dr hab. prof. UR Urszula Gruca-Miąsik
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: Ks. Jałowego 24
- Pokój: 232
- Nr telefonu: 604493184
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-3797-8489
- Konsultacje dla studentów: środa 14.45-16.15
Informacje
Dr hab. Urszula Gruca-Miąsik, prof. UR, Doctor Honoris Causa Uniwersytetu w Kamieńcu Podolskim, Ukraina.
Mediator przy Polskim Centrum Mediacji ds. karnych, rodzinnych i nieletnich oraz mediator oświatowy, unijny trener trenerów ds. Opieki i wychowania, trener szkoły dla rodziców i wychowawców, studia podyplomowe „Zarządzanie Placówkami Oświatowymi", realizator Racjonalnej Terapii Zachowań, nauczyciel dyplomowany, były nauczyciel języka angielskiego a obecnie czynny pedagog-praktyk w liceum ogólnokształcącym oprócz pracy naukowo-dydaktycznej w Uniwersytecie Rzeszowskim, pierwsza Polka w MENSA INTERNATIONAL i współzałożyciel MENSA Polska, członek Rady Naukowej „Kwartalnika Edukacyjnego", były członek Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Wychowania. Pełniła funkcję Kierownika Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Socjalnej oraz dyrektora Instytutu Pedagogiki do spraw dydaktyki na studiach stacjonarnych, jest członkiem Rady Instytutu Pedagogiki i Rady Naukowej Kolegium Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Tworzyła siatki godzin i programy studiów dla Instytutu później Wydziału Pedagogiki, jest autorem programów dla studiów podyplomowych z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, które były uruchamiane w Rzeszowie, Kielcach, Przemyślu, Krośnie, Gorlicach i Limanowej. Pracowała w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Była pełnomocnikiem dziekana Wydziału Pedagogiczno–Artystycznego do projektów unijnych i koordynatorem zadania „Organizacja kursów specjalistycznych dla osób spoza społeczności akademickiej” w ramach projektu „Budowa potencjału dydaktycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego na poziomie europejskim”, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki w latach 2009 – 2012.
Zainteresowania naukowo-badawcze dr hab. Urszuli Grucy-Miąsik, prof. UR koncentrują się wokół problematyki rozumowania moralnego, paradygmatu personalistycznego, opieki i wychowania, rodziny, mediacji, pomocy i wsparcia młodzieży w różnych środowiskach, kompetencji oraz edukacji moralnej. Jest autorką pięciu monografii w tym jednej w języku angielskim, redaktorem naukowym dziewięciu monografii, 55 artykułów naukowych opublikowanych w pracach monograficznych i czasopismach polskich i zagranicznych, ponadto jest współautorem jednej książki oraz opracowała trzy hasła w Encyklopedii Pedagogicznej XXI wieku pod redakcją Tadeusza Pilcha. Uczestniczyła w ponad 100 konferencjach naukowych, w tym aż 54 międzynarodowych, ponadto zorganizowała kilkanaście konferencji o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Była powoływana na recenzenta wydawniczego i w postępowaniach doktorskich.
Otrzymała Złoty i Srebrny Krzyż Zasługi, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej II stopnia oraz tytuł wraz ze statuetką „Nauczyciel Wychowujący do Wartości".
Odbyła 3 miesięczny staż naukowy w Orchard Lake w USA, dwutygodniowy w Uniwersytecie Ivana Ohienko w Kamieńcu Podolskim na Ukarainie, dwutygodniowy w Uniwersytecie w Saragossie w Hiszpanii, brała udział w dwutygodniowym wyjeździe studyjnym w Holandii, uczestniczyła w programie SOKRATES GRUNDWIG II (Rumunia, Czechy, Belgia - wyjazdy studyjne) nt. „ Inwestycja w jakość zdrowia psychicznego” zdobywając certyfikat trenera trenerów w Unii Europejskiej do spraw opieki i wychowania oraz w sympozjach naukowych w USA, Niemczech, Ukrainie i na Słowacji.
