dr hab. prof UR Krystyna Mihułka
- Jednostka:
Instytut Neofilologii - Budynek: A3
- Pokój: 205
- Nr telefonu: +48 17 872 12 08
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-8665-4296
- Konsultacje dla studentów: czwartek 8:00-8:30; 16:15-17:15
Informacje
Publikacje
- Przyszli nauczyciele języka niemieckiego o wyborze swojej drogi zawodowej. - Języki Obce w Szkole, 2024, nr 2, s. 89-99
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Ethnomemes? Populäre humoristische Phänomene des 21. Jahrhunderts und neue Medien für die Fremd-sprachendidaktik? : Versuch einer Begriffsbestimmung und einer Analyse auf der Grundlage ausgewählter Beispiele zur deutsch-polnischen Wahrnehmung W: Texte und Diskurse Intra - und Interlingual / Ewa Żebrowska, Paweł Bąk (Hrsg.). Stuttgart, Franz Steiner Verlag: 2024, S. 117-143
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Doskonalenie zawodowe nauczycieli języków obcych w Polsce : cele i założenia a ich realizacja. - Roczniki Humanistyczne, 2023, T. 71, z. 10, s. 197-212
- Entwicklung der kulturellen Identität des Individuums im DaF-Unterricht in Polen - zwischen Theorie und Praxis. - Acta Germanica-German studies in Africa, 2022, Vol. 50, iss.1, s. 181-198
- Selbst-und Fremdbilder in der Fremdsprachendidaktik am Beispiel des DaF-Unterrichts in Polen. - Glottodidactica, 2022, T. 49, nr 2, s. 109-135
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Ethnomemes - zwischen Komik und Diskriminierung? Theoretische Ausführungen mit Fokus auf Humor : seine Begrifflichkeit und sein Zusammenwirken mit Ethnostereotypen W: Mit Humor ist nicht immer zu spaβen : An der Grenze von Spaβ und Ernst / Mariusz Jakosz, Iwona Wowro (Hrsg.). Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage: 2022, S. 21-42
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Persönlichkeit und berufliche Qualifikationen von Fremdsprachenlehrkräften W: Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung : Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven / Przemysław E. Gębal, Anna Jaroszewska, Łukasz Kumięga (Hrsg.). Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht: 2021, S. 61-78
- [współaut.] Grabowska A O nauczycielu języków obcych jako mediatorze interkulturowym, jego kompetencjach zawodowych, osobistych, empatii, otwartości, wykształceniu i stojących przed nim wyzwaniach W: Rozmowy o glottodydaktyce : studia ofiarowane Profesor Jolancie Sujeckiej-Zając / redakcja naukowa Anna Jaroszewska, Radosław Kucharczyk, Maciej Smuk, Krystyna Szymankiewicz. Warszawa, Uniwersytet Warszawski: 2021, S. 135-162
- Zum Stellenwert des Deutschen in Polen. - Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 2020, T. 47, nr 1, s. 53-71
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Interkulturelle Kommunikation und Angewandte Linguistik : Zur Positionierung der beiden Disziplinen und ihrer Studienschwerpunkte unter Berücksichtigung der neuen Reform im polnischen Hochschulwesen W: Angewandte Linguistik : neue Herausforderungen und Konzepte : Festschrift für Izabela Prokop zum 70. Geburtstag / Herausgeber Sylwia Adamczak-Krysztofowicz, Anna Szczepaniak-Kozak, Paweł Rybszleger. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlag: 2020, S. 159-180
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Nauczanie i uczenie się interkulturowe w dydaktyce języka niemieckiego z perspektywy ucznia : wybrane badania polskich germanistów revisited W: Die Lernenden in der Forschung zum Lehren und Lernen fremder Sprachen / Sebastian Chudak, Magdalena Pieklarz-Thien (Hrsg.). Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2020, S. 95-115
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Kształcenie interkulturowe w dydaktyce języka niemieckiego w Polsce i w badaniach germanistów : analiza porównawcza wybranych dokumentówi materiałów glottodydaktycznych. - Neofilolog, 2019, Vol. 52, nr 2, s. 281-297
