doktor Judyta Pawliszko

- Jednostka:
Instytut Nauk Humanistycznych - Budynek: A3
- Pokój: 8
- Nr telefonu: 17 872 11 61
- Email: jpawliszko@ur.edu.pl
- ORCID: 0000-0001-5279-498X
- Konsultacje dla studentów: (zgodnie z aktualnym harmonogramem konsultacji)
Informacje
Tytuł/stopień, imię i nazwisko
dr Judyta Pawliszko
ORCID: 0000-0001-5279-498X
E-mail: jpawliszko@ur.edu.pl
Biogram
dr Judyta Pawliszko jest adiunktem w Instytucie Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują socjolingwistykę, bilingwizm, hybrydyzację języka oraz komunikację międzykulturową. Specjalizuje się w badaniach dotyczących translanguagingu, nauczania języka angielskiego w kontekście biznesowym (Business English) oraz dydaktyki języków obcych. Jest członkiem Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja oraz Network Comparative Discourse Studies.
Uzyskane tytuły i stopnie naukowe
- Tytuł magistra: Filologia angielska, Uniwersytet Rzeszowski, 2014
- Stopień doktora: Uniwersytet Rzeszowski, 2018
Nauka
Zakres badań naukowych
- Glottodydaktyka
- Socjolingwistyka
- Hybrydyzacja języka
- Komunikacja międzykulturowa
- Dyskurs
- Etnolingwistyka
Projekty
- Wolontariat studencki „Język angielski dla dzieci z domu dziecka – Study Buddy”
- Projekt tłumaczeniowo-artystyczny ,,Haiku – student w czasach pandemii”
- Projekt tłumaczeniowy ,,Be Cybersmart”
- Projekt tłumaczeniowy ,,Toastmasters International – tłumaczenia”
- Projekt ,,KLS Publicity”
- Projekt promocyjny ,,Linguistic Patronite”
- Projekt tłumaczeniowy,,Toastmasters - PATHWAYS of Translation”
- Projekt fonetyczny ,,Pronunciation & AI”
Członkostwo w stowarzyszeniach naukowych
- Ośrodek Badawczo-Dydaktyczny i Transferu Wiedzy “Tekst-Dyskurs-Komunikacja”
- Network Comparative Discourse Studies
Publikacje
Monografie
- Pawliszko, J. (2020). Sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism: Spanglish as a sociocultural phenomenon. Berlin: Peter Lang. p-ISBN: 978-3-631-81178-8
- Kusz, E., Pawliszko, J. (2023). Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce. Biologia w klasach dwujęzycznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 978-83-8277-154-1
- Pawliszko, J. (2025). Bridging Voices: A Research-Based Guide to Translanguaging Pedagogy. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. (w druku)
Rozdziały w monografiach
- Harasik, J. (2014). Perception of femininity and masculinity among Hispanics in the United States. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 126-136). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2015). Female media portrayal: Contrastive analysis of Latinas, Africans, Asians, and Native Americans in the US media. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 127-136). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2016). Spanglish: Degraded Spanish or Upgraded English? A general description of formal Spanglish. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 54-64). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2016). Linguistic emotionality: Assessing the emotional words in L1 and L2 within bilingual students from Kazakhstan. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Rozwój społeczności międzynarodowej: Przeszłość oraz nowe wyzwania (pp. 603-615). Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy.
- Pawliszko, J. (2017). The Russian dual identity in the Near Abroad: Kazakhstan. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Rozwój społeczności międzynarodowej: Przeszłość oraz nowe wyzwania (pp. 46-55). Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy.
- Pawliszko, J. (2017). Psycholinguistically conditioned code-switching: Triggering and trigger-words. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 61-71). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2020). The making of a new Third Identity: Spanglish in the U.S. Latina self-narratives. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian: ujęcie wieloaspektowe (Vol. 3, pp. 144-170). Lwów-Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
- Pawliszko, J. (2020). Living in two different worlds: On language, culture, bilingualism, and identity. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian: ujęcie wieloaspektowe (Vol. 6, pp. 10-20). Lwów-Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
- Pawliszko, J. (2020). Sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism: Spanglish as a sociocultural phenomenon. In Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures (Vol. 26, pp. 2364-7558).
