dr Aleksandra Mach
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. ks. Jałowego 24, 35-010 Rzeszów
- Pokój: 118
- Nr telefonu: 17 872 18 16
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-4023-287X
- Konsultacje dla studentów: czwartek: 10.00 - 11.30
Informacje
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
pedagog specjalny – oligofrenopedagog i tyflopedagog
adiunkt, w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych w Katedrze Badań nad Niepełnosprawnością Instytutu Pedagogiki Kolegium Nauk Społecznych UR
Zainteresowania naukowe:
- edukacja i terapia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- przystosowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną
- rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną
- zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- aktywność twórcza osób z niepełnosprawnością
Doświadczenie zawodowe:
pedagog szkolny w gimnazjum
nauczyciel wychowawca w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym
pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej (do chwili obecnej)
Publikacje
- Doświadczanie rodzicielstwa - wątki autobiograficzne rodzica dziecka z autyzmem : na podstawie książki wspomnieniowej Opowieść ojca. Przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu Ruperta Isaacsona W: Osoby z autyzmem w środowisku społecznym : Konteksty teoretyczne i praktyczne / redakcja naukowa Aneta Lew-Koralewicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, S. 44-64
- [współaut.] Zaborniak-Sobczak M Linguistic knowledge of the selected groups of people with disabilities in the course of educational research - constraints and opportunities. - Kwartalnik Pedagogiczny, 2018, nr 1, s. 206-216
- Higiena jamy ustnej osób z niepełnosprawnością intelektualną - konteksty zdrowotne i edukacyjne. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia, 2018, T. 31, nr 2, s. 161-174
- Zjawisko nastoletniego rodzicielstwa wśród uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2018, nr 31, s. 132-146
- Edukacja zdrowotna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w nowej podstawie programowej. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2017, R. 17, nr 4, s. 5-18
- Nastoletnie rodzicielstwo dziewcząt i chłopców z niepełnosprawnością. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 16, nr 2, s. 293-313
- Od nastoletniego macierzyństwa do życia w dorosłości w wypowiedziach kobiety z niepełnosprawnością intelektualną. - Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2017, nr 17, s. 99-116
- Sala Doświadczania Świata (Snoezelen) w pracy terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 1(19), s. 66-76
- Wybrane uwarunkowania zachowań zdrowotnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2017, nr 25, s. 202-219
- [współaut.] Uberman M Nauka, sztuka, Kirenko. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 281 s.
- [współaut.] Uberman M Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2016, T. 35, z. 3, s. 165-185
- Zastosowanie metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 4(18), s. 64-76
- Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 334, [1] s.
- Kultura - sztuka - edukacja - terapia w interdyscyplinarnej perspektywie. Lwów ; Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 255 s.
- Kierunki działań poradni psychologiczno-pedagogicznych w obszarze wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi W: Inovácie v teórii a praxi výchovnej a komplexnej rehabilitácie osôb so zdravotným postihnutím : zborník príspevkov z medzínarodnej vedeckej konferencie konanej dňa 20. novembra 2014 / editors Peter Krajčí, Marián Lezo, Mária Fuchsová. Bratislava, Iris: 2014, S. 501-522
- Kultura w edukacji - implikacje pedagogiczne W: Kultura - sztuka - edukacja - terapia w interdyscyplinarnej perspektywie. Rzeszów ; Lwów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 19-30
- O zasadach edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością - w refleksji studentów W: Vzdelávanie a sociálna stratifikácia : zborník vedeckých štúdií / ed. Katarína Mayerová. Prešv, Prešovská univerzita. Katedra andragogiky FHPV PU v Prešove: 2014, S. 130-151
- Refleksje nad profesjonalizmem szkoły, czyli kto i jak wspiera rozwój ucznia W: Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 111-122
- [współaut.] Barłóg K, Zaborniak-Sobczak M Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 254 s.
- [współaut.] Dolata E Issues and perspectives of psychological and educational support for children and youth with special educational needs W: Social distance towards individuals with disability as a problem in special pedagogy. Vol. 2, Socio-educational context / ed. by Monika Parachomiuk, Beata Szabała. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2012, S. 133-151
- Aktualne tendencje wspierania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie oświatowym W: Szkoła wobec wyzwań XXI wieku. T. 2, Aplikacje edukacyjne, tradycje i kontynuacje wartości / red. Kazimierz Szmyd, Elżbieta Dolata, Anna Śniegulska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 93-111
- Motywy tematyczne w spontanicznej twórczości plastycznej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną W: Komplexnost' a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnu účast'ou organizovanej Pedagogickou fakultou PU pri príležitosti 15. výročia založenia Prešovskej univerzity v Prešove / Alena Prídavková, Martin Klimovič (eds.). Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity: 2012, S. 576-583
- Szkic o życiu i działalności twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce - Marii Grzegorzewskiej W: W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej / pod red. Krystyny Barłóg. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, S. 69-87
- [współaut.] Chodkowska M Pedagogika wobec zagrożeń marginalizacją jednostek, grup i regionów / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 292 s.
