dr Barbara Lulek
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. ks. Jałowego 24, 35-010 Rzeszów
- Pokój: 115
- Nr telefonu: 178721803
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-3914-6720
- Konsultacje dla studentów: środa 12.45-13.15, czwartek 10.30-11.30
Informacje
Adiunkt naukowo-badawczy w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej. Zainteresowania badawcze koncentruje w obrębie zagadnień edukacji społecznej, w szczególności kategorii: rodziny jako przestrzeni życia dziecka; szkoły, która jest naturalnym elementem zmieniającego się środowiska lokalnego; wzajemnych powiązań szkoły i rodziny w toku wspólnej pracy na rzecz dziecka - ucznia. Autorka kilku monografii poświęconych problematyce rodziny, szkoły i środowiska oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Kierownik projektów badawczych finansowanych z NCBiR oraz MEiN.
Publikacje
- Miejsce wyznaczane rodzicom w szkole w świetle rodzicielskich doświadczeń dnia codziennego. - Pedagogika Katolicka, 2023, nr 33a, s. 248-258
- Patriotism in the Opinion of 20, 40 And 60-Year-Old People Types of Patriotism in the Podkarpacie Voivodeship. - HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 2023, T. 2, nr 28, s. 105-119
- Patriotism in the perspective of 20-, 40- and 60-year-olds in Podkarpacie Voivodeship. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2023, T. 12-13, s. 68-83
- School as a Childhood Place. Experience of 3rd-Grade Elementary School Students. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2023, Vol. 42, nr 2, s. 63-76
- Zabawa - praca - fascynacja. Obraz dzieciństwa w pracowni artystycznej. - Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 2023, T. 42, s. 71-85
- Miłość jako wartość orientująca działania rodziców wobec dziecka z niepełnosprawnością niezdolnego do samodzielnej egzystencji po osiągnięciu pełnoletności. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2022, T. 11, s. 41-53
- Rola rodziców w edukacji zdalnej dziecka - z doświadczeń dnia codziennego w pandemii koronawirusa. - HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 2022, T. 1, nr 25, s. 215-228
- Emocje dzieci 7-letnich podczas eksperymentalnego poznawania rzeczywistości (na przykładzie badań prowadzonych w ramach projektu Twórcze dzieci - w poszukiwaniu indywidualności). - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2021, T. 24, s. 95-111
- Wywiadówka jako przestrzeń procedur i rytuałów. O oficjalności i obligatoryjności. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2021, T. 40, z. 1, s. 71-85
- Oczekiwania rodziców i nauczycieli w obszarze zaangażowania w proces edukacji dziecka. Afirmacja pozoru współpracy W: Edukacja jutra : współczesny stan etapów i dziedzin edukacji w Polsce / red. nauk. Aleksandra Kamińska-Małek, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2021, S. 67-79
- Współpraca z regionem i środowiskiem lokalnym 1981-2018 W: Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 203-217
- Experimental cognition of the world by children. Unexploited opportunities of polish primary schools. - Ensayos : Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 2020, Vol. 35, nr 2, s. 209-2019
- Rodzice w przestrzeni szkolnej. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2020, T. 21, s. 95-106
- Przestrzeń dla rodziców w przedszkolu. O budowaniu rodzicielskiego zaangażowania. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 3(29), s. 92-100
- Wspólna edukacja rodziców, uczniów i nauczycieli w ramach projektu "Twórcze dzieci - w poszukiwaniu indywidualności". - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 4(30), s. 25-31
- Love, Liberty and Responsibility. Parents and Teachers' Relations in Primary Schools. - Pedagogika Rodziny, 2018, Vol. 8, iss. 4, s. 15-26
- Od rytuału przejścia do pułapek izonomii. Sposoby rozumienia rodzicielstwa przez rodziców uczniów szkoły podstawowej. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2018, nr 4(26), s. 488-496
- Duties - Appearances - Initiated Actions. Determinants of (UN) Balanced Relationships Between Parents and Teachers in Polish Primary Schools W: Sustainable Education as a Way of Bringing People Together - Multiple Stories From Europe / editors Vasil Haluzyak, Ryszard Kucha, Anatoliy Vykhrusch. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2018, S. 259-273
