Prof. UR dr hab. Marta Wrońska
- Jednostka:
Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki - Budynek: Ul. Ks.Jałowego 24
- Pokój: 102
- Nr telefonu: 17 872 18 16
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2931-5511
- Konsultacje dla studentów: Środa, godz.9.30-11.00, p.102
Informacje
Marta Wrońska, profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, z-ca Dyrektora Instytutu Pedagogiki ds. nauki i jakości kształcenia. Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w zakresie pedagogiki, na podstawie innowacyjnej pracy badawczej pt. Mikronauczanie w kształceniu umiejętności metodycznych nauczycieli; w roku akad.1986/87 otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (było to wówczas pierwsze takie stypendium w historii uczelni WSP); doktorat obroniła w Uniwersytecie Warszawski, habilitacja: Uniwersytet UAM w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych. W latach 1992-1994 brała udział w międzynarodowym programie „LEROPOL,PTH EINDHOVEN”, w latach: 2006-2007 ekspert w polsko-amerykańskim badaniu nt. wykorzystania ITC w edukacji, przeprowadzonym przez University of Idaho, USA; w 2014 r. odbyła wizytę studyjną w Kennesaw State University, USA; członkini Zespołu Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (z-ca przewodniczącego). Członkini Rady Naukowej serii wydawniczej „Oblicza mediów”, a także The International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies. Współautorka i wykonawczyni projektów realizowanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Naukowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Recenzentka w przewodach habilitacyjnych i doktorskich, członkini komitetów naukowych wielu konferencji i sympozjów.
Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół następujących obszarów: kultura medialna jako zjawisko społeczne, paradygmat digitalnej rzeczywistości, którą tworzy przestrzeń medialna; edukacja medialna adolescentów; nauczyciele – ich wiedza i umiejętności medialne; zastosowanie technologii informacyjnych w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki czynników determinujących efektywność wykorzystania poszczególnych mediów w procesie dydaktycznym; media jako narzędzie intelektualne optymalizujące pracę nauczyciela oraz ucznia; seniorzy a technologie informacyjne. Obszary te wzajemnie się przenikają i tworzą spójną całość, co jest odzwierciedlone w monografiach naukowych np. M. Wrońska, Opis-wyjaśnienie-norma-ocena. Analiza struktury treści i odbioru dwóch programów telewizyjnych, Wydaw. WSP, Rzeszów 1999; Wrońska M., Zduniak A., (red.) Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego, t.4. wyd. Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa-Poznań 2004 r.; Wrońska M., Waśko P., Zduniak A., (red.) Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, wyd. Dom Wydawniczy ELIPSA, Poznań-Warszawa 2005 r., K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska, W. Furman (red.), Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006; M. Wrońska, Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań. Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012; M. Wrońska (red.) Mała szkoła w przestrzeni medialnej, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016; M. Wrońska, Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Miedzy ideą a praktyką. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2931-5511
Zespół Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Publikacje
- Early Years Teacher Training Through Practice. The Polish Example. - International Journal of Pedagogy Innovation and New Technologies, 2023, Vol. 10, No. 1, pp. 79-90
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w Rzeszowie - fenomen miejsca i osoby. - Biografistyka Pedagogiczna, 2022, R. 7, nr 2, s. 221-240
- "Sztuka" nauczania-uczenia się : nauczyciel czy uczeń jako homo hubris w przestrzeni medialnej?. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2021, Vol. 40, nr 2, s. 125-138
- [współaut.] Meissner A, Pęczkowski R Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 360 s.
- Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej : między ideą a praktyką. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 256 s.