- Kusz, E., Krawiec, M., & Pawliszko, J. (2024). Mojemu Mistrzowi - skonwencjonalizowana niekonwencjonalność w dedykacjach i podziękowaniach w Polsce i w USA. In Z. Bilut-Homplewicz, A. Hanus, W. Kochmańska, A. Mac, & B. Drozd (Eds.), Teksty, konteksty, podteksty (pp. 141-165). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. p-ISBN: 978-83-8277-172-5
Artykuły naukowe
- Pawliszko, J. (2016). Loving in two languages: Language choice and emotionality in family communication of Kazakh bilinguals. In G. Kleparski, B. Duda, M. Dick-Bursztyn, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Studia Anglica Resoviensia, 13(96), 55-68. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2019). Discourse as a language contact phenomenon: Evidence from Mexican-American bilinguals. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, 12, 85-98.
- Kusz, E., Miller, D., & Pawliszko, J. (2020). Z najlepszymi życzeniami - kilka uwag na temat życzeń urodzinowych w języku polskim, angielskim i niemieckim. In A. Buk, A. Hanus, A. Mac, D. Miller, M. Smykała, & I. Szwed (Eds.), Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne (pp. 567-581). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
- Pawliszko, J. (2020). Language and culture in bilinguals' mind: Insights from case studies. Studia Anglica Resoviensia, 17, 59-74.
- Pawliszko, J. (2021). The effectiveness of intercultural comparison tasks in written discourse development: An empirical research. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, 15, 385-396.
- Pawliszko, J. (2022). Emotion-related language choice theory in the cross-fire: Evidence from Mexican-American bilinguals. Topics in Linguistics, 23(1), 15-23. https://doi.org/10.2478/topling-2022-0002
- Kusz, E., & Pawliszko, J. (2022). Use of L2 pronunciation techniques in and outside classes: Students’ preferences. Research in Language, 20(2), 215-230. https://doi.org/10.18778/1731-7533.20.2.06
- Pawliszko, J. (2022). Translanguaging in preschools: Evidence from Polish-English bilingual children. Innovation in Language Learning and Teaching, 17(3), 620-635. https://doi.org/10.1080/17501229.2022.2100400
- Pawliszko, J. (2023). Metaphor of war in American and Russian media discourse: A case study of the 2022 Russian invasion of Ukraine. Lege Artis-Language Yesterday Today Tomorrow, 8(2), 53-69. https://doi.org/10.34135/lartis.23.8.2.04
- Pawliszko, J. (2025). Integrating translanguaging and multimodal resources in EMI classrooms: A comparative study of inclusive strategies. Innovation in Language Learning and Teaching, 1-16. https://doi.org/10.1080/17501229.2025.2462112
- Pawliszko, J. (2025). Językowe środki wartościowania i oceny: Systemowo-funkcjonalna analiza relacji prasowych z 24 lutego 2022 r. Prace Językoznawcze, 27(1), 249-265. https://doi.org/10.31648/pj.10957
- Pawliszko, J. (2025). Framing the Russian-Ukrainian Conflict: The Role of Metaphor, Nominalization, and Appraisal in Shaping Media
- GEMA Online® Journal of Language Studies, 25(1), 156-175. https://doi.org/10.17576/gema-2025-2501-09
Czynny udział w konferencjach naukowych
- 13 maja 2013 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Perception of femininity and masculinity among Hispanics in the United States.”
- 28 kwietnia 2014 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Female media portrayal: Contrastive analysis of Latinas, Africans, Asians and Native Americans in the US media.”
- 7 maja 2015 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Spanglish: Degraded Spanish or Upgraded English? A general description of formal Spanglish.”
- 13 maja 2016 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Spanglish: Psycholinguistically conditioned code-switching: Triggering and trigger words.”