- Współbycie, współdziałanie, zaangażowanie. Działania środowiskowe sposobem przygotowania przyszłych nauczycieli do współpracy (na przykładzie badań prowadzonych na Podkarpaciu) W: Osobistìsno-profesìjnij rozvitok majbutn'ogo včitelâ : Materìali II Vseukraïns'koï naukovo-praktičnoï ìnternet-konferencìï (m. Vìnnicâ, 29-30 listopada 2018 r.). Vìnnicâ, Tvori: 2018, S. 34-42
- Edukacja formalna ucznia. Dominująca instytucjonalizacja czy symetryczne zaangażowanie rodziców i nauczycieli?. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 1(19), s. 38-46
- On the Domination of Transmission Approach and the Lack of Transaction - Parents in Municipal Primary Schools. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 4 (22), s. 125-134
- On Types of Parental Participation in Primary Schools. - Pedagogika Rodziny, 2017, Vol. 7, iss. 4, s. 159-169
- Powinności - pozory - inicjowanie działania. : Wyznaczniki relacji rodziców z nauczycielami w szkołach podstawowych. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2017, t. 5, s. 198-215
- Rodzina zastępcza miejscem doświadczania bliskości. - Pedagogika Rodziny, 2017, Vol. 7, iss. 2, s. 89-97
- Adaptacja - aktywizacja - animacja. O strategiach rodzicielskiego działania w edukacji małego dziecka W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. Cieszyn, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2017, S. 169-180
- Informing, consultations and compromise in decision taken by parents and teachers in Polish schools (based on research carried out in Podkarpacie province) W: Educationalists versus politicians : who should integrate Europe for wellbeing of all inhabitants / editors Ryszard Kucha, Henryk Cudak. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2017, S. 199-211
- Od edukowania do rodzicielskiego działania. O dostrzeganiu problemów, gotowości poszukiwania rozwiązań i podejmowaniu ryzyka w edukacji szkolnej dziecka W: Dziecko w sytuacjach uczenia się : codzienność w poznawaniu świata i siebie / redakcja naukowa Joanna Malinowska, Elżbieta Jezierska-Wiejak. Wrocław, Uniwersytet Wrocławski: 2017, S. 175-186
- Rodzice obecni - nieobecni w edukacji szkolnej dziecka? W: Kategorie (nie)obecne w edukacji / redakcja Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2017, S. 217-229
- Uczeń wczesnej edukacji - pomiędzy oczekiwaniami rodziców i nauczycieli W: Pedagogika wczesnoszkolna : rekonstrukcja kluczowych problemów / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj-Drąg. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2017, S. 101-113
- Rada rodziców - pomiędzy formalną a nieformalną edukacją dziecka. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2016, nr 3(17), s. 22-31
- Dwubiegunowość zachowań rodziców w szkole W: Współczesna rodzina w Polsce : zagrożenia i nadzieje / redakcja Eulalia Adasiewicz, Sławomir Cudak. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2016, S. 243-253
- O poziomych relacjach między członkami rad rodziców. W kierunku budowania sieci społecznych w małej szkole wiejskiej W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły / pod redakcją naukową Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 227-245
- Rodzice - nieujawnione czy niewykorzystane zasoby w procesie edukacji dziecka? W: Zasoby rodziny : wychowanie, poradnictwo, praca socjalna / redakcja naukowa Eliza Czerka-Fortuna, Katarzyna Kmita-Zaniewska, Alicja Zbierzchowska. Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe Katedra: 2016, S. 464-486
- Rodzicielska przestrzeń w szkole - o powiązaniach typu sieci, koordynacji i kooperacji W: Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym : teoria i praktyka / red. nauk. Alina Szczurek-Boruta, Barbara Chojnacka-Synaszko, Aleksandra Gancarz. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2016, S. 179-195
- Rodzina jako sfera pierwszych kontaktów dziecka ze sztuką W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb, Urszula Kopeć. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 285-295
- Comparing selected levels of communication between fiancée, fiancé and spouses. - Pedagogika Rodziny, 2015, Vol. 5, nr 1, s. 137-155
