Dr Justyna Majchrowska
- Jednostka:
Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa - Budynek: A1
- Pokój: 138
- Nr telefonu: +48 17 872 12 37
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-1064-6369
- Konsultacje dla studentów: poniedziałek i wtorek: 9:15-10:00
Informacje
Justyna Majchrowska - językoznawczyni, adiunktka w Zakładzie Pragmatyki Komunikacyjnej w Instytucie Polonistyki i Dziennikarstwa Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Obroniła doktorat z wyróżnieniem w 2019 r.
Przedmiotem badań językoznawczych czyni przede wszystkim teksty trzecie (portal internetowy/społecznościowy, netlog) oraz gatunki internetowe, pozainternetowe i użytkowe, w tym komunikację społeczną i media. Jej główne zainteresowania naukowe obejmują pragmatykę, genologię i stylistykę. Ostatnio wydane publikacje z tego zakresu to monografia Pragmalingwistyczna analiza portali internetowych (Rzeszów 2020), a także artykuły m.in.: The Internet – (cyber)space of interpersonal communication (Kraków 2020), Analiza tekstów trzecich w reklamie Lidla (Rzeszów 2021), Testimonial in (new) media (Lwów 2021). Obecnie poszerza zakres zainteresowań o język reklamy, czego efektem jest monografia Dziesięć wykładów o języku reklamy (2023) i artykuł „Dziewczynki mogą wszystko”: o zwalczaniu stereotypu płci na przykładzie strategii marketingowej marki Lego (Gdańsk 2022).
Szczegółowy wykaz publikacji jest dostępny w bazie Expertus.
Recenzentka 25 prac magisterskich i 14 prac licencjackich; promotorka pomocnicza w rozprawie doktorskiej.
Publikacje
- [współaut.] Filip G Varieties of Media Discourse in Research of the University of Rzeszow Communication Pragmatics Department. - Visnik Nacional'nogo unìversitetu "L'vivska poìltehnìka": Žrnalistika, 2023, Vol. 6, iss. 2, s. 47-54
- Dziesięć wykładów o języku reklamy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 288 s.
- "Dziewczynki mogą wszystko" : o zwalczaniu stereotypu płci na przykładzie strategii marketingowej marki Lego. - Media - Biznes - Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja spoleczna, 2022, nr 2 (13), s. 121-132
- [współaut.] Filip G Internet post as an element of e-branding : Linguistic analysis. - Visnyk of the Lviv University. Series Journalism, 2022, iss. 51, s. 125-133
- [współaut.] Filip G Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. 5, Młode dziennikarstwo / pod redakcją Grażyny Filip, Justyny Majchrowskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 251 s.
- Testimonial in (new) media. - Vìsnik L'vìvs'kogo unìversitetu. Serìâ žurnalìstika, 2021, vip. 50, s. 186-195
- [współaut.] Filip G, Bożek M Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. 4, Młode dziennikarstwo / pod redakcją Grażyny Filip, Justyny Majchrowskiej, Małgorzaty Bożek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 254 s.
- Analiza tekstów trzecich w reklamie Lidla W: Silva rerum : rzecz o współczesnej i dawnej polszczyźnie. T. 2, Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Ożogowi / pod redakcją Agnieszki Myszki, Ewy Oronowicz-Kidy, Roberta Słabczyńskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 436-446
- Grzecznościowe akty mowy w tekstach trzecich W: Médiá a text 7 ( I. časť) / Jozef Margeš, Lenka Regrutová (eds.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2021, S. 104-113
- Persuasion in the text titles on the web portal. - Vìsnik L'vìvs'kogo unìversitetu. Serìâ žurnalìstika, 2020, vip. 48, s. 189-197
- The Internet - (cyber)space of interpersonal communication. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 2020, T. 12, nr 2, s. 150-162
- Pragmalingwistyczna analiza portali internetowych. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 312 s.
- #andiamcold so about a new form of online communication W: Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. 3, Młode dziennikarstwo / pod redakcją Małgorzaty Bożek, Roberta Słabczyńskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 84-93
- O nagłówkach działu koronawirus z portalu internetowego Nowiny24.pl W: Profesìjne stanovlennâ žurnalìsta : tradicìï ta novì pìdhodi : zbìrnik materìalìv Tret'oï naukovo-praktičnoï konferencìï studentìv ta molodih učenih / redaktor Vìra Karpìns'ka. L'vìv, L'vìvs'kij nacìonal'nij unìversitet ìmenì Ìvana Franka: 2020, S. 102-111
- Komentarze użytkowników portalu Pudelek.pl, czyli o kreatywności leksykalnej i graficznej w komunikacji internetowej W: Kreatywność językowa w przekazach internetowych / pod redakcją Katarzyny Burskiej i Bartłomieja Cieśli. Łódź, Uniwersytet Łódzki: 2019, S. 39-51
- Przepis kulinarny - próba analizy gatunku internetowego W: Adepci dziennikarstwa o dziennikarstwie. 2, Młode dziennikarstwo / pod redakcją Grażyny Filip, Małgorzaty Bożek, Roberta Słabczyńskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 112-123
- Udział zmysłu wzroku w dekodowaniu informacji w mediach masowych na przykładzie portalu pudelek.pl W: Zmysły : aspekty językowo - kulturowe / pod red. Grażyny Filip, Kazimierza Ożoga, Roberta Słabczyńskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 34-46