doktor Agnieszka Łaba-Hornecka
- Jednostka:
Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki - Budynek: Ul. Ks.Jałowego 24
- Pokój: 227
- Nr telefonu: 178721816
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-6441-0717
- Konsultacje dla studentów: 16.30-18.00 - wtorek - tydzień A i B
Informacje
dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
Od ponad 18 lat nauczyciel akademicki. Od 2014 roku nauczyciel akademicki Uniwersytetu Rzeszowskiego - obecnie adiunkt, w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych w Katedrze Badań nad Niepełnosprawnością Instytutu Pedagogiki Kolegium Nauk Społecznych UR.
Zainteresowaniami naukowe obejmują głównie:
- zachowania przystosowawcze dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną a w stopniu lekkim oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- wykorzystanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań społecznych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in.:
- 2012 - 2014 - City of Peterborough Special Academy School w Peterborough, Anglia (Szkoła Specjalna dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera) – nauczyciel;
- 2012 - 2014 - The Voyage Care - Care Home, Peterborough, Anglia - praca z dorosłymi osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
- 2005 - 2010 – letnie obozy DoIt4Real – Performing Arts w Anglii;
- 2003 - obóz Camp Friendship Ventures and Eden Wood Center, Annandale, Minnesota, USA.
Certyfikaty językowe:
- język angielski – General Certificate of Secondary Education, English Language, OCR, Oxford, Cambridge and RSA Examinations, Llywodraeth Cymru Welsh Government, 2013.
- język angielski - FCE ESOL (English for Speakers of other Languages); University of Cambridge 2009.
Autorka i współautorka książek i artykułów poświęconych głównie edukacji i terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną a w stopniu lekkim oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Publikacje
- Trudne aspekty diagnozy dziecka z niepełnosprawnością - rola matki : wątki teoretyczne W: Osoby z autyzmem w środowisku społecznym : Konteksty teoretyczne i praktyczne / redakcja naukowa Aneta Lew-Koralewicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, S. 32-43
- Drama w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (z badań nad rozwijaniem ich zachowań społecznych). - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 112-125
- Style i strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych a satysfakcja z życia matek i ojców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2021, vol. 52, nr 2, s. 41-59
- Klocki LEGO® w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (z badań nad rozwijaniem zachowań społecznych). - Niepełnosprawność : zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2020, nr 3-4, s. 288-302
- Satysfakcja z aktualnie przeżywanego życia a satysfakcja małżeńska w związkach z partnerem z zespołem Aspergera. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2020, nr 38, s. 186-204
- Multisensoryczne opowieści jako narzędzie kształtowania zachowań społecznych dzieci z autyzmem w młodszym wieku szkolnym. - Forum Pedagogiczne, 2018, nr 2, s. 111-122
- [współaut.] Kirenko J Niepełnosprawność intelektualna - wyuczona bezradność : uwarunkowania. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 280, [1] s.
- Ogrody sensoryczne w edukacji specjalnej (wokół teorii i praktyki na przykładzie pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2017, R. 17, nr 2, s. 40-54
- The Use of Puppets in Bibliotherapy Classes in Order to Help Shape the Adaptive Behaviour of Pupils with Mild Intellectual Disabilities (Based on a Pedagogical Experiment Applying the Parallel Groups Technique). - The New Educational Review, 2017, vol. 47, no. 1, s. 266-276
- Wyuczona bezradność jako inny sposób spojrzenia na zachowanie przystosowawcze (na przykładzie dzieci z autyzmem). - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2017, R. 17, nr 4, s. 40-56
- Zachowania społeczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim : (z badań nad zastosowaniem Story Sacks jako narzędzia wspomagającego pracę z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną). - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2017, R. 17, nr 3, s. 20-33
- An extract from the research on the usage of "social stories" as a facilitating tool for autistic children in the context of engaging in and sustaining social interactions W: Chosen topics of supporting persons with a disability. Vol. 3 / edited by Jolanta Baran, Izabella Gałuszko, Sławomir Olszewski. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017, S. 36-46
- Zabawa dzieci z autyzmem W: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością : konteksty indywidualne i środowiskowe. T. 4.2 / pod redakcją Katarzyny Parys, Magdaleny Pasteczki i Jacka Sikorskiego. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017, S. 55-63
- Biblioterapia i jej wpływ na zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2016, nr 23, s. 212-223
- Umiejętności społeczne dzieci z autyzmem : (z badań nad zastosowaniem Rozmów Komiksowych jako formy wspomagającej pracę z dziećmi z autyzmem). - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2016, R. 16, nr 1, s. 147-158
- Rola pełnosprawnych rówieśników w życiu dzieci z autyzmem : (przegląd niektórych programów interwencji rówieśniczej). - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2015, nr 18, s. 81-91
- Biblioterapia w pracy z dziećmi z autyzmem w kształtowaniu ich zachowań przystosowawczych w środowisku szkolnym (wokół teorii i praktycznych rozwiązań) W: Współczesna arteterapia. Aspekty teoretyczno-praktyczne / redakcja naukowa: Iwona Bugajska-Bigos, Anna Steliga. Nowy Sącz, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu: 2015, S. 199-211