dr hab. prof. UR Ewa Dźwierzyńska
- Jednostka:
Zakład Językoznawstwa Stosowanego - Chair of Applied Linguistics - Budynek: A3
- Pokój: 311
- Nr telefonu: 17 87 21 221
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-6408-0295
- Konsultacje dla studentów: sem. letni
Informacje
Publikacje
- [współaut.] Dziedzic M Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannyh âzykov. T. 4 / pod redakcją Ewy Dźwierzyńskiej, Małgorzaty Dziedzic. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, 97 s.
- Recenzja książki: Leksikografičeskaâ interpretaciâ russko-pol'skih frazeologičeskih parallelej / Volodymyr Dubichynskyi, Adam Jaskólski, Dorota Muszyńska-Wolny.- Warszawa 2021. - Acta Neophilologica, 2023, T. 1, nr 25, s. 223-230
- Zastosowanie nowych technologii podczas pracy nad wzbogacaniem słownictwa języka obcego : (na przykładzie wybranych portali edukacyjnych i aplikacji mobilnych). - Linguodidactica, 2023, T. 27, s. 45-58
- Oboraŝenie leksikona studentov s ispol'zovavaniem novyh informacionno-kommunikativnyh tehnologij : (na primere servisov WorldWall i LerningApps). - Studia Rossica Posnaniensia, 2022, T. 47, Nr 2, s. 223-231
- Proces osiągania biegłości językowej poprzez integrację przedmiotowo-językową [recenzja]. - Roczniki Humanistyczne, 2021, T. 69, z. 10, s. 223-226
- Trudnosti obučeniâ dialogičeskoj reči i vozmožnosti ih preodoleniâ W: Rusistika i sovremennost' : literaturovedenie, âzykoznanie, lingvodidaktika. 6 / pod red. Anny Rudyk, Kazimierza Prusa, Marii Kossakowskiej-Maras. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 268-276
- Primenenie audiomaterialov v processe formirovaniâ i razvitiâ umenij i navykov ustnoj peči. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2019, nr 11, s. 104-112
- Wpływ rozwoju pamięci dzieci w młodszym wieku szkolnym na organizację nauki języka obcego. - Linguodidactica, 2019, T. 23, s. 35-49
- [współaut.] Buczek K Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannyh âzykov. T. 3 / pod redakcją Ewy Dźwierzyńskiej, Katarzyny Buczek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 184 s.
- Feminitivy-professionalizmy v sovremennom russkom âzyke W: Słowiański krąg : słowo - myśl - obraz w tradycji i współczesności / pod redakcją Anety Banaszek-Szapowałowej. Katowice, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2019, S. 131-140
- Formirovanie mežkul'turnoj kompetencii v processe slušaniâ inoâzyčnyh tekstov W: Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannyh âzykov. T. 3 / pod redakcją Ewy Dźwierzyńskiej, Katarzyny Buczek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 44-52
- Trudności organizacji działań interakcyjnych na lekcji języka obcego i sposoby ich pokonywania W: Język i jego wyzwania : język w kulturze, kultura w języku. T. 2. Dydaktyka i przekład / pod red. Rachel Pazdan, Grzegorza A. Ziętali. Nowy Sącz, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu: 2019, S. 24-32
- Formirovanie umenij pol'zovat'sâ ustojčivymi slovosočetaniâmi v obučenii polâkov russkomu âzyku. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2018, nr 10, s. 94-100
- Podkasty v formirovanii ustnoj kommunikativnoj kompetencii studentov-rusistov. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2018, nr 10, s. 87-93
- Kommunikativnaâ potrebnost' v obučenii dialogičeskoj reči. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2017, nr 9, s. 128-135
- [współaut.] Dziedzic M Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannih âzykov. T. 2 / pod redakcją Ewy Dźwierżyńskiej, Małgorzaty Dziedzic. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 140 s.
- Mesto podkastov v formirovanii auditivnyh umenij W: Rusistika i sovremennost' : starye voprosy, novye otvety / pod red. Iolanty Lûbohi-Kruglik, Oksany Malysy, Gabriely Vil'k, Anny Zyh. Katowice, Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych : "Śląsk" Sp. z o. o.: 2017, S. 545-556
- Nekotorye zamečaniâ ob emociâh i ih roli v obučenii pol'skih studentov russkomu âzyku. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2016, nr 8, s. 95-101
- Psychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnej. - Linguodidactica, 2016, t. 20, s. 51-61
- Voprosy lingvodidaktiki i metodiki prepodavaniâ inoctrannyh âzykov / pod redakcją Ewy Dźwierzyńskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 132 s.
