dr Magdalena Wasylewicz
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 128
- Nr telefonu: 178721821
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-5180-3300
- Konsultacje dla studentów: Tydzień A czwartek godz. 7.30-9.00 , Tydzień B piątek godz. 13.00 - 14.30
Informacje
Adiunkt w Instytucie Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego, Zakład Nauk o Rodzinie
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (2007) na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. KEN w Krakowie, 1999) oraz specjalnych 3-letnich studiów licencjackich „Logopedia i lingwistyka stosowana” (Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie, 2000)
ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:
- pedagogika medialna;
- pedagogika wczesnoszkolna;
- opieka i wsparcie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w obszarach oddziaływań pedagogicznych oraz logopedycznych (diagnoza, terapia);
- komunikacja interpersonalna, masowa, sieciowa.
Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz dwóch monografii, uczestniczka kilkudziesięciu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych. Pedagog- logopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Brzozowie.
ORCID 0000-0002-5180-3300
Assistant Professor at the Pedagogical Institute of the University of Rzeszow, Department of School and Mediatized Society Research.
Doctor of Humanities in pedagogy (2007) at the Faculty of Educational Studies of A. Mickiewicz University in Poznań. Graduated with a master's degree in care and educational pedagogy (KEN Higher School of Pedagogy in Cracow, 1999) and a special 3-year bachelor's degree in "Logopedia and Applied Linguistics" (KEN Pedagogical Academy in Cracow, 2000).
RESEARCH INTERESTS:
- Media pedagogy;
- early childhood pedagogy;
- Care and support of the child with special educational needs in the areas of pedagogical and speech therapy interactions (diagnosis, therapy);
- Interpersonal, mass, network communication.
Author of dozens of scientific articles and two monographs, participant of dozens of national and international scientific conferences. Pedagogue and speech therapist at the Psychological and Pedagogical Clinic in Brzozow.
Publikacje
- Functioning Of The Media Era School Students In The Social Area According To Teachers' Opinions - Analysis Of Selected Components. - HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 2023, T. 2, nr 28, s. 195-208
- Samoocena i samowiedza uczniów wczesnej edukacji w opinii nauczycieli. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2022, T. 11, s. 152-168
- Umiejętności komunikacyjne uczniów we wczesnym wieku szkolnym w medialnej rzeczywistości. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 238 s.
- [współaut.] Lenart A Poziom rozwoju mowy czynnej i biernej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. - Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J., 2021, vol.34, iss. 2, s. 9-27
- Emocjonalne funkcjonowanie "cyfrowych" uczniów we wczesnym wieku szkolnym W: Edukacja jutra : zróżnicowane obszary rozwoju edukacji instytucjonalnej / redakcja naukowa Aleksandra Kamińska-Małek, Piotr Oleśniewicz. Warszawa, Akademia Sztuki Wojennej: 2020, S. 210-224
- Świadomość skutków zdrowotnych korzystania z internetu w opinii pokolenia sieci. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 3(29), s. 113-118
- Emocje w komunikacji młodzieży w dobie mediów elektronicznych. - Chowanna, 2019, T. 1 (52), s. 181-191
- Aktywność internetowa a poczucie alienacji młodzieży ery mediów. - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2018, nr 23, s. 161-176
- Gesty w komunikacji współczesnej młodzieży ery mediów. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 3(25), s. 260-266
- Internet activity and the sense of anlienation of young people in the media age. - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2018, nr 23, s. 153-168
- Ikonosfera w komunikacji a prywatność współczesnej młodzieży. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2017, T. 15, s. 95-102
- Komunikacja niewerbalna pokolenia sieci. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 3 (21), s. 245-249
- "Komunikowanie o sobie" w internecie w dobie dominacji ikonosfery. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 3(17), s. 172-177
- Autorytety medialne - starcie czy wsparcie (?) autorytetów realnych współczesnej młodzieży. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2016, T. 35, z. 1, s. 99-109
- Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z - bilans zysków i strat. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2016, nr 13, s. 133-141