- [współaut.] Pęczkowski R Organizacja i naukowe warunki rozwoju pedagogiki w latach 2001-2019 W: Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 107-153
- Nauczyciel i uczeń wobec ery konwergencji medialnej. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2020, T. 21, s. 27-39
- "Eksplozja" otwartych wirtualnych zasobów edukacyjnych a kultura medialna nauczycieli W: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 5, Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej / pod red. Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2020, S. 63-73
- Seniorzy w kształceniu akademickim W: Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii / redakcja naukowa Jakaub J. Czarkowski, Mariusz Malinowski, Marcin Strzelec, Maciej Tanaś. Warszawa, Wydawnictwo DiG: 2020, S. 253-266
- Blogi jako forma komunikowania w kulturze konwergencji - : raport z badań własnych. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 4(30), s. 184-191
- Kompetencje medialne wyznacznikiem konstruktywnego seniora w przestrzeni medialnej. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2019, T. 20, s. 71-79
- Kształcenie medialne nauczycieli w kontekście koncepcji opóźnienia kulturowego Williama F. Ogburna. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2019, T. 38, z. 3, s. 117-126
- [współaut.] Pęczkowski R Monografia "Technologie kształcenia - przetwarzanie informacji - komunikowanie" Wojciecha Skrzydlewskiego odczytana ponownie.... - Neodidagmata, 2018, nr 36/37, s. 25-30
- Pedagogika medialna - "wychodzenie poza dostarczone informacje". - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 3(25), s. 195-200
- Social impact of the government program Support for Universities of the Third Age (on the example of the Podkarpackie province). - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2018, T. 17, s. 275-284
- [współaut.] Pęczkowski R Polskie prawo oświatowe jako narzędzie realizacji instytucjonalnego myślenia o szkole W: Edukacja a myślenie : inkluzja czy współmierność... : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Dylakowi / pod redakcją Kazimierza Przyszczypkowskiego, Sławomira Futymy, Grażyny Barabasz. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2018, S. 317-328
- W stronę inwersji edukacyjnej - czy adolescent może być "mistrzem" dla swojego nauczyciela w cyberprzestrzeni? W: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. T. 3, Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni / pod redakcją Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2018, S. 153-163
- "Zamach na rozum" - rzetelne dziennikarstwo czy nieodpowiedzialna pogoń za sensacją?. - Visnik Nacional'nogo Unìversitetu "L'vìvs'ka polìtehnìka". Serìâ: Žurnalìsts'kì nauki, 2017, no 883, s. 11-16
- E-meryt, czyli blogujący senior - raport z badań. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2017, T. 15, s. 137-144
- Edukacja mobilna w szkołach ponadgimnazjalnych - : raport z badań. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 3 (21), s. 218-224
- Technologie informacyjne w edukacji - stan obecny i perspektywy ich zastosowania. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2017, T. 36, z. 4, s. 11-20
- Kampanie społeczne w polskich mass mediach a ich postrzeganie przez młodych odbiorców - raport z badań W: Graszewicz.com : media, komunikacja, kultura / pod redakcją Dominika Lewińskiego, Kariny Stasiuk-Krajewskiej, Romana Wróblewskiego. Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner: 2017, S. 383-394
- Kultura medialna nauczycieli i adolescentów - stan obecny i jej perspektywy realizacyjne W: Kultura, edukacja, technologia kształcenia : konteksty nowomedialne / redakcja naukowa Wojciech Skrzydlewski. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2017, S. 129-138
- Edukacja mobilna seniorów - na przekór stereotypom. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2016, T. 13, s. 249-257
- Rzeczywistość generowana przez media - od technicznych środków kształcenia do pedagogiki medialnej. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 2(16), s. 25-33
- Mała szkoła w przestrzeni medialnej / pod redakcją naukową Marty Wrońskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 166 s.
