Sekcja języków obcych

Sprawozdanie sekcji j.angielskiego z I sem.2024/25.

Sprawozdanie z funkcjonowania sekcji języka angielskiego na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Rzeszowie w I semestrze roku akademickiego 2024/2025

W bieżącym roku akademickim w I semestrze naukę w ramach sekcji języka angielskiego  pobierały ogółem 123 osoby w 13 grupach na różnym poziomie zaawansowania ( liczba ta przedstawia ilość słuchaczy, którzy kontynuowali naukę w I semestrze do grudnia 2024 r. , nie ukazuje natomiast rzeczywistej ilości słuchaczy, którzy zdecydowali się na naukę języka angielskiego od początku semestru i ją rozpoczęli). W stosunku do ubiegłego roku akademickiego przybyły 3 grupy rekrutujące się spośród słuchaczy rozpoczynających naukę języka angielskiego na poziomie podstawowym   (grupy A-4 , A-13 i A-14) i te były najliczniejsze, liczyły po 13 osób. W miarę upływu czasu jednak pojedyncze osoby rezygnowały i ostatecznie naukę ukończyła mniej niż połowa każdej z tych grup. Należy zauważyć, że wszystkie grupy były mniej liczne niż w ubiegłym roku akademickim, choć dostrzega się bardziej stabilne funkcjonowanie uczestników grup istniejących wcześniej.

Zajęcia prowadziło w I semestrze czterech  lektorów:

  • Barbara Kurstak-Bobala
  • Gabriela Kawalec
  • Waldemar Nahurski
  • Krzysztof Tucholski.

Nauka rozpoczęła się w pierwszych dwóch tygodniach listopada  2024 roku i do zakończenia I semestru  grupy odbyły 20 lub 22 godziny zajęć ( licząc godziny lekcyjne po 45 min).

Spośród lektorów, którzy prowadzili zajęcia z języka angielskiego dla słuchaczy UTW-UR w minionych latach, pozostał jedynie Waldemar Nahurski. Trzech pozostałych lektorów to osoby nowe, ale również doświadczone w zakresie prowadzenia lektoratu z tego języka. Słuchacze wypowiadają się na temat relacji z lektorami oraz sposobu prowadzenia przez nich zajęć pozytywnie.

Aktualna liczebność grup ustabilizowała się po początkowych zmianach, które trwały przez blisko dwa miesiące nauki. Najwięcej rezygnacji odnotowano w liczbie  nowych słuchaczy, którzy nie będąc zdecydowani co do poziomu posiadanych umiejętności językowych, zmieniali grupy dostosowując do swoich możliwości poziom nauczania. Zauważono ponadto zjawisko pochopnego zgłaszania się nowych słuchaczy z początkiem roku akademickiego  na dużą ilość zajęć, która to inicjatywa w miarę upływu czasu  nie daje szans realizacji podjętych zamiarów, z uwagi na brak czasu oraz koszty przekraczające nierzadko możliwości emerytów. W takiej sytuacji łatwiej zrezygnować z nauki języka niż np. zajęć ruchowych (basen, gimnastyka), które dają bardziej  wymierne korzyści odczuwalne w zakresie zdrowia i samopoczucia. Sytuacja ta  dezorganizuje funkcjonowanie grup i wpływa negatywnie na poziom integracji w poszczególnych grupach.

Każda grupa zajęciowa posiada kierownika, który ma  obowiązek sprawdzania obecności na zajęciach, a także gromadzi odpłatność na początku semestru i wpłaca zebraną kwotę na konto UTW-UR. Kierownik pozostaje  w stałym kontakcie z koordynatorką grup języka angielskiego, przekazuje niezbędne informacje pomiędzy lektorem - grupą – i koordynatorką, ma obowiązek ponadto udzielić bieżących informacji na temat funkcjonowania i liczebności  grupy do sprawozdań.

Wniosek:

Z uwagi na obserwowane w bieżącym roku akademickim zjawisko łatwej rezygnacji z rozpoczętych zajęć  języka angielskiego już po ich rozpoczęciu wśród nowo przyjętych słuchaczy, szczególnie tych, którzy podjęli naukę na kursie dla początkujących, należy zastanowić się nad strategią bardziej dosadnego i stanowczego informowania osób ubiegających się o przyjęcie do UTW-UR o tym, że zajęcia są odpłatne oraz, że   decyzje  co do uczestnictwa w nich powinny być przemyślane i poważne. Nagminne rezygnacje z udziału w zajęciach doprowadzają do rozpadu grup co dezorganizuje pracę.

Sporządziła koordynatorka sekcji  języka angielskiego  w UTW-UR w Rzeszowie.

Marta Waczew

Rzeszów, 06 lutego 2025 r.

wstecz