- 7–8 kwietnia 2016 – Postcolonial Theory and Practice in the Twenty-First Century: Crossing Boundaries, Breaking Ties, Bridging Worlds. Referat: “The Russian dual identity in the Near Abroad: Kazakhstan.”
- 10–14 lipca 2021 – International Symposium of Bilingualism ISB13. Referat: “Translanguaging in nursery schools: Evidence from Polish-English bilingual children.”
- 8–11 września 2021 – 55th Linguistics Colloquium. Referat: “The Emotion-Related Language Choice theory in the cross-fire: evidence from Mexican American bilinguals.”
- 10–11 sierpnia 2023 – Communication and Linguistics Studies. Referat: “Translanguaging In Preschools: New Evidence from Polish-English Bilingual Children.”
- 20–21 kwietnia 2023 – Współczesne media.
- 14–16 września 2023 – Argumentacja, perswazja i manipulacja w tekstach i dyskursach medialnych. Referat: “Czy to już wojna? Krytyczna analiza dyskursu na przykładzie relacji o wydarzeniach z dnia 24.02.2022 w The New York Times i The Moscow Times.”
- 5–6 marca 2024 – Język a wartości. Komunikacja językowa w ujęciu aksjolingwistycznym (konferencja online). Referat: “Wartościowanie w mediach. Działania kanclerza Niemiec w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej.”
- 12–14 grudnia 2024 – Accents 2024. Referat: “Efficacy of AI Voice Cloning in Phonetic Self-Imitation for L2 Pronunciation Training.” (współautor: E. Kusz)
- 22–24 maja 2025 – 36th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition, Szczyrk. Referat: “AI-assisted phonetic self-imitation technique in SLA and its impact on L2 pronunciation through voice cloning.”
Dydaktyka
Nauczane przedmioty
- Praktyczna nauka języka angielskiego
- Język angielski w biznesie
Wyjazdy zagraniczne
- 12.04.2024-23.04.2024 – pobyt dydaktyczno-badawczy (Erasmus – Teaching Staff Mobility) na University of Salento w Lecce
- 02.05.2025-13.05.2025 – pobyt dydaktyczno-badawczy (Erasmus – Teaching Staff Mobility) na University of Valencia
Podnoszenie kwalifikacji
- Szkolenie świadomościowe dotyczące problemów osób z niepełnosprawnością
- Umiejętność autoprezentacji
- Zarządzanie informacją w arkuszu kalkulacyjnym
Pełnione funkcje i prace organizacyjne
- Opiekun Koła Naukowego „POLIGLOCI”
- Współzałożyciel i opiekun University of Rzeszów Toastmasters Club
- Prezes Fundacji Study Buddy
- Członek zespołu harmonogramistów
- Członek Komitetu Naukowego oraz Komitetu Organizacyjnego międzynarodowej konferencji ATENA
- Organizator cyklicznej konferencji międzynarodowej ATENA
- Praca w Ośrodku Badawczo-Dydaktycznym i Transferu Wiedzy Tekst - Dyskurs – Komunikacja
English version
dr Judyta Pawliszko
ORCID: 0000-0001-5279-498X
E-mail: jpawliszko@ur.edu.pl
Biography
Dr. Judyta Pawliszko is an Assistant Professor at the Institute of Applied Linguistics, University of Rzeszów, Poland. Her research interests encompass sociolinguistics, bilingualism, language hybridization, and intercultural communication. She specializes in translanguaging studies, Business English education, and foreign language pedagogy. Dr. Pawliszko is a member of the Research and Teaching Centre for Text-Discourse-Communication and the Network for Comparative Discourse Studies.
