dr Ewa Kusz
- Jednostka:
Instytut Neofilologii - Budynek: A3
- Pokój: 8
- Nr telefonu: 17 872 11 61
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-5245-419X
- Konsultacje dla studentów: wtorek, 10:15-11:45
Informacje
PRACA MAGISTERSKA:
Filologia polska (2011): Obecność języka angielskiego we współczesnej polszczyźnie (na przykładzie wybranych grup respondentów)
Filologia angielska (2013): Phonetic Assimilation of English Loanwords in Modern Polish / Asymilacja fonetyczna zapożyczeń angielskich we współczesnym języku polskim
ROZPRAWA DOKTORSKA:
Filologia angielska (2018): Musical Intelligence and its impact on English pronunciation skills in the process of second language acquisition / Inteligencja muzyczna i jej wpływ na umiejętności przyswajania systemu fonologicznego języka obcego/drugiego w procesie jego uczenia się
NAUKA
ZAKRES BADAŃ NAUKOWYCH
- fonetyka i fonologia języka angielskiego
- dydaktyka wymowy języka angielskiego
- akwizycja języka obcego/drugiego
- technologie związane z automatycznym pomiarem mowy
- procesy przetwarzania mowy
PROJEKTY I GRANTY
- Grant dla młodych naukowców. Tytuł grantu: : Imitate your-British-self: Autoimitacja jako jedna z technik kształcenia wymowy języka obcego. Nr grantu: NIG/1/2022
- Grant dla młodych naukowców. Tytuł grantu: Analiza jakościowa i ilościowa danych z badań przeprowadzonych na studentach Lingwistyki Stosowanej podczas projektu realizowanego w ramach Koła Naukowego pt. Imitate Yourself. Możliwości i ograniczenia metody autoimitacji w procesie kształcenia wymowy języka angielskiego. Nr grantu: IN-02/2022/MN
INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ
3.02.2023, TESL/ALT Brown Bag Colloqium Series, Kate Challis, Zoë Zawadzki, Ewa Kusz, Which minimal pairs matter the most? The link between phonetic similarity, L2 errors, and functional load. A corpus-based study, Iowa State University, USA (online lecture);
UDZIAŁ W KONFERENCJACH
- 13-14.09.2011 - Koszyce (Słowacja), Konferencja międzynarodowa: FORLANG 2011, 5th International Conference on Foreign Languages in an Academic Environment. Referat: Linguistic Aspects of Translation in The God of Small Things by Arundhati Roy.
- 9.05.2012 - Rzeszów, Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices. Referat: A study of the lexico-semantic influence of English on modern Polish: a comparative approach.
- 21.09.2012 - Rzeszów, Konferencja ogólnopolska: Filologiczne konteksty współczesności. Wyzwania literatury i języka w XX/XXI wieku. Referat: Anglicyzmy we współczesnej polszczyźnie.
- 20-21.06.2013 - Koszyce (Słowacja), Konferencja międzynarodowa: FORLANG 2013, 6th International Conference on Foreign Languages in an Academic Environment. Referat: Phonetic Assimilation of English Loanwords in Modern Polish.
- 13.05.2013, Rzeszów, Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 2. Referat: Similarities and differences between English and Polish phonological loanwords.
- 22-23.04.2013 - Rzeszów, The Subcarpathian Studies in English Language, Literature and Culture; The 3rd Rzeszów Anglistentag. Referat: The Study of Sound Change as an Emergent Phenomenon.
- 28.04.2014 - Rzeszów, Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 3. Referat: The cross-faculty research on intelligence: students’ concepts of human intellect.
- 7.05.2015 - Rzeszów, Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 4. Referat: Musical intelligence and its impact on second language acquisition: are the students of English Philology musically intelligent?
- 15-17.07.2021 – Londyn, The 9th European Conference on Language Learning (ECLL2021). Referat: Imitation and self-imitation Practice on L2 Pronunciation Progress.
- 8-11.09.2021 – Rzeszów, 55th Lingusitics Colloqium Inter-and intralinguistic Contrasts. Referat: Effects of imitation and self-imitation practice on L2 pronunciation progress in computer-assisted pronunciation training.
- 9-11.12.2021 – Łódź, 14th International Conference on Native and Non-native Accents of English: Accents 2021. Referat: Applied phonology in survey-based research: traditional and modern second language pronunciation techniques (in the age of distance learning)
- PSLLT 2022 – 13th Annual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 16-18 czerwca, Brock University (Kanada, stacjonarnie). Tytuł referatu: Limitations of self-imitation. Effects of self-imitation practice on L2 pronunciation practice with the use of a Golden Speaker Builder – an interactive tool for pronunciation training
- ACCENTS 2022 – 15th International Conference on Native and Non-native Accents of English, 6-8 grudnia, Uniwersytet Łódzki. Tytuł referatu: Which minimal pairs matter the most? The link between phonetic similarity, L2 errors, and functional load, a corpus-based study (collaboration with Kate Challis and Zoë Zawadzki, Iowa State University, USA)
PUBLIKACJE
MONOGRAFIE
Kusz, E. (2019): “Musical Intelligence and Its Impact on English Pronunciation Skills in the Process of Second Language Acquisition”. Peter Lang: Berlin.
