dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. Ks. J. Jałowego 24
- Pokój: 118b
- Nr telefonu: 17 872 18 16
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-0262-4787
- Konsultacje dla studentów: nie ustalono
Informacje
dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie.
Nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny (specjalność: surdopedagogika), logopeda, wychowawca dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Od ponad 20 lat także nauczyciel akademicki Uniwersytetu Rzeszowskiego – obecnie adiunkt, w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych w Katedrze Badań nad Niepełnosprawnością Instytutu Pedagogiki Kolegium Nauk Społecznych UR, konsultant ds. Osób z Niepełnosprawnościami BON UR, redaktor Biuletynu „Aktywni i Sprawni”.
Praktykę zawodową łączy z zainteresowaniami naukowymi, do których należy:
- edukacja i inkluzja osób z niepełnosprawnością, szczególnie dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu,
- wsparcie społeczne, w tym głównie edukacyjne, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin,
- rozwój umiejętności komunikacyjnych i językowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z uszkodzeniami słuchu.
Autorka i współautorka książek i artykułów poświęconych głównie edukacji uczniów słabosłyszących i niesłyszących.
Publikacje
- [współaut.] Łukaszek M Families of Origin of Students with and Without Disability. : Type of Family, Its Economic and Social Status. - The New Educational Review, 2024, vol. 76, nr 2, s. 107-109
- [współaut.] Łukaszek M, Kijak R Partnership and Motivations for Starting a Family of One's Own in the Opinions of Students with Disabilities. - International Journal of Environmental Research and Public Health, 2023, Vol. 20, iss. 11
- [współaut.] Drozd M Zagrożenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w okresie pandemii COVID-19 w opiniach podkarpackich nauczycieli. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2022, T. 606, nr 1, s. 29-40
- [współaut.] Szuber D Możliwości zastosowania kwestionariusza samooceny komunikacji - nastolatek (SAC-A) w profilaktyce zaburzeń słuchu i wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2022, T. 85, nr 1, s. 82-97
- Beliefs on Inclusive Education Among Teachers and Students of Pedagogical Faculties in South-Eastern Poland. - The New Educational Review, 2022, vol. 70, s. 133-144
- Konstytucyjne prawo do nauki uczniów z niepełnosprawnością i jego realizacja w systemie szkolnictwa ogólnodostępnego. - Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 2022, nr 5, s. 303-314
- [współaut.] Bieńkowska K, Szeremeta K Związek pomiędzy możliwościami komunikacyjnymi, jakością życia i aktywnością fizyczną osób starszych. - Logopedia, 2021, t. 50, nr 1, s. 101-117
- Language Development and Special Educational Needs of Hearing Children of Deaf Parents. - New Educational Review, 2021, vol. 64, no. 2, s. 247-258
- Quo vadis polska edukacjo? Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w doświadczeniach i opiniach nauczycieli Podkarpacia : wybrane problemy. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 156 s.
- [współaut.] Bieńkowska K, Grot-Mrozicka M Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci z uszkodzeniem słuchu i ich rodzin W: Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci : konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania / redakcja naukowa Katarzyna Plutecka, Anna Katarzyna Czyż. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2021, S. 199-229
- [współaut.] Baran M, Rogala J Szkoła zmieniających się potrzeb. O edukacji włączającej raz jeszcze. - Kwartalnik Edukacyjny, 2020, nr 1(100), s. 92-104
- Deaf Parents' Communication with Their Hearing Children (Everyday Problems). - Konteksty Pedagogiczne, 2020, T. 1, nr 14, s. 103-123
- Wsparcie społeczne w rozwijaniu komunikacji językowej słyszących dzieci w narracjach niesłyszących rodziców. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2020, vol. 49, nr 3, s. 79-93
- [współaut.] Bieńkowska K, Grot-Mrozicka M, Mazurewicz-Rzepka M Udział lekarza specjalisty w procedurze orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niesłyszenie / słabosłyszenie. - Polish Otorhinolaryngology Review, 2019, vol. 8, nr 1, S. 7-15
- [współaut.] Bieńkowska K, Senderski A, Jurczak P Terapia centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego - przegląd metod i narzędzi w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2019, nr 36, s. 103-124
- [współaut.] Bieńkowska K Selected Psychopedagogical Aspects of Parenting a Child with Deafness and the Effects of Speech and Hearing Rehabilitation W: The child with hearing impairment : implications for theory and practice / edited by Anna Zwierzchowska, Iwona Sosnowska-Wieczorek, Krzysztof Morawski ; Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli Fundacji in Corpore. Katowice, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach: 2019, S. 245-260