- Ispol'zovanie pressy kak faktor, stimuliruûŝij praktičeskoe ovladenie russkim âzykom W: Voprosy lingvodidaktiki i metodiki prepodavaniâ inoctrannyh âzykov / pod redakcją Ewy Dźwierzyńskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 18-27
- Razvitie tvorčeskoj aktivnosti učaŝihsâ v processe ovladeniâ inoâzyčnoj kommunikativnoj kompetenciej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2015, nr 7, s. 96-103
- [współaut.] Chudyk D Z badań nad językami europejskimi w aspekcie synchronicznym i diachronicznym : księga jubileuszowa poświęcona profesor Zofii Czapidze / pod red. nauk. Ewy Dźwierzyńskiej i Doroty Chudyk. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2015, 316 s., [1] k. tabl.
- [współaut.] Ziętala G Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannih âzykov / pod naučnoj redakciej Èvy Dzvežin'skoj, Gžegoža Zentali. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 163 s.
- Koncept "družba" v russkih poslovicah i pogovorkah W: Z badań nad językami europejskimi w aspekcie synchronicznym i diachronicznym : księga jubileuszowa poświęcona profesor Zofii Czapidze / pod redakcją naukową Ewy Dźwierzyńskiej i Doroty Chudyk. Szczecin, "Volumina": 2015, S. 119-130
- Problemy formirovaniâ leksičeskih navykov v obučenii russkomy âyku v pol'skoj auditorii W: Tradicii i innovacii v metodike prepodavaniâ inostrannih âzykov / pod naučnoj redakciej Èvy Dzvežin'skoj, Gžegoža Zentali. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 40-62
- Primenenie èlektronnyh obrazovatel'nyh resursov v obučenii inostrannym âzykam. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2014, nr 6, s. 126-132
- [współaut.] Czapiga Z, Ziętala G, Stasienko A [et al.] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka 6 / pod red. Zofii Czapigi, Ewy Dźwierzyńskiej, Grzegorza A. Ziętali, Anny Stasienko, Anny Żarskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 178 s.
- Novyj vzglâd na teoriu i praktiku obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu / pod red. Evy Dzvežin'skoj. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2014, 121 s.
- Formirovanie leksičeskogo komponenta kommunikativnoj kompetencii studentov-rusistov W: Novyj vzglâd na teoriu i praktiku obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu / pod red. Evy Dzvežin'skoj. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2014, S. 43-58
- [współaut.] Czapiga Z, Kossakowska-Maras M, Prus K Rusistika i sovremennost'. 5 / pod red. Zofii Czapigi, Ewy Dźwierzyńskiej, Marii Kossakowskiej-Maras, Kazimierza Prusa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 290 s.
- [współaut.] Czapiga Z, Ziętala G, Kossakowska-Maras M [et al.] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka 5 / pod red. Zofii Czapigi, Ewy Dźwierzyńskiej, Grzegorza A. Ziętali, Marii Kossakowskiej-Maras, Anny Rudyk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 190 s.
- Puti optimizacii obučeniâ leksike inostrannogo âzyka W: Rusistika i sovremennost'. 5 / pod. red. Zofii Czapigi, Ewy Dźwierzyńskiej, Marii Kossakowskiej-Maras, Kazimierza Prusa. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 131-138
- Rolevaâ igra v obučenii inoâzyčnoj reči. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2012, nr 4, s. 92-97
- [współaut.] Czapiga Z, Chudyk D, Kossakowska-Maras M [et al.] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka 4 / pod red. Zofii Czapigi, Ewy Dźwierzyńskiej, Doroty Chudyk, Marii Kossakowskiej-Maras, Grzegorza A. Ziętali. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 163 s.
- Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 324, [12] s
- Ustojčivye slovosočetaniâ v perevode W: Tekst, kul'tura, perevod : sbornik statej po materialam meždunarodnoj konferencii 23-25 maâ 2012 goda Riga. Latviâ / red. Èmma Arhangel'skaâ, Irina Markina. Riga, Izd-vo Baltijskoj Meždunarodnoj akademii: 2012, S. 81-89
- O potrzebie powtarzania w nauczaniu języków obcych. - Języki Obce w Szkole, 2011, nr 2, s. 16-19
- Sposoby zapamiętywania obcojęzycznego słownictwa. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2011, nr 9, cz. 3, s. 60-70
- Zastosowanie gier leksykalnych w rozwijaniu pamięci asocjacyjnej. - Języki Obce w Szkole, 2011, nr 3, s. 22-25
- Zastosowanie strategii/technik pamięciowych w nauczaniu leksyki. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2011, nr 9, cz. 3, s. 71-80
- Obučenie RKI - problemy, tendencii, perspektivy razvitiâ / pod red. Èvy Dzvežin'skoj. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 123 s.
- Psiholingvističeskie osnovy obyčeniâleksike russkogo âzyka v pol'skoj auditorii W: Obučenie RKI - problemy, tendencii, perspektivy razvitiâ : pod red. Èvy Dzvežin'skoj. Rzeszów, Wydawnictvo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2011, S. 28-45
- Rabota s učebnym posobiem "Vstreči s iskusstvom: muzyka, teatr" s cel'û optimizacii processa obučeniâ âzyku W: Rusistika i sovremennost' : 13-â Meždunarodnaâ naučnaâ konferenciâ. Sbornik naučnyh rabot / red. È. Arhangel'skaâ, L. Ignat'eva, O. Romanova. Riga, Izd-vo BMA: 2011, S. 148-151
- Slovosočetaniâ s suščestvitel'nym buša v russkom i pol'skom âzykah W: Słowo i tekst w opisie porównawczym / pod red. Artura Czapigi, Zofii Czapigi. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 53-55
- Učebnoe posobie dlâ pol'skih studentov-rusistov. Vstreči s iskusstvom : muzyka, teatr W: Russkij âzyk kak inostrannyj : teoriâ, issledovaniâ, praktika. Vyp. 11 / red. T. M. Vasil'eva, I. P. Lysakova, T. N. Matveeva, O. V. Milovidova, T. Û. Uša, A. I. Âkimovič. Sankt-Peterburg, Izd-vo "Severnaâ zvezda": 2010, S. 525-530
- Aktywizowanie uczniów warunkiem skuteczności przyswajania obcojęzycznej klasyki. - Języki Obce w Szkole, 2009, nr 4, s. 55-58
- Znaczenie pamięci logicznej w przyswajaniu języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2009, nr 3, s. 14-18
- Princip individualizacii v obučenii leksike inostrannogo âzyka W: Rusistika na rubeže vekov : ûbilejnaâ kniga v čect' professora Antoni Palin'skogo / red. Zofiâ Čapiga, Gžegož A. Zentalâ. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, S. 29-33
- Upravlenie processom usvoeniâ leksiki russkogo âzyka W: Sovremennye problemy glottodidaktiki / red. Antoni Palin'ski, Gžegož A. Zentalâ. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, S. 221-228
- Ocenka veroâtnosti èlementov teksta kak prognoziruûŝij faktor v processe vospriâtiâ reči. - Mova. Naukovo-teoretičnij časopis, 2008, no. 12, s. 283-285
- K voprosu o povyšenii effektivnosti zapominaniâ leksiki russkogo âzyka studentami-rusistami W: Rusistika i sovremennost'. T. 1, Lingvokul'turologiâ i mežkul'turnaâ kommunikaciâ / nauč. red. I. Lysakova. Sankt-Peterburg, "Mirs": 2008, S. 120-123
- [współaut.] Paliński A Możliwości wykorzystania alternatywnych metod nauczania w procesie akwizycji języków obcych. - Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica, 2007, nr 1, s. 36-44
- Analiza rosyjskiego systemu leksykalnego z punktu widzenia możliwości jego przyswojenia. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2007, nr 2, s. 19-28
- Czynniki wpływające na zapamiętywanie leksyki obcojęzycznej. - Języki Obce w Szkole, 2007, R. 51, nr 2, s. 37-42
- Imprinting alternatywą dla wielorotnego powtarzania jednostek leksykalnych w procesie zapamiętywania. - Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica, 2007, nr 1, s. 29-35
- Powtarzanie leksyki jako czynnik zapweniający trwałość jej zapamiętywania. - Języki Obce w Szkole, 2007, R. 51, nr 3, s. 20-23
- Wpływ strukturalizacji zapamiętywania informacji na efektywność ich przypominania. - Języki Obce w Szkole, 2007, R. 51, nr 1, s. 40-43
- Związek zapamiętywania z doświadczeniem jednostki. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2007, nr 2, s. 29-38
- [współaut.] Kossakowska-Maras M Urok inostrannogo âzyka. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 130 s.
