O Nas

Fotoreportaż z uroczystej inauguracji roku akademickiego UTW-UR 2019/2020, kol. Zdzisława Wąsacza i relacja kol. Marii Suchy.

W auli głównej Uniwersytetu Rzeszowskiego przy ul. Rejtana 16 C, w dniu 8 października 2019 r. odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2019/2020 Uniwersytetu Trzeciego Wieku Uniwersytetu Rzeszowskiego. Inauguracji dokonał JM Rektor UR prof. dr hab. Sylwester Czopek,  zaś chór Cantilena odśpiewał "Gaudeamus".Uroczystości przewodniczyła prezes Zarządu UTW-UR Małgorzata Siuta, która wśród przybyłych gości powitała między innymi posłanki na Sejm RP, Wicemarszałka Województwa Podkarpackiego, przedstawiciela Prezydenta Miasta Rzeszowa, przedstawicieli KW Policji. Szczególnie serdecznie powitano panią Genowefę Kruczek–Kowalską, założycielkę i pierwszą starościnę UTW. Po wystąpieniach gości, Prezes M. Siuta przedstawiła najważniejsze informacje dotyczące UTW-UR, prezentując także nowy Zarząd i jego zamierzenia w kadencji 2019-2022.

Wykład inauguracyjny „Wyzwania współczesnego wychowania” wygłosił dr hab. Wojciech Walat, prof. UR. Prorektor podkreślił, że żyjemy w społeczeństwie dobrobytu i nadmiernej konsumpcji. Zwrócił uwagę na destruktywną rolę antywychowawczych seriali i reklam telewizyjnych. Przypomniał hasła, którymi kiedyś kierowały się społeczeństwa: „prawda, dobro, piękno”, „wiara, nadzieja, miłość”, „wolność, równość, braterstwo”. Podczas kiedy w przeszłości dążono do podporządkowania ciała wyższym celom, dzisiaj dominuje kult ciała i seksualności oraz kult, czy wręcz przymus sukcesu. Młodzież jest zapatrzona w media, które nie tyle przedstawiają rzeczywistość, ile ją tworzą. Rodziny powinny dostrzegać konieczność tworzenia nawyków wspólnego z młodzieżą dokonywania wyborów, kształtujących rzeczywistość, w której żyjemy.  

W części artystycznej występy Zespołu Pieśni i Tańca UR „Resovia Saltans” spotkały się z gorącym aplauzem słuchaczy.

Wydarzenia zostało zapowiedziane w audycjach TVP3 Rzeszów oraz Radia VIA.

Maria Suchy

 

Dr hab. prof.UR Wojciech Walat "Wyzwania współczesnego wychowania" - tezy z wykładu:

1. Kultura konsumpcji.

Rozwój współczesnej kultury wyznaczony jest w przez zjawisko nieograniczonej konsumpcji. Współczesne społeczeństwo można by nazwać: społeczeństwem spektakli opartych na konsumpcji.

2. Kultura instant.

„Kultura typu instant” odnosi się do typowego dla naszych czasów nawyku i konieczności życia w „natychmiastowości”. Symbolem tej kultury jest słynny: fast food.

3. Zmiana i szybkie życie.

Zmiana jest wszechobecna i już zwyczajna. „Szok przyszłości” stracił swój pesymistyczny wydźwięk. Żyjemy w nieustannej przyszłości.

4. Koniec ideałów.

Przez wieki sądzono, że sensem życia jest życie dla wielkiej idei (oddać życie dla wielkiej sprawy zdawało się być przeznaczeniem człowieka).

5. Poczucie mocy.

Obraz, który wyłania się z tej narracji wydaje się niemal katastroficzny. Z perspektywy dorosłych młody człowiek jest skazany na zagubienie i bezradność w świecie - świecie bez wartości i drogowskazów.

6. Kultura upozorowania.

Niektórzy badacze twierdzą nawet, iż media nie tyle reprezentują rzeczywistość, ile ją wytwarzają.

7. Kult ciała i seksualności.

W przeszłości w dominującym etosie społecznym istniała tendencja do przezwyciężenia ciała i podporządkowania go wyższym celom duchowym.

8. Kultura sukcesu.

Przymus sukcesu – mass media głoszą: nie możesz być nieudacznikiem.

1) dążenie do władzy, stanowiska (pozycji) i pieniędzy,

2) „popularna sława” (uzyskiwana głównie poprzez obecność w mediach).

9. Wychowanie – w którą stronę?

Istnieją cztery możliwości:

1) świadome dążenie do zablokowania istniejących trendów kulturowych, w imię uznanych, tradycyjnych wartości kulturowych;

2) bezrefleksyjne dryfowanie wraz z szybko zmieniającą się kulturą;

3) akceptacja euforii supermarketu i bezkrytyczne „klikanie” w rzeczywistość, tak jak gdyby to była strona z Internetu;

4) negocjacja z młodzieżą kształtu rzeczywistości, w której wspólnie żyjemy, kształtowanie w nawyku świadomego podejmowania wyborów odnośnie własnego „ja”.

wstecz