- [współaut.] Adamczak-Krysztofowicz S Nauczyciel języka niemieckiego mediatorem interkulturowy : przegląd badań polskich germanistów. - Półrocznik Językoznawczy Tertium, 2019, Vol. 4, nr 2, s. 190-210
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J A jednak osobowość! Dobry nauczyciel języka obcego w świetle wypowiedzi polskich uczniów i studentów. - Kwartalnik Pedagogiczny, 2019, T. 64, nr 2, s. 38-53
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Auf die Persönlichkeit des Lehrers kommt alles an - Forschungsbericht zum Profil eines "guten" Fremdsprachenlehrers in allen Schultypen in Polen. - Journal of Languages for Specific Purposes, 2019, no. 6, s. 167-176
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Forschungsbericht zum Profil eines "guten" Fremdsprachenlehrers an der Hochschule. - Glottodidactica, 2019, T. 46, nr 1, s. 89-108
- Ocena zewnętrzna a samoocena - rozbieżności i punkty styczne. - Neofilolog, 2019, nr 53/1, s. 29-57
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Forschungsbericht zum Profil eines "guten" Fremdsprachenlehrers in der Oberschule. - Orbis Linguarum, 2018, vol. 51, s. 647-660
- Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy - ujęcie teoretyczne. - Języki Obce w Szkole, 2018, nr 3, s. 119-125
- Walory osobowe nauczyciela w opinii uczniów : przegląd współczesnych badań. - Języki Obce w Szkole, 2018, nr 4, s. 99-103
- [współaut.] Kopacz & Zur Kommunikation im Alltag. Erwerb und Gebrauch der umgangssprachlichen Lexik durch polnische Germanistikstudenten / Łukasz Kopacz ; prom. Krystyna Mihułka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 449 s.
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Forschungsbericht zum Profil eines "guten" Fremdsprachenlehrers am Gymnasium. - Linguodidactica, 2017, T. 21, s. 205-219
- [współaut.] Chojnacka-Gärtner J Forschungsbericht zum Profil eines "guten" Fremdsprachenlehrers in der Grundschule. - Studia Niemcoznawcze, 2017, t. 60, s. 977-992
- [współaut.] Sieradzka M Interlinguales und - kulturelles Sprachhandeln : interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 2 / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 262 s.
- Interkulturelle Missverständnisse und Fehldeutungen. Zu kulturell bedingten kritischen Interaktionssituationen aus theoretischer Sicht W: Interlinguales und - kulturelles Sprachhandeln : interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 2 / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 169-184
- Zu kulturell bedingten kritischen Interaktionssituationen aus praktischer Sicht W: Interlinguales und - kulturelles Sprachhandeln : interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 2 / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 185-195
- Koncepcje kultury a nauczanie i uczenie się języków obcych - zarys teoretyczny. - Neofilolog, 2016, nr 47/1, s. 21-35
- Kultura narodowa a interakcja na lekcji języka obcego. - Studia Niemcoznawcze, 2016, t. 57, s. 527-541
- [współaut.] Bąk P, Chojnacka-Gärtner J Interkulturalität in Theorie und Praxis der Glottodidaktik und Translatorik / hrsg. von Krystyna Mihułka, Paweł Bąk, Joanna Chojnacka-Gärtner. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 181 s.
- [współaut.] Sieradzka M Interlinguales und - kulturelles Sprachhandeln : interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 1 / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 212 s.
- [współaut.] Sieradzka M, Budziak R Die Fremdsprache Deutsch in Polen : Anfänge, Gegenwart, Perspektiven / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka, Renata Budziak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 206 s.