- [współaut.] Bieńkowska K, Drozd M, Senderski A Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2018, nr 29, s. 115-131
- [współaut.] Mach A Linguistic knowledge of the selected groups of people with disabilities in the course of educational research - constraints and opportunities. - Kwartalnik Pedagogiczny, 2018, nr 1, s. 206-216
- [współaut.] Żegleń P, Obodyński M, Czarny W [et al.] Uwarunkowania rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) jako możliwości wsparcia regionalnej gospodarki turystycznej. - Handel Wewnętrzny, 2017, nr 4, t. 2, s. 370-385
- [współaut.] Bieńkowska K, Woźniak A Pacjent w wieku senioralnym z postlingwalnym ubytkiem słuchu - rola surdologopedy. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 2017, Vol. 8, s. 142-153
- [współaut.] Drozd M, Żegleń P, Drozd S [et al.] Środowisko społeczno-ekonomiczne a poziom rozwoju fizycznego chłopców ze szkół ponadgimnazjalnych województwa podkarpackiego. - Handel Wewnętrzny, 2017, nr 4, t. 1, s. 274-286
- [współaut.] Perenc L Wiedza językowa słyszących dzieci niesłyszących rodziców : studium przypadku. - Logopedia, 2017, t. 46, s. 337-353
- [współaut.] Bieńkowska K, Senderski A Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego : od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy. - Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2016, nr 23, s. 116-132
- [współaut.] Bieńkowska K, Tomińska E Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu : na przykładzie pięciu krajów europejskich / red. nauk. Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Edyta Tomińska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 231, [1] s.
- [współaut.] Bieńkowska K, Marczykowska I Sprawozdanie z obrad V Rzeszowskiej Sesji Logopedycznej "Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi", Rzeszów, 9-10 kwietnia 2016 roku W: Głos, język, komunikacja. 3 / redakcja naukowa Agnieszka Myszka, Ewa Oronowicz-Kida. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 222-227
- [współaut.] Bieńkowska K, Tomińska E Analiza porównawcza wybranych rozwiązań europejskich w zakresie wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu : na przykładzie pięciu krajów europejskich / red. nauk. Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Edyta Tomińska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 213-221
- [współaut.] Bieńkowska K, Tomińska E Uwarunkowania historyczno-polityczne aktualnych rozwiązań systemowych w zakresie wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wybranych krajach Europy W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu : na przykładzie pięciu krajów europejskich / red. nauk. Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Edyta Tomińska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 14-25
- [współaut.] Bieńkowska K, Tomińska E Wnioski oraz perspektywy badawcze dotyczące systemu wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu : na przykładzie pięciu krajów europejskich / red. nauk. Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Edyta Tomińska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 222-229
- Polskie rozwiązania systemowe w kształceniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu W: Wybrane problemy wsparcia wczesnorozwojowego i edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu : na przykładzie pięciu krajów europejskich / red. nauk. Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Katarzyna Ita Bieńkowska, Edyta Tomińska. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 162-189
- [współaut.] Bieńkowska K Significance of rehabilitation camps in hearing and speech therapy of hearing-impaired children. - The New Educational Review, 2015, Vol. 29, nr 1, 179-189
- [współaut.] Perenc L, Radochońska A Role of selected self-monitoring techniques in treatment of overweight and obesity in adolescents. - Medical Review, 2015, T. 13, z. 4, s. 387-393
- [współaut.] Bieńkowska K Wsparcie społeczne i jego związek z kształtowaniem się postaw rodzicielskich wobec dzieci z wadą słuchu. - Niepełnosprawność, 2014, Nr 13, s. 139-152
- [współaut.] Walicka-Cupryś K, Sozańska A, Drzał-Grabiec J [et al.] Kompetencje społeczne fizjoterapeutów : wyniki badań pilotażowych. - Postępy Rehabilitacji, 2014, T. 28, nr 2, s. 5-12
- Tożsamość pedagogów w kontekście wychowania do odpowiedzialności młodzieży z wadą słuchu. Szansa czy zagrożenie?. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia, 2014, T. 27, nr 2, s. 29-39
- Odpowiedzialność młodzieży z wadą słuchu. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 184, [1] s.
