Klub fotografii

Plener klubu fotografii w Świętokrzyskim.

W dniach od 19 do 23 października 2022 roku, grupa 26 osób — członków klubu fotografii UTW-UR, uczestniczyła w plenerze fotograficznym na terenie województwa świętokrzyskiego. Nasza baza noclegowa i wypadowa była położona 10 km od Kielc – w miejscowość Tumlin.

Na miejsce jesiennego pleneru wybraliśmy Ziemię Świętokrzyską, bo to kraina pięknej przyrody, bogatego dziedzictwa kulturowego i licznych pomników historii. Poszukiwania ciekawych obiektów do fotografowania zaczęliśmy od ruin zamków i dworów, między innymi w Międzygórzu, Włostowie, Bodzentynie i Sobkowie oraz największego zamku Krzyżtopór w Ujeździe.

Na terenie województwa świętokrzyskiego znajduje się wiele rezerwatów, w tym głównie geologicznych. Szczególnym rezerwatem jest — wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO — rezerwat archeologiczny Krzemionki Opatowskie. Natomiast za najpiękniejszy uważany jest rezerwat Skałki Piekło pod Niekłaniem. W jego sąsiedztwie można zobaczyć Gagaty Sołtykowskie. Fotografowaliśmy także ruiny dawnych hut i walcowni z okresu działalności St. Staszica w Nietulisku i Samsonowie.

Odwiedziliśmy interesujące muzea: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, zamek w Chęcinach, skansen w Tokarni, Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie, Golgotę Wschodu w Kałkowie-Godowie oraz Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie — szczególne muzeum o charakterze historyczno-martyrologicznym.

Najcenniejszym zabytkiem na terenie Gór Świętokrzyskich jest klasztor oo. Oblatów na Świętym Krzyżu. Zwiedzenie go i dotarcie na szczyt wieży dzwonniczej, skąd rozpościera się wspaniały, rozległy widok na okolicę — było punktem honoru uczestników pleneru.

W Kielcach — stolicy regionu, naszą uwagę przyciągnęły: katedra, dworzec autobusowy, galeria Wieża Sztuki, Biuro Wystaw Artystycznych, Ogród Botaniczny i kamieniołom Kadzielnia.

Dotarliśmy także do rezerwatu przyrody Krzyżanowice, rozsławionego przez Pawła Pierścińskiego — znanego fotografa, współtwórcę Kieleckiej Szkoły Krajobrazu.

Wieczorami, jak na każdym plenerze, spotykaliśmy się na szkoleniach koordynowanych przez Zdzisława Świecę oraz dzieliliśmy się wrażeniami z minionego dnia. Wszystkie zakątki ziemi świętokrzyskiej, które odwiedziliśmy, mają swoisty urok i ciekawą historię. Poznaliśmy je bliżej — zwiedzając i fotografując. Wspomnieniami z tej interesującej wyprawy dzielimy się z Państwem, prezentując z naszego dużego zbioru wybrane zdjęcia.