Sylabusy
Załącznik nr 1.5 do Zarządzenia Rektora UR nr 7/2023
SYLABUS
dotyczy cyklu kształcenia 2023/2024 do 2025/2026
- Podstawowe informacje o przedmiocie
Nazwa przedmiotu |
Wychowanie fizyczne |
Kod przedmiotu* |
WF |
nazwa jednostki prowadzącej kierunek |
Wszystkie kierunki |
Nazwa jednostki realizującej przedmiot |
Studium Wychowania Fizycznego i Rekreacji UR |
Kierunek studiów |
Wszystkie kierunki |
Poziom studiów |
studia pierwszego stopnia lub jednolite magisterskie |
Profil |
Ogólnoakademicki, praktyczny |
Forma studiów |
stacjonarna |
Rok i semestr/y studiów |
I rok, I sem.1,2 |
Rodzaj przedmiotu |
ogólny |
Język wykładowy |
polski |
Koordynator |
dr Miłosz Szczudło |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej / osób prowadzących |
Wszyscy pracownicy |
* -opcjonalnie, zgodnie z ustaleniami w Jednostce
1.1.Formy zajęć dydaktycznych, wymiar godzin i punktów ECTS
Semestr (nr) |
Wykł. |
Ćw. |
Konw. |
Lab. |
Sem. |
ZP |
Prakt. |
Inne (jakie?) |
Liczba pkt. ECTS |
1 |
|
30 |
|
|
|
|
|
|
0 |
2 |
|
30 |
|
|
|
|
|
|
0 |
1.2. Sposób realizacji zajęć
þ zajęcia w formie tradycyjnej
☐ zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
1.3 Forma zaliczenia przedmiotu (z toku) (egzamin, zaliczenie z oceną, zaliczenie bez oceny)
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną
2.Wymagania wstępne
Brak przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego uczestnictwa w programowych zajęciach wychowania fizycznego. |
- cele, efekty uczenia się , treści Programowe i stosowane metody Dydaktyczne
3.1 Cele przedmiotu
C1 |
Krzewienie świadomości kultury fizycznej u młodzieży uniwersyteckiej. |
C2 |
Harmonijny rozwój psychomotoryczny młodzieży. |
C3 |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych i nawyków systematycznej aktywności fizycznej. |
C4 |
Kształtowanie postaw wychowawczych i społecznych związanych z działalnością w grupie. |
C5 |
Promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia oraz nawyku uprawiania aktywności fizycznej przez całe życie. |
C6 |
Rozwijanie szczególnych umiejętności w zakresie wybranych form aktywności. |
3.2 Efekty uczenia się dla przedmiotu
EK ( efekt uczenia się)
|
Treść efektu uczenia się zdefiniowanego dla przedmiotu (modułu) Student: |
Odniesienie do efektów kierunkowych[1] |
EK_01 |
Krytycznie podchodzi do poziomu własnej wydolności i sprawności fizycznej. Wykonuje podstawowe testy i sprawdziany. Posiada umiejętność doboru ćwiczeń kształtujących odruch prawidłowej postawy ciała. |
|
EK_02 |
Wykonuje podstawowe elementy techniczne zespołowych gier sportowych (siatkówki, koszykówki, piłki nożnej i piłki ręcznej) i wykorzystać w praktyce ćwiczenia fizyczne, mające wpływ na motorykę organizmu. |
|
EK_03 |
Podejmuje działania prozdrowotne i edukacyjne, wykorzystując w praktyce wiedzę oraz umiejętności w zakresie różnych form aktywności ruchowej. Organizuje działania na rzecz środowiska społecznego oraz interesu społecznego. |
|
EK_04 |
Planuje, organizuje oraz współpracuje w zespole stosując zasady „fair play”. Bierze na siebie odpowiedzialność kierowania drużyną. |
|
EK_05 |
Kształtuje samodyscyplinę i samoocenę oraz poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i drugiego człowieka. |
|
EK_06 |
Promuje pozytywną postawę prozdrowotną wpływającą na sprawność funkcjonalną w dorosłym życiu człowieka. Kreuje wartości aktywności ruchowej jako formy relaksu fizycznego i psychicznego. |
3.3 Treści programowe
- Problematyka wykładu
nie dotyczy
