Archiwum aktualności

Uniwersytet Rzeszowski wspiera ruch otwartej nauki

Informacja prasowa                                                                                                                      Rzeszów, 27 października 2014 r.

 

Uniwersytet Rzeszowski wspiera ruch otwartej nauki

 

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego czyli cyfrowe i powszechnie dostępne archiwum dorobku naukowego i dydaktycznego kadry akademickiej to najnowszy projekt Uniwersytetu, dzięki któremu dołącza on do grupy czołowych polskich uczelni promujących ruch otwartej nauki i powszechnego dostępu do wiedzy.

 

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego funkcjonuje od października 2013 r. i dostępne jest pod adresem http://repozytorium.ur.edu.pl. Działające na wzór podobnych projektów w kraju (np. repozytoriów w Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytecie Warszawskim czy w Akademii Górniczo-Handlowej w Krakowie) jest pierwszym repozytorium uczelnianym na Podkarpaciu.

Uruchamiając repozytorium uniwersyteckie chcemy w nowoczesny i zgodny z najnowszymi standardami komunikacji naukowej popularyzować badania i dorobek naszej kadry akademickiej – mówi Prorektor ds. Nauki prof. dr hab. Sylwester Czopek. Rozwój internetu i technologii komunikacyjnych diametralnie zmienił model upowszechniania nauki. Włączając się aktywnie w ruch Open Access wspieramy wymianę naukową oraz maksymalizujemy oddziaływanie naszych publikacji na inne badania naukowe.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego to cyfrowe archiwum rejestrujące na zasadach samoarchiwizacji dorobek naukowy i dydaktyczny pracowników i doktorantów Uczelni. Repozytorium UR służy upowszechnianiu publikacji naukowych, promuje projekty i badania prowadzone na Uczelni oraz archiwizuje dokumenty. Nie bez znaczenia jest również fakt, że w serwisie upowszechniane są materiały dydaktyczne adresowane do studentów, dzięki czemu wspierana jest dydaktyka i legalna dystrybucja treści edukacyjnych. 

Repozytorium UR działa na zasadach samoarchiwizacji, co oznacza, że pracownicy naukowi i doktoranci po zarejestrowaniu się w serwisie i weryfikacji konta przez administratora systemu, samodzielnie deponują swe prace oraz opatrują je odpowiednim opisem tj. metadanymi. Po zdeponowaniu publikacja jest powszechnie dostępna w internecie, a dzięki metadanym wyszukiwalna jest przez światowe wyszukiwarki naukowe, co poprawia jej „widoczność” w sieci.

Model otwartej nauki oznacza nie tylko swobodny dostęp do artykułów naukowych, rozdziałów z prac zbiorowych czy monografii – dodaje Prorektor prof. dr hab. Sylwester Czopek. Dotyczy również stosowania idei otwartości w innych obszarach pracy naukowej, np. udostępniania surowych danych czy „prowadzenia badań przy otwartym notatniku”. To także swobodny dostęp do prac doktorskich (przed obroną) oraz wgląd w ich streszczenia i recenzje, a także powszechna dostępność materiałów dydaktycznych przygotowanych dla studentów.

Nie sposób wymienić wszystkich korzyści, jakie dzięki repozytorium zyskują pracownicy naukowi, Uczelnia oraz użytkownicy końcowi. Dla kadry akademickiej deponowanie dorobku w repozytorium przekłada się na wzrost cytowalności prac oraz widoczoności nazwiska w sieci, to również zabezpieczenie dokumentów, skrócenie czasu na przeznaczonego na prezentację badań oraz dostęp do statystyk wykorzystania. Uczelnia zyskuje prestiż, poprawia swój wizerunek oraz przede wszystkim w należyty sposób promuje i rozwija potencjał swej kadry naukowej. Użytkownicy końcowi zaś, studenci, uczniowie i inni odbiorcy treści naukowych zyskują szybki, swobodny, bezpłatny dostęp do materiałów naukowych i dydaktycznych.

 

wstecz