Strategia Rozwoju

Strategia Rozwoju Dyscypliny „Nauki Prawne” na lata 2021-2030

 


Wprowadzenie

Strategia Rozwoju Dyscypliny „Nauki Prawne” (zwanej dalej Dyscypliną) obejmuje okres lat 2021–2030. Stanowi podstawowy dokument wskazujący misję, wizję, cele oraz działania ukierunkowane na rzecz rozwoju Dyscypliny. Podano w nim kierunki i obszary podejmowanych działań przez władze oraz pracowników Instytutu Nauk Prawnych (zwanego dalej Instytutem), których realizacja pozwoli osiągnąć założone cele. Dokument pozostaje w zgodzie i wpisuje się w Strategię Rozwoju Kolegium Nauk Społecznych (dalej KNS) oraz Strategię Rozwoju Uniwersytetu Rzeszowskiego (dalej także Uczelni lub UR) ukierunkowanych na podniesienie jakości, konkurencyjności i prestiżu Uczelni postrzeganej w regionie, kraju i za granicą jako profesjonalny, nowoczesny i przyjazny ośrodek akademicki.

Instytut jest jednostką organizacyjną Kolegium Nauk Społecznych UR funkcjonującą od 1 października 2019 roku na podstawie Statutu Uniwersytetu Rzeszowskiego z dnia 4 kwietnia 2019 roku (§ 38 ust. 3 Uchwały nr 424/04/2019 Senatu UR). Instytut powstał z przekształcenia działającego od 2001 r. Wydziału Prawa i Administracji UR, który z kolei swoją genezą sięga Zawodowego Studium Administracyjnego w Filii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Rzeszowie powstałego w 1969 r.

Do głównych zadań Instytutu należy prowadzenie działalności naukowej w zakresie dyscypliny nauki prawne oraz kształcenie studentów na kierunkach prowadzonych w ramach dziedziny nauk społecznych dyscypliny nauki prawne. W obszarze aktywności Instytutu znajduje się również współpraca z otoczeniem społecznym w kraju i zagranicą na mocy zawieranych porozumień, umów czy realizacji grantów badawczych. Wymienione działania są rezultatem wspólnego wysiłku nauczycieli akademickich, studentów oraz pracowników administracyjnych Instytutu.

 


Misja

Misją Instytutu jest tworzenie sprzyjających warunków i koordynowanie wysiłków umożliwiających jego pracownikom prowadzenie oryginalnych i wartościowych badań naukowych w dyscyplinie nauki prawne oraz kształcenie przez nich na wysokim poziomie przyszłych absolwentów prawa i administracji. Działalność badawcza jest w pierwszej kolejności obliczona na wnoszenie twórczego wkładu w rozwój nauk prawnych. Intelektualny namysł odbywa się w duchu dążenia do poznania prawdy, obiektywizmu, tolerancji, otwartości na nowe punkty widzenia, z zachowaniem godności człowieka i niezbywalnych praw w niej umocowanych oraz z poszanowaniem uniwersalnych ogólnoludzkich wartości i historyczno-kulturowego dziedzictwa Narodu. Nie bez znaczenia jest również potencjał czynionych ustaleń naukowych do wykorzystania go w sferze publicznej i społeczno-gospodarczej, w tym w działalności administracji publicznej i wymiaru sprawiedliwości. Realizowany przez pracowników Instytutu proces dydaktyczny jest z kolei ukierunkowany na przekazanie studentom wiedzy, kompetencji i umiejętności, pozwalających im na wykonywanie podjętej w przyszłości pracy zawodowej w sposób profesjonalny i etyczny lub umożliwiających im skuteczne ubieganie się o przyjęcie na aplikacje prawnicze. Działalność edukacyjna ma jednocześnie kształtować pro-obywatelskie postawy studentów, przygotowując ich do odpowiedzialnego pełnienia funkcji społecznych i publicznych.