- [współaut.] Marczykowska I Rola osób dorosłych we wspieraniu rozwoju językowego małych dzieci : założenia programu "Hanen" W: Kultura mówienia dawniej i dziś / pod red. nauk. Małgorzaty Kułakowskiej, Agnieszki Myszki. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 350-362
- [współaut.] Tabaczek-Bejster I, Mikrut U, Molicka P Możliwości psychospołecznej integracji osób z niepełnosprawnością na poziomie szkoły wyższej : (przykład rozwiązań w Uniwersytecie Rzeszowskim) W: Systemowość oddziaływań w rehabilitacji, edukacji i psychospołecznej integracji jako przejaw troski o osobę z niepełnosprawnością : idee prof. Aleksandra Hulka i ich ponadczasowość w teorii i praktyce / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 140 - 160
- Podstawy komunikacji i jej zaburzenia W: Kultura mówienia dawniej i dziś : propozycje, scenariusze, ćwiczenia / red. Małgorzata Kułakowska, Agnieszka Myszka. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2014, S. 8-32
- Responsibility in the hierarchy of values of the Polish youth with hearing impairment. - The New Educational Review, 2013, Vol. 33, no. 3, s. 87-98
- Postawy nauczycieli jako wybrane uwarunkowania edukacyjne integracji psychospołecznej dzieci z niepełnosprawnością W: Dziecko w przestrzeni życia społecznego / red. Jadwiga Daszykowska, Andrzej Łuczyński. Stalowa Wola, Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II: 2013, S. 253-274
- Upbringing of youth with a disability to responsibility as a chance for effective psychosocial integration W: Chosen topics of supporting persons with a disability / ed. by Jolanta Baran, Tamara Cierpiałowska, Katarzyna Plutecka. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2013, S. 55-68
- Wybrane uwarunkowania rodzinne poczucia odpowiedzialności młodzieży z dysfunkcją słuchu W: Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu : w poszukiwaniu pozytywów / red. Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak, Katarzyna Pawelczak. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2013, S. 239-252
- [współaut.] Barłóg K, Mach A Odkrywanie talentów : wybrane problemy diagnozy, wspierania rozwoju i edukacji / pod red. Krystyny Barłóg, Aleksandry Mach, Małgorzaty Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 254 s.
- [współaut.] Łukaszek M Počuttâ vìdpovìdal'nostì ta jogo obumovlenostì W: Vibranì problemi socìal'noï pedagogìki ì socìalnoï roboti / nauk. red. Beata A. Zemba, Dorota Pstrong. Kam'ânec' Podìl's'kij, Kam'ânec'-Podíl's'kij nacíonal'nij uníversitet ímení Ívana Ogíènka: 2012, S. 156 - 169
- [współaut.] Łukaszek M Rizikovana seksual'na povedìnka molodì ta počttâ vìdpovìdal'nostì W: Vibranì problemi socìal'noï pedagogìki ì socìalnoï roboti / nauk. red. Beata A. Zemba, Dorota Pstrong. Kam'ânec' Podìl's'kij, Kam'ânec'-Podíl's'kij nacíonal'nij uníversitet ímení Ívana Ogíènka: 2012, S. 96-111
- Odpowiedzialność w procesie wychowania W: W dyskursie pedagogicznym i edukacyjnym doby współczesnej / pod red. Krystyny Barłóg. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2012, S. 185-204
- Poczucie odpowiedzialności młodzieży niepełnosprawnej. - Kwartalnik Pedagogiczny, 2011, nr 4, s. 135-157
- Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym W: Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym / Krystyna Barłóg, Elżbieta Kensy, Aleksandra Mach, Marzena Rorat, Małgorzata Zaborniak-Sobczak. Rzeszów, Mitel: 2011, S. 103-128
- Odpowiedzialność młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w kontekście wyzwań współczesnego świata W: Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. T. 4, Inny wobec wyzwań współczesnego świata / pod. red. Iwony Chrzanowskiej, Beaty Jachimczak, Doroty Podgórskiej-Jachnik. Łódź, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 2011, S. 167-176
- Social support for parents of children with disabilities in different forms of special education W: Special pedagogy towards new challenges / ed. by Teresa Żółkowska, Dorota Szarkowicz ; University of Szczecin. Department of Special Pedagogy. Szczecin, Volumina.pl Daniel Krzanowski: 2011, S. 259 - 269
- Wspólne kształcenie uczniów z wadą słuchu i uczniów słyszących W: Ku wspólnocie komunikacyjnej niesłyszących i słyszących / red. Kazimiera Krakowiak, Amelia Dziurda-Multak ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Specjalnej.. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2011, S. 39-53
- "Dysleksja w wieku dorosłym" : Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Gdańsk, 28-29 listopada 2009. - Kwartalnik Edukacyjny, 2010, nr 1, s. 88-89
- Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu : IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Łódź, 13-14 kwietnia 2010. - Kwartalnik Edukacyjny, 2010, nr 2, s. 99-100
- Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych : sens i granice zmiany edukacyjnej : Grzegorz Szumski / Małgorzata Zaborniak-Sobczak. - Kwartalnik Edukacyjny, 2010, nr 1
- Słuch fonemowy i fonetyczny : teoria i praktyka : Bronisław Rocławski / Małgorzata Zaborniak-Sobczak. - Kwartalnik Edukacyjny, 2010, nr 2, s. 76-77
- Osoby z wadą słuchu wobec wybranych problemów integracji psychospołecznej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2009, 208 s.
