dr Anna Wańczyk-Welc
- Jednostka:
Instytut Psychologii - Budynek: bud. D2 "Dworek", ul. Ćwiklińskiej 1
- Pokój: 2b
- Nr telefonu: (17) 872 17 73 sekretariat
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-4743-1049
- Konsultacje dla studentów: semestr zimowy 2024/2025: czwartek, 10:30-12:00 s. 2b
Informacje
Ukończyłam psychologię na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Pracę magisterską z zakresu psychologii rozwojowej pisałam u prof. Marii Kielar-Turskiej. Po studiach, pod wpływem aktualnych wówczas wydarzeń społeczno-politycznych, zainteresowałam się problematyką postaw społecznych wobec wyznawców religii muzułmańskiej. Zagadnieniu temu poświęciłam rozprawę doktorską. Poruszona w pracy doktorskiej problematyka poszerzyła moje zainteresowania naukowe o obszar psychologii społecznej. Do dnia dzisiejszego moje prace naukowo-badawcze koncentrują się właśnie na tych dwóch dziedzinach: psychologii rozwojowej i psychologii społecznej. Staram się łączyć te dwa obszary, ujmując człowieka i jego rozwój w szeroko pojętym aspekcie psychospołecznym, rodzinnym czy małżeńskim na przestrzeni całego życia, uwzględniając też specyfikę funkcjonowania w sytuacjach nietypowych i trudnych.
Publikacje
- [współaut.] Marmola M The functioning of the family system and its relation to the psychological well-being of spouses in the context of their religious commitment. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2023, T. 56, nr 4, s. 96-110
- [współaut.] Marmola M, Ochojska D The quality of communication between spouses raised in nuclear and single-parent families. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2021, T. 47, nr 3, s. 286-308
- [współaut.] Wołpiuk-Ochocińska A Poziom poczucia szczęścia u wychowanków domów dziecka i rodzin zastępczych na przykładzie dzieci i młodzieży z okolic Rzeszowa W: Problemy, wyzwania i perspektywy współczesnej edukacji / redakcja Sławomir Koziej. Kielce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach: 2021, S. 127-140
- [współaut.] Marmola M Relacje w rodzinie pochodzenia a jakość małżeństwa u rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2020, nr 1 (41), s. 206-223
- [współaut.] Marmola M Relacje z matką i ojcem a poczucie sensu życia u adolescentów pochodzących z rodzin rozbitych. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(spec.), s. 60-67
- [współaut.] Wołpiuk-Ochocińska A Czy wolontariat angażuje? : Zróżnicowanie poziomu zaangażowania organizacyjnego wolontariuszy na przykładzie wolontariuszy z projektu "Szlachetna Paczka" - doniesienie z badań pilotażowych. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(specj.), s. 106-112
- [współaut.] Wołpiuk-Ochocińska A Czy wolontariat angażuje? Zaangażowanie organizacyjne na przykładzie wolontariuszy z projektu "Szlachetna Paczka" - doniesienie z badań. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 3(29), s. 86-91
- [współaut.] Wołpiuk-Ochocińska A Zachowania agresywne a zabawy preferowane przez dzieci w wieku przedszkolnym. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(spec.), s. 99-105
- [współaut.] Ochojska D, Marmola M Relacje w rodzinie pochodzenia a komunikowanie się w małżeństwie. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2018, R. 58, nr 4, s. 33-44
- [współaut.] Marmola M Obraz dziecka u rodziców pochodzących z rodzin rozbitych i niepełnych. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 15, nr 1, s. 117-132
- [współaut.] Marmola M Satysfakcja z małżeństwa u małżonków pochodzących z rodzin rozbitych i niepełnych. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 16, nr 2, s. 227-240
- [współaut.] Marmola M Zachowania zdrowotne a poczucie satysfakcji z życia u młodych dorosłych. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2017, nr 4 (32), s. 185-196
- [współaut.] Ochojska D, Marmola M Poziom osiągnięć w szkole średniej a oddziaływania rodziców w retrospektywnej ocenie studentek kierunków pedagogicznych. - Wychowanie w Rodzinie, 2017, T. 15, nr 1, s. 233-249
- [współaut.] Marmola M Współczesne rodzicielstwo - wyzwania i zagrożenia. : analiza postaw rodzicielskich i technik wychowawczych w percepcji rodziców i dorastających dzieci W: W dialogu z młodymi o rodzicielstwie i życiu / redakcja naukowa Mirosław Brzeziński. Warszawa, Instytut Papieża Jana Pawła II: 2017, S. 23-36
- [współaut.] Ochojska D Formy wspierania rozwoju dziecka przez rodziców a doświadczenia z własnego dzieciństwa W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 157-167
- [współaut.] Ochojska D Kryteria doboru partnera a powodzenie małżeństwa W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 101-114
- [współaut.] Marmola M Kompetencje życiowe młodych dorosłych / redakcja naukowa Małgorzata Marmola, Anna Wańczyk-Welc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 370 s.
