Erasmus+

Relacja z wyjazdu kursu/szkolenia w Alicante Training Course w Hiszpanii.

Relacja z mobilności grupowej w Alicante Trainning Erasmus courses and Traineeships

w ramach Projektu UR Aktywny senior w hybrydowym środowisku

nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000143383 w Programie Erasmus+.

Na wyjazd kurs/szkolenie w Alicante Training Course w Hiszpanii w dniach 30.09.-11.10.2024 zakwalifikowało się 7 osób, z UTW-UR: Danuta Kamieniecka-Przywara, Jadwiga Kowalik, Anna Leśniowska, Bożena Ewa Wójcik; z UR: dr Waldemar Lib, dr Paweł Łuka, dr Tomasz Warzocha.

Uczestnicy drogą lotniczą z Rzeszowa, Krakowa i Poznania dotarli do Alicante 28/29 września br. i zakwaterowali się w hotelu L’Alcor. W niedzielę zapoznawaliśmy się z topografią miasta, pięknie położonego na wzgórzystym wybrzeżu wschodniej Hiszpanii w regionie Walencja, które jest stolicą prowincji Alicante, to 11 co do wielkości miasto Hiszpanii z liczbą ludności ok.340 tys. i średnią temperaturą października w dzień 24,9 st.C. Nad miastem góruje Castillo de Santa Barbara – cytadela w miejscu dawnego fortu kartagińskiego z III w.p.n.e. na wzniesieniu Benacantil. Na przeciwległym wzgórzu dominują mury Castillo de San Fernando. Przede wszystkim jednak przyciąga Explanada de Espana – szeroka promenada nadmorska z charakterystyczną nawierzchnią z kostki, na jej skraju w bezpośrednim sąsiedztwie morza rozciąga się park Parque de Canalejas. W centrum miasta położona jest szeroka piaszczysta plaża Playa del Postiguet, która oblegana jest przez plażowiczów, także i w ciepłe wieczory, które w czasie naszego pobytu właśnie panowały, tak jak i doskonała pogoda przez całe dwa tygodnie.

W poniedziałek 30.10. punktualnie o godz. 9.00 zjawiliśmy się przed siedzibą Alicante Training Erasmus: Carrer Perez Medina, 38-40, Local, 03007 Alicante. Jego Operations Director jest Veronika Dubova, która nas przywitała i przedstawiła harmonogram kursu i program szkolenia. Kurs obejmował 50 godzin, rozłożonych na 10 dni z pięcioma godzinami szkolenia dziennie: mini wykłady trwające od 1 do 1,5 godziny; warsztaty – po ok. 3 godz. w sali komputerowej; check-iny – krótkie momenty na przegląd postępów, sprawdzenie, jak radzi sobie grupa, nawiązanie kontaktu z uczestnikami. Podzielony został na dwa bloki odpowiadające dwom tygodniom trwania kursu:

- tworzenie treści cyfrowych do nauczania z wykorzystaniem i bez wykorzystania sztucznej inteligencji;

- metoda ADDIE i jej wdrażanie w nauczaniu stacjonarnym i e-learningu.

Zajęcia codziennie od 9.00 do 14.00 prowadziło 5 edukatorów w języku angielskim; uczestnicy otrzymali materiały piśmiennicze do ewentualnego robienia notatek.

Program obejmował m.in. tematy:

- Ogólne wprowadzenie do kursu; przewodnik przetrwania w Alicante, przegląd poziomu umiejętności uczestników – test, który został powtórzony na zakończenie.

- Rewolucja technologiczna i kultura cyfrowa – jak internet i sztuczna inteligencja zmieniły edukację,

- Narzędzia WhatsApp i Telegram do nauczania – komunikacja i organizacja.

- Zastosowanie sztucznej inteligencji do projektowania zasobów dydaktycznych.

- Fotografia cyfrowa dla nauczycieli – ustawienia ekspozycji, ostrości i czasu naświetlania. Działanie w plenerze. Sesja feedbacku grupowego.

- Sztuczna inteligencja do tworzenia obrazów – eksploracja narzędzi i technik.

- Kreatywna edycja ze sztuczna inteligencją – przekształcanie obrazów do celów edukacyjnych.