- Der Deutschunterricht in Polen - Bemarkungen der Germanistikstudenten der Universität Rzeszów nach dem Abschluss des pädagogisch-didaktischen Praktikums W: Fremdsprache Deutsch in Polen : Anfänge, Gegenwart, Perspektiven / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka, Renata Budziak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 61-82
- Die Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im DaF-Unterricht - ein Meilenstein im deutsch-polnischen Dialog : Zum Deutschlandbild der Polen, Polenbild der Deutschen und interkulturellen / deutsch-polnischen Dialog W: Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik. Bd. 7 / hrsg. Mariola Wierzbicka, Lucyna Wille. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 74-91
- Interkulturalität in der philologischen Bildung. Curriculare Vorgaben, ihre Realisierung und Evaluation anhand der Hinweise der Germanistikstudenten W: Interkulturalität in Theorie und Praxis der Glottodidaktik und Translatorik / hrsg. von Krystyna Mihułka, Paweł Bąk, Joanna Chojnacka-Gärtner. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 21-37
- Offene Arbeitsformen im Fremdsprachenunterricht. Am Beispiel der Entwicklung der interkulturellen Kompetenz auf dem C1-Sprachniveau W: Interlinguales und - kulturelles Sprachhandeln : interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 1 / hrsg. von Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 167-190
- [współaut.] Mihułka D Niepowodzenia komunikacyjne w perspektywie interkulturowej - implikacje glottodydaktyczne. - Linguodidactica, 2015, t. 19, s. 141-156
- Naturalna komunikacja na lekcji języka obcego - stan rzeczywisty czy niedościgniony cel?. - Języki Obce w Szkole, 2015, nr 2, s. 82-89
- Obraz Niemców w wybranych programach polskich kabaretów. - Studia Niemcoznawcze, 2015, t. 55, s. 167-180
- Postawy w procesie nabywania języka obcego. - Studia Niemcoznawcze, 2015, T. 56, s. 397-412
- Sylwetka absolwenta filologii germańskiej o specjalnośći nauczycielskiej a rzeczywisty stan przygotowania kandydatów do zawodu nauczyciela. - Neofilolog, 2015, nr 44/2, s. 193-207
- [współaut.] Bąk P, Rolek B Sprache und Kommunikation. Bd. 1 / hrsg. von Paweł Bąk, Krystyna Mihułka, Bogusława Rolek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 159 s.
- "Man kann nicht nicht kommunizieren" - zur Bedeutung des nonverbalen Codes in der interpersonalen Kommunikation W: Sprache und Kommunikation. Bd. 1 / hrsg. von Paweł Bąk, Krystyna Mihułka, Bogusława Rolek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 33-48
- 20 Jahre des interkulturellen Ansatzes in Polen - Licht- und Schattenseiten W: Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik. Bd. 5. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 139-155
- "Nie lubię Niemców, bo nie" - o autorefleksji w postrzeganiu innych. - Neofilolog, 2014, nr 42/1, s. 63-76
- Dylematy współczesnej glottodydaktyki : język - kultura, interlingwalizm - interkulturowość. - Języki Obce w Szkole, 2014, nr 3, s. 78-87
- Landeskundliche Inhalte im DaF-Unterricht - eine endlose Geschichte W: Studien zur Glottodidaktik und Methodik. Bd. 1 / hrsg. von Mariola Wierzbicka, Krzysztof Nycz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 185-204
- Wer Fremdschprachenerwerb sagt, muss auch Text sagen : Anmerkungen zur Problematik der "authentischen Texte" im und für den Fremdsprachenunterricht W: Text - Satz - Wort : Studien zur germanistischen Linguistik / hrsg. von Paweł Bąk, Bogusława Rolek, Małgorzata Sieradzka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 100-117
- Wpływ materiałów do nauki języka obcego na proces kształtowania kompetencji interkulturowej - spostrzeżenia i wnioski z analizy kursów "Alles klar-zakres podstawowy" i "Direkt" W: Inspiracja, motywacja, sukces : rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego / [red. Jolanta Sujecka-Zając, Anna Jaroszewska, Krystyna Szymankiewicz, Joanna Sobańska-Jędrych]. Warszawa, [Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego]: 2014, S. 185-196
- Zur Grammatikvermittlung im kommunikativ orientierten Fremdsprachenunterricht W: Im Wirkungsfeld der kontrastiven und angewandten Linguistik. Bd. 3. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 181-200
- O poprawności gramatycznej : wczoraj - dziś - jutro. - Języki Obce w Szkole, 2013, nr 4, s. 95-102
- Spotkania interkulturowe z perspektywy uczenia się i nauczania języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2013, nr 2, s. 60-69
- Praca w grupach - (nie)lubiana forma socjalna na lekcjach języka obcego W: Rola dyskursu edukacyjnego w uczeniu się i nauczaniu języka obcego / pod red. Mirosława Pawlaka. Kalisz, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM: 2013, S. 137-153
- Komponent kulturowy a proces przyswajania języka obcego. - Neofilolog, 2012, nr 39/2, s. 171-184
- Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2012, nr 2, s. 106-117
- Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych - mity a polska rzeczywistość na przykładzie języka niemieckiego jako L3. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 528 s.