- [współaut.] Paliński A Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka 2 / pod red. Antoniego Palińskiego, Ewy Dźwierzyńskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 117 s.
- Spotkania ze sztuką : muzyka i teatr. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, 181 s.
- Problema otbora suŝestvennoj informacji v učebnom posobii dlâ studentov-rusistov "Urok inostrannogo âzyka" W: Mir russkogo slova i russkoe slovo v mire. T. 6(2), Metodika prepodavaniâ russkogo âzyka (rodnogo, nerodnogo, inostrannogo) : materialy XI kongressa Meždunarodnoj associacii prepodavatelej russkogo âzyka i literatury, Varna, 17-23 sentâbrâ 2007 g. / red. A. Mavrova, S. Pečeva, T. Petkova. Sofia, Heron Press: 2007, S. 130-133
- Problem lokalizacji funkcji językowych w korze mózgowej człowieka. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2006, nr 1, s. 17-22
- Wpływ probabilistycznego doświadczenia językowego odbiorcy na antycypację tekstu. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Glottodydaktyka, 2006, nr 1, s. 23-27
- Język biznesu na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego : realizacja założeń programu a oczekiwania studentów W: Nauczanie języka rosyjskiego studentów filologii rosyjskiej / pod red. Haliny Rycyk-Sztajdel z udziałem Swietłany Szaszkowej. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej: 2006, S. 19-24
- Pragmatičeskij aspekt vospriâtiâ inoâzyčnoj reči W: Rusistika i sovremennost' : glottodidaktika 4 / pod red. Antoniego Palińskiego, Grzegorza A. Ziętali. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 61-66
- Wielojęzyczność w świetle wytycznych Unii Europejskiej w zakresie edukacji językowej W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe. Aneks : wersja elektroniczna / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, CD
- Mnemotechniki w zapamiętywaniu leksyki języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2005, R. 49, nr 4, s. 17-21
- Jazyk reklamy kak instrument vozdejstvija na adresata W: Rosyjski język biznesu w szkole wyższej : zbiór artykułów. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2005, S. 53-58
- Mežličnostnoe vzaimodejstvie v processe rečevogo oboŝenija W: Język a rzeczywistość : rusycystyczne studia konfrontatywne / pod red. Piotra Czerwińskiego i Henryka Fontańskiego. Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego: 2005, S. 269-274
- Zwiększenie efektywności zapamiętywania przez odpowiednią organizację odbieranych informacji. - Języki Obce w Szkole, 2004, R. 48, Nr 3, s. 12-16
- Pamięć i efektywność percepcji mowy obcojęzycznej ze słuchu. - Języki Obce w Szkole, 2003, nr 1, s. 9-14
- Formirovanie umeniâ ponimat' reč' na sluh i kommunikativnyj podhod v obučenii âzyku W: Rusistika i sovremennost' : glottodidaktika 3 / pod red. Antoniego Palińskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2003, S. 55-61
- Kilka uwag o organizacji nauczania języków obcych w klasach dwujęzycznych. - Języki Obce w Szkole, 2002, nr 6, s. 200-202
- W poszukiwaniu optymalnego wieku rozpoczynania nauki języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2002, nr 4, s. 3-5
- Obučenie sočetaemosti slov s cel'û povyšenia éffektivnosti vospriâtiâ inoâzyčnoj reči W: Russkij âzyk kak inostrannyj : teoriâ, issledovaniâ, praktika. Sankt-Peterburg, "Sudarynâ": 2002, S. 212-219
- Antycypacja w procesie kształtowania sprawności rozumienia mowy obcojęzycznej ze słuchu. Rzeszów, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 2001, 199 s.
- Funkcionirovanie mehanizma prognozirovaniâ na urovne slovosočetania v processe aubirovaniá W: Aktual'nye voprosy izučenijâ russkoj literatury i kul'tury, russkogo âzyka i metodiki ego prepodavaniâ v evropejskom kontekste / pod red. Janusza Henzla, Ludwiki Jochym-Kuszlikowej i Fryderyka Listwana. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2001, S. 494-498