Zgłoś incydent
Zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa i naruszeń prywatności
Incydent bezpieczeństwa to zdarzenie, które bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu informacji (danych osobowych), głównie zachowaniu ich poufności, integralności i dostępność. Incydenty dotyczą większości zasobów Uczelni (osoby, sprzęt, oprogramowanie, elementy infrastruktury iT).
Naruszenie ochrony danych (prywatności) to incydent, który wiąże się z negatywnymi konsekwencjami dla osób fizycznych, np. kradzieżą tożsamości, stratami materialnymi, nadszarpnięciem wizerunku i dobrego imienia, czy dyskryminacją. Do incydentów, w szczególności zalicza się:
- próby lub faktyczne włamania, napaści, kradzieże, w tym do systemu IT;
- utrata usługi, urządzenia lub funkcjonalności urządzenia;
- niekontrolowane i nieuprawnione zmiany systemu;
- naruszenie dostępu do informacji (osobowe, fizyczne lub informatyczne);
- interwencję służb bezpieczeństwa i ochrony w zakresie bezpieczeństwa informacji;
- bezpodstawne załączenie systemów alarmowych;
- niedostateczny poziom wiedzy, umiejętności i świadomości użytkowników oraz przekroczenie uprawnień, niedopełnienie obowiązków;
- utrata kontroli nad nośnikami informacji lub korzystanie z nośników niezaakceptowanych;
- niewłaściwe parametry środowiska wewnątrz pomieszczeń skutkujące awarią systemów informatycznych;
- sytuacje klęsk żywiołowych, prowadzące np. do zniszczenia pomieszczeń, w których przetwarzane są dane;
- wprowadzenie lub próba wprowadzenia do systemu informatycznego przez użytkowników szkodliwego/niedozwolonego oprogramowania;
- nieświadome lub celowe przekazanie danych osobom nieupoważnionym;
- ujawnienie danych uwierzytelniających do systemu, aplikacji, plików itp.;
- wykonywanie nieuprawnionych kopii danych umieszczonych w zasobach sieciowych lub wersji papierowych dokumentów;
- zgubiony klucz lub niezamknięte drzwi do pomieszczenia z danymi osobowymi;
- zagubienie lub kradzież nośnika, na którym zapisane zostały kopie list z danymi osobowymi. To, że je odzyskasz (bo masz jr zapisane gdzieś na komputerze) nie znaczy, że zguba nie trafi w niepowołane ręce;
- niemożność zalogowania się do systemu wirtualna uczelnia. Nie zakładaj, że „to system nie działa”, ale sprawdź czy może ktoś niepowołany nie używa właśnie twojego hasła;
- inne zdarzenia wynikające z nieprzestrzegania procedur przyjętych na Uczelni.
Jeśli zauważysz coś niepokojącego, co może dotyczyć danych osobowych – albo dotyczących ciebie, albo tych, których używasz (w celach innych niż prywatne) lub nawet tych, które zaledwie przechowujesz – nie zatrzymuj tego dla siebie. Pozwól zareagować służbom ochrony danych administratora danych (tj. uczelni):
mgr Krystian Antochów
Cicha 4/2
tel.: +48 17 872 34 39
+48 17 872 36 46
tel. kom.: 605 509 000
e-mail: iod@ur.edu.pl