Aktualności

„Cztery elementy natury - harmonia w życiu codziennym”. Projekt międzynarodowy

Uniwersytet Rzeszowski jest partnerem międzynarodowego projektu realizowanego w Narodowym Uniwersytecie Medycznym im. I. J. Horbaczewskiego w Tarnopolu w ramach programu „Elementy Natury: Życie w harmonii” Baltic University (Szwecja). Koordynatorem ze strony ukraińskiej jest prof. dr hab. n. med. Larysa Fedoniuk, kierownik Zakładu Biologii Medycznej w NUM w Tarnopolu, a koordynatorem ze strony polskiej dr hab. Krystyna Leśniak-Moczuk, prof. UR z Instytutu Nauk Socjologicznych.

Tarnopol 1.jpg [2.44 MB]

Zdobywana przez studentów medycyny wiedza ekologiczna jest w ramach projektu przekazywana dzieciom w wieku przedszkolnym, dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym w Tarnopolu. Studenci I roku Wydziału Lekarskiego NUM: Jarosław Bilyk, Sofia Chorniy, Arsen Dmytryshyn i Sofia Homonets przygotowali i przeprowadzili od października do grudnia 2021 r. szereg ciekawych zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół średnich w Tarnopolu. Studenci prezentowali elementy przyrody w postaci ciekawych i wymownych prezentacji „Magia Ziemi”, „Ognisty wróg, Ogień-wróg”, „Kto potrzebuje powietrza?”, „Woda to życie”. Transfer wiedzy i umiejętności pomoże poprawić myślenie ekologiczne poprzez współpracę z młodym pokoleniem znajdującym się na różnych poziomach świadomości.

IX LO Rzeszów.jpg [67.82 KB]

Dalsza realizacja projektu obejmuje m. in. organizację pikniku naukowego, ekoquizu ”Ratuj planetę”, a także konferencję naukowo-praktyczną dla studentów i młodych naukowców we współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim.

Instytut Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego przeprowadzi konkurs w przedszkolach i szkołach wszystkich typów w województwie podkarpackim, którego celem jest kształtowanie u dzieci i młodzieży wiedzy o odpowiedzialnym stosunku do środowiska i zagrożeń, jakie niosą ze sobą składniki biosfery, czyli cztery elementy przyrody: ziemia, woda, powietrze i ogień. Na konkurs należy nadsyłać prace ilustrujące sposoby zapobiegania klęskom żywiołowym, skutki nieprzestrzegania ochrony przyrody, a także stosunek człowieka do środowiska naturalnego w życiu codziennym, widziany oczyma dzieci i młodzieży w ich środowisku rówieśniczym, w miejscu zamieszkania.

UR.jpg [56.07 KB]

Proponowane są następujące formy prac twórczych: pisemne (eseje, opowiadania, sprawozdania, wiersze), plastyczne (rysunki, obrazy, zdjęcia, komiksy, modele kartonowe), muzyczne (piosenki, tańce), teatralne (skecze, teatrzyki, monodramy), digitalne (strony internetowe, Fan Page i posty na Facebooku, blogi, prezentacje multimedialne), spoty filmowe, wywiady. Jury przy ocenie prac będzie kierować się kryteriami: koncepcja, kreatywność, technika i sposób wykonania prac. Na zakończenie projektu odbędzie się gala laureatów konkursu połączona z wystawą i prezentacją prac konkursowych, wręczeniem dyplomów dla laureatów, finalistów, uczestników konkursu, ich nauczycieli i opiekunów artystycznych oraz nagród dla autorów najlepszych prac konkursowych.

Podczas stażu naukowego prof. Ivanny Bakuszewicz z Tarnopola w Instytucie Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w październiku 2021 r. odbyły się w ramach projektu pilotażowe spotkania z uczniami IX Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie inicjujące Konkurs. Natomiast studenci z kierunku Praca Socjalna UR wysłuchali wykładu na temat funkcjonowania przedsiębiorstw w kontekście racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych i społecznych w powiązaniu z celami ekonomicznymi, jako warunku rozwoju zrównoważonego.

Podejmowane w projekcie działania edukacyjne szerzą wśród młodego pokolenia wiedzę naukową o przyrodzie, jej zasobach i zagrożeniach, niosą właściwy stosunek do zasobów środowiska naturalnego i promują kierunki uniwersyteckie.

     

Krystyna Leśniak-Moczuk, Jarosław Bilyk, Larysa Fedoniuk

wstecz