dr Bożena Maj-Tatsis
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: B1
- Pokój: 22 B1 / 370 A0
- Nr telefonu: +48178721881
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2812-8415
- Konsultacje dla studentów: wg planu
Informacje
Zainteresowania badawcze:
- Kształcenie nauczycieli matematyki na poziomie szkoły podstawowej i średniej oraz kształcenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji matematycznej
- Twórczość w matematyce, twórcze aktywności matematyczne
- Realistyczne nauczanie matematyki
- Problem solving – problem posing
- Rozumowanie matematyczne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
Publikacje
- [współaut.] Levenson E ERME column. - EMS Magazine, 2023, No. 127, pp. 50-52
- [współaut.] Tatsis K Teachers' Reactions to Educational Television Programs during the Pandemic and Their Implied Images of Mathematics Teaching. - Education Sciences, 2023, Vol. 13, nr 5
- [współaut.] Tatsis K Critical thinking practices in mathematics education and beyond / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 237 s.
- [współaut.] Pytlak M Intuitions of 5-6-year-old children related to measure sense and measurement W: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2-7 February 2022, Bozen-Bolzano Italy, 2022 / Ed.: Jeremy Hodgen, Eirini Geraniou, Giorgio Bolondi, Federica Ferretti. Bozen-Bolzano, Free University of Bozen-Bolzano: 2022, 2250-2257
- [współaut.] Tatsis K Critical thinking in mathematics education: the researchers' perspectives W: Critical thinking practices in mathematics education and beyond / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, S. 7-17
- [współaut.] Tatsis K Images of mathematics: The public's reactions to educational television programs in Poland during the 2020 lockdown W: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2-7 February 2022, Bozen-Bolzano Italy, 2022 / Ed.: Jeremy Hodgen, Eirini Geraniou, Giorgio Bolondi, Federica Ferretti. Bozen-Bolzano, Free University of Bozen-Bolzano: 2022, 1639-1640
- [współaut.] Tzekaki M, Carlsen M, Maffia A [et al.] Introduction to the papers of TWG 13: Early Years Mathematics W: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 2-7 February 2022, Bozen-Bolzano Italy, 2022 / Ed.: Jeremy Hodgen, Eirini Geraniou, Giorgio Bolondi, Federica Ferretti. Bozen-Bolzano, Free University of Bozen-Bolzano: 2022, 2124-2127
- [współaut.] Tatsis K, Moutsios-Rentzos A Peer pressure effect on student teacher's affective relationship with problem posing. - Didactica Mathematicae, 2021, Vol. 43, s. 81-87
- [współaut.] Tatsis K Critical Thinking in Mathematics: Perspectives and Challenges / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 256 s.
- [współaut.] Pytlak M Young children's intuitive understanding of measure sense and measurement W: International Symposium Elementary Mathematics Teaching : Broadening experiences in elementary school mathematics / eds Jarmila Novotná Hana Moraová. Prague, Nakladatelství Karolinum: 2021, S. 338-348
- [współaut.] Tatsis K Critical thinking in mathematics: perspectives and challenges W: Critical Thinking in Mathematics: Perspectives and Challenges / red. nauk. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 7-14
- [współaut.] Pytlak M Students' approaches while solving a non-typical geometrical problem. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 2020, Vol. 12, s. 197-210
- [współaut.] Hyjek D Rola kontekstu w rozwiązywaniu zadań matematycznych przez uczniów klas piątych SP W: Współczesne problemy nauczania matematyki. 8 / redaktorzy naczelni Edyta Juskowiak, Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, Fundacja "Matematyka dla wszystkich": 2020, S. 87-108
- [współaut.] Erfjord I, Levenson E, Sprenger P [et al.] Early Years Mathematics : Introduction to TWG 13 W: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education / eds. Uffe Thomas Jankvist, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Michiel Veldhuis. Utrecht, Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University: 2019, S. 2205-2208
- [współaut.] Tatsis K Task characteristics that promote mathematical reasoning among young students : an exploratory case study W: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education / eds. Uffe Thomas Jankvist, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Michiel Veldhuis. Utrecht, Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University: 2019, S. 2302-2308
- [współaut.] Pytlak M Contemporary Mathematics Education - CME'18. - Didactica Mathematicae, 2018, Vol. 40, s. 153-158
- [współaut.] Tatsis K The Use of Variables in a Patterning Activity : Counting Dots. - Center for Educational Policy Studies Journal, 2018, Vol. 8, nr 2, p. 55-70
- [współaut.] Tatsis K, Wagner D Authority and politeness theories : conflict and alignment in mathematics group communication. - ZDM - Mathematics Education, 2018, Vol. 50, iss. 6, s. 1029-1039
- [współaut.] Tatsis K, Swoboda E Mathematics in the Real World / eds. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 272 s.