Utworzyła z prof. Anną Tokarową w 2006r. zespół badawczy polsko-słowacki, którego prace były finalizowane monografiami wydanymi w Polsce i na Słowacji. Podobne zespoły i projekty tworzy na Ukrainie w Uniwersytecie w Kamieńcu Podolskim, gdzie została uhonorowana Złotym Medalem przez Ministerstwo Nauk i tenże Uniwersytet za wkład w naukę a w 100 lecie powstania uniwersytetu uhonorował ją tytułem Doktora Honoris Causa w dowód uznania.
Jest współautorem programu „ Bliżej prawa” dla szkół województwa podkarpackiego wspólnie z wojewodą i kuratorium oświaty w Rzeszowie Wygrała grant Kuratora Oświaty na kształcenie nauczycieli podkarpacia z zakresu tworzenia programów profilaktyki w naszym województwie.
Problematyka dziecka i rodziny jest szczególnie jej bliska, dlatego założyła i 19 lat prowadzi i jest opiekunem naukowym Międzywydziałowego Studenckiego Koła Naukowego Familiologów obecnie Akademickie Koło Naukowe Familiologów, którego działalność naukowa, organizacyjna, wolontaryjna zaowocowała opublikowaniem kilku książek, organizacją konferencji naukowych, pomocą potrzebującym dzieciom i rodzinom.
Publikacje
- Jadwiga Zamoyska (1831-1923) - założycielka Szkoły Domowej dla Kobiet i propagatorka wychowania chrześcijańskiego. - Polska Myśl Pedagogiczna, 2023, Vol. 9, nr 2, s. 223-239
- Komunikaty rodzicielskie w kontekście samooceny nastolatków. - Roczniki Pedagogiczne, 2023, Vol. 15(51), nr 4, s. 139-154
- [współaut.] Barłóg K, Leśniak J, Lew-Koralewicz A Cohesion and adaptability of a family with a child with intellectual disability and parents' sense of loneliness during the SARS-COV-2 coronavirus pandemic in Poland. - Colloquium, 2022, T. 14, nr 4, s. 5-22
- [współaut.] Parzyszek M Odpowiedzialne rodzicielstwo. Rozważanie na kanwie nauczania Stefana Wyszyńskiego. - Polska Myśl Pedagogiczna, 2022, Vol. 8, s. 277-293
- Budzenie osoby w rodzinie w kontekście rozwoju rozumowania moralnego. - Roczniki Pedagogiczne, 2022, Vol. 14(50), nr 4, s. 39-50
- [współaut.] Parzyszek M Stefan Wyszyński's Personalistic Vision of Upbringing. - Person and the Challenges-The Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II, 2021, Vol. 11, nr 2, s. 79-90
- Innovation in Initial Diagnosis Stimulating the Development of Moral Reasoning in Pedagogical Counseling. - Roczniki Pedagogiczne, 2020, Vol. 12, nr 4, s. 91-106
- Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Rodzina -wychowanie - przyszłość" Kraków, 27 lutego 2020 roku. - Roczniki Pedagogiczne, 2020, Vol. 12, nr 4, s. 149-152
- Pedagogical aspects of physical therapy for children living in therapeutic foster families. - Pedagogìčnì ta socìal'nì aspekti fìzičnogo vihovannâ ta fìzičnoï terapìï, 2019, Vip. 1, S. 43-54
- Teoria rozumowania moralnego : zarys syntezy. - Polska Myśl Pedagogiczna, 2019, Vol. 5, s. 123-141
- The Person and Upbringing Within the Context of Anti-pedagogy and the Catholic Personalism Discourse. - Person and the Challenges-The Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II, 2019, Vol. 9, nr 1, s. 99-110
- Developing moral reasoning - teachers dilemmas W: Aktual'nì problemì sučasnoï psihologìï : perspektivnì ta prìoritetnì naprâmi naukovih doslìžen' molodih naukovcìv : materìali V Mìžnarodnoï naukovo-paraktičnoï konferencìï, 19 listopada 2019 r. / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrìêvoï. Kam'ânec'-Podìl's'kij, PP "Medobori-2006": 2019, S. 57-58
- Rozumowanie moralne : osoba, rozwój, wychowanie. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 354, [1] s.