Education
- Master's Degree in English Philology, University of Rzeszów, 2014
- Doctorate in Linguistics, University of Rzeszów, 2018
Research
Research interests
- Glottodidactics
- Sociolinguistics
- Language hybridization
- Intercultural communication
- Discourse analysis
- Etnolinguistics
Projects
- Student Volunteer Project “English for Children from Orphanages – Study Buddy”
- Translation-Artistic Project “Haiku – Student in Pandemic Times”
- Translation Project “Be Cybersmart”
- Translation Project “Toastmasters International – Translations”
- Project “KLS Publicity”
- Promotional Project “Linguistic Patronite”
- Translation Project “Toastmasters - PATHWAYS of Translation”
- Phonetic Project “Pronunciation & AI”
Membership in associations
- Research and Teaching Centre for Knowledge Transfer “Text-Discourse-Communication”
- Network for Comparative Discourse StudiesNetwork Comparative Discourse Studies
Publications
Books
- Pawliszko, J. (2020). Sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism: Spanglish as a sociocultural phenomenon. Berlin: Peter Lang. p-ISBN: 978-3-631-81178-8
- Kusz, E., Pawliszko, J. (2023). Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce. Biologia w klasach dwujęzycznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 978-83-8277-154-1
- Pawliszko, J. (2025). Bridging Voices: A Research-Based Guide to Translanguaging Pedagogy. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. (w druku)
Chapters in edited volumes
- Harasik, J. (2014). Perception of femininity and masculinity among Hispanics in the United States. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 126-136). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2015). Female media portrayal: Contrastive analysis of Latinas, Africans, Asians, and Native Americans in the US media. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 127-136). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2016). Spanglish: Degraded Spanish or Upgraded English? A general description of formal Spanglish. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 54-64). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2016). Linguistic emotionality: Assessing the emotional words in L1 and L2 within bilingual students from Kazakhstan. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Rozwój społeczności międzynarodowej: Przeszłość oraz nowe wyzwania (pp. 603-615). Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy.
- Pawliszko, J. (2017). The Russian dual identity in the Near Abroad: Kazakhstan. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Rozwój społeczności międzynarodowej: Przeszłość oraz nowe wyzwania (pp. 46-55). Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy.
- Pawliszko, J. (2017). Psycholinguistically conditioned code-switching: Triggering and trigger-words. In G. Kleparski, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices (pp. 61-71). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2020). The making of a new Third Identity: Spanglish in the U.S. Latina self-narratives. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian: ujęcie wieloaspektowe (Vol. 3, pp. 144-170). Lwów-Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
- Pawliszko, J. (2020). Living in two different worlds: On language, culture, bilingualism, and identity. In R. Kordonski, A. Struk, & J. Ruciński (Eds.), Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian: ujęcie wieloaspektowe (Vol. 6, pp. 10-20). Lwów-Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
- Pawliszko, J. (2020). Sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism: Spanglish as a sociocultural phenomenon. In Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures (Vol. 26, pp. 2364-7558).
- Kusz, E., Krawiec, M., & Pawliszko, J. (2024). Mojemu Mistrzowi - skonwencjonalizowana niekonwencjonalność w dedykacjach i podziękowaniach w Polsce i w USA. In Z. Bilut-Homplewicz, A. Hanus, W. Kochmańska, A. Mac, & B. Drozd (Eds.), Teksty, konteksty, podteksty (pp. 141-165). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. p-ISBN: 978-83-8277-172-5
Journal articles
- Pawliszko, J. (2016). Loving in two languages: Language choice and emotionality in family communication of Kazakh bilinguals. In G. Kleparski, B. Duda, M. Dick-Bursztyn, M. Martynuska, & E. Rokosz-Piejko (Eds.), Studia Anglica Resoviensia, 13(96), 55-68. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pawliszko, J. (2019). Discourse as a language contact phenomenon: Evidence from Mexican-American bilinguals. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, 12, 85-98.
- Kusz, E., Miller, D., & Pawliszko, J. (2020). Z najlepszymi życzeniami - kilka uwag na temat życzeń urodzinowych w języku polskim, angielskim i niemieckim. In A. Buk, A. Hanus, A. Mac, D. Miller, M. Smykała, & I. Szwed (Eds.), Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne (pp. 567-581). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
- Pawliszko, J. (2020). Language and culture in bilinguals' mind: Insights from case studies. Studia Anglica Resoviensia, 17, 59-74.