- Interkulturelle Kommunikation : obligatorisches Fach philologischer Studienrichtungen. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2011, Z. 9, s. 229-246
- Planowanie i prezentacja projektu etnograficznego w ramach lekcji języka obcego W: Autonomia w nauce języka obcego : uczeń a nauczyciel / pod red. Mirosława Pawlaka. Kalisz, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM: 2011, S. 261-274
- Zur Notwendigkeit des interkulturellen Lernens in polnischen Schulen. Das Bild der Deutschen in den Augen polnischer Gymnasiasten und Gymnasiastinnen ausgewählter Schulen in der Woiewodschaft Karpatenvorland W: Aktuelle Probleme der angewandten Linguistik : Interkulturalität als Schlüsselkompetenz für Fremdsprachenlehrer, Übersetzer und Mediatoren / hrsg. von Sylwia Adamczak-Krysztofowicz [et al.] ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Instytut Lingwistyki Stosowanej. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2011, S. 205-215
- "Jetzt wächst zusammen, was zusammengehört" - gesellschaftliche Landschaft Deutschlands 20 Jahre nach dem Mauerfall. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2010, z. 8, s. 9-31
- 20 Jahre nach dem Fall der Berliner Mauer - Gewinne und Verluste : Einstellung der Germanistikstudenten. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2010, z. 8, s. 32-45
- Badania diagnostyczne w glottodydaktyce - zalety i trudności. - Neofilolog, 2010, nr 34, s. 183-194
- Czy podkarpacka młodzież lubi Niemców? : analiza ankiety przeprowadzonej wśród licealistów wybranych podkarpackich szkół. - Studia Niemcoznawcze, 2010, T. 44, s. 67-81
- Interakcja własne vs (obce) inne a interpretowanie obcojęzycznych tekstów literackich na lekcji języka obcego. - Studia Niemcoznawcze, 2010, T. 46, s. 591-603
- Teksty literackie na lekcji języka obcego - strata cennego czasu czy ciekawe doświadczenie?. - Języki Obce w Szkole, 2010, nr 3, s. 14-21
- Stereotype und Vorurteile in der deutsch-polnischen Wahrnehmung : eine empirische Studie zur Evaluation des Landesbildes durch Germanistikstudenten. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 220 s.
- Edukacja międzykulturowa : założenia, cele, zadania W: Słowo w dialogu międzykulturowym : monografia z cyklu "Język trzeciego tysiąclecia" / pod redakcją Władysława Chłopickiego i Marii Jodłowiec. Kraków, Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej "Tertium": 2010, S. 355-363
- Lekcja języka niemieckiego a kształtowanie wizerunku Niemiec i Niemców w Polsce W: Literaturoznawstwo, językoznawstwo i kulturoznawstwo jako płaszczyzny przekazu we współczesnej glottodydaktyce : Międzynarodowa Konferencja Instytutu Neofilologii Katedry Filologii Angielskiej, Germańskiej i Słowiańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie pt. Literaturoznawstwo, językoznawstwo i kulturoznawstwo jako płaszczyzny przekazu we współczesnej glottodydaktyce, Chełm, 24-25 maja 2010 roku / red. Jolanta Knieja, Tomasz Zygmunt, Łukasz Brzana. Lublin, Wydawnictwo Werset: 2010, S. 344-354
- Nieporozumienia natury werbalnej i niewrbalnej podczas spotkań interkulturowych W: Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej / red nauk. Maciej Mackiewicz. Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej: 2010, S. 253-263
- Trening interkulturowy na lekcji języka obcego a rozwój sprawności mówienia W: Mówienie w języku obcym - sukcesy i porażki uczenia się i nauczania / pod red. Mirosława Pawlaka i Ewy Waniek-Klimczak. Poznań, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza: 2010, S. 153-163
- Kultur als untrennbarer Teil des interkulturell orientierten Fremdsprachenunterrichts. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2009, z. 7, s. 246-256
- Tabus in Polen und Deutschland - Konsequenzen für einen interkulturell bezogenen DaF-Unterricht. - Studia Niemcoznawcze, 2009, T. 43, s. 355-367
- Uwarunkowania kulturowe a nauczanie słownictwa na lekcji języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2009, nr 4, s. 47-54
- Das Deutschland- und das Polenbild : Analysen ausgewählter deutscher und polnischer Printmedien aus den Jahren 1989 und 2004. Flensburg, Univ., Abt. Deutsch als fremde Sprache: 2009, 156 s.
