dr hab. prof. UR Joanna Smyła
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. Ks. J. Jałowego 24
- Pokój: 19
- Nr telefonu: 17 872 18 04
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-2675-8421
- Konsultacje dla studentów: czwartek, godz. 13.00 - 14.30
Informacje
Joanna Smyła, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor UR. Zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej. Członkini Sekcji Pedagogiki Pracy Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk powołana na kadencję 2024-2027.
W jej dorobku naukowym można wyróżnić kilka obszarów problemowych: pedagogika społeczna, pedagogika młodzieży, pedagogika rodzaju oraz wielokulturowość i edukacja międzykulturowa. Zainteresowania naukowe i badawcze obejmują funkcjonowanie jednostki w dynamicznie zmieniającym się świecie generującym nowe wyzwania, z którymi zmagają się współcześni ludzie. Skoncentrowane są głównie wokół problematyki funkcjonowania społecznego, osobistego i zawodowego oraz wzorów przyszłości ludzi młodych – w wieku adolescencji i wczesnej dorosłości – z uwzględnieniem szczególnej sytuacji kobiet i młodzieży w społeczeństwie, rodzinie i pracy. Dotyczą również relacji rodziny i szkoły w środowisku wielokulturowym.
Autorka publikacji z dziedziny pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, pracy socjalnej, w tym monografii naukowych: Wzory przyszłości osobistej i zawodowej młodzieży licealnej. Między tradycją a ponowoczesnością (Kraków 2022), Między pragnieniem a koniecznością. Funkcjonowanie młodych kobiet w rodzinie i pracy (Kielce 2016), Młoda kobieta na rynku pracy. Szanse i ograniczenia rozwoju (Kielce 2015), rozdziałów w monografiach, artykułów w czasopismach naukowych oraz współredaktorka książek.
Współpracuje z ośrodkami naukowymi z Polski (m.in. z Akademią Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytetem Pedagogicznym im. KEN w Krakowie, Uniwersytetem Zielonogórskim) i z zagranicy (m.in: Georgian American University, Tbilisi, Gruzja; Marmara University, Istambuł, Turcja; Tarnopolski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny w Tarnopolu; Lviv National Academy of Arts, Lwów; Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education). Jest członkiem Kieleckiego Towarzystwa Naukowego, Zespołu wspierającego pracę Sekcji Pedagogiki Młodzieży KNP PAN, Zespołu wspierającego pracę Sekcji Pedeutologii KNP PAN.
Ukończyła kursy: „Myślenie krytyczne i narzędzia TOC”, „Coaching i mentoring w pracy pedagoga”, szkolenia podstawowe i eksperckie z diagnozy skłonności zawodowych metodą Obrazkowego Testu Zawodów (BBT-PL) Martina Achtnicha, szkolenie z charakterologii metodą Heymansa-Wiersmy oraz szkolenie I stopnia „Twórcze myślenie z wykorzystaniem metod TRIZ”.
Publikacje
- [współaut.] Szempruch J, Potyrała K, Tomczyk & Leadership Styles of Heads of School and Teachers' Creative Behavior in a Time of Social Change. - Leadership and Policy in Schools, 2024, Vol. 23, iss. 3, p. 512-529
- [współaut.] Szempruch J Współczesna młodzież a wyzwania dla edukacji W: Edukacja w procesie przemian : realia, perspektywy rozwoju i potencjał innowacyjny / red. nauk. Jolanta Szempruch, Agata Kotowska, Jan Gałkowski. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2024, S. 14-30
- Wartości polskiej młodzieży : przegląd badań W: Młodzież wobec wartości / redaktor Piotr Magier. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych: 2024, S. 117-144
- [współaut.] Leżucha M Studenci o relacjach z Innym/Obcym. - Edukacja Międzykulturowa, 2022, nr 3, s. 101-118
- Rodzina w kalejdoskopie współczesnych przemian. - Wychowanie w Rodzinie, 2022, T. 26, nr 1, s. 15-27
- Wzory przyszłości osobistej i zawodowej młodzieży licealnej : między tradycją a ponowoczesnością. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2022, 475 s.
- [współaut.] Szempruch J, Kwaśniewska M Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata : diagnozy i projekcje rozwiązań / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Małgorzata Kwaśniewska. Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe: 2021, 376 s.
- [współaut.] Szempruch J, Miko-Giedyk J Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne : konteksty zmian / red. nauk. Jolanta Szempruch, Joanna Smyła, Justyna Miko-Giedyk. Kielce, Kieleckie Towarzystwo Naukowe: 2021, 376 s.
- [współaut.] Szempruch J The School Principal as an Educational Leader. - Konteksty Pedagogiczne, 2020, T. 2, nr 15, s. 65-78
- [współaut.] Szempruch J Wyzwania edukacyjne współczesnego świata a odpowiedzialność i etyczność działań nauczyciela W: Problematyczność rozwoju człowieka w obszarze edukacji i kultury współczesnej : socjopedagogiczne szkice polemiczne / redakcja naukowa Agata Rzymełka-Frąckiewicz, Teresa Wilk. Toruń, Wydawnictwo Naukowe Akapit: 2020, S. 67-81