dr hab. Profesor UR Krystyna Barłóg
- Jednostka:
Kolegium Nauk Społecznych. Instytutu Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 118A
- Nr telefonu: 178721819
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-8915-0560
- Konsultacje dla studentów: środa od 8.45 – 9.45, 11: 15 – 11: 30, 13:00 – 13:15
Informacje
Profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej. Doktorat w 1992 roku nadany uchwałą Rady Wydziału Humanistycznego WSP w Krakowie w trzecim roku po studiach magisterskich ukończonych w WSP w Rzeszowie poprzedzony rocznym stażem naukowym w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki Specjalnej WSP w Krakowie. Habilitacja w Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu 07-07-2009 roku poprzedzona rocznym stażem naukowym w Katedrze Socjopedagogiki Specjalnej UMCS w Lublinie. Dorobek naukowy sytuuje się w obszarze pedagogiki specjalnej i pedagogiki. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół ekosystemowych, holistycznych, interdyscyplinarnych kontekstów edukacji, rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnościami, w tym szczególnie dzieci i młodzieży, oraz trajektorii cierpienia rodziców, możliwości wsparcia, wyznaczników efektywności integracji i inkluzji z perspektywy podmiotów interakcji. Głównym obszarem badawczym jest prawo dziecka ze specjalnymi potrzebami do edukacji i włączania, edukacji inkluzyjnej. Jednym z obszarów badawczych jest psychospołeczna integracja, próby wskazania jej efektów w pracy z dziećmi pełnosprawnymi oraz z MPD. Kolejny obszar badawczy dotyczy nauczycieli uczniów z odchyleniami od normy, oraz ich adaptacji do specjalnych potrzeb edukacyjno-rozwojowych uczniów. Wiele badań dotyczy możliwości wspomagania rozwoju oraz empatii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczycieli. To również próby poszukiwań nowatorskich metod i strategii pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, poczucia sensu i jakości życia młodzieży ze specjalnymi potrzebami, ale i strategii podmiotowego upełnomocnienia, zaangażowania rodziców. Podejmowane eksploracje koncentrują się wokół integracji i inkluzji, i ich podmiotem są głównie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzice. Zagadnienia ujmowane są wielokontekstowo z uwzględnieniem aktualnych wyzwań współczesnej pedagogiki specjalnej. W dorobku naukowym ponad 150 publikacji. Recenzent oraz promotor rozpraw doktorskich. Autorka i redaktor kilkunastu publikacji zwartych oraz wielu artykułów naukowych. Uczestnik konferencji, kongresów naukowych jak np. I NTERNATIONAL ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION, 14th BIENNAL CONFERENCE THE UNIVERSITY OF LOWER SILESIA, /June 2015 Wrocław/. EUROPEAN SCIENTIFIC CONFERENCE – SYMPOSIUM ON RETT SYNDROME - /Gdańsk, 2008). Organizator konferencji naukowych m. in. Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej – 2016 r. Zakład Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiczny UR Rzeszów, oraz wielu studenckich konferencji, sympozjów naukowych jak np. Maria Grzegorzewska jako prekursor pedagogiki specjalnej w Polsce, UR Rzeszów, APS Warszawa 2022, Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej. Rzeszów 2018. Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z niepełnosprawnością. 2017. Metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością. Rzeszów 2016. Autyzm – wyzwaniem współczesnej szkoły 2015 r. Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów i Pedagogów Specjalnych.(I nagroda za zajęcie I miejsca w VI edycji konkursu StRuNa w kategorii Opiekun Naukowy Roku 2016 za wspieranie KN Pedagogów i Pedagogów Specjalnych ( Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Warszawa), III nagroda w konkursie StRuNa 2017). Najlepsi z najlepszych w roku 2016. Wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w konkursie StRuNa w kategorii Koło Naukowe Roku 2016. Wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: Pedagodzy jedną ze strun najlepszych studenckich kół naukowych w kraju. III nagroda w konkursie StRuNa 2017 w kategorii Koło Naukowe Roku 2017. Finał konkursu StRuNa 2017. Interdyscyplinarny Kongres Studenckiego Ruchu Naukowego IKONA 2017. Współudział doradczy w Reformie Edukacji Narodowej: Projekt UE i MEN-u pt. Doskonalenie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Członek międzynarodowej organizacji ds. zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych: INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION. Kierownik wielu studenckich projektów naukowych m.in.: Szkoła przyjazna dla dzieci z niepełnosprawnością 2015-2017. Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z niepełnosprawnością 2017. Między integracją, inkluzją a normalizacją./ Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej 2017-2018.