- Działania przeciw wykluczeniu cyfrowemu dzieci i młodzieży - edukacyjny aspekt zjawiska. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 4(14), s. 179-184
- [współaut.] Czopek J Miejsce i rola internetu i mediów społecznościowych w przestrzeni edukacyjnej W: Nowe technologie w kształceniu / redakcja: Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2015, S. 141-151
- [współaut.] Rębisz S, Polański G Postrzeganie wartości cenionych przez wybrane osoby życia publicznego W: Współczesne media. T. 2, Wartości mediów / pod red. Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie-Skłodowskiej: 2014, S. 213-224
- [współaut.] Zielińska-Czopek M Język środowiskowy współczesnych nastolatków w kontekście języka nowych nowych mediów W: Głos, język, komunikacja / pod red. nauk. Agnieszki Myszki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 111-119
- Komunikacja pokolenia sieci : jakość słowa w dobie nowych mediów W: Kultura mówienia dawniej i dziś / pod red. nauk. Małgorzaty Kułakowskiej, Agnieszki Myszki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 293-301
- Książka papierowa czy elektroniczna - preferencje czytelnicze dzieci i rodziców w dobie ekspansji nowych technologii W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał ; [Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie]. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2014, S. 362-372
- "Ja" realne i "Ja" wirtualne - tożsama czy nowa wersja samych siebie? W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2013, S. 427-433
- [współaut.] Polański G Prowokowane emocje na okładkach tygodników opinii W: Współczesne media. Język mediów / pod red. Iwony Hofman i Danuty Kępy-Figury. Lublin, Wydawnictwo Uniwerstytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2013, S. 351-365
- Język dzieci i młodzieży w dobie nowych mediów - charakterystyka zjawiska W: Edukácia človeka - problémy a výzvy pre 21. storočie / Marek Lukáč (ed.). Prešov, Prešovská univerzita v Prešove: 2013, S. 273-278
- [współaut.] Dusza B Przepaść komunikacyjna - czy technologia dzieli pokolenia? W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 449-454
- [współaut.] Dusza B Telewizja - międzypokoleniowy most czy mur? W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 356-362
- Uwarunkowania umiejętności czytania informacji wizualnej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 101 s.
- Postrzeganie własnej cielesności w kontekście kultury popularnej : zderzenie wymogów przestrzeni medialnej z rzeczywistością W: Kultura mediów, ciało i tożsamość - konteksty socjalizacyjne i edukacyjne / pod red. nauk. Witolda Jakubowskiego i Sylwii Jaskulskiej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2011, S. 239-246
- Punkty konsultacyjne jako jedna z form pomocy środowiskom zagrożonym marginalizacją W: Pedagogika wobec zagrożeń marginalizacją jednostek, grup i regionów / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 186-191
- Funkcjonowanie dorosłych w świecie kultury wizualnej W: Vzdelávanie dospelých v poznatkovo orientovanej spoločnosti : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účast'ou, ktorá sa konala 29. januára 2009 v Prešove, pri príležitosti 45. výročia Katedry andragogiky Inštitútu edukológie a sociálnej práce Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove [elektronický zdroj] / (eds.) Ivana Pirohová, Eduard Lukáč. Prešov, Filozofická fakulta PU v Prešove: 2010, S. 89-93
- Rodzice - czy na pewno świadomi wychowawcy dzieci jako dojrzałych odbiorców treści medialnych W: Media w wychowaniu chrześcijańskim / red. Dorota Bis, Alina Rynio ; Katolocki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2010, S. 571-578
- Rola szkoły w kształceniu umiejętności odczytywania komunikatów wizualnych W: Kreowanie tożsamości szkoły. T. 2, Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe, edukacyjne / red. Krystyna Chałas, Beata Komorowska ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Pedagogiki. Lublin, Wydaw. KUL: 2009, S. 347-353
- Komunikacja pomiędzy nauczycielem a poradnią psychologiczno-pedagogiczną w dobie narastających problemów edukacyjnych i społecznych W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 319-328
- Książka czy telewizja - łatwiejszym źródłem zdobywania wiedzy W: Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 307-315
- Umiejętności informatyczne nauczycieli W: Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy, zagrożenia. 1 / red. nauk. Piotr Waśko, Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2006, S. 365-369