- Pawliszko, J. (2021). The effectiveness of intercultural comparison tasks in written discourse development: An empirical research. Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs, 15, 385-396.
- Pawliszko, J. (2022). Emotion-related language choice theory in the cross-fire: Evidence from Mexican-American bilinguals. Topics in Linguistics, 23(1), 15-23. https://doi.org/10.2478/topling-2022-0002
- Kusz, E., & Pawliszko, J. (2022). Use of L2 pronunciation techniques in and outside classes: Students’ preferences. Research in Language, 20(2), 215-230. https://doi.org/10.18778/1731-7533.20.2.06
- Pawliszko, J. (2022). Translanguaging in preschools: Evidence from Polish-English bilingual children. Innovation in Language Learning and Teaching, 17(3), 620-635. https://doi.org/10.1080/17501229.2022.2100400
- Pawliszko, J. (2023). Metaphor of war in American and Russian media discourse: A case study of the 2022 Russian invasion of Ukraine. Lege Artis-Language Yesterday Today Tomorrow, 8(2), 53-69. https://doi.org/10.34135/lartis.23.8.2.04
- Pawliszko, J. (2025). Integrating translanguaging and multimodal resources in EMI classrooms: A comparative study of inclusive strategies. Innovation in Language Learning and Teaching, 1-16. https://doi.org/10.1080/17501229.2025.2462112
- Pawliszko, J. (2025). Językowe środki wartościowania i oceny: Systemowo-funkcjonalna analiza relacji prasowych z 24 lutego 2022 r. Prace Językoznawcze, 27(1), 249-265. https://doi.org/10.31648/pj.10957
- Pawliszko, J. (2025). Framing the Russian-Ukrainian Conflict: The Role of Metaphor, Nominalization, and Appraisal in Shaping Media
- GEMA Online® Journal of Language Studies, 25(1), 156-175. https://doi.org/10.17576/gema-2025-2501-09
Conference presentations
- 13 maja 2013 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Perception of femininity and masculinity among Hispanics in the United States.”
- 28 kwietnia 2014 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Female media portrayal: Contrastive analysis of Latinas, Africans, Asians and Native Americans in the US media.”
- 7 maja 2015 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Spanglish: Degraded Spanish or Upgraded English? A general description of formal Spanglish.”
- 13 maja 2016 – Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: “Spanglish: Psycholinguistically conditioned code-switching: Triggering and trigger words.”
- 7–8 kwietnia 2016 – Postcolonial Theory and Practice in the Twenty-First Century: Crossing Boundaries, Breaking Ties, Bridging Worlds. Referat: “The Russian dual identity in the Near Abroad: Kazakhstan.”
- 10–14 lipca 2021 – International Symposium of Bilingualism ISB13. Referat: “Translanguaging in nursery schools: Evidence from Polish-English bilingual children.”
- 8–11 września 2021 – 55th Linguistics Colloquium. Referat: “The Emotion-Related Language Choice theory in the cross-fire: evidence from Mexican American bilinguals.”
- 10–11 sierpnia 2023 – Communication and Linguistics Studies. Referat: “Translanguaging In Preschools: New Evidence from Polish-English Bilingual Children.”
- 20–21 kwietnia 2023 – Współczesne media.
- 14–16 września 2023 – Argumentacja, perswazja i manipulacja w tekstach i dyskursach medialnych. Referat: “Czy to już wojna? Krytyczna analiza dyskursu na przykładzie relacji o wydarzeniach z dnia 24.02.2022 w The New York Times i The Moscow Times.”
- 5–6 marca 2024 – Język a wartości. Komunikacja językowa w ujęciu aksjolingwistycznym (konferencja online). Referat: “Wartościowanie w mediach. Działania kanclerza Niemiec w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej.”
- 12–14 grudnia 2024 – Accents 2024. Referat: “Efficacy of AI Voice Cloning in Phonetic Self-Imitation for L2 Pronunciation Training.” (współautor: E. Kusz)
- 22–24 maja 2025 – 36th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition, Szczyrk. Referat: “AI-assisted phonetic self-imitation technique in SLA and its impact on L2 pronunciation through voice cloning.”