Zespół Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
Sekcja Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
Publikacje
- [współaut.] Gruca-Miąsik U, Leśniak J, Lew-Koralewicz A Cohesion and adaptability of a family with a child with intellectual disability and parents' sense of loneliness during the SARS-COV-2 coronavirus pandemic in Poland. - Colloquium, 2022, T. 14, nr 4, s. 5-22
- Postawy rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec niepełnosprawności i inkluzji. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 22-32
- Families with a child with ASD and Down syndrome - their attitudes and values. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2021, T. 47, nr 3, s. 274-285
- [współaut.] Gumienny B Studencki ruch naukowy 1973-2016 W: Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 162-198
- Podmiotowość i tożsamość a poczucie sensu i jakości życia młodzieży z niepełnosprawnością. - Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J. Pedagogia-Psychologia, 2020, vol.33, iss. 1, s. 197-208
- Sytuacje graniczne w życiu człowieka, a wyjątkowość przekazu życia i cierpienia Jana Pawła II. - Pedagogia Ojcostwa, 2020, nr 20, s. 14-24
- Sytuacja w systemach rodzinnych z dzieckiem z ASD w świetle Modelu Kołowego Davida H. Olsona. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, 170 s.
- Systemy rodzinne z dzieckiem z ASD wyzwaniem dla rodziców i opiekunów W: Wyzwania współczesnego świata. T. 5. Łódź, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak: 2020, S. 13-27
- The context of special pedagogy : practical inclusive education or simulated inclusive education?. - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2019, nr 26, s. 125-142
- Upełnomocnienie rodziców dziecka z niepełnosprawnością w oddziaływaniach edukacyjno-rehabilitacyjnych. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2019, nr 36, s. 176-191
- [współaut.] Kokoszka M Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej / pod red. nauk. Krystyny Barłóg, Macieja Kokoszki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 212 s.
- Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie)pełnosprawnością / red. nauk.Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 210 s.
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami w rodzinie W: Doświadczanie niepełnosprawności w rodzinie / redakcja naukowa Beata Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 51-64
- Poczucie sensu czy bezsensu życia studiującej młodzieży z niepełnosprawnością W: Poczucie sensu i jakości życia studiującej młodzieży z (nie)pełnosprawnością / red. nauk.Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 27-39
- Edukacja i zmiana - nastawienia empatyczne nauczycieli i uczniów w edukacji inkluzyjnej. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 1 (23), s. 211-217
- Empathic Sensitivity of Children with Special Educational Needs in Inclusive Learning Environment in Poland. - The New Educational Review, 2018, vol. 53, no. 3, s. 273-282
- Empatia kobiet w interakcjach i kompetentnym pomaganiu. - Právo, Ekonomika a Management, 2018, nr 6, s. 22-34
- Metody i strategie w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 4(26), s. 435-441
- Rodzina i jej zaangażowanie w proces wspomagania rozwoju, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością. - Wychowanie w Rodzinie, 2018, T. 19, nr 3, s. 223-240
- Inkluzja społeczna, edukacyjna a problemy młodych osób z ograniczeniami sprawności. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2017, T. 36, z. 2, s. 171-184
- Motywacja do aktywności i społecznego uczestnictwa młodych osób z ograniczeniami sprawności. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2017, nr 26, s. 15-28
- Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2017, t. 5, s. 255-266
- Wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej na tle przemian w innych krajach. - Kwartalnik Edukacyjny, 2017, nr 4(91), s. 3-14
- [współaut.] Karcz D, Kawa J, Sabat-Zabłotni K Szkoła wspierająca dzieci z niepełnosprawnością : biuletyn gotowości rzeszowskich szkół podstawowych do przyjęcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / redakcja Krystyna Barłóg, Dominika Karcz, Janusz Kawa, Klaudia Sabat-Zabłotni. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 125 s.
