prof. dr hab. Jolanta Szempruch
- Jednostka:
Instytut Nauk Socjologicznych - Budynek: 16C
- Pokój: 330
- Nr telefonu: 17 872 13 42
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-3739-3288
- Konsultacje dla studentów: czwartek
Informacje
Jolanta Szempruch, profesor nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierownik Zakładu Socjologii Edukacji. Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Przewodnicząca Sekcji Pedeutologii Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Również członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej, Kieleckiego Towarzystwa Naukowego i Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych.
Promotor w 15 przewodach doktorskich oraz recenzent w wielu przewodach doktorskich i habilitacyjnych.
Zainteresowania badawcze: socjologia edukacji: zmiana społeczna, zmiana edukacyjna, polityka społeczna i oświatowa; pedagogika: pedeutologia, teoria szkoły, pedagogika społeczna, pedagogika wczesnoszkolna. Realizatorka licznych projektów badawczych polskich i zagranicznych. Autorka wielu monografii, m.in.: Umiejętności czytania a osiągnięcia szkolne uczniów klas początkowych, Rzeszów 1997; Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce, Rzeszów 2000; Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001; Теорія і практика розвитку педагогічної освіти вчителів у Польщі (1918–1999), Iвано-Франківськ 2003; Planowanie rozwoju szkoły, Lublin 2007; Założenia, zasady opracowania i modyfikacji programu kształcenia kompetencji kluczowych w zakresie przedsiębiorczości, Lublin 2009, The School and the Teacher in the Period of Change, Kraków 2010; Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013; Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej (współautorstwo), Kielce 2017; Transformation and Social Change (współautorstwo), Gottingen 2022; The School and the Teacher Facing the Challenges of the Present and tha Future (współautorstwo), Gottingen 2023. Ponadto redaktorka lub współredaktorka wielu publikacji książkowych, autorka artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w książkach.
Organizatorka konferencji naukowych, w tym cyklicznych konferencji międzynarodowych Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości oraz Szkoły Pedeutologicznej, funkcjonującej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi z Polski i z zagranicy (m.in: Niemcy, Austria, USA, Georgian American University, Tbilisi, Gruzja; Marmara University, Istambuł, Turcja; Tarnopolski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny w Tarnopolu; Lviv National Academy of Arts, Lwów; Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education). Jest ekspertem zagranicznym komisji akredytacyjnej Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego imienia Wołodymyra Hnatiuka na Wydziale Pedagogicznym (2021 r.)
Posiada doświadczenie w transferze wiedzy pomiędzy nauką a biznesem; m.in. upowszechnia wyniki badań społecznych w ramach Podkarpackiego Kongresu Gospodarczego, prowadzi panele dyskusyjne (IV PKG, G2A Arena Jasionka).
Ukończyła wiele kursów i szkoleń, zdobywając m.in. certyfikaty: Coaching i mentoring w pracy pedagoga (2018), Uprawnienia terapeutyczne z zakresu stosowania Metody Feuersteina – Instrumental Enrichment (2018), TRIZ – Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań (2019), Międzynarodowy program: Higher education: Global trends and innovative practices Bukovel Academic Spring School, BASS-2020.
Odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi (2016), Srebrnym Krzyżem Zasługi (2002), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2008), Medalem za zasługi Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych (2014). Otrzymała wiele nagród rektora za wybitne osiągnięcia naukowe. Uhonorowana została tytułem i statuetką Lidera Uniwersytetu Rzeszowskiego w dziedzinie nauk społecznych (2023).
Publikacje
- [współaut.] Potyrała K, Smyła J, Tomczyk & Leadership Styles of Heads of School and Teachers' Creative Behavior in a Time of Social Change. - Leadership and Policy in Schools, 2024, Vol. 23, iss. 3, p. 512-529
- [współaut.] Rzońca E Trends in the learning of early childhood education teachers. Review of foreign research. - Studia z Teorii Wychowania, 2024, T. 15, nr 3(48), s. 257-270
- [współaut.] Cybal-Michalska A, Szymański M, Śliwerski B [et al.] Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2024, 196 s.
- [współaut.] Kotowska A, Gałkowski J Edukacja w procesie przemian : realia, perspektywy rozwoju i potencjał innowacyjny / red. nauk. Jolanta Szempruch, Agata Kotowska, Jan Gałkowski. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2024, 241 s.