ARTYKUŁY NAUKOWE
- (2011): Linguistic Aspects of Translation in The God of Small Things by Arundhati Roy W: Pavlova, Janka/Kascakova, Eva/Miholkova, Kristina/ Orszova, Daniela/ Sorger, Roman (red.): Cudze jazyky v akademickim prostredi, Koszyce: Technicka univerzita v Kosiciach, Katedra jazykov, str. 216-221.
- (2012): Definition of Translation. W: Kascakova, Eva/Mihokova, Kristina (red.): Cudze jazyky v akademickim prostredi, Koszyce: Technicka univerzita v Kosiciach, Katedra jazykov: str. 381-386.
- (2013): Anglicyzmy we współczesnej polszczyźnie. W: Czapiga, Zofia/Pasterska, Jolanta/Kołodziej, Monika/Ciećko, Viletta (red.): Filologiczne konteksty współczesności. Wyzwania literatury i języka XX/XXI wieku, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 197-205.
- (2013): Phonetic Assimilation of English Loanwords in Modern Polish. W: Pavlova, Janka/Kascakova, Eva/Miholkova, Kristina/ Orszova, Daniela/ Sorger, Roman (red.): Cudze jazyky v akademickim prostredi, Koszyce: Technicka univerzita v Kosiciach, Katedra jazykov, str. 159-166.
- (2013): A Study of the Lexico-Semantic Influence of English on Modern Polish: a Comparative Approach. W: Kleparski, Grzegorz/Martynuska, Małgorzata/Rokosz-Piejko, Elżbieta (red.): Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 96-105.
- (2014): The Cross-Faculty Research on Intelligence: Students’ Concepts of Human Intellect. W: Kleparski, Grzegorz/Kallaus, Agnieszka/Pikor-Niedziałek, Marta/Grząśko, Agnieszka (red.): Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 42-53.
- (2014): The Study of Sound Change as an Emergent Phenomenon: Definitions, Types and some Examples. W: Kleparski, Grzegorz/Duda, Bożena/Dick-Bursztyn, Marta/Martynuska, Małgorzata/Rokosz-Piejko, Elżbieta (red.): Studia Anglica Resoviensia 11, z. 85/2014, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 23-31. [dostępne online:] www.ur.edu.pl/file/72490/03.pdf
- (2016): Musical Intelligence and its impact on second language acquisition: are the students of English philology musically intelligent? W: Uberman, Agnieszka/Puchała-Ladzińska, Karolina/Niedziela, Barbara (red.): Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture. The Students’ Voices 4. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 28-40.
- (2018): Inteligencja muzyczna jako jeden z czynników ułatwiających przyswajanie systemu fonetyczno-fonologicznego języka obcego. W: Karolczuk, Agnieszka (red.): Języki obce w szkole nr 3/2018. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, str. 31-36. [dostępne online]: http://jows.pl/sites/default/files/wydania/ksiega_jows-3-2018_inter_1.pdf
- (2019): Musical intelligence as a factor determining the choice of a degree course. W: Uberman, Agnieszka/Trinder, Magdalena (red.): Text-Sentence-Word. Studies in English Linguistics. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, str. 40-54.
- (2019): How blood gets around the body. Biologia w klasie dwujęzycznej. W: Karolczuk, Agnieszka (red.): Języki obce w szkole nr 3/2019. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, str. 93-102. [dostępne online]: http://czytelnia.frse.org.pl/media/jows_3-2019_online.pdf
- (2019): Pięć kroków do dwujęzyczności zamierzonej na lekcjach języka angielskiego w klasie czwartej (i nie tylko). W: Karolczuk, Agnieszka (red.): Języki obce w szkole nr 5/2019. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, str. 19-23.
- (2020): Kusz, E., Miller, D., Pawliszko, J. (2020): “Z najlepszymi życzeniami” - kilka uwag na temat życzeń urodzinowych w języku polskim, angielskim i niemieckim. W: Buk, Agnieszka/Hanus, Anna/Mac, Agnieszka/ Miller, Dorota/ Smykała, Marta/ Szwed, Iwona (red.): Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, str. 567-581.
- (2020): Statistics for linguists revisited: the review of some basic statistical tools in linguistic research and data analysis. Studia Anglica Resoviensia 17, str. 31-46.
- (2021): Disinformation, misinformation and fake news in the time of the Covid-19 pandemic. A corpus-based approach. tekst i dyskurs – text und diskurs 2021; 15, str. 211-229.