 


Wizja

Instytut postrzega własną podstawową działalność naukową i dydaktyczną w zakresie dyscypliny nauki prawne na tle dynamicznego środowiska zglobalizowanych procesów społecznych, gospodarczych, kulturowych i geopolitycznych. Realizacja zakładanego podniesienia poziomu badań naukowych oraz efektywności kształcenia wymaga zaangażowania pracowników Instytutu w różne formy współpracy i wymiany doświadczeń z osobami i podmiotami z zewnątrz na szczeblu tak krajowym, jak i międzynarodowym (m.in. wspólne projekty badawcze, konferencje naukowe, szkolenia, programy stypendialne, staże, wizyty studyjne). W aktywności badawczej i dydaktycznej Instytut stara się uwzględniać i wychodzić naprzeciw współczesnym zjawiskom i tendencjom oraz wyzwaniom i potrzebom, jak również korzystać z dostępnych źródeł finansowania i narzędzi edukacyjnych. Zamierzeniem jest, aby nauczyciele akademiccy i pozostali pracownicy Instytutu wraz ze studentami studiującymi na kierunkach realizowanych w ramach Dyscypliny stanowili zintegrowaną społeczność akademicką świadomą własnej tożsamości i stojących przed nią zadań oraz zabiegającą o dobro wspólne.

 


Cele

Celem Strategii jest wyznaczenie głównych kierunków działań i środków ich realizacji w obszarze nauki, dydaktyki oraz współpracy z tak zwanym otoczeniem społecznych. Bowiem zgodnie z misją Instytutu, Kolegium i całego Uniwersytetu podejmowane działania mają na celu osiągnięcie wysokiego poziomu badań naukowych w ramach Dyscypliny docenianych w środowisku akademickim. Ponadto zapewnić profesjonalizm kształcenia studentów przygotowującego ich do wyzwań rynku pracy oraz wypracować potencjał intelektualny atrakcyjny do praktycznego wykorzystania w sferze gospodarczej, społecznej i kulturalnej.     

 

Cel strategiczny I: Podniesienie i ugruntowanie pozycji naukowej Instytutu i jego nauczycieli akademickich w ramach Dyscypliny w kraju oraz za granicą.

Cele szczegółowe:

  1. Poprawa jakości prowadzonej działalności naukowej w ramach Dyscypliny.
  2. Dążenie do uzyskania w Dyscyplinie wyższej kategorii naukowej.
  3. Publikowanie efektów prowadzonych badań naukowych, zwłaszcza w formie recenzowanych monografii i artykułów naukowych publikowanych odpowiednio przez wydawnictwa i wysoko punktowane czasopisma naukowe z listy Ministra Edukacji i Nauki.
  4. Uwzględnianie w aktywności publikacyjnej zasad ewaluacji działalności naukowej.
  5. Zwiększenie aktywności grantowej.
  6. Angażowanie się we wspólne projekty naukowe, w tym o charakterze interdyscyplinarnym, z udziałem innych krajowych i zagranicznych ośrodków akademickich i instytucji badawczych.
  7. Wspieranie kadry badawczo–dydaktycznej w nawiązywaniu współpracy naukowej z partnerami polskimi i zagranicznymi, w tym również spoza sektora akademickiego.
  8. Upowszechnianie i popularyzowanie rezultatów prowadzonych badań naukowych na forum międzynarodowym, w tym poprzez prezentowanie ich na międzynarodowych konferencjach naukowych, udostępnianie publikacji naukowych online w serwisach społecznościowych.
  9. Stałe podnoszenie poziomu wydawanych przez Instytut czasopism naukowych.
  10. Rozwój naukowy kadry polegający na uzyskaniu przez kolejnych nauczycieli akademickich stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego oraz tytułu naukowego profesora w zakresie Dyscypliny.
  11. Materialne wspieranie – stosownie do możliwości finansowych Instytutu – w organizowaniu konferencji naukowych, czynnego uczestnictwa w konferencjach naukowych oraz publikowania wyników prowadzonych badań w formie monografii i artykułów w wysoko punktowanych czasopismach naukowych.
  12. Przekazywanie do Biblioteki UR informacji o potrzebie poszerzenia zasobów bibliotecznych o określone publikacje naukowe z zakresu nauk prawnych
  13. Poszerzenie dostępu nauczycieli akademickich Instytutu do elektronicznych prawniczych baz danych za pośrednictwem Biblioteki UR
  14. Efektywne wykorzystywanie środków przydzielonych na realizację zadań priorytetowych.

 

Cel strategiczny II: Podniesienie poziomu kształcenia na kierunkach studiów prowadzonych w ramach Dyscypliny, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań studentów oraz rynku pracy.