- Miejsce rodziców w przestrzeni szkoły. W kierunku budowania partycypacji społecznej W: Wielowymiarowy obraz współczesnej rodziny / redakcja naukowa Janusz Bielski. Pułtusk, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku: 2015, S. 15-32
- Pomiędzy koncentracją a rozproszeniem. O równowadze i nierównowadze sił w relacjach rodziców i nauczycieli W: W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka / red. nauk. Sabina Guz, Małgorzata Centner-Guz, Iwona Zwierzchowska. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2015, S. 147-164
- Rodzice jako liderzy w edukacji szkolnej własnego dziecka. O trudnościach w budowaniu rodzicielskich zespołów w szkole W: Problemy współczesnej rodziny / redakcja Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2015, S. 107-122
- Rodzina w procesie wsparcia dorastającego dziecka. Wymiary wycofania i aktywności W: Rodzina wobec problemów i wyzwań współczesności : w poszkiwaniu rozwiązań. T. 2 / redakcja naukowa Bożena Chrostowska, Magdalena Dymowska, Magdalena Zmysłowska.. Olsztyn, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie: 2015, S. 41-58
- Samotne matki w środowisku szkolnym. Między biurokratycznym naznaczeniem a kulturową wspólnotą W: W poszukiwaniu i rozwijaniu sił społecznych w środowiskach życia człowieka / pod redakcją naukową Katarzyny Białobrzeskiej i Cezarego Kurkowskiego. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2015, S. 149-161
- W poszukiwaniu dróg urzeczywistniania dobra dziecka. Pomiędzy współpracą a rywalizacją W: Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości / pod red. nauk. Waldemara Furmanka i Agnieszki Długosz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 137-145
- Komunikacja w małżeństwie i narzeczeństwie : ujęcie porównawcze. - Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 2014, T. 64, s. 153-168
- O koncentracji, spójności i aktywizacji jako strategiach budowania zaangażowania rodziny w życie szkoły i społeczności lokalnej. - Pedagogika Rodziny, 2014, Vol. 4, iss. 4, s. 163-175
- Raising a child in prearranged environment in the perception of Polish teachers - the forgotten discourse or a new educational perspective? (Research conducted in the province of Subcarpathian). - Pedagogika Rodziny, 2014, Vol. 4, iss. 2, s. 129-139
- [współaut.] Reczek-Zymróz & Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej : dylematy czasu przemian. Rzeszów, Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej: 2014, 332 s.
- [współaut.] Szmyd K Edukacja wobec wyzwań współczesności : rodzina, szkoła, region, kultura. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2014, 424 s.
- In search for new solutions in Polish schools. What do students think about Montessori pedagogy? W: Learning in Montessori classroom : in search of quality in education / eds. Beata Bednarczuk, Dorota Zdybel. Lublin, Maria Curie-Skłodowska University Press: 2014, S. 215-230
- Miedzy dystansem a wrażliwością - studenci o wspólnocie rodzinnej W: Rodzina wobec współczesnych wyzwań / red. nauk. Wiesław Kowalski ; [Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie]. Lublin, Innovatio Press, Wydawnictwo Naukowe: 2014, S. 245-258
- O miejscu wyznaczonym rodzicom w szkołach gimnazjalnych : ujęcie porównawcze W: Edukacja wobec wyzwań współczesności : rodzina, szkoła, region, kultura. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2014, S. 155-175
- Samotne matki w lokalnej strukturze społecznej : jednowymiarowość egzystencji? W: Współczesna rodzina w Polsce i na świecie / red. nauk. Sławomir Cudak, Eulalia Adasiewicz. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2014, S. 351-263
- Transformacja w stosunkach rodziców i nauczycieli w polskiej szkole : od nieświadomych pomocników do zorientowanych partnerów W: Prínos spoločenských vied k rozvoju znalostnej spoločnosti : medzinárodné kolokvium organizované Katedrou humanitných vied Stavebnej fakulty STU : zborník vedeckých prác. Bratislava, Slovenská Technická Univerzita v Bratislave: 2014, S. 87-95
- Polish people's thoughts on the United Europe. The european community in the perception of three successive generations: children, parents and grandparents. - Ensayos : Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 2013, no. 28, p. 213-228
- [współaut.] Frączek Z Dylematy współczesnej rodziny : praktyczne rozwiązania / red. nauk. Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2013, 292 s.