- [współaut.] Dolata E Wsparcie rodziny przez instytucje pozarządowe na przykładzie działalności Fundacji Pomocy Młodzieży im. Jana Pawła II "Wzrastanie" w Łańcucie W: Rodzina w środowisku lokalnym : pomoc - wsparcie - opieka / red. Andrzej Garbarz, Beata Szluz, Magda Urbańska, Wiesława Walc. Rzeszów, KORAW Dorota Kocząb: 2011, S. 335-346
- Dziecko z uszkodzonym wzrokiem w przedszkolu ogólnodostępnym W: Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym / Krystyna Barłóg, Elżbieta Kensy, Aleksandra Mach, Marzena Rorat, Małgorzata Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Mitel: 2011, S. 81-102
- Ekspresja plastyczna dziecka niepełnosprawnego intelektualnie jako obszar i źródło oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych W: Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata : Im memoriam Doktor Grażyna Tkaczyk / pod red. nauk. Marii Chodkowskiej i Danuty Osik-Chudowolskiej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2011, S. 217-230
- [współaut.] Chodkowska M Wychowanie w środowisku : między tradycją a wyzwaniami cywilizacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 316 s.
- [współaut.] Chodkowska M Profesjonalizm w wychowaniu specjalnym W: Profesjonalizm w opiece, wychowaniu i pracy socjalnej : konteksty polsko-słowacko-czeskie / red. nauk. Urszula Gruca-Miąsik, Anna Tokárová, Eduard Lukáč. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 123-137
- [współaut.] Chodkowska M Wprowadzenie W: Wychowanie w środowisku : między tradycją a wyzwaniami cywilizacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Aleksandry Mach. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 7-12
- [współaut.] Ungeheuer-Gołąb A Percepcja literatury przez dziecko a praca z tekstem poetyckim w grupie dzieci niewidomych W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 345-355
- [współaut.] Chodkowska M, Uberman M Międzynarodowa Konferencja w Instytucie Pedagogiki. - Gazeta Uniwersytecka, 2009, nr 1, s. 35-36
- [współaut.] Dolata E The function of medical diagnosis in the certification procedure AT psychological and pedagogical advisory centers W: Selected problems of disabled child development / ed. Anna Bogucka-Kocka, Janusz Kocki. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego: 2009, S. 33-49
- [współaut.] Dolata E Współdziałanie środowiska medycznego i pedagogicznego w systemie diagnostyczno-orzekającym podstawą wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych W: Wybrane problemy rozwoju dziecka niepełnosprawnego / red. Anna Bogucka-Kocka, Janusz Kocki. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego: 2009, S. 60-73
- Podstawowe założenia edukacji plastycznej w polskich szkołach podstawowych specjalnych W: Kultúra - umenie - vzdelávanie : zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie 3-4. 6. 2009 v Banskej Bystrici / eds. Eva Langsteinovái in.. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela: 2009, S. 1-13
- Z badań nad zachowaniami agresywnymi i przestępczymi młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim W: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej / pod red. Urszuli Bartnikowskiej, Czesława Kosakowskiego, Amadeusza Krause. Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie: 2008, S. 474-480
- Przyszła rodzina w oczekiwaniach młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2007, z. 4, s. 249-261
- Preferowane wartości a oczekiwania młodzieży z upośledzeniem umysłowym wobec życia w rodzinie W: Dziecko i rodzina : społeczne powinności opieki i wychowania / pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 79-93
- Psychospołeczne uwarunkowania niedostosowania społecznego osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 1, Społeczne i psychologiczne aspekty zjawiska / pod red. Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 80-89
- Z badań nad przystosowaniem psychospołecznym osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim W: Dziecko niepełnosprawne w programach oddziaływań wyrównawczych : Charisteria dla Profesora Janusza Homplewicza / pod red. Krystyny Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 108-122
- Wspieranie osób niewidomych i słabo widzących w świetle zadań Polskiego Związku Niewidomych W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 232-242