- Poczucie własnej skuteczności osób chorych a rodzaj i ocena otrzymywanego wsparcia społecznego w placówkach ochrony zdrowia W: Człowiek chory - aspekty biopsychospołeczne. T. 2 / red. nauk. Konrad Janowski, Andrzej Cudo. Lublin, Wydaw. BEST PRINT: 2009, S. 382-393
- Subiective dimension of moral responsibility of disabled teenagers W: Special pedagogy within theoretical and practical dimension / ed. Teresa Żółkowska, Marcin Wlazło ; University of Szczecin. Zakład Pedagogiki Specjalnej. Szczecin, Publishing House Zapol: 2008, S. 401-411
- [współaut.] Filipiak I Valodina znaczy "języczek". - Kwartalnik Edukacyjny, 2007, nr 4, s. 13-17
- Przemoc strukturalna wobec dzieci i młodzieży niepełnosprawnej W: Przemoc : konteksty społeczno-kulturowe. T. 1, Społeczne i psychologiczne aspekty zjawiska / pod red. Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 67-71
- [współaut.] Barłóg K, Rorat M Kształcenie nauczycieli w perspektywie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : teoria i praktyka pedagogiczna / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 339-347
- Dwujęzyczność dziecka niesłyszącego : nowe spojrzenie na rolę języka migowego W: Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączak i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 224-237
- Dziecko z wadą słuchu w świecie muzyki W: Świat pełen znaczeń : kultura i niepełnosprawność / pod red. nauk. Jolanty Baran i Sławomira Olszewskiego. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2006, S. 315-322
- Kształcenie zawodowe osób z wadą słuchu - analiza problemu W: Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : strategie rozwoju / pod red. Jolanty Szempruch. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 595-606
- Rola Polskiego Związku Głuchych w organizowaniu życia społecznego osób z głęboką wadą słuchu W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 243-253
- [współaut.] Wygoda J, Strzecha J Słownik matematyczny języka migowego : zakres szkoły podstawowej. Rzeszów, Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego: 2005, 104 s.
- [współaut.] Sowa J Proces rehabilitacji edukacyjnej dzieci i młodzieży niepełnosprawnej : zarys problematyki. - Kwartalnik Edukacyjny, 2004, nr 1, s. 7-9
- Konferencja popularnonaukowa : Klasy dla uczniów niesłyszących w szkołach masowych - problemy i wyzwania. - Kwartalnik Edukacyjny, 2004, nr 1, s. 68-69
- Postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z wadą słuchu. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2004, nr 1, s. 71-78
- Dostępność środowiska lokalnego dla niepełnosprawnych mieszkańców województwa podkarpackiego W: Edukacyjne aspekty współpracy i partnerstwa w środowiskach lokalnych / red. nauk. Czesław Lewicki. Rzeszów, Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycielskiej: 2004, S. 271-280
- Obawy i nadzieje rodziców dzieci niepełnosprawnych związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. - Słyszę, 2003, nr 4, s. 10-12
- V Międzynarodowa Konferencja "Perspektywy wyrównania szans" : Kraków, 7-9 grudnia 2002 r.. - Kwartalnik Edukacyjny, 2003, nr 1, s. 78-79
- Integracja częściowa uczniów z wadą słuchu - razem i osobno : postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej uczniów niepełnosprawnych W: Integracja w teorii i praktyce edukacji szkolnej / red. nauk. Czesław Lewicki, Władysław Jakubowicz ; Kolegium Nauczycielskie Tarnobrzeg, Uniwersytet Rzeszowski. Rzeszów, Fosze: 2003, S. 53-66
- Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym porażeniem dziedzięcym w młodym wieku szkolnym : Krystyna Barłóg / Małgorzata Zaborniak-Sobczak. - Auxilium Sociale, 2003, nr 1, s. 213-215
- Obraz przemocy w grach komputerowych W: Przemoc wobec dzieci : wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne / materiał zebrali i oprac. Krzysztof Pikor i Wiesława Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, S. 155-160
- Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji : Jadwiga Cieszyńska / Małgorzata Zaborniak-Sobczak. - Kwartalnik Edukacyjny, 2002, nr 2, s. 92-93
- Warsztaty dla nauczycieli "Problemy dziecka z wadą słuchu w przedszkolu i w szkole powszechnej" : Warszawa, 1 grudnia 2001 r.. - Kwartalnik Edukacyjny, 2001, nr 4, s. 74-75