- Problematyka ćwiczeń audytoryjnych, konwersatoryjnych, laboratoryjnych, zajęć praktycznych
Treści merytoryczne |
Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z obiektów, przyrządów i środowisk związanych z uprawianiem różnych dyscyplin sportu. Zapoznanie z regulaminem SWFiR. Organizacja, higiena i porządek pracy. |
Gry i zabawy ruchowe, różne formy wyścigów z wykorzystaniem sprzętu sportowego. Ćw. ogólnorozwojowe. |
Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała z wykorzystaniem przyrządów i przyborów. Wychowanie Zdrowotne: Koncepcje i cele promocji zdrowia oraz zachowania zagrażające sprawności funkcjonalnej człowieka. |
P. Siatkowa : Doskonalenie odbić i zagrywki sposobem górnym i dolnym. Ćw. kształtujące koordynację wzrokowo – ruchową. Taktyka rozegrania piłki w stałych fragmentach gry szkolnej. |
P. Siatkowa: Doskonalenie : wystawy, ataku i zastawiania pojedynczym blokiem. Doskonalenie zastawiania , bloku pojedynczego i podwójnego – gra szkolna. Przepisy gry. |
P. Siatkowa: Zadania kontrolno – oceniające – stosowanie znanych elementów techniki podczas gry szkolnej. Przepisy i sędziowanie. |
P. Ręczna: Doskonalenie : Technika podań półgórnych, górnych, dolnych i kozłem w różnych ustawieniach oraz kozłowania piłki. Technika rzutu w wyskoku oraz chwytów piłek leżących i toczących się. Gra szkolna. |
P. Ręczna: Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach, wyprowadzenie ataku szybkiego podania sytuacyjne, rzuty piłki do bramki z biegu i w wyskoku. Obrona „ każdy swego”. Gra szkolna. |
P. Ręczna : Taktyka gry w obronie 6 : 0. Zastosowanie doskonalonych elementów. Zadania kontrolno – oceniające – przepisy gry. |
Koszykówka: Doskonalenie podań sytuacyjnych prawą i lewą ręką , kozłowania ze zmianą ręki i kierunku. Rzuty do kosza po zatrzymaniu na jedno i dwa tempa. Przepisy gry – rzut sędziowski. |
Koszykówka: Nauka i doskonalenie ataku z piłką i bez piłki. Zbiórka z tablicy – pierwsze podanie i wyprowadzenie szybkiego ataku w trójkach. Doskonalenie współdziałania zespołowego w ataku. Gra właściwa – przepisy i sędziowanie. |
P. Nożna: Doskonalenie techniki : podanie , przyjęcie, strzały do bramki z miejsca , w biegu, po podaniu, żonglowanie piłki, gra głową. Zastosowanie doskonalonych elementów w stałych fragmentach gry. podaniu . Taktyka sposobów krycia w obronie - gra szkolna. |
P. Nożna: Zadanie kontrolno – oceniające. Gra właściwa z doskonaleniem poznanych elementów technicznych i taktycznych. Przepisy gry. |
Atletyka Terenowa: Biegi terenowe ze zmiennym tempem. Orientacja w terenie, ćw. ogólnorozwojowe. Gry i zabawy z pokonywaniem przeszkód naturalnych. Wychowanie Zdrowotne: Choroby cywilizacyjne i ich wpływ na aktywność psychofizyczną człowieka, koncepcje i cele promocji zdrowia oraz zachowania zagrażające zdrowiu. |
Gry terenowe i zadania integracyjno- porządkowe. |
Łyżwiarstwo: Zasady bezpieczeństwa na lodowisku. Poślizg z odbicia, jazda przodem, zatrzymanie półpługiem i pługiem, jazda tyłem, zatrzymanie zwrotem na jednej i dwóch nogach, przekładanka przodem i tyłem – hamowanie. Kajakarstwo: Zasady bezpieczeństwa w kajakarstwie, Nauka wsiadania i wysiadania oraz manewrowania kajakiem. |
Testy czynnościowe sprawności motorycznej. Przeprowadzenie Wielostopniowego testu wahadłowego lub testu Coopera |
3.4 Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:, metoda bezpośredniej celowości ruchu, metoda naśladowcza, praca w grupach (rozwiązywanie zadań, dyskusja),gry dydaktyczne, gry sportowe.