- "Tacy sami, a ściana między nami" : spotkania z Innością w regionach przygranicznych : wizerunek sąsiadów w oczach Polaków W: Pogranicze kulturowe : (odrębność - wymiana - przenikanie - dialog) : studia i szkice / pod red. Oksany Weretiuk, Jana Wolskiego, Grzegorza Jaśkiewicza. Rzeszów, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego ; Biblioteka "Frazy": 2009, S. 471-479
- Das Deutschlandbild der Polen W: Die Deutschsprachigen lander als forschungs und unterrichtsgegenstand / hrsg. von Lucyna Krzysiak und Piotr Kołtunowski. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2009, S. 93-106
- Die gegenseitige wahrnehmung in grenzgebieten am Deutsch-Polnischen beispiel W: Culture language and literature across border regions : proceedings of the international conference, Košice, 28-29 April 2008 / ed. by Pavol Štekauer, Slavka Tomaščíková, Władysław Witalisz ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa: 2009, S. 69-77
- Mediator interkulturowy - nowa rola nauczyciela języków obcych W: Nauczyciel języków obcych dziś i jutro / pod red. Mirosława Pawlaka, Anny Mystkowskiej-Wiertelak i Agnieszki Pietrzykowskiej. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2009, S. 61-70
- Interkulturelle Kompetenzen. Erfolgreich Kommunizieren zwischen den Kulturen : Astrid Erll, Marion Gymnich / Krystyna Mihułka. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, 2009, z. 7, s. 262-266
- Nauczyciel jako mediator kulturowy : Ewa Bandura / Krystyna Mihułka. - Studia Niemcoznawcze, 2009, s. 522 -525
- Der Oder-Neiße-Komplex - eine symbolische Grenze in den deutsch-polnischen Beziehungen. - Lubelskie Materiały Neofilologiczne, 2008, nr 32, s. 301-313
- Fremdenfeindlichkeit : (nationale und rassistische Vorurteile) in Deutschland. - Studia Niemcoznawcze, 2008, [nr] 38, s. 435-446
- Wpływ treści kulturo- i krajoznawczych na wzmocnienie motywacji u studentów filologii obcych W: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. T. 2 / Anna Michońska-Stadnik, Zdzisław Wąsik (red.). Wrocław, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej: 2008, S. 43-52
- Interkulturelles Lernen in der bilingualen deutsch-polnischen Erziehung : Evaluation der Unterrichtsmaterialien fü den frühen fremdsprachlichen Deutschunterricht in Polen / Krystyna Mihułka. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Germanica Resoviensia, (2008), Z. 6, s. 230-233
- Porozmawiajmy otwarcie o tabu! Tematy tabu w komunikacji międzykulturowej. - Języki Obce w Szkole, 2007, nr 1, s. 19-25
- Wie entstehen Vorurteile?. - Lubelskie Materiały Neofilologiczne, 2007, nr 31, s. 175-192
- Wpływ dowcipów na rozpowszechnianie i utrwalanie stereotypów narodowych. - Języki Obce w Szkole, 2007, nr 4, s. 5-15
- Edukacja międzykulturowa : poradnik dla nauczyciela : praca zbiorowa : pod red. Anny Klimowicz / Krystyna Mihułka. - Języki Obce w Szkole, 2007, nr 3, s. 198-200
- Uprzedzenia i stereotypy narodowe w obliczu jednoczącej się Europy na przykładzie stosunków polsko-niemieckich. - Neofilolog, 2005, Nr 26
- Interkulturelle Verständigungsprobleme in der Alltagskommunikation und Konsequenzen für interkulturell bezogenen Fremdsprachenunterricht W: Papers on language, culture and literature. 2 / ed. by Alicja Witalisz. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa: 2005, S. 207-218