- Moralna odpowiedzialność za relacje międzyludzkie w rodzinie w obliczu starości i starzenia W: Rodzina - wychowanie w cieniu Holokaustu / redakcja naukowa Artur Łacina-Łanowski, Witold Stankowski, Andrzej Świerczek ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Oświęcim, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. rotmistrza Witolda Pileckiego: 2017, S. 139-153
- Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym / pod redakcją naukową Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 446 s.
- Diagnostyczno-stymulująca działalność pedagoga szkolnego w sytuacji opiekuńczo-wychowawczej W: Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym / pod redakcją naukową Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 249-260
- The ethical and moral context of the functioning of contemporary educators. - Ethics & Bioethics (in Central Europe), 2015, Vol. 5, no. 1-2, s. 91-104
- Rozumowanie moralne młodzieży : wybrane obszary i konteksty. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 432 s.
- Opieka jako wyzwanie dla współczesnych pokoleń W: Aktual'nì problemi eksperimental'noï psihologìï : dosvìd ta perspektivi na pošanu profesora A. Ì. Šinkarûka ta do Dnâ narodžennâ Kam'ânec'-Podìl's'kogo nacìonal'nogo unìversitetu ìmenì Ivana Ogìênka, 28 žovtnâ 2015 r. : Materìali Kruglogo stolu z mìžnarodnoû učastû / za red. L. A. Onufrìèvoï. Kam'ânec'-Podìl's'kij, Medobori-2006: 2015, S. 36-38
- Familiologia XXI wieku : wyzwania i oczekiwania / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 282 s.
- Rodzina - centrum świata / pod red. nauk. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 369 s.
- Etyczne i moralne wyzwania dla współczesnych wychowawców W: Perspektívy profesijnej etiky / (ed.) Vasil Gluchman. Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity: 2014, S. 223-235
- Kryzys wartości artystycznych W: Rol'a sprijnâttâ mistectva u formuvannì osobistostì ta suspìl'nogo etosu. L'vìv, L'vivs'kij nacìonal'nij unìversitet ìmenì Ìvana Franka: 2014, S. 25-36
- Mediation at School - Ethical Threats to the Role of Mediator W: Ethical thinking on past and present (ETPP 2013) : conference procedings : 13th international conference 17-19 September 2013, Červený Kláštor, Slovakia / ed. Vasil Gluchman. Prešov, University of Prešov: 2014, S. 117-123
- Moralne aspekty mediacyjnego sposobu rozwiązywania konfliktów w rodzinie W: Rodzina - centrum świata / pod red. nauk. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 51-64
- Opieka jako kategoria moralna z perspektywy familiologa W: Familiologia XXI wieku : wyzwania i oczekiwania / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 13-33
- Etyczne dylematy mediacji w rozwiązywaniu konfliktów w szkole W: Etika v profesiách / ed. Vasil Gluchman. Prešov, Filozofická fakulta PU v Prešove: 2013, S. 265-276
- Harakternì risi zdìbnogo učnâ ta jugo moral'nij dyskomfort u sučasnìj školì W: Innovacìjnì tehnologìï ta pìdhodi do dìagnostiki obdarovanostì : svìtovij dosvìd : materìali mìz~21narodnogo kongresu, Kiïv, 19-20 červnâ 2013 r.. Kiïv, Institut obdarovanoï ditini: 2013, S. 69-86
- Mediacje rodzinne sposobem rozwiązywania konfliktów. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie, 2012, nr 3(20), s. 81-96
- Moralno-suspìl'na problematika opìki u viborì vìl'noï lûdini.. - Problemi sučasnoï psihologìï, 2012, vip. 15, s. 690-711
- Teoretičnì osnovi medìacìï ta ïï misce v pol'skìj osvìtì. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2012, vip. 18, s. 778-798
- Moral dimension of functioning of foster families viewed from the systemic perspective (2001-2011). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 182 s.