Teaching
Courses
- Practical English Language Learning
- Business English
Academic visits abroad
- April 12–23, 2024: Erasmus Teaching Staff Mobility at the University of Salento, Lecce, Italy
- May 2–13, 2025: Erasmus Teaching Staff Mobility at the University of Valencia, Spain
Professional training
- Disability awareness training
- Self-presentation skills training
- Spreadsheet information management
University service
- Supervisor of the “POLIGLOCI” Scientific Circle
- Co-founder and Supervisor of the University of Rzeszów Toastmasters Club
- President of the Study Buddy Foundation
- Member of the Scheduling Team
- Member of the Scientific and Organizational Committees of the ATENA International Conference
- Organizer of the ATENA International Conference Series
- Collaborator at the Text-Discourse-Communication Research and Knowledge Transfer Centre
- Member of the Faculty Board for the term 2024-2028
Publikacje
- Framing the Russian-Ukrainian Conflict: The Role of Metaphor, Nominalization, and Appraisal in Shaping Media Narratives. - GEMA Online Journal of Language Studies, 2025, Vol. 25, No 1, s. 156-175
- Językowe środki wartościowania i oceny : systemowo-funkcjonalna analiza relacji prasowych z 24 lutego 2022 r.. - Prace Językoznawcze, 2025, Vol. 27, No. 1, s. 249-265
- [współaut.] Krawiec M, Kusz E Mojemu Mistrzowi - skonwencjonalizowana niekonwencjonalność w dedykacjach i podziękowaniach w Polsce i w USA W: Teksty, konteksty, podteksty / redakcja tomu Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Wioletta Kochmańska, Agnieszka Mac, Barbara Drozd. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, S. 141-165
- Metaphor of war in American and Russian media discourse : a case study of the 2022 Russian invasion of Ukraine. - Lege Artis-Language Yesterday Today Tomorrow, 2023, Vol. 8, no. 2, p. 53-69
- [współaut.] Kusz E Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce : biologia w klasach dwujęzycznych. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 200 s.
- [współaut.] Kusz E Use of L2 Pronunciation Techniques in and Outside Classes : Students' Preferences. - Research in Language, 2022, Vol. 20, iss. 2, p. 215-230
- Emotion-Related Language Choice theory in the cross-fire : Evidence from Mexican-American bilinguals. - Topics in Linguistics, 2022, Vol. 23, iss. 1, p. 15-23
- Translanguaging in preschools : evidence from Polish-English bilingual children. - Innovation in Language Learning and Teaching, 2022, Vol. 17, iss. 3, s. 620-635
- The effectiveness of intercultural comparison tasks in written discourse development : an empirical research. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2021, T. 15, s. 385-396
- Language and culture in bilinguals' mind : Insights from case studies. - Studia Anglica Resoviensia, 2020, vol. 17, s. 59-74
- Sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism : Spanglish as a sociocultural phenomenon. Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2020, 282 s.
- [współaut.] Kusz E, Miller D "Z najlepszymi życzeniami" - kilka uwag na temat życzeń urodzinowych w języku polskim, angielskim i niemieckim W: Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 567-581
- Living in two different worlds: on language, culture, bilingualism and identity W: Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian : ujęcie wieloaspektowe. T. 6 / redakcja Aleksandra Kordonska, Roman Kordonski. Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie: 2020, S. 10-20
- The making of a new Third Identity: Spanglish in the U.S. Latina self-narratives W: Społeczność międzynarodowa w obliczu przemian : ujęcie wieloaspektowe. T. 3 / red. Aleksandra Kordonska, Roman Kordonski. Lwów ; Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie: 2020, S. 144-170
- Discourse as a language contact phenomenon: evidence from Mexican-American bilinguals. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2019, T. 12, s. 85-98
- [współaut.] Uberman A A sociolinguistic analysis of Mexican-American bilingualism : Spanglish as a cultural phenomenon / Judyta Pawliszko ; prom. Agnieszka Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 294s.