- Kultura medialna w małej szkole - raport z badań W: Mała szkoła w przestrzeni medialnej / pod redakcją naukową Marty Wrońskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 46-60
- Przestrzeń medialna atrakcyjnym pozaszkolnym środowiskiem funkcjonowania adolescentów. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 3(13), s. 65-72
- [współaut.] Tlałka E Eksplozja informacji versus eksplozja ignorancji W: Człowiek, media, edukacja / red. nauk. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Dąbrowa Górnicza, Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu: 2015, S. 398-405
- Edukacja cyfrowa seniorów - luksus dla nielicznych czy konieczność dla wszystkich? W: Nowe technologie w kształceniu / redakcja: Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2015, S. 113-125
- Edukacja szkolna a kultura medialna adolescentów (raport z badań) W: Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych / pod redakcją Wojciech Czerski, Rafał Wawer. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2015, S. 37-46
- Od kultury nadmiaru poprzez kulturę wyrzucania do kultury medialnej W: Cyfrowa przestrzeń kształcenia / pod red. Macieja Tanasia i Sylwii Galanciak, S. 65-76
- Nauczyciel - uczeń : syntopia czy dysonans w działaniach medialnych? W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał ; [Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie]. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2014, S. 399-407
- Od edukacji komputerowej do kultury medialnej seniorów - komfortowe starzenie się w społeczeństwie informacyjnym W: Starość darem, zadaniem i wyzwaniem : wybór materiałów konferencyjnych / red. nauk. Adam A. Zych.. Sosnowiec, Progres Wydawnictwo-Druk-Reklama: 2014, S. 61-75
- Dorastanie w środowisku cyfrowym - od immersji, poprzez bezkrytyczną fascynację, do kultury medialnej W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2013, S. 466-474
- Kultura medialna adolescentów : studium dostępu i zastosowań. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 292 s.
- Nowoczesność wieloznaczna edukacji współczesnego adolescenta - wieloznaczność nowoczesna pracy nauczyciela W: Media, edukacja, kultura : w stronę edukacji medialnej / red. nauk. Wojciech Skrzydlewski, Stanisław Dylak. Poznań, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych: 2012, S. 209-221
- Przestrzeń medialna - miejscem spotkania adolescentów i seniorów : edukacja międzypokoleniowa W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 316-324
- Edukacja medialna - za(nie)dbany obszar polityki oświatowej? W: Technologie edukacyjne - tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość. T. 1 / red. nauk. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2011, S. 129-142
- Kultura medialna jako element konstruowania własnej tożsamości i stylu życia adolescentów w "płynnej nowoczesności" W: Kultura mediów, ciało i tożsamość - konteksty socjalizacyjne i edukacyjne / pod red. nauk. Witolda Jakubowskiego i Sylwii Jaskulskiej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2011, S. 41-50
- Program telewizyjny stymulatorem czy elementem zakłócającym rozwój mowy małego dziecka? : studium teoretyczno-empiryczne W: Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 186-192
- Edukacja medialna dorosłych w Polsce istotny komponent przeciw e-wykluczeniu osób starszych W: Vzdelávanie dospelých v poznatkovo orientovanej spoločnosti : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účast'ou, ktorá sa konala 29. januára 2009 v Prešove, pri príležitosti 45. výročia Katedry andragogiky Inštitútu edukológie a sociálnej práce Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove [elektronický zdroj] / (eds.) Ivana Pirohová, Eduard Lukáč. Prešov, Filozofická fakulta PU v Prešove: 2010, S. 234-240
- Edukacja medialna istotnym komponenetem integracji uczniów, nauczycieli i rodziców w "zmediatyzowanym" świecie W: Media w wychowaniu chrześcijańskim / red. Dorota Bis, Alina Rynio ; Katolocki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2010, S. 559-569
- Kultura medialna w kontekście edukacyjnym W: Kultura popularna - tożsamość - edukacja / pod red. nauk. Darii Hejwosz, Widolda Jakubowskiego. Kraków, "Impuls": 2010, S. 193-203