- Polish family facing European integration. Chances and threats percepted by generations of children, parents and grandparents W: European ideas in the pedagogical thought : from national to supranational points of view : some totalitarian aspects / [eds. Ryszard Kucha and Henryk Cudak]. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2013, S. 211-226
- Rodzina pomiędzy przedsiębiorczością a samotnością : ujęcie teoretyczne i perspektywa empiryczna W: Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 208-227
- Searching for new educational paths - Maria Montessori's pedagogy. Report on scientific practice in the Centre of Montessori Studies, Roma Tre University W: European ideas in the pedagogical thought : from national to supranational points of view : some totalitarian aspects / [eds. Ryszard Kucha and Henryk Cudak]. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2013, S. 339-342
- W poszukiwaniu modelowych rozwiązań w badaniach nad edukacją. O problemowym ujęciu relacji szkoły i rodziny W: Uwarunkowania współczesnej szkoły / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2013, S. 309-323
- Wybrane aspekty komunikacji między rodzicami i dziećmi w rodzinach dotkniętych emigracją zarobkową jednego z rodziców W: Dylematy współczesnej rodziny : praktyczne rozwiązania / red. nauk. Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2013, S. 68-84
- Earning emigration, unemployment and poverty. Family in the scope of social threats. - Pedagogika Rodziny, 2012, nr 2, s. 109-126
- Samotne macierzyństwo w spirali pomocy i społecznego wsparcia : stan i perspektywy. - Pedagogika Rodziny, 2012, R. 2, nr 4, s. 189-210
- [współaut.] Garbarz A, Frączek Z Rodzina w obliczu przeobrażeń społecznych / red. nauk. Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2012, 344 s.
- Rodzina i szkoła : między współpracą a współzawodnictwem / pod red. nauk. Barbary Lulek ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie.. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2012, 355 s.
- Czynniki utrudniające współpracę z rodziną i szerszym środowiskiem społecznym W: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. T. 2, Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej / red. nauk. Zofia Frączek, Kazimierz Szmyd, Hubert Sommer, Antoni Olak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 251-268
- Dziadkowie i wnuki o samotności. Kilka uwag do dyskusji W: Medzigeneračné mosty - vstupujemy do roka medzigeneračnej solidarity : zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účast'ou 10.11.2011 v Prešove / Beáta Balogová (ed.). Prešov, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove: 2012, S. 381-391
- Edukacja formalna i nieformalna - pomiędzy symetrią a dominacją W: Polityka, aksjologia i kreatywność w edukacji jutra / red. Kazimierz Denek [et al.]. Sosnowiec, Wyższa Szkoła Humanitas. Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2012, S. 63-88
- Nauczyciele i rodzice w szkole - razem czy osobno? Konteksty teoretyczne i perspektywa empiryczna W: Problemy przekazu wartości i komunikcji interpersonalnej we współczesnej szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Igor Kominarec, Czesław Lewicki. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej: 2012, S. 29-47
- Rodzice w szkole : dziedziny współdecydowania rodziny o sprawach szkoły : stan rzeczywisty i postulowany W: Rodzina i szkoła : między współpracą a współzawodnictwem / pod red. nauk. Barbary Lulek. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2012, S. 265-285
- Rodzina jako przestrzeń samotności : wybrane aspekty do dyskusji W: Rodzina w obliczu przeobrażeń społecznych / red. nauk. Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2012, S. 170-189