- Mathematics in the Real World : the Conference Proceedings Abstract, 11-14.07.2018 / eds. Bożena Maj-Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 59 s.
- [współaut.] Swoboda E Odkrywanie i odwzorowywanie regularności geometrycznych przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej W: Współczesne problemy nauczania matematyki. 7 / red. nacz. Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, Fundacja "Matematyka dla wszystkich": 2018, S. 39-57
- [współaut.] Tatsis K How do students consider realistic contexts in mathematical problems? : a case study W: Mathematics in the Real World / eds. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, S. 161-173
- [współaut.] Sajka M The Ninth and the Tenth Congress of the European Research in Mathematics Education (CERME 9 and CERME 10). - Didactica Mathematicae, 2017, vol. 39, s. 131-146
- [współaut.] Erfjord I, Benz C, Levenson E Introduction to the papers of TWG13 : early years mathematics W: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) / editors Th~21rèse Dooley, Ghislaine Gueudet. Dublin, DCU Institute of Education and ERME: 2017, S. 1817-1820
- [współaut.] Swoboda E Discovering regularities in a geometrical objects environment W: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) / editors Th~21rèse Dooley, Ghislaine Gueudet. Dublin, DCU Institute of Education and ERME: 2017, S. 1869-1976
- [współaut.] Tatsis K Authority structures in preservice teachers' talk W: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017) / editors Th~21rèse Dooley, Ghislaine Gueudet. Dublin, DCU Institute of Education and ERME: 2017, S. 1380-1387
- [współaut.] Pytlak M, Swoboda E Inquiry based mathematical education / editors Bożena Maj-Tatsis, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 282 s.
- [współaut.] Tatsis K Problems posed by preservice teachers - How do they fit an inquiry mathematics classroom? W: Inquiry based mathematical education / editors Bożena Maj-Tatsis, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 68-76
- Edukacja matematyczna w kształceniu zawodowym i ustawicznym - wyzwania i potrzeby. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 1(11), s. 216-222
- [współaut.] Tatsis K, Swoboda E, Pytlak M VET guidelines report. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 44 s.
- [współaut.] Bartolini Bussi M, Levenson E, Erfjord I [et al.] Introduction to the papers of TWG13 : early years mathematics W: CERME9 : proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education / editors Konrad Krainer, Nad'a Vondrová. Prague, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME: 2015, S. 1886-1889
- [współaut.] Tatsis K Investigations in magic squares : a case study with two eight-year-old girls W: CERME9 : proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education / editors Konrad Krainer, Nad'a Vondrová. Prague, Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME: 2015, S. 1954-1960
- [współaut.] Tatsis K Projektowanie zadań matematycznych z kontekstem dla pracowników sektora zaawansowanej technologii W: Współczesne Problemy Nauczania Matematyki. 6 / redaktor naczelny Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, Fundacja "Matematyka dla wszystkich": 2015, S. 147-162
- [współaut.] Tatsis K Reasoning process of two girls during problem solving W: Developing mathematical language and reasoning : International Symposium Elementary Maths Teaching, SEMT 2015 : proceedings / edited by Jarmila Novotná, Hana Moraová. Prague, Charles University, Faculty of Education: 2015, S. 222-231
- [współaut.] Pietrucha A Traits of geometrical language used by future mathematics teachers. - Didactica Mathematicae, 2014, T. 36, s. 105-124
- [współaut.] Pytlak M, Swoboda E Autorefleksja jako metoda pogłębiania wiedzy matematycznej przyszłych nauczycieli matematyki W: Współczesne problemy nauczania matematyki / red. nacz. Henryk Kąkol. Bielsko-Biała, SNM "Forum Dydaktyków Matematyki": 2014
- [współaut.] Tatsis K Problem posing by preservice teachers W: Communication in the mathematics classroom / ed. Marta Pytlak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 152-165
- [współaut.] Tatsis K The Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching - CIEAEM64. - Didactica Mathematicae, 2012, T. 34, s. 111-116
- [współaut.] Tatsis K Generalization in mathematics at all educational levels / ed. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 340 s.