- Wideografia na urządzeniach mobilnych – tworzenie wysokiej jakości treści audiowizualnych dla nauczycieli.

- Nagrywanie, edycja i publikacja – produkcja filmów i ich publikacja na platformach edukacyjnych.

- Tworzenie materiałów edukacyjnych i egzaminów z sztuczną inteligencją.

- Opracowanie jednostki dydaktycznej, podsumowanie, slajdy i egzaminy w 30 min. przy użyciu sztucznej inteligencji.

- Wprowadzenie do metody ADDIE – etapy i ich znaczenie w nauczaniu.

- Projektowanie małego kursu e-learningowego zgodnie z modelem ADDIE – analiza grupowa rzeczywistych grup studentów i ich charakterystyka.

- Ulepszanie rzeczywistych obrazów z sztuczną inteligencją do efektownych prezentacji.

- Wycieczka kulturalna w celu stworzenia raportu wideo, korzystając ze zdjęć i informacji oraz stosując umiejętności wideograficzne.

- Narzędzia do wideokonferencji i zarządzania synchronicznymi i asynchronicznymi zajęciami wirtualnymi. Analiza porównawcza efektywnych i nieefektywnych wideokonferencji, identyfikowanie kluczowych czynników sukcesu.

- Konwersja prezentacji na wideo przy użyciu Canva: dynamiczne i skuteczne prezentacje.

- Projekt końcowy: Stworzenie „kursu” o Alicante, aby zademonstrować zdobytą wiedzę, i przedstawienie go Krajowej Agencji Erasmus. Ceremonia prezentacji stworzonych kursów/prezentacji.

- Pożegnanie i ceremonia wręczenia dyplomów.

Codzienne zajęcia były prowadzone w pełni profesjonalnie, edukatorzy z empatią podchodzili do uczestników, szeroko dzielili się swoją wiedzą, czyniąc dygresje także do swoich doświadczeń i lokalnej kultury. Służyli pomocą, szczególnie słuchaczkom UTW-UR, przy wejściu w nowe programy i aplikacje. Tak że stworzona atmosfera sprzyjała nauce i zdobywaniu nowych umiejętności.

„Przewodnik przetrwania w Alicante” w praktyce zrealizowany był w pierwszy wtorek 01.10., gdy edukatorzy zaprosili nas na wieczorny spacer po mieście, opowiadając jego historię, prezentując piękne obiekty architektoniczne, świątynie czy pomniki, w tym przyrody: 150-letni fikus wyglądający jak baobab. Bujna roślinność, wspaniałe palmy daktylowe mogą rosnąć dzięki wszechobecnemu nawadnianiu – woda jest sprowadzana z odległości 80 km. Podsumowaniem spaceru była degustacja tradycyjnych – tapas: un montaditos – małych kanapeczek i lokalnego wina.

Program kursu 8.10. wzbogacono o popołudniową wizytę w organizacji FPA Alberto Barrios, gdzie mieliśmy spotkanie z lokalnymi emigrantami uczącymi się języka angielskiego – przedstawiliśmy im  prezentację mówiącą o Rzeszowie. Po tym spotkaniu zwiedzaliśmy Szkołę im. Leonardo da Vinci kształcącą uczniów w wielu zawodach – byliśmy w pokoju nauczycielskim, bibliotece, oglądnęliśmy pracownie: pielęgniarstwa, stomatologii, ratownictwa medycznego, patologii medycznej, informatyczną – wszystkie bogato wyposażone w profesjonalny sprzęt, tak że zapewniały praktyczne przygotowanie do zawodu.

W środę 9 października obchodzone było Święto Regionu Walencji, była to okazja do bliższego kontaktu z kulturą regionu. W południe nadmorską promenadą przeszedł kolorowy korowód tancerzy w rożnym wieku w ludowych strojach regionu Walencji, tańcząc flamenco z kastanietami. Przemaszerował potem na plac przed Ratuszem, gdzie odbył się koncert orkiestry dętej. Wzdłuż promenady ustawione były stoiska z lokalnym wyrobami gastronomicznymi i rzemieślniczymi. Lunch zjedliśmy w lokalnym barze delektując się tapas: kanapeczkami, sardynkami, kalmarami …. i oczywiście kawą.

