Projekty fonetyczne
2023/2024: PRONUNCIATION AND AI
Projekt fonetyczny PRONUNCIATION AND AI miał na celu eksplorację możliwości wykorzystania technologii voice cloning w treningu wymowy języka angielskiego. W ramach projektu ponad 40 studentów lingwistyki stosowanej przez 8 tygodni realizowało ćwiczenia fonetyczne z wykorzystaniem narzędzi Speechify i Revoicer, które generowały akustycznie zmodyfikowane wersje ich własnych wypowiedzi.
Uczestnicy pracowali w trybie imitacji oraz autoimitacji fonetycznej, powtarzając swoje nagrania i dostosowując wymowę do wygenerowanych modeli. Trening odbywał się trzy razy w tygodniu (łącznie 45 minut tygodniowo). Aby ocenić postępy, nagrania uczestników były analizowane w trzech etapach: przed rozpoczęciem treningu, po jego zakończeniu oraz w późniejszym terminie. Ocen dokonywali native speakerzy oraz doświadczeni nauczyciele języka angielskiego.
Projekt koncentrował się na potencjale sztucznej inteligencji w nauce wymowy, badając, jak spersonalizowane narzędzia mogą wspierać rozwój płynności i klarowności w komunikacji w języku obcym.
Kierownikami projektu były dr Ewa Kusz i dr Judyta Pawliszko z Katedry Lingwistyki Stosowanej
2022/2023: L2 FEEDBACK
W projekcie fonetycznym L2 FEEDBACK wykorzystano narzędzie Golden Speaker Builder (https://goldenspeaker.engl.iastate.edu/speech/), które umożliwia modyfikację nagrania głosu użytkownika tak, aby brzmiało bardziej naturalnie w standardowej wymowie amerykańskiej. Uczestnikami projektu było 30 studentów pierwszego roku lingwistyki stosowanej. Studenci przez 4 tygodnie pracowali w trzech osobnych grupach, z których każda trenowała swoją wymowę metodą autoimitacji listen-and-repeat (słuchanie i powtarzanie zmodyfikowanych wersji własnych wypowiedzi). Każda grupa otrzymywała inny rodzaj informacji zwrotnej:
- Informacja zwrotna audytywna – po każdej sesji uczestnicy spotykali się z koordynatorem projektu, który wskazywał błędy i komentował ich wymowę.
- Informacja zwrotna audytywno-wizualna – oprócz odsłuchiwania nagrań, uczestnicy analizowali swoją wymowę przy pomocy programu Praat, który umożliwia wizualizację cech akustycznych mowy.
- Brak informacji zwrotnej – grupa kontrolna, która trenowała samodzielnie, ale nie otrzymywała wskazówek dotyczących poprawności wymowy.
Przed rozpoczęciem treningu wszyscy uczestnicy nagrali pre-test zawierający 48 zdań testujących różne aspekty wymowy. Następnie, po czterech tygodniach ćwiczeń, nagrali post-test, a po kolejnych pięciu tygodniach delayed post-test, który pozwalał ocenić trwałość zmian w wymowie.
Projekt L2 Feedback dostarczył cennych danych na temat skuteczności różnych form informacji zwrotnej w nauce wymowy języka angielskiego przez polskich studentów.
Kierownikiem projektu była dr Ewa Kusz z Katedry Lingwistyki Stosowanej
2021/2022: IMITATE YOURSELF
Projekt fonetyczny IMITATE YOURSELF miał na celu zbadanie wpływu wykorzystania metody autoimitacji na poprawę wymowy języka angielskiego jako obcego. W badaniu wzięło udział 35 studentów lingwistyki stosowanej, którzy przez trzy tygodnie wykonywali zadania polegające na powtarzaniu wcześniej nagranych przez siebie zdań, które zostały przekształcone za pomocą narzędzia Golden Speaker Builder (GSB) (https://goldenspeaker.engl.iastate.edu/speech/). GSB to narzędzie umożliwiające tworzenie spersonalizowanego modelu głosu, który zachowuje cechy głosu użytkownika, ale z akcentem native speakera (amerykański angielski).
Przebieg projektu
- Testy i praktyka:
- Pre-test: Przed rozpoczęciem praktyki uczestnicy nagrali zestaw zdań, które miały na celu ocenę ich początkowej wymowy.
- Praktyka: Przez trzy tygodnie uczestnicy wykonywali ćwiczenia autoimitacji, polegające na powtarzaniu zdań przekształconych przez GSB.
- Post-test: Po zakończeniu praktyki uczestnicy ponownie nagrali te same zdania, aby ocenić postępy.
- Delayed post-test: Po pewnym czasie od zakończenia praktyki uczestnicy nagrali zdania po raz trzeci, aby sprawdzić trwałość efektów.
- Ankiety jakościowe:
- Uczestnicy wypełnili ankiety przed i po okresie praktyki, aby wyrazić swoje opinie na temat użytego narzędzia i samego procesu nauki.
Rezultaty projektu:
Badanie wykazało znaczną poprawę w wymowie uczestników pod względem zrozumiałości i płynności. Jednakże, odpowiedzi z ankiet sugerują, że choć GSB jest pomocnym narzędziem, nie zastępuje ono w pełni indywidualnych uwag i korekt otrzymywanych bezpośrednio od nauczyciela podczas treningu wymowy.
Projekt IMITATE YOURSELF dostarczył cennych informacji na temat efektywności praktyki autoimitacji a z wykorzystaniem technologii w nauce wymowy języka angielskiego.
Kierownikiem projektu była dr Ewa Kusz z Katedry Lingwistyki Stosowanej