- Etyczne aspekty wybranych idei Korczaka (1878-1942) W: Etika na Slovensku (19. storočie a 1. polovica 20. storočia). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 308-320
- Konflikty międzypokoleniowe w kontekście moralnego wychowania W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 116-126
- Sloboda v hraniciach morálky W: Sloboda a jej projekcie : zborník vedeckých príspevkov z jubilejného 10. výročného stretnutia Slovenského filozofické ho združenia spojného s medzinárodnou konferenciou / (ed.) Pavol Sucharek. Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity: 2012, S. 177-181
- Wspierająca funkcja edukacji moralnej w wychowaniu i rozwijaniu talentów młodzieży W: Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 140-162
- Relìgìjnìst' ìmoral'nìst' âk nevìd'êmnì skladovi moral'nogo vihovannâ molodìb$. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2011, vip. 13, s. 544-553
- Społeczno-moralny kontekst mediacji. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie, 2011, nr 3 (16), s. 68-79
- Vzaêmozv'âzok škìl'nogo ta rodinnogo vihovannâ u sistemì moral'noï osvìti molodì. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2011, vip. 14, s. 155-175
- Negocjacje i mediacje : w kręgu pomocy, wychowania i prawa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 151 s.
- Kształtowanie przekonań moralnych młodzieży wyzwaniem dla współczesnej edukacji i pracy socjalnej W: Fenomén premeny vo vzdelávaní, kvalifikácii a sociálnej pomoci. I. diel / Anna Tokárová a kolektív. Prešov: 2011, S. 185-204
- Wspieranie młodzieży z rodzin problemowych poprzez edukację moralną W: Wspieranie rozwoju ucznia nieprzeciętnego w szkole ogólnodostępnej / pod red. Elizy Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 98-106
- Wychowanie ku wartościom moralnym w środowisku kształtującym osobowość jednostki W: Teoria i praktyka wartości w pedagogice / red. nauk. Waldemar Furmanek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 194-203
- Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania : Bogusław Śliwerski / Urszula Gruca-Miąsik. - Kwartalnik Edukacyjny, 2011, nr 2, s. 93-99
- Moral'ne rozumuvannâ âk nevìd'èmna skladova profesìonalìzmy včitelìv. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2010, vip. 8, s. 794-803
- Rodina - osnova dlâ vihovannâ moral'noï svìdomosti molodì. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2010, vip. 9, s. 671-682
- Rol' moral'nogo vihovannâ u stvorennì ìdentičnogo obrazu školi. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2010, vip. 8, s. 804-813
- Vibranì korelâti moral'nogo rozumuvannâ ukraïns'koï ta pol's'koï molodì - porìvnâl'ne doslìdžennâ. - Problemi sučasnoï psihologiï, 2010, vip. 9, s. 661-671
- [współaut.] Duraj-Nowakowa K Kierunki zmian w pedagogice opiekuńczej i pracy socjalnej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 296 s.
- [współaut.] Duraj-Nowakowa K Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 227 s.
- [współaut.] Tokárová A, Lukáč E Profesjonalizm w opiece, wychowaniu i pracy socjalnej : konteksty polsko-słowacko-czeskie / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik, Anna Tokárová, Eduard Lukáè. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 295, [1] s.
- [współaut.] Duraj-Nowakowa K Wstęp W: Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 7-12
- Mądrość człowieka wyrażona poziomem rozumowania moralnego W: Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahov : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou 15.01.2010 v Prešove / ed. Beáta Balogová. Prešov, Prešovská univerzita v Prešove: 2010, S. 136-143
- Odpowiedzialność systemu edukacyjnego za kwestię moralności młodzieży W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 213-220
- Pedagogika opiekuńcza opiekuńcza i socjalna wczoraj, dziś i jutro w Uniwersytecie Rzeszowskim W: Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 219-227
- Profesjonalizm nauczycieli, pedagogów i wychowawców a poziom rozumowania moralnego W: Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie / red. nauk. Anna Karpińska. Białystok, Trans Humana: 2010, S. 217-225
- Profesjonalna opieka i wychowanie wyrażone poziomem rozumowania moralnego W: Profesjonalizm w opiece, wychowaniu i pracy socjalnej : konteksty polsko-słowacko-czeskie / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik, Anna Tokárová, Eduard Lukáč. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 15-36
- Wychowanie moralne w placówkach wielofunkcyjnych W: Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 15-43
- Zastosowanie edukacji moralnej w pracy socjalnej W: Kierunki zmian w pedagogice opiekuńczej i pracy socjalnej / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 248-256
- [współaut.] Matuszewska M Rzecz, która sprosta oczekiwaniom odbiorców. - Gazeta Uniwersytecka, 2009, nr 5, s. 6
- [współaut.] Duraj-Nowakowa K Rodzina - diagnoza, profilaktyka i wsparcie / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, 296 s.