- Od edukacji komputerowej do kultury medialnej seniorów - "komfortowe starzenie się" w społeczeństwie informacyjnym W: Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahov : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou 15.01.2010 v Prešove / ed. Beáta Balogová. Prešov, Prešovská univerzita v Prešove: 2010, S. 93-101
- [współaut.] Świątek T Rodzinne, narciarskie ferie zimowe pracowników i studentów UR w Białce Tatrzańskiej. - Gazeta Uniwersytecka, 2009, nr 2 (56), s. 46-47
- Czy telewizyjne serwisy informacyjne mogą edukować? : studium teoretyczno-empiryczne W: Współczesne media. T. 1 : status, aksjologia, funkcjonowanie / red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2009, S. 311-317
- Telewizja publiczna, komercyjna czy regionalna? : konstytutywnym elementem wspomagającym kreowanie tożsamości szkoły W: Kreowanie tożsamości szkoły. T. 1, Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań / red. Krystyna Chałas. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2009, S. 349-358
- Media - kultura - edukacja na pograniczu narodów i kultur : tradycje - doświadczenia - perspektywy : Międzynarodowa Konferencja, 8-10 października 2007 r.. - Gazeta Uniwersytecka, 2008, nr 2(50), s. 20-22
- Media, kultura, edukacja. - Zeszyty Prasoznawcze, 2007, nr 3-4, s. 211-214
- Polskie kolędy i pastorałki w Kraju Saary "wyczarowane" przez Chór Kameralny Uniwersytetu Rzeszowskiego. - Gazeta Uniwersytecka, 2008, nr 1 (49), s. 5-7
- "Młodzi duchem, dojrzali doświadczeniem i wiekiem" - czyli studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w obliczu nowych technologii informacyjnych W: Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika : aktuálne otázky teórie a praxe / Anna Tokárová, Tatiana Matulayová (editorky). Prešov, Grafotlač Prešov: 2008, S. 480-484
- [współaut.] Pęczkowski R Wizerunek nauczyciela kreowany przez media regionalne to koherencja, adiaforyzacja czy zagrożenie w relacjach społecznych? W: Media regionalne : sukcesy i porażki / pod red. Janusza Adamowskiego, Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Wojciecha Furmana. Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskego: 2008, S. 153-160
- Teacher training an in-service training in Poland - media competences as a derminant of a modern teacher W: Professional inductions of teachers in Europe and elswhere / ed. by Milena Valenčič Zuljan, Janez Vogrinc. Ljubljana, University of Ljubljana. Faculty of Education: 2007, S. 93-101
- : Niezwykłe koncerty chóru w Grazu, na Monte Cassino, w Watykanie i Wenecji. - Gazeta Uniwersytecka, 2006, nr 1-2, s. 6-12
- [współaut.] Pęczkowski R, Miąso J Wymiana myśli naukowej o zasięgu międzynarodowym. - Gazeta Uniwersytecka, 2004, nr 8-9, s. 22-23
- Information technologies as educational environment for teachers and students in the context of globalization processes. - Vísnik L'vívs'kogo uníversitetu. Seríâ pedagogíčna, 2006, Vip. 21, č. 1, s. 90-97
- [współaut.] Wolny-Zmorzyński K, Furman W Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 344 s.
- [współaut.] Miąso J, Pęczkowski R Edukacja medialna : stan obecny i perspektywy W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 343-346
- Media o edukacji - konkurent czy sojusznik przyjemnej nauki? : (prezentacja wyników badań własnych) W: Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 324-335
- Medializacja edukacji globalnym wyzwaniem dla nauczycieli W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 132-138
- Skuteczny nauczyciel czy skuteczne technologie informacyjne? - racjonalizm czy moda w edukacji?. - Gazeta it, 2005, nr 9 (39)
- [współaut.] Waśko P, Zduniak A Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy i zagrożenia / red. Piotr Waśko, Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań ; Warszawa, "Elipsa": 2005, 424 s.
- Rzeczywistość edukacyjna a rzeczywistość generowana przez media - technologie definiujące współczesność w dydaktyce W: Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy, zagrożenia. 2 / red nauk. Zygmunt Andrzejak, Lech Kacprzak , Kazimierz Pająk. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2005, S. 287-293
- [współaut.] Miąso J, Pęczkowski R Kształcenie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych : propozycje rozwiązań programowych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 47-51
- [współaut.] Zduniak A Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. T. 4 / red. nauk. Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań ; Warszawa, "Elipsa": 2004, 466 s.