- [współaut.] Kocór M Edukacja inkluzyjna i terapia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2017, 158 s.
- [współaut.] Kocór M Uwarunkowania edukacji i rozwoju dzieci i młodzieży w aspekcie ich specjalnych potrzeb. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2017, 144 s.
- Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 183, [2] s.
- Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life-span : przewodnik metodyczny / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 212 s.
- Wybrane konteksty i wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 284 s.
- Konteksty wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w ich ekosystemie W: Uwarunkowania edukacji i rozwoju dzieci i młodzieży w aspekcie ich specjalnych potrzeb. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2017, S. 11-22
- Nauczyciele i rodzice wobec specjalnych potrzeb uczniów edukacji inkluzyjnej W: Univerzitná príprava absolventov pre potreby globálneho trhu : zbornik recenzovaných vedeckých prác s medzinárodnou účast'ou / editor Daniela Hrehová. Košice, Technická univerzita v Košiciach: 2017, S. 44-53
- Oddziaływania terapeutyczno-wspomagające w pedagogice specjalnej W: Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life-span : przewodnik metodyczny / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 13-27
- Prawa dziecka i ich praktyczna realizacja w kontekście przemian teorii i praktyki pedagogiki specjalnej W: W trosce o potrzeby dziecka : pedagogiczne przesłania Barbary Czeredreckiej / redakcja naukowa Beata Gumienny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 49-61
- Trajektoria cierpienia rodziców dzieci z autyzmem W: Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 124-139
- Life Goals and Sense of Meaning or Meaninglessness of Life in Young People with Disabilities. - International Journal of Psycho-Educational Sciences, 2016, Vol. 5, Iss. 2, p. 78-88
- Prava ditini na osvìtu ta reabìlìtacìû u zakonodavčih dokumentah Pol'ŝì ta ïh praktična realìzacìâ. - Lûdinoznavčì studìï : Serìâ Pedagogìka, 2016, nr 3/35, s. 11-21
- Diagnoza dla rozwoju w inkluzyjnych założeniach i praktycznych rozwiązaniach polskiej pedagogiki specjalnej W: Pedagogická diagnostika a evaluace 2016 : speciálněpedagogická diagnostika v inkluzivním vzdělávání : sborník příspěvků z XII. ročníku mezinárodní konference v sekci Speciálněpedagogická diagnostika / editoři: Petr Franiok. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta: 2016, S. 68-78
- Inkluzja, czy izolacja i wykluczanie młodzieży ze specjalnymi potrzbami edukacyjnymi w opiniach gimnazjalistów W: Nové prístupy ku globálnemu vzdelávaniu na vysokých školách / ed. Daniela Hrehová. Košice, Technická univerzita: 2016, S. 66-76
- Kapitał społeczny a problemy, kompetencje i cele życiowe młodzieży z ograniczeniami sprawności W: Kompetencje życiowe młodych dorosłych / redakcja naukowa Małgorzata Marmola, Anna Wańczyk-Welc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 131-143
- Uczeń zdolny ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej pedagogice specjalnej W: Učíme nadané žáky : sborník příspěvků 3. pracovní konference s mezinárodní účastí / editors Renata Kovářová, Jana Ŝkrabánková. Ostrava, Ostravská Univerzita: 2016, S. 7-16
- Wielokulturowość, pedagogika specjalna i edukacja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych W: Sociální pedagogika 2016 : budouncnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů / editoři: Miloslav Jůzl, Ewa Jarosz, Dagmar Marková, Silvia Neslušanová. Brno, Institut Mezioborových Studií: 2016, S. 258-268
- Trajektoria w analizach cierpienia osób z nagłą utratą sprawności. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia, 2015, T. 28, nr 1, s. 83-98
- Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych / pod redakcją naukową Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 188 s.