- Kreowanie tożsamości szkoły poprzez edukację moralną W: Kreowanie tożsamości szkoły. T. 1, Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań / red. Krystyna Chałas. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2009, S. 163-172
- Miłość bliźniego jako horyzont dla edukacji moralnej młodzieży W: Miłość jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka ; [Uniwersyetet Rzeszowski. Instutut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2009, S. 127-135
- Wyobrażeniowy model rodziny własnej na podstawie badań młodzieży szkół średnich W: Rodzina - diagnoza, profilaktyka i wsparcie / red. nauk. Krystyna Duraj-Nowakowa, Urszula Gruca-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, S. 97-104
- Edukacja moralna w dialogu, profesjonalna perspektywa etyczna W: Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie / red. nauk. Anna Karpińska. Białystok, Trans Humana: 2008, S. 375-385
- Edukacja moralna za pośrednictwem mediów lokalnych W: Media regionalne : sukcesy i porażki / pod red. Janusza Adamowskiego, Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Wojciecha Furmana. Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskego: 2008, S. 161-170
- Potrzeba edukacji moralnej w działalności szkoły W: Szkoła w świecie współczesnym / pod red. nauk. Bożeny Muchackiej i Mirosława Szymańskiego. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2008, S. 171-181
- Religijność i moralność jako wartości ponadczasowe w edukacji W: Wartości w pedagogice : czas jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2008, S. 279-286
- Wybrane korelaty rozumowania moralnego młodzieży polskiej i ukraińskiej - studium porównawcze W: Integracja w świecie powszechnej migracji : otwarte pytania pedagogiki społecznej / red. nauk. Janusz Surzykiewicz, Marek Kulesza. Warszawa, Uniwersytet Warszawski. Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji : Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej: 2008, S. 306-314
- Wybrane rodzinne korelaty poziomu rozumowania moralnego W: Wymiary przestrzeni życiowej współczesnej rodziny / pod red. Grażyny Makiełło-Jarży ; Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Kraków, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne - Oficyna Wydawnicza AFM : na zlec. Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego: 2008, S. 233-250
- Zadośćuczynienie W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 7, V-Ż / red. nauk. Tadeusz Pilch. Warszawa, Wydaw. Akademickie "Żak": 2008, S. 713-721
- Zadowolenie z życia jako wartość w obliczu starości W: Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika : aktuálne otázky teórie a praxe / Anna Tokárová, Tatiana Matulayová (editorky). Prešov, Grafotlač Prešov: 2008, S. 471- 479
- Profesor dr hab. Barbara Czeredecka (1936-206), pedagog humanistycznej empatii, wrażliwości moralnej i otwartego serca. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2007, z. 4, s. 360-362
- Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 213 s.
- Edukacja moralna jako remedium dla kryzysu wychowania : (studium porównawcze polsko-skandynawskie) W: Po co etyka pedagogom? : praca zbiorowa / pod red. nauk. Wiktora Sawczuka. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek: 2007, S. 170-187
- Komunikacja interpersonalna w rodzinach zastępczych : ujęcie systemowe W: Media - komunikacja : zdrowie i psychologia / pod red. Bassama Aouila i Wojciecha Maliszewskiego. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek: 2007, S. 300-311
- Moralna powinność pracowników domu pomocy społecznej w aspekcie poczucia sensu życia jej mieszkańców W: Edukacja i animacja społeczno - kulturalna dorosłych : (diagnoza - potrzeby - prognozy) / pod red. Adama Horbowskiego, Jerzego Potocznego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 260-279
- Rola rodziny w rozwoju i wychowaniu moralnym dzieci i młodzieży W: Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 34-46
- Wprowadzenie W: Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 7-10
- Wyzwania moralne dla nauczycieli w zmieniającej się rzeczywistości W: Nauczyciel między tradycją a współczesnością : teoria i praktyka / pod red. Eugenii Iwony Laski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 251-261
- Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 171 s.
