Dr Michał Dawid Żmuda
- Jednostka:
Kolegium Nauk Humanistycznych - Budynek: A1
- Pokój: 139
- Nr telefonu: +48 17 872 12 42
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-9647-6510
- Konsultacje dla studentów: Piątek: 15:00-16:30. Proszę o wiadomość e-mail przed wizytą na dyżurze.
Informacje
Adiunkt, absolwent programów Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta oraz Narodowego Centrum Nauki. Obecnie zajmuje się archeologią mediów cyfrowych i technicznymi sieciami dyskursywnymi. Celem tych poszukiwań jest wykazanie historycznych płaszczyzn mediów oraz schematów poznawczych, które wcielają w życie. Wykłada przedmioty związane z mediami technicznymi, narracją, grami komputerowymi i projektowaniem interakcji w cyfrowych aplikacjach.
Poza Uniwersytetem Rzeszowskim prowadził badania na wydziale Comparative Media/Writing w Massachusetts Institute of Technology oraz w Center for Computer Games Research na IT University of Copenhagen. W przeszłości profesjonalnie związany z sektorem kreatywnym.
W wolnych chwilach słucha muzyki (ostatnio: A.G. Cook, TOMM¥ €A$H, LDR), ogląda dreszczowce i horrory, jeździ na rowerze oraz gra na Nintendo Switch.
Publikacje
- Autografon, maszyna do pisania, ChatGPT : techniki wytwarzania nieludzkich podmiotów. - Media - Biznes - Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja spoleczna, 2024, nr 1 (16), s. 173-190
- Historizing remediation : how games represent history through media. - Rethinking History, 2024, Vol. 28, iss. 1, s. 130-153
- Autonomous weapons of pleasure : media archaeology of automated killing in military and gaming technologies. - Culture, Theory and Critique, 2023, Vol. 62, iss. 1-2, s. 140-160
- Material windows and working stations. The discourse networks behind skeuomorphic interface in Pathfinder : Kingmaker. - Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 2021, T. 29, nr 38, s. 73-94
- Zgrywanie literatury : intermedialne związki gier cyfrowych z literackością. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 270 s.
- [współaut.] Pasterska J Czytanie narracji : o figurach narracyjnych w literaturze (nie tylko) polskiej XX i XXI wieku / pod redakcją Jolanty Pasterskiej i Michała Żmudy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 263, [1] s.
- [współaut.] Pasterska J Między tradycją a eksperymentem. Wprowadzenie W: Czytanie narracji : o figurach narracyjnych w literaturze (nie tylko) polskiej XX i XXI wieku / pod redakcją Jolanty Pasterskiej i Michała Żmudy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 7-13
- Intermedialna migracja. Narracja podróżnicza i filmowe symulakry w Pani na domkach Joanny Pawluskiewicz W: Czytanie narracji : o figurach narracyjnych w literaturze (nie tylko) polskiej XX i XXI wieku / pod redakcją Jolanty Pasterskiej i Michała Żmudy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 223-237
- The Lord of the Rings - The Card Game : A Machine That Generates Possible Worlds. - Well Played. A Journal on Video Games, Values, and Meaning, 2018, Vol. 7, nr 1, s. 143-174
- [współaut.] Pasterska J Gry cyfrowe jako palimpsesty tradycji literackiej / Michał Żmuda ; prom. Jolanta Pasterska. Rzeszów, Uniwersystet Rzeszowski. Wydział Filologiczny: 2018, 267 s.
- Parateksty gier cyfrowych - odbiór gry a paratekstualne funkcje i procesy. - Teksty Drugie, 2017, nr 3, s. 363-380
- Valiant Hearts: The Great War : gra wideo jako remediacja Wielkiej Wojny W: I wojna światowa w literaturze i innych tekstach kultury : reinterpretacje i dopełnienia / pod redakcją naukową Anny Jamrozek-Sowy, Zenona Ożoga, Anny Wal. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 596-607
- Poetyka światów możliwych : paragrafowa gra Bałwochwał w kontekście modalności W: Filozofia w literaturze - literatura w filozofii. 2 : światy możliwe. Projekty / redakcja naukowa Agnieszka Iskra-Paczkowska, Stanisław Gałkowski, Marek Stanisz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 204-214
- Shattered Memories : The Video Game as a Fabrication of Memory W: Memory, Forgetting and Creating / edited by Wojciech Owczarski, Zofia Ziemann and Amanda Chalupa. Gdańsk, Gdańsk University Press: 2016
- Styl grania : pomiędzy czytaniem a odtwarzaniem cybertekstu gier wideo. - Homo Ludens, 2015, nr 2(8), s. 163-173
- ''Dla jednych trutką, a dla innych karmą'' : kontestacja w tekstach polskiego hip-hopu. - Konteksty Kultury, 2014, T. 11, nr 4, s. 435-447
- Pasaże tekstowe w polskim hip-hopie : analiza opisów przestrzeni miejskiej w wybranych tekstach rapowych. - Konteksty Kultury, 2014, T. 11, nr 2, s. 143-156
- Skrecz na winylu jako źródło poetyki hip-hopu. - Kultura Współczesna, 2014, nr 4, s. 103-109
- Horror w grach komputerowych : poetyka grozy a gatunek survival horror W: Olbrzym w cieniu : gry wideo w kulturze audiowizualnej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 2012, S. 205-216
- [współaut.] Stanisz M, Maryjka W Między innymi : prace polonistyczne studentów i doktorantów Uniwersytetu Rzeszowskiego / pod. red. Marka Stanisza, Wojciecha Maryjki i Michała Żmudy. Rzeszów, Stow. Literacko-Artystyczne "Fraza": 2009, 230 s.