- [współaut.] Tatsis K An analysis pre-service teachers' problem solving by generalization : the billiard problem W: Generalization in mathematics at all educational levels / ed. Bożena Maj-Tatsis, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 312-326
- Developing creative mathematical activities among mathematics teachers W: Maths at work : mathematics in a changing world : proceedings of the 17th International Conference of Adults Learning Mathematics (ALM) : hosted by Vox, Norwegian Agency for Lifelong Learning, Oslo, Norway, 28th - 30th June 2010 / ed. Hanne Christensen [et al.]. London, Adults Learning Mathematics: 2011, S. 106-112
- Developing creative mathematical activities: method transfer and hypotheses' formulation W: Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, S. 1115-1124
- The role of multistage tasks in developing creative activities among mathematics teachers. - Didactica Mathematicae, 2010, T. 33, s. 119-140
- The role of the multistage tasks in developing the creative activity of mathematics teachers. - Didactica Mathematicae, 2010, Vol. 33, s. 119-140
- [współaut.] Swoboda E, Tatsis K Motivation via natural differentiation in mathematics / eds. Bożena Maj, Ewa Swoboda, Konstantinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 412 s.
- [współaut.] Tatsis K Pre-service mathematics teachers' strategies in solving a real-life problem W: Motivation via natural differentiation in mathematics / eds. Możena Maj, Ewa Swoboda, Konstatinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010
- Analizing mathematics students' lesson plans : focusing on creative mathematical activities W: Motivation via natural differentiation in mathematics / eds. Możena Maj, Ewa Swoboda, Konstatinos Tatsis. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010
- [współaut.] Pytlak M, Swoboda E Supporting independent thinking through mathematical education / ed. Bożena Maj, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, 252 s.
- [współaut.] Czarnocha B A teaching experiment W: Handbook of mathematics teaching research : teaching experiment - a tool for teacher-researchers : Output of the Krygowska Project "Professional Development of Teacher-Researches" 2005-2008 supported by a grant from Socrates Comenius 2.1 Program no. 226685-CP-1-2005-1-PL-COMENIUS-C21 / ed. by Bronisław Czarnocha. Rzeszów, University of Rzeszów: 2008, S. 47-57
- [współaut.] Czarnocha B Teaching experiment W: Handbook of mathematics teaching research : teaching experiment - a tool for teacher-researchers / ed. by Bronisław Czarnocha ; [Professional Development of Teacher Researches]. Rzeszów, University of Rzeszów: 2008, S. 47-58
- Creative mathematical activities : a research project for mathematics teachers W: Teaching mathematics : innovation, new trends, research : proceedings from the XVth SLOVAK-CZECH-POLISH MATHEMATICAL SCHOOL in Spişské Podhradie, Slovakia, 2008 / ed. Martin Billich, Martin Papčo, Zdenko Takač. Ružomberok, Catholic University in Ružomberok: 2008, S. 177-186
- Developing creative mathematical activities during lessons of mathematics W: Supporting independent thinking through mathematical education / ed. Bożena Maj, Marta Pytlak, Ewa Swoboda. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 138-144
- The role of the multistage tasks in developing the creative activity of mathematics teachers. - Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria Matematyka, 2007, Vol. 12, s. 277-282
- [współaut.] Hawro J W poszukiwaniu nowej koncepcji nauczania przedmiotu "Wstęp do matematyki" W: Kształcenie matematyczne : tendencje, badania, propozycje dydaktyczne / pod red. Moniki Czajkowskiej, Gustawa Trelińskiego. Kielce, Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej: 2006, S. 181-192
- Teacher's beliefs and competencies of creative mathematical activities W: Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education : Prague, Czech Republic, July 16-21, 2006. Vol. 1 / eds. Jarmila Novotná Hana Moraová, Magdalena Krátká, Nad'a Stehlíková. Prague, Charles University in Prague. Faculty of Education: 2006, S. 292
- Druga Europejska Szkoła Letnia YERME 2004. - Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki, 2004, Z. 27, s. 249-252
- Strategie stosowane przez uzdolnionych uczniów podczas obliczania pól figur na sieci kwadratowej. - Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki, 2004, Z. 27, s. 221-236