- Dobro dziecka a mediacja W: Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 27-48
- Edukacja moralna a kształtowanie charakteru w rozumieniu zagranicznych badaczy W: Z badań nad wartościami w pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Zakład Dydaktyki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego ; ["Fosze"]: 2006, S. 180-187
- Edukacja moralna postrzegana w kontekście alfabetyzacji medialnej przez amerykańskich badaczy W: Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 336-344
- Kompetencje społeczne młodzieży polskiej i amerykańskiej : studium porównawcze W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe. Aneks : wersja elektroniczna / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, CD
- Miejsce edukacji moralnej w życiu szkoły W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 2 / pod red. Bożeny Muchackiej. Kraków, "Impuls": 2006, S. 125-141
- Rodzina toksyczna W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 5, R-St / red. nauk. Tadeusz Pilch. Warszawa, Wydaw. Akademickie "Żak": 2006, S. 351-355
- Wprowadzenie W: Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 7-8
- Ewolucja obrazu dziecka w literaturze psychologicznej i pedagogicznej W: Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka / pod re. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 421-426
- Pedagogiczny kontekst sieroctwa społecznego W: Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Krośnie : prezentacja placówki w 25-lecie jej działalności : praca zbiorowa / red. Urszula Gruca-Miąsik oraz zespół pracowników Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Krośnie. Krosno, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2005, S. 7-45
- Prognoza pedagogiczna W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. - T. 4, P / red. nauk. Tadeusz Pilch. Warszawa, Wydaw. "Żak": 2005, S. 946-953
- Rola pedagogów szkolnych w edukacji moralnej W: Wartości w pedagogice / red. Waldemar Furmanek : [Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów ; Warszawa, Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2005, S. 451-464
- Strategie zmagania się z kryzysem w rodzinach zastepczych W: Psychologia współczesna : oczekiwania i rzeczywistość / pod red. Marii Ledzińskiej, Grażyny Rudkowskiej, Leszka Wrony. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 119-128
- Psychoedukacyjna analiza funkcjonowania rodzin zastępczych w ujęciu sysytemowym. - Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 2004, T. 57, s. 113-127
- Psychopedagogiczna analiza funkcjonowania rodzin zastępczych w ujęciu systemowym. - Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 2004, T. 57, s. 113-126
- [współaut.] Czeredrecka B Alternatywy dla opieki instytucjonalnej W: Reforma oświatowa wobec wiedzy pedagogicznej / pod red. Anny Śniegulskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 66-72
- Foster family care from the Polish and American perspectives W: Blaski i cienie życia rodzinnego / red. nauk. Zbigniew Tyszka ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza: 2004, S. 147-158
- Funkcje profilaktyczno-resocjalizacyjne rodzin zastępczych W: Resocjalizacja instytucjonalna : perspektywy i zagrożenia / pod red. Franciszka Kozaczuka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 417-432
- Zastosowanie technik projekcyjnych do badania klimatu emocjonalnego rodziny zastępczej W: Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. T. 8. Kraków, Text: 2004, S. 167-189
- Zastosowanie technik systemowych w diagnozowaniu rodzin i kandydatów na rodziców zastępczych W: Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym / pod red. Marii Deptuły. Bydgoszcz, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego: 2004, S. 27-46
- Dzieci pozbawione opieki rodzicielskiej a ich prawa W: Prawa dziecka : teoria i praktyka / mat. zebrali i oprac. Ewa Markowska-Gos, Hubert Sommer, Wiesława Walc. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli ; Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2003, S. 76-96
- [współaut.] Pop T, Rorat M Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jako nowa forma administracyjna wspierająca osoby niepełnosprawne W: Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym / pod red. Aleksandry Maciarz, Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk, Heleny Ochonczenko. Zielona Góra, Lubuskie Towarzystwo Naukowe: 2001, S. 215-222
- Wykorzystanie analizy systemowej w badaniach nad rodzinami zastępczymi : refleksja metodologiczna W: Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej / pod red. Andrzeja Olubińskiego. Toruń, Wydaw. Edukacyjne "Akapit": 2001, S. 219-226