- Integracyjny system kształcenia i jego realizacja w warunkach małej szkoły ogólnodostępnej W: Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej / pod redakcją naukową Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 89-100
- Postawy nauczycieli wobec dzieci z epilepsją w eduakcji inkluzyjnej W: Potrzeby i standardy współczesnej rehabilitacji : VII Międzynarodowe Dni Rehabilitacji, Rzeszów, 12-13 lutego 2015 r. : streszczenia / Polskie Towarzystwo Fizjoterapii. Rzeszów, Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej: 2015, S. 23-24
- Postawy wobec śmierci i umierania osób przebywających w hospicjum W: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia / redakcja naukowa Jolanta Wiśniewska. Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy: 2015, S. 335-346
- Teoretyczne uzasadnienia wczesnego wspomagania rozwoju W: Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych / red. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 33-47
- Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 253 s.
- [współaut.] Barłóg M Paradygmaty normalizacyjne, modele wsparcia, a pomoc specjalna w szkołach masowych W: Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2014, S. 341-352
- Trajektoria cierpienia rodziców dzieci niepełnosprawnych - sens życia i szczęścia a sens cierpienia W: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. [T. 6], Inny w przestrzeni społecznej / pod red. Beaty Jachimczak, Katarzyny Pawelczak, Anety Wojciechowskiej. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2014, S. 13-24
- Utrata sprawności - kim jestem? W: Edukacja zdrowotna w kanonie kształcenia ogólnego : pedagogiczne i medyczne aspekty / [red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki]. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2014, S. 113-125
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i niepełnosprawnego W: Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti / eds.: Silvia Neslušanová, Ingrid Emmerová, Ewa Jarosz.. Brno, Institut Mezioborových Studií: 2014, S. 583-592
- Empatia w pomocowych oddziaływaniach wobec osób oczekujących pomocy i wsparcia. - Niepełnosprawność, 2013, Nr 12, s. 89-18
- [współaut.] Tłuczek-Tadla E Agresja i przemoc : współczesne konteksty i wyzwania / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, 321, [5] s.
- [współaut.] Tłuczek-Tadla E, Żak M Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla, Maria Żak. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, 310 s.
- [współaut.] Kopczewski M Bezpieczeństwo kulturowe elementem edukacji W: Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej : od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań. 1 / Natalia Majchrzak, Andrzej Zduniak (red. nauk.). Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2013, S. 75-85
- Agresja i przemoc jako zagrożenie bezpieczeństwa dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej W: Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla, Maria Żak. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, S. 59-78
- Cierpienie jako wartość i sens ludzkiej egzystencji W: Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 86-95
- Edukacja inkluzyjna dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych W: Wczesna edukacja dziecka : implikacje do praktyki pedagogicznej / red. naukowa Elżbieta Dolata, Sławomira Pusz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 63-72
- Edukacja ogólnodostępna szansą zaspokojenia specjalnych potrzeb dzieci niepełnosprawnych W: Uwarunkowania współczesnej szkoły / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2013, S. 199-209
- Life as challenge for young people with limited ability W: Chosen topics of supporting persons with a disability / ed. by Jolanta Baran, Tamara Cierpiałowska, Katarzyna Plutecka. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2013, S. 25-40
- [współaut.] Kensy E, Rorat M Możliwości i strategie zwiększania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży : konteksty edukacyjne i społeczne / pod red. Krystyny Barłóg, Elżbiety Kensy, Marzeny Rorat. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 242 s.
- [współaut.] Mach A, Zaborniak-Sobczak M Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 254 s.
- [współaut.] Ochojska D Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia / red. nauk. Krystyna Barłóg, Danuta Ochojska. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, 303, [2] s.
- W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej / pod red. Krystyny Barłóg. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, 361 s.
