Aktualności
Badania nad edukacją ekonomiczną z udziałem naukowców z Uniwersytetu Rzeszowskiego
W roku 2024, który został ustanowiony przez Senat RP Rokiem Edukacji Ekonomicznej prowadzono badania pt.: "Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych" oraz "Edukacja ekonomiczna w szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania". Wyniki badań zostały zaprezentowane w dwóch raportach.
Autorami raportów oraz członkami zespołów badawczych byli:
dr hab. Maria Urbaniec, prof. UEK - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
dr hab. Tomasz Rachwał, prof. UEK - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Polskie Towarzystwo Geograficzne
dr hab. Katarzyna Sekścińska, prof. UW - Uniwersytet Warszawski
dr Radosław Ślusarczyk - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
Magdalena Gołębiowska - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Celestyna Miłoś - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Krzysztof Ostafiński - Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
W pracach nad badaniami i raportami brał udział również przedstawiciel Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego - mgr Hubert Leśniak
Raporty z badań dostępne są po linkami
-
Edukacja ekonomiczna w szkołach ponadpodstawowych z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania - Raport-z-badania-2024.12-Edukacja-ekonomiczna-w-szkolach-ponadpodstawowych-z-perspektywy-nauczycieli-Biznesu-i-zarzadzania.pdf
-
Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych - Raport-z-badania-2024.12-Edukacja-ekonomiczna-z-perspektywy-nauczycieli-roznych-przedmiotow-w-szkolach-podstawowych-i-ponadpodstawowych.pdf
Ponadto raporty zostały zaprezentowane podczas Konferencji „Rok Edukacji Ekonomicznej 2024: efekty – wyzwania – rekomendacje”, która odbyła się 14.01.2025 r. w Senacie RP i stanowiła podsumowanie działań w ramach REE 2024. Nagranie z tego wydarzenia dostępne jest po linkiem: https://www.youtube.com/live/yajlrt-Pa2U?feature=shared
Badania przeprowadzono w ramach projektu Regionalne Forum Roku Edukacji Ekonomicznej - Impulsy Edukacyjne 2024 dofinansowanego ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów. Organizatorem i realizatorem projektu była Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.
O roli edukacji ekonomicznej autorzy raportu napisali następująco:
"Edukacja ekonomiczna odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu młodego pokolenia do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym. Współczesne realia społeczno-gospodarcze, takie jak dynamiczne zmiany na rynku pracy, globalizacja oraz postępująca cyfryzacja, stawiają przed systemem edukacji nowe wyzwania. W związku z tym umiejętność rozumienia procesów ekonomicznych, przedsiębiorczość oraz odpowiedzialność finansowa stają się nieodzownymi kompetencjami przyszłości. Włączenie elementów wiedzy ekonomicznej do programów nauczania umożliwia młodzieży podejmowanie świadomych decyzji finansowych i lepsze przygotowanie do funkcjonowania w zmieniającym się świecie."