- [współaut.] Pęczkowski R Od zakończenia do wstępu W: Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. - T. 4 / red. Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2004, S. 457-459
- [współaut.] Pęczkowski R Technologie informacyjne - koherencją czy zagrożeniem w relacjach nauczyciel - uczeń? : (prezentacja wyników badań własnych) W: Edukacja dla bezpieczeństwa : wybrane perspektywy / red. nauk. Dariusz Kowalski, Michał Kwiatkowski, Andrzej Zduniak. Lublin ; Poznań, Wydaw. O'CHIKARA: 2004, S.133-138
- Czy mass media to konstytutywny element kreowania obrazu polskiej edukacji? W: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy / red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski. Poznań, "eMPi2": 2004, S. 412-420
- Nauczyciel z komputerem w szkole - czy "nauczyciel" z komputera w domu? : (prezentacja wyników badań własnych) W: Pedagogika w działaniu społecznym / red. Tadeusz Dyrda, Sylwester Scisłowicz. Ostrowiec Świętokrzyski, Wydaw. Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości: 2004, S. 243-249
- Skuteczny nauczyciel czy skuteczne technologie informacyjne? : Racjonalizm czy moda w edukacji W: Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. - T. 1 / red. nauk. Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2004, S. 326-332
- [współaut.] Miąso J, Pęczkowski R Teacher and media education : present state and perspectives W: New directions in teacher's working and learning environment : 11th Biennial Conference of the International Study Association on Teachers and Teaching / red. Douwe Beijaard, Paulien Meijer. Leiden, Leiden University ; ICLON: 2003, S. 56-59
- [współaut.] Pęczkowski R, Miąso J Ewaluacja kompetencji i kwalifikacji nauczycieli dotyczących wyboru programów kształcenia W: Ewaluacja jako czynnik warunkujący skuteczność i efektywność kształcenia / pod red. Ryszarda Jasińskiego, Wojciecha Horynia. Wrocław, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych: 2003, s. 68-77
- Czy młodzież wykorzystuje technologie komputerowe do celów edukacyjnych? : (prezentacja wyników badań własnych) W: Komputer w edukacji : 13. ogólnopolskie sympozjum naukowe, Kraków 26-27 września 2003 / red. nauk. Janusz Morbitzer ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologi Nauczania. Kraków, Wydaw. Naukowe AP: 2003, S. 306-312
- Dokąd zmierza świat? : dualizm technologii edukacyjnych W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku / [red. nauk.] Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Warszawa ; Poznań, Elipsa: 2003, S. 220-224
- Nauczyciel wobec wyzwań współczesnych technologii informacyjnych W: Edukacyjne wyzwania poczatku XXI wieku / [red. nauk. Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak]. Warszawa; Poznań, "Elipsa": 2003, S. 115-121
- [współaut.] Pęczkowski R Edukacja medialna a małe dziecko : (prezentacja wyników badań własnych) W: Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym : XII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe, Kraków 27-28 września 2002 / [red. nauk. Janusz Morbitzer] ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2002, S. 273-282
- [współaut.] Pęczkowski R Kształcenie nauczycieli przez praktykę W: Kulturowe i społeczne aspekty kształcenia w uczelniach zawodowych / pod red. Ryszarda Jasińskiego i Wojciecha Horynia. Wrocław, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych: 2002, s. 87-97
- [współaut.] Pęczkowski R Telewizja - małe dziecko - edukacja medialna W: Media i edukacja w dobie integracji / pod red. Wacława Strykowskiego, Wojciecha Skrzydlewskiego. Poznań, Wydaw. "eMPi2": 2002, S. 350-358
- [współaut.] Pęczkowski R Technologie informacyjne w edukacji nauczycieli W: Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym : XI Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe : referaty / [red. nauk. Janusz Morbitzer ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania]. Kraków, Wydaw. Naukowe AP: 2001, S. 227-231
- [współaut.] Pęczkowski R Język programu telewizyjnego w edukacyjnej komunikacji z widzem : analiza struktury treści wybranych programów telewizyjnych W: Język w przestrzeni edukacyjnej / pod red. Roberta Mrózka. Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego: 2000, S. 177-185