- [współaut.] Ochojska D, Marmola M Korzyści i problemy wynikające z tworzenia klas integracyjnych w percepcji nauczycieli z małych i dużych szkół W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły / pod red. nauk. Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 68-81
- Poziom wiedzy dziecka o zdrowiu W: Patologie edukacji : ideologia, polityka, biurokracja. 3 / Teresa Węglarz, Helena Marek (redakcja naukowa). Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2016, S. 165-174
- Relacje w rodzinie pochodzenia a postawy młodych rodziców wobec własnych dzieci W: Kompetencje życiowe młodych dorosłych / redakcja naukowa Małgorzata Marmola, Anna Wańczyk-Welc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 189-200
- [współaut.] Marmola M Rola współpracy nauczycieli z rodzicami w rozwoju zdolności u dzieci W: Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne : wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku. 4 / red. nauk. Natalia Anna Fechner, Andrzej Zduniak. Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa: 2015, S. 155-171
- [współaut.] Marmola M, Ochojska D Stereotypy i postawy wobec cudzoziemców W: Polityka migracyjna w kontekście lokalnym na przykładzie województwa podkarpackiego : publikacja zbiorowa / pod red. nauk. Anny Gąsior-Niemiec i Sylwii Pelc. Rzeszów, Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna: 2015, S. 146-162
- [współaut.] Marmola M Psychologiczne korzyści wynikające z realizacji projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" W: Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 149-164
- [współaut.] Englert-Bator A, Marmola M Program Triple P (Positive Parenting Program) dla rodzin dzieci z zaburzeniami zachowania jako przykład treningu rodzicielskiego z elementami terapii behawioralnej W: Przemoc i agresja jako zagrożenie bezpieczeństwa i rozwoju dziecka / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla, Maria Żak. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, S. 133-150
- [współaut.] Marmola M Świadomość potrzeb i zdolności dziecka u rodziców uczniów realizujących projekt "Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy" W: Zrozumieć człowieka - zrozumieć świat. T. 2 / pod red. Ireneusza Siudema i Marcina Stencla. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2013, S. 199-219
- [współaut.] Marmola M, Ochojska D Postawy studentów wobec uchodźców W: Wartości etyczne w pracy z uchodźcami. Rzeszów, Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna z siedzibą w Rzeszowie: 2013, S. 129-154
- [współaut.] Marmola M Rola samooceny nauczyciela w kształtowaniu twórczych relacji z uczniami i rodzicami W: Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 186-207
- [współaut.] Piątek T Percepcja dziecka zdolnego w wychowaniu przedszkolnym W: Uczeń zdolny w rodzinie i w szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki, Eugeniusz Szal. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2011, S. 245-273
- [współaut.] Piątek T Wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich jako możliwości indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej W: Problemy edukacji wczesnoszkolnej : indywidualizacja, socjalizacja, integracja / pod red. Ewy Skrzetuskiej. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2011, S. 53-62
- [współaut.] Gelleta K Stereotypowe spostrzeganie wyznawców religii muzułmańskiej na tle innych grup wyznaniowych w badaniach studentów Polski południowo-wschodniej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 161-193
- Młodzież akademicka wobec wyznawców innych religii W: Edukacja nauczycieli wobec przemian szkoły / pod red. Eugenii Iwony Laski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 92-111
- Poziom rozwoju dziecka a percepcja treści komiksowych W: Psychologia współczesna : oczekiwania i rzeczywistość / pod red. Marii Ledzińskiej, Grażyny Rudkowskiej, Leszka Wrony. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 265-283
- Rola komiksu w stymulacji rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym W: Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka / pod red. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 507-512
- [współaut.] Radochoński M Komunikacja za pośrednictwem sieci komputerowych a interakcje rodzinne i rówieśnicze młodzieży : perspektywa polska i amerykańska W: Jednostka - grupa - cybersieć : psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego / pod red. Mieczysława Radochońskiego i Barbary Przywary. Rzeszów, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie: 2004, S. 29-42
- [współaut.] Wańczyk B Rola komiksu w stymulacji rozwoju procesów poznawczych u dzieci. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2003), Z. 1, s. 79-92