- [współaut.] Smyła J Współczesna młodzież a wyzwania dla edukacji W: Edukacja w procesie przemian : realia, perspektywy rozwoju i potencjał innowacyjny / red. nauk. Jolanta Szempruch, Agata Kotowska, Jan Gałkowski. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2024, S. 14-30
- Szkoła w procesie współczesnych przemian społecznych i edukacyjnych W: Edukacja szkolna z perspektywy nauk pedagogicznych / pod redakcją Stefana M. Kwiatkowskiego. Warszawa, Politechnika Warszawska: 2024, S. 153-175
- [współaut.] Szymański M, Cieśleńska B, Potyrała K The School and the Teacher Facing the Challenges of the Present and the Future. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: 2023, 155 s.
- Nauczyciel nowator w zmieniającej się szkole W: Szkoła i nauczyciel : rozwój nauczyciela i rozwój szkoły / redakcja naukowa Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2023, S. 177-192
- [współaut.] Cieśleńska B, Sokol M Modele uczenia się a proces zmian edukacyjnych. - Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2022, nr 2, s. 7-25
- Codzienność nauczycieli i uczniów w klasie wielokulturowej. - Wychowanie w Rodzinie, 2022, T. 27, nr 2, s. 117-130
- Nieuchronność zmian edukacyjnych w zmieniającym się społeczeństwie. - Wychowanie w Rodzinie, 2022, T. 29, nr 4, s. 13-23
- Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce - w kierunku profesjonalizacji zawodu. - Studia BAS, 2022, nr 2(70), s. 27-47
- Relacje społeczne nauczycieli z rodzicami w czasie pandemii COVID-19. - Wychowanie w Rodzinie, 2022, T. 26, nr 1, s. 197-216
- [współaut.] Potyrała K School Transformation and Social Change. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: 2022, 199 s.
- Szanse i wyzwania edukacyjne w zmieniającym się społeczeństwie a perspektywy pracy nauczyciela W: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki - tradycja i współczesność : księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu z okazji 80. urodzin / redakcja naukowa Ewa Ogrodzka-Mazur, Alina Szczurek-Boruta, Barbara Grabowska, Anna Szafrańska. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2022, S. 158-173
- Teachers' communicative and interpretative competence as a basis for co-teaching W: Co-Teaching - Everyday Life or Terra Incognita of Contemporary Education? / eds. Beata Pituła, Mirosław Kowalski. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht unipress: 2022, S. 15-27
- The goals of modern education in changing society W: Education - Multiplicity of Meanings, Commonality of Goals / eds. Beata Pituła, Inetta Nowosad. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: 2022, S. 15-32
- Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży - konteksty społeczne, szkolne i formalnoprawne. - Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22, s. 45-59
- Szkoła w społeczeństwie wielokulturowym. - Edukacja Międzykulturowa, 2021, nr 2, s. 56-72
- [współaut.] Smyła J, Kwaśniewska M Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata : diagnozy i projekcje rozwiązań / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Małgorzata Kwaśniewska. Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe: 2021, 376 s.
- [współaut.] Smyła J, Miko-Giedyk J Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne : konteksty zmian / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Justyna Miko-Giedyk. Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe: 2021, 376 s.
- Nauczyciel w zmieniającym się społeczeństwie W: Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata : diagnozy i projekcje rozwiązań / redakcja naukowa Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Małgorzata Kwaśniewska. Kielce, KTN ; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach: 2021, S. 145-156
- Perspektywy rozwoju szkoły jako organizacji uczącej się W: Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką / redakcja naukowa Stefan M. Kwiatkowski. Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie: 2021, S. 399-419
- Pytania (d)o nauczyciela w czasach zmian społecznych W: Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych / redakcja naukowa Joanna M. Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2021, S. 181-194
- Wyzwania współczesnej edukacji a role społeczne nauczyciela W: 5 lat później : suplement księgi jubileuszowej profesora Waldemara Furmanka "Osoba - wychowanie - praca" / przygotował Waldemar Furmanek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 158-173
- [współaut.] Smyła J The School Principal as an Educational Leader. - Konteksty Pedagogiczne, 2020, T. 2, nr 15, s. 65-78
- On the role of the teacher in intercultural education. - Szkoła, Zawód, Praca, 2020, nr 20, s. 84-93
- Rola nauczyciela jako doradcy społecznego i zawodowego. - Edukacja zawodowa i ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 2020, nr 5, s. 265-277
- [współaut.] Smyła J Wyzwania edukacyjne współczesnego świata a odpowiedzialność i etyczność działań nauczyciela W: Problematyczność rozwoju człowieka w obszarze edukacji i kultury współczesnej : socjopedagogiczne szkice polemiczne / redakcja naukowa Agata Rzymełka-Frąckiewicz, Teresa Wilk. Toruń, Wydawnictwo Naukowe Akapit: 2020, S. 67-81
- Edukacja i nauczyciel wobec współczesnych przemian kulturowych W: Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych / pod red. Jana Kidy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 86-97
- Trudności wychowawcze w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 278-290
- Wspomnienie o Śp. Prof. Barbarze Czeredreckiej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 8
- Wstęp. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 9-10
- Znaczenie wartości w kształceniu i funkcjonowaniu zawodowym nauczyciela. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 109-117
- Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesnośći i przyszłości : strategie rozwoju / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 609 s.
- Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 505 s.
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia 3 / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 387 [1] s.
- Strategie rozwoju szkoły w społeczeństwie wiedzy W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : strategie rozwoju / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 93-103
- Szkoła naszych oczekiwań i marzeń, potrzeb, projekcji i działań : od A do Ż : Czesław Banach / Jolanta Szempruch. - Życie Szkoły, 2006, nr 3, s. 61-62
- Szkoła naszych oczekiwań i marzeń, potrzeb, projekcji i działań : od A do Ż : Czesław Banach / Jolanta Szempruch. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 353-354
- Międzynarodowe, naukowe dyskusje o strategiach rozwoju edukacji wobec wyzwań i zadań współczesności oraz przyszłośći. - Gazeta Uniwersytecka, 2005, nr 1, s. 12-13
- Czynniki pedagogiczne warunkujące szanse edukacyjne uczniów klas początkowych W: Procesy uczenia sie i ich uwarunkowania : praca zbiorowa / pod red. Franciszka Bereźnickiego, Kazimierza Denka, Janiny Świrko-Pilipczuk. Szczecin, Agencja wydawnicza "Kwadra": 2005, S. 93-103
- Funkcjonowanie nauczyciela wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych W: Edukacja jutra : XI Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Franciszek Bereźnicki, Kazimierz Denek. Szczecin, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego: 2005, S. 259-266
- Kierunki rozwoju współpracy i podmiotowości rodziny oraz szkoły w procesie edukacji dziecka W: Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym : problemy teoretyczno-praktyczne / red. nauk. A[lbert] Wojciech Maszke, Czesław Lewicki. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli: 2005, S. 93-104
- Problemy i perspektywy rozwoju szkoły - organizacji uczącej się i doskanalącej W: Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka / pod red. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 158-164
- Twórczy charakter pracy nauczyciela w nowym modelu systemu edukacji W: Kreatywność w edukacji elementarnej / red. Władysław Szlufik, Ewa Piwowarska ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa, Wydaw. im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie: 2005, S. 95-102
- Twórczy charakter pracy nauczyciela w kontekście przeobrażeń oświaty w Polsce. - Naukoví zapiski Ternopíl's'kogo nacíonal'nogo deržavnogo pedagogičnogo universitetu. Seríâ : Pedagogíka, 2004, nr 2, s. 182-184
- Współczesne konteksty edukacji nauczycielskiej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 11-25
- Dylematy przemian polskiej szkoły i edukacji w kontekście tendencji europejskich W: Edukacja jutra : X Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszyc, Marek Lewandowski. Wrocław, Wydaw. Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego: 2004, S. 85-94
- Stan pedagogicznego kształcenia nauczycieli w samoocenie studentów studiów dziennych i zaocznych W: Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy / pod red. Haliny Kosętki, Bożeny Pietrzyk i Ryszarda Ślęczki. Kraków, Wydaw. Akademii Pedagogicznej: 2004, S. 89-109
- Wybrane uwarunkowania efektywności edukacji małego dziecka W: Współczesne wyzwania wobec edukacji elementarnej / pod red. Władysława Szlufika, Teresy Banaszkiewicz, Anny Pękali. Częstochowa, Wydaw. Akademii Pedagogicznej im. Jana Długosza: 2004, S. 55-64
- Teoriâ i praktika rozvitku pedagogičnoï osviti včiteliv u Polši. Ivano-Frankivs'k, Misto NV: 2003, 240 s.
- Poziom kompetencji nauczycielskich w samoocenie studentów pedagogiki W: Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. - T. 1 / pod red. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2003, S. 484-492
- Zadania i kierunki zmian w kształceniu nauczycieli w perspektywie edukacji jutra W: Edukacja jutra : IX Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszczyc, Marek Lewandowski. Wrocław, Wydaw. Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego: 2003, S. 247-254
- Kierunki modelowych rozwiązań w kształceniu nauczycieli w kontekście reformy systemu edukacji. - Nauczyciel i Szkoła, 2002, nr 1/2, s. 16-30
- Uwarunkowania podmiotowe źródłem wewnątrzszkolnych inicjatyw edukacyjnych W: Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych / pod red. Sylwii Badory, Danuty Marzec, Janiny Kosmali. Częstochowa, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 2001, S. 38-46