Cele szczegółowe:

  1. Stałe doskonalenie i monitorowanie jakości kształcenia poprzez ocenę merytorycznego poziomu procesu dydaktycznego i wykorzystywanej metodyki dokonywaną podczas hospitacji zajęć oraz w ramach okresowej oceny pracy pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych.
  2. Poprawa warunków lokalowych i infrastrukturalnych prowadzenia zajęć dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania dla potrzeb procesu dydaktycznego nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych.
  3. Usuwanie barier stojących na przeszkodzie optymalnemu środowisku studiowania dla osób z niepełnosprawnościami.
  4. Dostosowanie programów studiów na kierunku prawo i administracja do wymogów wynikających z przepisów prawa, oczekiwań interesariuszy zewnętrznych i studentów oraz sytuacji na rynku pracy, jak również stałe monitorowanie tych programów pod kątem potrzeby ich ewentualnej aktualizacji.
  5. Większe „umiędzynarodowienie” działalności dydaktycznej, w szczególności poprzez zwiększenie liczby przedmiotów prowadzonych w językach obcych.
  6. Wspieranie studentów studiujących na kierunkach prowadzonych w ramach Dyscypliny w zakresie korzystania przez nich z programów krajowej i zagranicznej wymiany studenckiej.
  7. Rozwój programu praktyk zawodowych.
  8. Zapraszanie, w zależności od posiadanych środków finansowych, z gościnnymi wykładami tzw. visiting professors
  9. Wspieranie aktywności naukowej studentów w ramach studenckich kół naukowych oraz Europejskiego Stowarzyszenia Studentów Prawa.
  10. Wzbogacenie oferty prowadzonych studiów podyplomowych z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy.
  11. Stałe monitorowanie ścieżki zawodowej absolwentów kierunków prowadzonych w ramach Dyscypliny oraz poziomu zdawalności przez nich na aplikacje prawnicze.
  12. Kształtowanie wśród studentów świadomości tworzenia przez nich społeczności akademickiej o określonej tożsamości oraz podtrzymywanie więzi z absolwentami.
  13. Promowanie oferty edukacyjnej na kierunkach prowadzonych w ramach Dyscypliny oraz studiów podyplomowych.

 

Cel strategiczny III: Współpraca z otoczeniem społecznym, gospodarczym i kulturowym w ramach Dyscypliny.

Cele szczegółowe:

  1. Efektywne wykorzystywanie potencjału osobowego i sprzętowego Pracowni Kryminologii i Kryminalistyki do przygotowywania ekspertyz i opinii, zwłaszcza dla potrzeb organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
  2. Współpraca z Uniwersyteckim Centrum Transferu Technologii w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych pracowników Instytutu.
  3. Tworzenie warunków i zachęcanie pracowników Instytutu do podejmowania się sporządzania eksperckich opinii i analiz prawniczych na zlecenie podmiotów sektora publicznego i prywatnego, w szczególności organów władzy publicznej i ich jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych.
  4. Upowszechnianie aktywności eksperckiej pracowników Instytutu w środkach społecznego przekazu.

 

Cel strategiczny IV: Efektywne zarządzanie potencjałem kadrowym Instytutu w ramach Dyscypliny

Cele szczegółowe:

  1. Optymalizacja zatrudnienia dostosowana do potrzeb naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych Instytutu.
  2. Zatrudnianie nauczycieli akademickich w drodze otwartych konkursów spośród tych kandydatów, którzy najlepiej rokują co do rzetelnego wywiązywania się z zadań naukowych i dydaktycznych. Wymaganie od osób ubiegających się o stanowisko pracownika badawczo-dydaktycznego znaczącego dorobku naukowego stosownego do aplikowanego stanowiska w ramach Dyscypliny.
  3. Tworzenie ścieżek rozwoju dla wszystkich pracowników Instytutu oraz wspieranie pracowników w podnoszeniu kompetencji.
  4. Monitorowanie postępów w zakresie rozwoju naukowego nauczycieli akademickich, zwłaszcza w formie oceny okresowej pracowników.
  5. Promowanie efektywnej działalności naukowej.
  6. Wdrażanie i respektowanie zasad Europejskiej Karty Naukowca, Kodeksu Postępowania przy Rekrutacji Pracowników Naukowych oraz Kodeks Etyki Nauczycieli Akademickich Uniwersytetu Rzeszowskiego.