dr Agnieszka Wróbel-Chmiel
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. Ks. J. Jałowego 24
- Pokój: 121
- Nr telefonu: 17 872 18 17
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-8123-6215
- Konsultacje dla studentów: brak
Informacje
Agnieszka Wróbel-Chmiel, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Resocjalizacyjnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Pedagogika w specjalności profilaktyka społeczna i resocjalizacja na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UR (2013r.). W styczniu 2023 roku na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie uzyskała stopień doktora nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Rozprawa doktorska pt. „Skazani za znęcanie się nad rodziną jako ojcowie. Studium pedagogiczne”, przygotowana w oparciu o nowatorskie badania w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, została wyróżniona przez Radę Naukową Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie.
Absolwentka dwóch edycji studiów podyplomowych na Wydziale Pedagogicznym UR: trzysemestralnych studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz dwusemestralnych studiów podyplomowych w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych.
W 2014 roku odbyła 5-miesięczny staż zawodowy w Zakładzie Karnym w Rzeszowie na stanowisku referent ds. zatrudnienia osadzonych.
W latach 2015-2019 pełniła funkcję opiekuna pomocniczego Sekcji Penitencjarnej Naukowego Koła Pedagogów UR, współorganizując penitencjarne obozy naukowe, wizyty studyjne i warsztaty penitencjarne w zakładach karnych i aresztach śledczych.
Zainteresowania naukowe koncentrują się w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z wykonywaniem kary pozbawienia wolności. Podejmowane badania obejmują przede wszystkim problematykę rodzicielstwa kobiet i mężczyzn przebywających w izolacji więziennej oraz relacji łączących osoby skazane z ich partnerami życiowymi. Wskazane zainteresowania badawcze znajdują odzwierciedlenie w artykułach naukowych m.in. A. Wróbel-Chmiel, Kształtowanie i wzmacnianie postaw rodzicielskich skazanych ojców w kontekście procesu readaptacji społecznej, „Pedagogia Ojcostwa”, nr 12 (2016); A. Wróbel-Chmiel, Kary fizyczne w wychowaniu dzieci w percepcji rodziców odbywających karę pozbawienia wolności, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 4 (2017); Z. Bartkowicz, A. Wróbel-Chmiel, Postawy rodzicielskie matek i ojców odbywających karę pozbawienia wolności, „Resocjalizacja Polska”, nr 15 (2018).
Publikacje
- [współaut.] Bartkowicz Z Postawy rodzicielskie matek i ojców odbywających karę pozbawienia wolności. - Resocjalizacja Polska, 2018, nr 15, s. 135-148
- Dolegliwości uwięzienia odczuwane przez skazanych długoterminowych - sprawców zabójstw. - Probacja, 2018, nr 3, s. 29-49
- Edukacja zawodowa skazanych szansą na lepszą przyszłość dla kobiet i mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój POWER. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 4(26), s. 288-293
- Kary fizyczne w wychowaniu dzieci w percepcji rodziców odbywających karę pozbawienia wolności. - Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 2017, vol. 16, nr 4, s. 147-165
- Nagrody i kary dyscyplinarne w praktyce penitencjarnej, a poczucie sensu życia więźniów długoterminowych. - Przegląd Więziennictwa Polskiego, 2017, Nr 97, s. 19-38
- Praca w warunkach izolacji więziennej a poczucie sensu życia skazanych odbywających kary długoterminowe. - Probacja, 2017, nr 1, s. 69-89
- "W rodzinie (nie) wszyscy jesteśmy ważni". O (nie)respektowaniu zasad wychowania rodzinnego przez matki przebywające w izolacji penitencjarnej W: Współczesna rodzina : aspekty społeczno-prawne / pod redakcją naukową Beaty Szluz, Anny Szluz, Magdy Urbańskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 201-216
- Kształtowanie i wzmacnianie postaw rodzicielskich skazanych ojców w kontekście procesu readaptacji społecznej. - Pedagogia Ojcostwa, 2016, nr 1, s. 115-130