Aktualności
Trzecia edycja konferencji „Żydzi w kulturze muzycznej Galicji” już za nami!
Wydział Muzyki UR
Trzecia edycja konferencji „Żydzi w kulturze muzycznej Galicji” już za nami!
Konferencja została oceniona wysoko i przyjęta fantastycznie przez uczestników.
Organizatorom zależy na propagowaniu wiedzy na temat przeszłości, historii kultury muzycznej obszarów byłej Galicji wśród obecnych i przyszłych pokoleń społeczności lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej.
Konferencję otworzyła dr hab. Małgorzata Zarębińska, prof. UR, dziekan Wydziału Muzyki UR. Podczas konferencji referaty wygłosili: dr hab. Walentyna Węgrzyn-Klisowska, prof. UMFC (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), dr hab. Tomasz Baranowski (Uniwersytet Warszawski), dr hab. Joanna Miklaszewska, prof. UWr (Uniwersytet Wrocławski), mgr Michał Klubiński (Uniwersytet Warszawski), dr hab. Maryla Renat (Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie), dr hab. Anna Pachowicz (Akademia Tarnowska), dr Karol Rzepecki (KUL Jana Pawła II), prelegenci z Uniwersytetu Jagiellońskiego: dr Michał Jaczyński i mgr Patrycja Szczurek, mgr Jerzy Jacek Bojarski (Lublin), dr Bożena Boba-Dyga (Kraków), goście z zagranicy: kantor Benjamin Matis z Baltimore (USA), dr Lucy Mauro (West Virginia Uniwersity w Morgantown, USA) oraz pracownicy Wydziału Muzyki: dr hab. Ewa Nidecka, prof. UR, dr hab. Jolana Wąsacz-Krztoń, prof. UR i dr Ewa Fedyczkowska.
Również za nami koncert „W kręgu muzyki synagogalnej i poezji żydowskiej”.
Na koncercie wystąpił amerykański kantor Benjamin Matis (tenor, Baltimore) oraz artyści związani z Wydziałem Muzyki UR: Maciej Gallas (tenor), Magdalena Prejsnar-Wąsacz (fortepian) i Ewa Nidecka (fortepian). Zabrzmiały pieśni kompozytorów żydowskich takich jak: D. Aizenstadt, D. Baigelman, N.L. Saslawsky, J. Rapaport/A. Olshanetsky, E. Schnipelisky w oryginalnym wykonaniu kantora Benjamina Matisa i pianistki Magdaleny Prejsnar-Wąsacz. Pianistka wykonała również parafrazę Mahlzeitslied na tematy żydowskie na fortepian solo nieznanego żydowskiego kompozytora, działającego w Polsce i USA Juliusza Wolfsohna. W programie znalazły się także pieśni do poezji wybitnych poetów żydowskich XX w., autorstwa pracowników Wydziału Muzyki UR: Ewy Nideckiej Po śmierci (do słów B. Leśmiana, polskie prawykonanie) i Krzysztofa Kostrzewy: Espenbaum, Nächtlich geschürzt (obydwie do słów P. Celana, ostatnia z pieśni – polskie prawykonanie,) oraz Matka (do słów J. Tuwima, polskie prawykonanie). Koncert błyskotliwie poprowadziła Jolanta Wąsacz-Krztoń (Wydział Muzyki UR).
Zarówno konferencja jak i koncert ma wysoki priorytet ważności w działalności Wydziału Muzyki. Obydwa wydarzenia zostały docenione przez wymagającą publiczność konferencyjną.