Struktura Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia
Cele i zadania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia
Szczegółowe cele Systemu obejmują wszelkie działania zorientowane na podnoszenie jakości kształcenia, odnoszące się do całego procesu kształcenia, a w szczególności:
- doskonalenie polityki i procedur zapewnienia jakości kształcenia w Uczelni,
- zatwierdzanie, monitoring oraz okresowy przegląd programów studiów,
- określanie przejrzystych metod, sposobów i kryteriów oceniania studentów,
- doskonalenie metod oceny oraz procedur zapewnienia jakości kadry dydaktycznej,
- monitorowanie zasobów do nauki w tym bazy dydaktycznej oraz środków wsparcia dla studentów,
- wykorzystanie systemów informacyjnych w zakresie zarządzania jakością kształcenia w tym między innymi w zakresie koordynacji działań Uczelni na rzecz zapobiegania plagiatom i ich wykrywania,
- gromadzenie, analizowanie i publikowanie informacji dotyczących procesu kształcenia i jego oceny,
- doskonalenie zakresu i metod współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także analizę wniosków z monitorowania karier absolwentów Uczelni,
- wykorzystanie wyników zewnętrznych ocen jakości kształcenia w ramach podejmowanych działań na rzecz doskonalenia programów.
Zakres przedmiotowy Systemu odnosi się do wszystkich etapów i aspektów procesu dydaktycznego, uwzględniając w szczególności:
- wszystkie formy weryfikowania efektów uczenia się na poszczególnych kierunkach studiów, osiąganych przez studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji i społecznych,
- oceny dokonywane przez studentów,
- wnioski z monitorowania kariery zawodowej absolwentów Uczelni oraz opinie pracodawców na temat przygotowania absolwentów do pracy zawodowej,
- działania na rzecz doskonalenia programu studiów na danym kierunku studiów.
Cele systemu w zakresie poszczególnych obszarów działania realizowane są w szczególności poprzez następujące czynności:
- analizę zasad rekrutacji na studia,
- analizę i doskonalenie programów studiów,
- stosowanie formalnych procedur zatwierdzania programów studiów,
- zapewnienie jakości kadry dydaktycznej,
- okresowy przegląd programów, w tym sylabusów przedmiotów,
- weryfikację zakładanych efektów uczenia się,
- analizę zgodności sylwetki absolwenta z wymaganiami określonymi na podstawie obowiązujących przepisów,
- ocenę procesu kształcenia, w tym organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych,
- analizę jakości procesu dyplomowania oraz obowiązujących w jednostce zasad w zakresie zatwierdzania tematów prac dyplomowych oraz zapobiegania plagiatom,
- badanie opinii studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych o prowadzonych zajęciach dydaktycznych i obsłudze procesu kształcenia,
- badanie losów absolwentów poszczególnych kierunków oraz monitorowanie opinii absolwentów o efektach i przydatności kształcenia,
- zbieranie opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej i wykorzystanie ich na etapie tworzenia i doskonalenia programów studiów.
Od roku akad. 2019/2020 WSZJK realizowany jest w trybie ciągłym przez Komisję ds. Kształcenia, Rady Dydaktyczne Kolegiów oraz zespoły programowe kierunków studiów.
Skład i zadania:
Skład Komisji ds. Kształcenia w kadencji 2024-2028
Skład Rad Dydaktycznych w kadencji 2024-2028:
Kolegium Nauk Humanistycznych
Kolegium Nauk Medycznych
Kolegium Nauk Przyrodniczych
Kolegium Nauk Społecznych
Zarządzenie nr 83/2019 Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowych zadań Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim
Uchwała nr 508/11/2019 Senatu Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Rzeszowskim