- Edukacja i włączanie jako przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu osób niepełnosprawnych W: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. T. 2, Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej / red. nauk. Zofia Frączek, Kazimierz Szmyd, Hubert Sommer, Antoni Olak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 184-201
- Edukacja włączająca czyli inkluzyjna wyzwaniem edukacji jutra W: Nauczyciel kraju ojczystego : Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Denkowi w 80. rocznicę urodzin i półwiecze pracy twórczej / pod red. Leszka Pawelskiego, Bogdana Urbanka. Szczecinek, Pol. Stow. Nauczycieli Twórczych: 2012, S. 261-271
- Improving the education of pupils with special educational needs as a european challenge for social inclusion W: From nursery school to the professional activity / ed. by Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Władysław Łuszczuk, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2012, S. 85-104
- Konteksty wspomagania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych, utalentowanych W: Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 43-61
- Strategie wspomagania rozwoju, edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi W: Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia / red. nauk. Krystyna Barłóg, Danuta Ochojska. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, S. 111-131
- Teoria "wczucia" Edyty Stein i jej implikacje dla potrzeb współczesnej pedagogiki, pedagogiki specjalnej W: W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej / pod red. Krystyny Barłóg. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, S. 15-35
- Complexity of interactions a chance for the effectiveness of the process of development enhancement of children at risk of disability and the disabled children W: Facets of the disability / ed. by Barbara Ostapiuk, Karolina Żółkowska, Teresa Żółkowska ; [transl. of chosen articles and proofreading Karolina Żółkowska] ; University of Szczecin. Department of Special Pedagogy. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2011, S. 63-78
- Edukacja młodzieży niepełnosprawnej metodą zrównoważonego rozwoju, przełamywania kryzysów i społecznego wykluczenia W: Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. T. 4, Inny wobec wyzwań współczesnego świata / pod. red. Iwony Chrzanowskiej, Beaty Jachimczak, Doroty Podgórskiej-Jachnik. Łódź, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 2011
- Edukacja osób zagrożonych społecznym wykluczeniem jako metoda i proces budowania gotowości do zmiany W: Pedagogika wobec zagrożeń marginalizacją jednostek, grup i regionów / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 98-109
- Kompleksowość oddziaływań szansą na efektywność procesu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych W: Społeczno-pedagogiczne konteksty niepełnosprawności / red. nauk. Teresa Żółkowska ; Uniwersytet Szczeciński. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2011, S. 147-163
- Rodzina fundamentem wspomagania rozwoju niepełnosprawnych dzieci i wprowadzania ich w świat wartości W: Prawne, administracyjne i etyczne aspekty wychowania w rodzinie. T. 1 / red. nauk. Sylwester Bębas, Ewa Jasiuk. Radom, Wyższa Szkoła Handlowa: 2011, S. 95-112
- Uczeń zdolny - konteksty wspomagania rozwoju i edukacji : działania stosowane czy postulowane? W: Uczeń zdolny w rodzinie i w szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki, Eugeniusz Szal. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2011, S. 45-61
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i wsparcie rodziny W: Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym / Krystyna Barłóg, Elżbieta Kensy, Aleksandra Mach, Marzena Rorat, Małgorzata Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Mitel: 2011, S. 13-42
- Misja szkoły w ujęciu Floriana Znanieckiego a wyzwania edukacji współczesnej W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 49-60
- Systemowe podejście w edukacji i wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej W: Nie ma alternatywy dla dydaktyki / red. nauk. Leszek Pawelski. Szczecinek, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych: 2010, S. 67-89
- [współaut.] Kopczewski M Edukacja wczesnoszkolna - potrzeba czy konieczność w dobie przemian strukturalno - organizacyjnych szkoły W: Reforma w szkole. Szkoła w reformie / red. nauk. Leszek Pawelski. Szczecinek, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych: 2009, S. 83-100
- Koncepcje pomocy a dystans społeczny wobec osób niepełnosprawnych W: W kręgu niepełnosprawności : teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej / red. nauk. Teresa Żółkowska, Lilianna Konopska ; Uniwersytet Szczeciński. Katedra Pedagogiki Specjalnej. Szczecin bPrint Group Daniel Krzanowski$: 2009, S. 369-378
- Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 517 s.
- Czas drogą osiągania osobowej dojrzałości W: Wartości w pedagogice : czas jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2008, S. 238-245
- Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 267 s.