- METODY I KRYTERIA OCENY
4.1 Sposoby weryfikacji efektów uczenia się
Symbol efektu |
Metody oceny efektów uczenia się (np.: kolokwium, egzamin ustny, egzamin pisemny, projekt, sprawozdanie, obserwacja w trakcie zajęć) |
Forma zajęć dydaktycznych (w, ćw, …) |
Ek_ 01 |
testy czynnościowe kontrolujące postępy w zajęciach, - obserwacja w trakcie zajęć - świadomy i aktywny udział w zajęciach, |
ćw. |
Ek_ 02 |
- świadomy i aktywny udział w zajęciach, - obserwacja w trakcie zajęć |
ćw. |
Ek_03 |
- świadomy i aktywny udział w zajęciach, - przygotowanie i prezentacja materiału dydaktycznego z wychowania zdrowotnego |
ćw. |
Ek_04 |
- obserwacja w trakcie zajęć |
ćw. |
Ek_05 |
- obserwacja w trakcie zajęć |
ćw. |
Ek_06 |
- świadomy i aktywny udział w zajęciach, - przygotowanie i prezentacja materiału dydaktycznego z wychowania zdrowotnego |
ćw. |
4.2 Warunki zaliczenia przedmiotu (kryteria oceniania)
Kryteria oceny: • ocena bardzo dobry- bardzo dobra lub plus dobra średnia ocen cząstkowych. Maksymalnie jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. • ocena plus dobry- bardzo dobra lub dobra średnia ocen cząstkowych. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. • ocena dobry- dobra średnia ocen cząstkowych. Jedna lub dwie nieobecności nieusprawiedliwione. • ocena plus dostateczny dobra lub dostateczna średnia ocen cząstkowych. Jedna lub dwie nieobecności nieusprawiedliwione. • ocena dostateczny- dostateczna średnia ocen cząstkowych. Dwie lub maksymalnie trzy nieobecności nieusprawiedliwione • ocena niedostateczna- negatywna średnia ocen cząstkowych lub trzy i więcej nieobecności nieusprawiedliwionych. Ocenie podlega: – demonstrowanie poprawnie wybraną technikę aktywności fizycznej zgodnie z zasadami wynikającymi z fachowej literatury – prawidłowość realizowania założeń taktycznych, dotyczących współpracy pomiędzy zawodnikami danej drużyny, – stopień zaangażowania w wybranej formie aktywności fizycznej, – poprawne wykonywanie wybranych ćwiczeń fizycznych wg wzorca zaprezentowanego na zajęciach, – odpowiedni poziom sprawności fizycznej i wydolność organizmu. |
- CAŁKOWITY NAKŁAD PRACY STUDENTA POTRZEBNY DO OSIĄGNIĘCIA ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW W GODZINACH ORAZ PUNKTACH ECTS
Forma aktywności |
Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe wynikające planu z studiów |
60 |
Inne z udziałem nauczyciela (udział w konsultacjach, egzaminie) |
0 |
Godziny niekontaktowe – praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, egzaminu, napisanie referatu itp.) |
0 |
SUMA GODZIN |
60 |
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS |
0 |
* Należy uwzględnić, że 1 pkt ECTS odpowiada 25-30 godzin całkowitego nakładu pracy studenta.
- PRAKTYKI ZAWODOWE W RAMACH PRZEDMIOTU/ MODUŁU
wymiar godzinowy |
nie dotyczy |
zasady i formy odbywania praktyk |
nie dotyczy |
- LITERATURA
Literatura podstawowa: Literatura podstawowa: 1. Gołaszewski J., Piłka nożna, Poznań, 2003. 2. Huciński T., Metodyka nauczania i doskonalenia podstaw, Wrocław, 2006. 3. Huciński T., Kelner J., Koszykówka, Wrocław, 2001. 4. Madejski E., Węglarz J., Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego, Podręcznik dla nauczycieli i studentów, Impuls, 2017. 5. Stawiarski St., Piłka ręczna cz. I i II, Kraków, 2003. 6. Uzarowicz J., Piłka siatkowa. Co jest grane, Kraków, 2001. 7. Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych. Warszawa, 2002. |
Literatura uzupełniająca: 8. Zaborniak S., Metodyka nauczania ćwiczeń lekkoatletycznych. Poradnik dla nauczycieli, Rzeszów, 2006. 9. Drabik J., Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych, Gdańsk 1996. |
Akceptacja Kierownika Jednostki lub osoby upoważnionej
[1] W przypadku ścieżki kształcenia prowadzącej do uzyskania kwalifikacji nauczycielskich uwzględnić również efekty uczenia się ze standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.