- Samotność dziecka w rodzinie dotkniętej emigracją zarobkową w kontekście teoretycznym i perspektywie empirycznej W: Rzeczywistość dziecka / pod red. nauk. Jana Krukowskiego. Tarnów, Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej: 2012
- Szkoła w percepcji uczniów klas początkowych : kilka uwag do dyskusji W: Komplexnost' a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnu účast'ou organizovanej Pedagogickou fakultou PU pri príležitosti 15. výročia založenia Prešovskej univerzity v Prešove / Alena Prídavková, Martin Klimovič (eds.). Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity: 2012, S. 163-169
- Przemiany wzajemnych relacji nauczycieli i rodziców na przestrzeni XX wieku W: Rodzina, szkoła, środowisko lokalne : współczesne wyzwania / red. Beata Szluz, Wiesława Walc. Rzeszów, KORAW Dorota Kocząb: 2011, S. 88-96
- Rodzina i szkoła jako srodowiska wsparcia dla ucznia zdolnego W: Uczeń zdolny w rodzinie i w szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki, Eugeniusz Szal. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2011, S. 311-330
- Powiązania szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym : próba ujęcia modelowego. - Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 2010, T. 63, s. 53-67
- [współaut.] Frączek Z Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 209 s.
- Problemy edukacji zawodowej w dobie globalizacji W: Technické vzdelávanie ako súčast všeobecného vzdelávania : Zborník príspevkov 26. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2010, S. 270-276
- Szkoła środowiskowa - postulaty a rzeczywistość W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 61-70
- Motywy podejmowania przez rodziców współpracy z nauczycielami. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 269-274
- Miłość wyznacznikiem partnerstwa i dialogu nauczycieli z rodzicami W: Miłość jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka ; [Uniwersyetet Rzeszowski. Instutut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2009, S. 198-205
- Rola edukacji nieszkolnej w procesie kształcenia zawodowego W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania. 1 diel : Zborník príspevkov 25. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2009, S. 282-287
- Współpraca szkoły, rodziny i środowiska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 230 s.
- Formy partnerstwa - współpracy - współdziałania rodziców z nauczycielami. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2007, z. 4, s. 119-133
- [współaut.] Król P Prawa rodziców wobec edukacji szkolnej dzieci W: Edukacyjne aspekty współpracy i partnerstwa w środowiskach lokalnych / red. nauk. Czesław Lewicki. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycielskiej: 2004, S. 201-211
- Przygotowanie nauczycieli do partnerstwa i współpracy w środowisku lokalnym W: Doskonalenie edukacji na poziomie wyższym i średnim u progu XXI wieku : praca zbiorowa / pod red. Stanisława Kmiecia i Stanisława Wieczorka ; Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Państwowy-Politechnika Lwowska. Rzeszów, Oficyna Wydawnicza PR: 2004, S. 173-181
- Relacja rodzina-dziecko we współczesnym świecie. - Kwartalnik Edukacyjny, 2003, nr 1, s. 15-21
- Relacje rodzinne - dziecko we współczesnym świecie. - Kwartalnik Edukacyjny, 2003, nr 1, s. 15-20
- Szkoła miejscem oddziaływań wychowawczych nauczycieli wspieranych przez rodziców. - Kwartalnik Edukacyjny, 2002, nr 3/4, s. 6-12
- Wolność w wychowaniu. Cz. 1. - Wychowawca, 2002, nr 2, s. 18-21
- Wolność w wychowaniu. Cz. 2. - Wychowawca, 2002, nr 3, s. 18-21
- Autonomia i partnerstwo w relacjach rodziny i szkoły. - Kwartalnik Edukacyjny, 2001, nr 4, s. 3-12