Popołudnia po zajęciach staraliśmy się wykorzystać na poznanie atrakcji miasta i skorzystać z uroków plaży. Przede wszystkim obowiązkowo trzeba zwiedzić Castillo de Santa Barbara – położony na wzgórzu XI-wieczny mauryjski zamek z muzeum historii i przepięknym widokiem na miasto. Na wzgórze można dotrzeć samochodem, pieszo lub windą – dla seniorów jest bezpłatna. Na jego zboczu usadowiona jest najstarsza dzielnica Alicante – Barrio de Santa Cruz. Tu znajduje się datowany na XIV w. kościół Basilica de Santa Maria, w stylu, wzniesiony w miejscu dawnego meczetu. Białe i kolorowe domki starego miasta to jego znak rozpoznawczy - przypominają trochę andaluzyjskie miasteczka, roztacza się z niego piękny widok na Alicante i pobliską plażę. Jest to idealne miejsce na spacer i robienie zdjęć w wąskich uliczkach. W wydrążonych w zboczu Benacantil grotach – robi wrażenie ich wysokość, mieści się też Muzeum Wody. Poniżej wzgórza w centrum miasta rozciąga się piaszczysta plaża Playa del Postiguet, z której można przejść na molo Paseo Volado z widokiem na otwarte morze, port jachtowy i zamek Santa Barbara. Z mola schodzi się wprost na promenadę z palmami Explanada de Espana – przepiękny ponad 500 metrowy deptak z widokiem na port. Kolorowa „falująca” nawierzchnia wykonana jest z 7 mln kostek marmuru, w tym czerwonych, z wydobywanego w okolicach Alicante. Przy promenadzie stoi jeden z najładniejszych budynków w mieście Casa Carbonell, obok fontanny Puerta del Mar. W pobliżu promenady znajduje się Parque de Canalejas – najstarszy park w mieście, wewnątrz którego znajdziemy malowniczą fontannę El Nino Flautista i rozmaite rzeźby oraz wysokie palmy i rozłożyste figowce. Najciekawszym zabytkiem sakralnym jest Concatedral de San Nicolas de Bari – wzniesiona w średniowieczu na miejscu meczetu, wieńczy ją niebieska kopuła sięgająca 45 m. Zachwyci też architekturą budynek ratusza przy Placa de Ayuntamiento oraz Plaza de Toros Alicante czyli arena walk byków. Do ciekawostek miasta należy Calle de Las Setas – Ulica Grzybów: zastawiona ogromnymi rzeźbami kolorowych grzybów i chodnikami pomalowanymi na żółto-zielone kolory; choć jej oficjalna nazwa to Calle San Francisco. W poszukiwaniu typowych dla regionu przysmaków warto wybrać się do El Mercado Central de Alicante – targowiska pod dachem.

Weekend wykorzystaliśmy na wycieczki poza Alicante. Na północy położone jest Calpe – nadmorski kurort z piękną plażą i starym miastem oraz Altea z wzniesioną na wysokiej górze starówką. Mieliśmy okazję obejrzeć ceremonię ślubu w tamtejszym kościele, a także na ryneczku występ 3 orkiestr dętych i ich przemarsz uliczkami starego miasta. Na południe pojechaliśmy do Santa Pola, a stamtąd popłynęliśmy na malutka wyspę Tabarca z ciekawą historyczną zabudową i rezerwatem czystych wód chroniącym unikalną florę i faunę.

Zakończenie szkolenia/kursu związane było z przygotowaniem i przedstawieniem w dwóch grupach prezentacji wykorzystującej umiejętności i materiały wypracowane w trakcie zajęć. Każdy z uczestników otrzymał imienny certyfikat potwierdzający ukończenie z sukcesem całości kursu. Na pewno pozyskana wiedza i umiejętności oraz poznany region Europy, będą motywować do dalszych działań na rzecz społeczności UTW-UR. Służyć temu też będzie zacieśniona więź między liderami UTW-UR a kadrą dydaktyczną UR. Tworzyliśmy zgrany zespół, ze wzajemną życzliwością, empatią i współpracą. Bezpiecznie wylądowaliśmy na lotnisku w Jasionce w sobotni ranek 12 października br.

Ewa Wójcik

wstecz