną i oligofrenopedagogika z terapią zajęciową.
Absolwentka studiów podyplomowych Uniwersytetu Rzeszowskiego z zakresu Organizacji Pomocy Społecznej.
Neurologopeda.
Doświadczenie zawodowe:
Od 2001 r. pracownik Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Sędziszowie Młp..
Od 2016 r. pracownik naukowy Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Przewodnicząca Zarządu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Sędziszowie Młp..
Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy PSONI w Sędziszowie Młp..
Członek:
- Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną,
- Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej,
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Inne:
Stowarzyszenie Penitencjarne Patronat, Warszawa - opiekun patronacki
Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi - Północ - sądowy kurator społeczny
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ropczycach - nauczyciel
Sąd Rejonowy w Rzeszowie - sądowy kurator społeczny
Zakład Poprawczy w Studzieńcu – praktyka
Mediator sądowy
Certyfikowany diagnosta ADOS – 2 w diagnostyce klinicznej
Nagrody i Odznaczenia:
Fideliter et Constanter – Wiernie i Wytrwale, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Zarząd Główny
Brązowy Krzyż Zasługi – Prezydent RP
Dorobek Naukowy:
Autorka i współautorka publikacji naukowych oraz szeregu artykułów z zakresu pedagogiki specjalnej.
Przewodnicząca w sekcjach naukowych/plenarnych Konferencji Naukowych.
Recenzent naukowy.
Wykładowca Uniwersytetu Trzeciego Wieku UR w Rzeszowie.
Zainteresowania zawodowe:
Rozwój i funkcjonowanie społeczne człowieka, funkcjonowanie społeczne i resocjalizacja osób z niedostosowaniem społecznym, wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzenia mowy, wsparcie rodzin.
Prywatnie - Mama dwójki wyjątkowych dzieci – Tymonka i Hani.
Miłośniczka filmów, muzyki i koncertów.
Wybrane publikacje:
1. Monografia:
Uwarunkowania zachowania o charakterze niedostosowania społecznego młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2019
2. Funkcjonowanie rodziny a zaburzenia rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka
w: Borowski R. (red.), Niedostosowanie społeczne. Wybrane problemy.
Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock, 2006
3. Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze na terenie powiatu kolbuszowskiego i ropczycko - sędziszowskiego
w: Denek K., Kamińska A., Kojs W., Oleśniewicz P. (red.),
Edukacja jutra. Proces kształcenia i jego uczestnicy,
Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec, 2010
4. Pojęcie osobowości i jej wpływ na funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie
w: Nauczyciel i Szkoła, Nr 9,
PCEN, Rzeszów, 2010
5. Psychologiczne koncepcje niedostosowania społecznego – cz. I.
w: Nauczyciel i Szkoła, Nr 9
PCEN, Rzeszów,2010
6. Psychologiczne koncepcje niedostosowania społecznego – cz. II.
w: Nauczyciel i Szkoła, Nr 11
PCEN, Rzeszów,2010
7. Dziecko niepełnosprawne, zaburzone w rozwoju i jego funkcjonowanie w rodzinie i dorosłym życiu
w: Wielgos - Struck R., Matlęga M. (red), 2011
Wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych i starszych w środowisku lokalnym. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
8. Rodzina - jej funkcje i znaczenie dla jednostki i społeczeństwa
w: Bębas S., Jasiuk E., (red.)
Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie,
Tom II, Wyższa Szkoła Handlowa, Radom,2011
9. Formy pomocy i oparcia społecznego skierowane do dorosłych osób niepełnosprawnych - uczestników Środowiskowych Domów Samopomocy
w: Wolska D. (red.), Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości,
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011
10. Wspomaganie rozwoju dziecka - wybrane metody pracy,
w: Barłóg K. (red.), Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych,
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2015
11. Rozpoznawanie oznak autyzmu poprzez obserwację umiejętności motorycznych małego dziecka
w: Barłóg K. (red.), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów,2017
12. Mieszkam sam! Niezależne życie osób z niepełnosprawnością intelektualną.
w: Barłóg K. (red.), Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych-perspektywa life-span
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2017
13. Niedostosowanie społeczne – pojęcia i rodzaje
w: Czasopismo Pedagogiczne, The Journal of Pedagogy, Nr 2(5) 2017
Akademia Pomorska w Słupsku
https://bazhum.pl/bib/number/20918/
14. Niepełnosprawność intelektualna – terminologia i obecne ujęcia
w: Czasopismo Pedagogiczne, The Journal of Pedagogy, Nr 2(5) 2017
Akademia Pomorska w Słupsku
https://bazhum.pl/bib/number/20918/
15. Rodzaje mechanizmów obronnych występujących u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną,
w: Kwartalnik Edukacyjny, 3 (94), 2018, Rzeszów
https://ke.pcen.pl/images/stories/ke/ke94/Kwartalnik_94.pdf
16. Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną
w: Państwo i Społeczeństwo, 2020 nr 1, Kraków
https://www.panstwoispoleczenstwo.pl/numery/2020-1/panstwo-i-spoleczenstwo-2020-nr1-lesniak.pdf
17. Realizacja idei niezależnego życia w Środowiskowym Domu Samopomocy i Mieszkaniu Treningowym
w: Wyzwania Współczesnego Świata, Tom IV
Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph, Łódź, 2020
https://docplayer.pl/198001401-Wyzwania-wspolczesnego-swiata-tom-iv.html
18. Psychopatia – specyficzne zaburzenie osobowości – kryteria diagnostyczne i ujęcie teoretyczne,
w: Resocjalizacja Polska 21/2021
http://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/article/view/358
19. Mówię też PECS`em! – wspomagająca i alternatywna metoda komunikacji dzieci z ASD,
w: Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 3/2021
https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=232583
20. Jak mnie widzą, tak mnie piszą... – o postrzeganiu osób z niepełnosprawnością intelektualną
w Niepełnosprawność i Rehabilitacja, Rok 2022, Tom 85, Nr 1, s. 61-71
https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=229454
21. Współautor
Cohesion and adaptability of a family with a child with intellectual disability and parents' sense of loneliness during the SARS-COV-2 coronavirus pandemic in Poland
w: Colloquium, Tom 14 Nr 4 (2022)
https://colloquium.amw.gdynia.pl/index.php/colloquium/issue/view/48
Publikacje
- [współaut.] Barłóg K, Gruca-Miąsik U, Lew-Koralewicz A Cohesion and adaptability of a family with a child with intellectual disability and parents' sense of loneliness during the SARS-COV-2 coronavirus pandemic in Poland. - Colloquium, 2022, T. 14, nr 4, s. 5-22
- Jak mnie widzą, tak mnie piszą... - o postrzeganiu osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 61-71
- Mówię też PECS'em! - wspomagająca i alternatywna metoda komunikacji dzieci z ASD. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2021, nr 3, s. 33-41
- Psychopatia - specyficzne zaburzenie osobowości - kryteria diagnostyczne i ujęcie teoretyczne. - Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21, s. 117-133
- Pamiętam... W: Wyzwanie współczesnego świata. T. 7. Łódź, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak: 2020, S. 166-170
- Realizacja idei niezależnego życia w środowiskowym domu samopomocy i mieszkaniu treningowym W: Wyzwania współczesnego świata. T. 4, S. 97-111