Aktualności

FILOZOFICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI PRACY - konferencja naukowa

W dniach 16-17 maja 2019 r. odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. „FILOZOFICZNE PODSTAWY PEDAGOGIKI PRACY”.

Została ona zorganizowana przez Katedrę Pedagogiki Pracy i Andragogiki (prof. zw. dr hab. Waldemar Furmanek, dr hab. prof. UR Jolanta Lenart, dr Agnieszka Długosz) funkcjonującą na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Konferencja wpisana została do programu działania Zespołu Pedagogiki Pracy jaki funkcjonuje w strukturze Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

Patronat nad konferencją sprawowali: JM Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego Prof. dr hab. Sylwester Czopek oraz JM Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie Prof. dr hab. S.M. Kwiatkowski. Honorowym przewodniczącym Rady Naukowej Konferencji był Prof. zw. dr hab. Zygmunt Wiatrowski.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonali: Prorektor Uniwersytetu Rzeszowskiego dr hab. prof. UR Wojciech Walat, Dyrektor Instytutu Pedagogiki dr hab. prof. UR Marta Wrońska i prof. zw. dr hab. Waldemar Furmanek – przewodniczący Rady Naukowej Konferencji, który odczytał list Przewodniczącego Zespołu Pedagogiki Pracy Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN prof. zw. dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego.

Bez wątpienie tytuł konferencji „Filozoficzne podstawy pedagogiki pracy” wskazuje na to, że jej celem było podjęcie refleksji naukowej nad szczegółowymi problemami z pogranicza filozofii i pedagogiki. Stwierdzenie o jakiejś dziedzinie poznania, że „jest filozofią”, oznacza najczęściej, że odnosi się ona do kwestii podstawowych i uzasadnionych, dotyczących człowieka i świata.

Tajemnica człowieka jest jednym z wielkich wyzwań współczesnych badań naukowych. Wszak człowiek osobą jest, stając się i staje się, będąc nią. W tym procesie ujawnia kim jest; ujawnia prawdę o osobie ludzkiej; o własnym „ja” i o drugich osobach. Ukazanie choćby rąbka tajemnicy człowieka jest zadaniem trudnym, jednak pilnym dla teorii i praktyki pedagogicznej. Te idee są wiodące, m. in. w wydanej ostatnio monografii W. Furmanka, Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie (Wyd. UR, Rzeszów 2019). One także znalazły się w treściach referatów i w dyskusji na konferencji. Ponadto wiele uwagi poświęcono zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem człowieka w różnych sytuacjach zadaniowych i życiowych, w tym w sytuacjach trudnych.

W konferencji uczestniczyły 34 osoby z różnych ośrodków akademickich, zajmujących się tytułową problematyką w tym: prof. zw. dr hab. Alicja Kargulowa (Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze we Wrocławiu), prof. zw. dr hab. Józef Kargul (Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Katowicach), prof. zw. dr hab. Zdzisław Wołk (Uniwersytet Opolski), prof. zw. dr hab. Ryszard Gerlach i dr hab. prof. UKW Renata Tomaszewska (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. prof. UMCS Katarzyna Klimkowska i dr hab. prof. UMCS Anna Dudak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), dr hab. prof. UR Wojciech Walat (Uniwersytet Rzeszowski) oraz doktorzy i doktoranci z Uniwersytetu Rzeszowskiego i innych ośrodków uniwersyteckich: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Akademia Ignatianum w Krakowie, Politechnika Krakowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sanoku, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej.

Podjęte zagadnienia i związane z nimi dyskusje były dla Uczestników na tyle interesujące, że wyrażono potrzebę dalszego ich kontynuowania, w ramach kolejnych spotkań.

 

Tekst przygotowali:

Prof. zw. dr hab. Waldemar Furmanek

Dr hab. prof. UR Jolanta Lenart

Dr Agnieszka Długosz

 

wstecz