- Życiorys prof. dra hab. Janusza Homplewicza W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 13-19
- Wspomaganie rozwoju dzieci zagrożonych zaburzeniami rozwoju W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 85-107
- Wstęp W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 7-11
- [współaut.] Rorat M, Zaborniak-Sobczak M Kształcenie nauczycieli w perspektywie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 339-347
- Empatia dzieci z "trudnościami" w edukacji wczesnoszkolnej W: Poznańska pedagogika specjalna : tradycje - osiągnięcia - perspektywy rozwoju / pod red. Władysława Dykcika, Andrzeja Twardowskiego. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2006, S. 131-143
- Nauczyciel wobec wyzwań i potrzeb wielokulturowej integracji W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe. Aneks : wersja elektroniczna / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, CD
- [współaut.] Golonka J Herausforderungen und Dilemmata der polnischen Pädagogik am Anfang des 21. Jahrhunderts. - Interkulturell und global. Forum für interkulturelle Kommunika-tion, Erziehung, Bildung und globales Lernen, 2005, Heft 3/4, s. 208-218
- W kręgu potrzeb, postaw i wartości : aksjologiczne aspekty integracji osób pełno- i niepełnosprawnych w środowisku lokalnym W: Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym : problemy teoretyczno-praktyczne / red. nauk. A[lbert] Wojciech Maszke, Czesław Lewicki. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli: 2005, S. 265-279
- Wspomaganie rozwoju młodzieży w sytuacji ograniczeń egzystencji i kryzysu wartości W: Wartości w pedagogice / red. Waldemar Furmanek : [Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów ; Warszawa, Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2005, S. 287-296
- Pedagogika specjalna : praca zbiorowa : pod red. Władysława Dykcika / Krystyna Barłóg. - Auxilium Sociale, 2005, nr 3/4, s. 404-407
- Pedagogika specjalna wobec osób niepełnosprawnych : Władysława Dykcik / Krystyna Barłóg. - Auxilium Sociale, 2005, nr 3/4, s. 396-400
- Pedagogika i edukacja wobec oczekiwań i wyzwań współczesności i przyszłości W: Reforma oświatowa wobec wiedzy pedagogicznej / pod red. Anny Śniegulskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 11-25
- Funkcje integracyjne szkoły a jej funkcje wykluczające W: Integracja w teorii i praktyce edukacji szkolnej / red. nauk. Czesław Lewicki, Władysław Jakubowicz ; Kolegium Nauczycielskie Tarnobrzeg, Uniwersytet Rzeszowski. Rzeszów, Fosze: 2003, S. 11-22
- Możliwości i konteksty rozwoju i wychowania w integracji - dylemat czy potrzeba normalizacji? W: Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej / pod red. Marii Chodkowskiej. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2003, S. 129-135
- Przygotowanie młodzieży z odchyleniami od normy do kreowania własnej egzystencji w procesie wychowania, wspomagania rozwoju W: Wychowanie, profilaktyka, resocjalizacja : w poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro. - Cz. 2, Profilaktyka i resocjalizacja / red. nauk. Józef Sowa, Eugeniusz Piotrowski, Józef Rejman. Rzeszów, Podkarp. Ośrod. Dosk. Naucz.: 2003, S. 48-58
- Rozwój dzieci z guzami mózgu : Agnieszka Maryniak / Krystyna Barłóg. - Auxilium Sociale, 2003, nr 2, s. 195-199
- Bariery i zagrożenia integracji osób niepełnosprawnych W: Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych / pod red. Andrzeja Pieleckiego. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2002, S. 33-43
- Efekty funkcjonowania osób pełno- i niepełnosprawnych w płaszczyźnie intern- i intrapersonalnej W: Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy / pod red. Władysława Dykcika, Czesława Kosakowskiego, Jadwigi Kuczyńskiej-Kwapisz. Olsztyn, Wydaw. Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu: 2002, S. 163-173
- Możliwości i konteksty rozwoju i wychowania w integracji - dylemat czy potrzeba normalizacji? W: Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej / pod red. Marii Chodkowskiej. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2002, S. 139-145
- Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym porażeniem dziecięcym w młodszym wieku szkolnym. Rzeszów, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 2001, 320 s.