- (2022): Effects of imitation and self-imitation practice on L2 pronunciation progress. Topics in Linguistics, 2022, volume 3 (2022), Issue 2 (December 2022), pp. 1-17, DOI: https://doi.org/10.2478/topling-2022-0008
- Kusz, E., Pawliszko, J. 2022. Use of L2 Pronunciation Techniques in and Outside Classes: Students’ Preferences. Research in Language, 2022, volume 20, no. 2(2022), pp. 215-230. DOI: https://doi.org/10.18778/1731-7533.20.2.06
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
NAUCZANE PRZEDMIOTY:
- fonetyka i fonologia języka angielskiego
- gramatyka języka angielskiego
- praktyczna nauka języka angielskiego
- seminarium magisterskie
PODNOSZENIE KWALIFIKACJI
- Szkolenie świadomościowe dotyczące problemów osób z niepełnosprawnością dla pracowników Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021
- Umiejętność autoprezentacji, 2021
- Zarządzanie informacją w arkuszu kalkulacyjnym, 2021
- Dydaktyka fonetyki języka angielskiego przy użyciu narzędzi cyfrowych i aplikacji mobilnych, 2021
- Summer Course in English Phonetics – University College London, 2021
PEŁNIONE FUNKCJE I PRACE ORGANIZACYJNE
- Członek Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego i Transferu Wiedzy Tekst-Dyskurs-Komunikacja, od 2020
- University of Rzeszów Toastmasters Club (organizacja międzynarodowa, współzałożyciel/opiekun)
- Projekt studencki „Haiku – student w czasach pandemii” w ramach Koła Naukowego (opiekun)
- Projekt studencki ,,Be cybersmart” w ramach Koła Naukowego (opiekun)
- Projekt studencki ,,Toastmasters International – tłumaczenia” w ramach Koła Naukowego (opiekun).
- Projekt studencki ,,KLS Publicity” w ramach Koła Naukowego (opiekun)
- Projekt studencki „Imitate yourself” w ramach Koła Naukowego (koordynator)
- Członek zespołu programowego w Katedrze Lingwistyki Stosowanej
- Członek zespołu harmonogramistów 2019-2021
- Comiesięczna sprawozdawczość dotycząca publikacji Katedry Lingwistyki Stosowanej do bazy Polskiej Biblioteki Naukowej, od 2021
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
PSLLT New Scholar Award at the 13th Annual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, Brock University, Canada, June 2022
Publikacje
- [współaut.] Krawiec M, Pawliszko J Mojemu Mistrzowi - skonwencjonalizowana niekonwencjonalność w dedykacjach i podziękowaniach w Polsce i w USA W: Teksty, konteksty, podteksty / redakcja tomu Zofia Bilut-Homplewicz, Anna Hanus, Wioletta Kochmańska, Agnieszka Mac, Barbara Drozd. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2024, S. 141-165
- Effects of self-imitation practice on L2 pronunciation with the use of a Golden Speaker Builder - an interactive tool for pronunciation training. - Proceedings of the 13th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 2023, Vol. 13, s. 1-13
- [współaut.] Pawliszko J Integracja treści przedmiotowo-językowych w szkole podstawowej w teorii i praktyce : biologia w klasach dwujęzycznych. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 200 s.
- [współaut.] Pawliszko J Use of L2 Pronunciation Techniques in and Outside Classes : Students' Preferences. - Research in Language, 2022, Vol. 20, iss. 2, p. 215-230
- Effects of imitation and self-imitation practice on L2 pronunciation progress. - Topics in Linguistics, 2022, Vol. 23, iss. 2, p. 1-17
- Disinformation, misinformation and fake news in the time of the Covid-19 pandemic : a corpus-based approach. - Tekst i Dyskurs - Text und Diskurs, 2021, T. 15, s. 211-229
- Statistics for linguists revisited: the review of some basic statistical tools in linguistic research and data analysis. - Studia Anglica Resoviensia, 2020, vol. 17, s. 31-46
- [współaut.] Miller D, Pawliszko J "Z najlepszymi życzeniami" - kilka uwag na temat życzeń urodzinowych w języku polskim, angielskim i niemieckim W: Tekst, Dyskurs, Komunikacja. Podejścia teoretyczne, analityczne i kontrastywne. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2020, S. 567-581
- How blood gets around the body. Biologia w klasie dwujęzycznej. - Języki Obce w Szkole, 2019, nr 3, s. 93-101
- Pięć kroków do dwujęzyczności zamierzonej na lekcjach języka angielskiego w klasie czwartej (i nie tylko). - Języki Obce w Szkole, 2019, nr 5, s. 19-23
- Musical Intelligence and Its Impact on English Pronunciation Skills in the Process of Second Language Acquisition. Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2019, 231 s.
- Musical Intelligence as a factor determining the choice of a degree course W: Text - sentence - word : studies in English linguistics. Vol. 3 / Agnieszka Uberman, Magdalena Trinder (eds.). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, S. 40-54
- Inteligencja muzyczna jako jeden z czynników ułatwiających przyswajanie systemu fonetyczno-fonologicznego języka obcego. - Języki Obce w Szkole, 2018, nr 3, s. 31-35
- [współaut.] Uberman A Musical Intelligence and its impact on English pronunciation skills in the process of second language acquisition / Ewa Kusz ; prom. Agnieszka Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2018, 284 s.