Dr Marta Dick-Bursztyn

- Jednostka:
Wydział Filologiczny Instytut Anglistyki Zakład Językoznawstwa Stosowanego i Kognitywnego - Budynek: A3
- Pokój: 313
- Nr telefonu: 178721223
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0003-2848-2366
- Konsultacje dla studentów: Wtorki: 12.45-14.15
Informacje
ZAKRES BADAŃ NAUKOWYCH
Przedmiotem moich zainteresowań naukowych jest akwizycja/przyswajanie języka obcego/drugiego (w szczególności języka angielskiego). Interesuje mnie także kształcenie przyszłych nauczycieli języka angielskiego (English Language Teacher Education). Badania te mają często charakter interdyscyplinarny i obejmują takie dziedziny jak: językoznawstwo, glottodydaktyka, jak też psychologia, pedagogika, logopedia i medycyna.
FORMY DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ
Opiekun Sekcji Dydaktycznej przy Kole Naukowym Anglistów (2019 - nadal)
Promotor prac licencjackich i magisterskich na studiach I i II st. na kierunku filologia angielska
Promotor pomocniczy doktorantów
PEŁNIONE FUNKCJE I PRACE ORGANIZACYJNE
Kierownik Zakładu Językoznawstwa Stosowanego i Kognitywnego (2019-2025)
Koordynator praktyki przedmiotowej (2013 - nadal)
Koordynator konferencji dla nauczycieli języka angielskiego PELT (2016 - nadal)
Członek Rady Programowej na kierunku Filologia Angielska (2024 - nadal)
Publikacje
- [współaut.] Pietluch A, Trinder M Student Engagement, Life Satisfaction, and Academic Burnout Among Polish Tertiary Students : A Mixed-Methods Analysis. - Multidisciplinary Journal of School Education, 2024, Vol. 13, nr 2 (26), s. 441-462
- English as a Second Language teacher training practicum : exploring Polish university students' experiences and perceptions - in search of supportive strategies. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2024, Tom specjalny, s. 90-100
- The influence of emotional intelligence awareness on the teaching experiences of university teacher trainees : a quantitative and qualitative analysis. - Studia Anglica Resoviensia, 2023, Vol. 20, z. 118, s. 5-23
- Grammatical Currents in Pedagogical Dictionaries : An EFL Learner's Perspective. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2023, 182 s.
- [współaut.] Trinder M, Uberman A Galicia studies in linguistics, literature and culture : the teachers' voices special edition / edited by Marta Dick-Bursztyn, Magdalena Trinder, Agnieszka Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 131 s.
- [współaut.] Gałązka A Supporting English Language Teachers in Teaching Autistic Primary School Learners. - The New Educational Review, 2019, vol. 58, no. 4, s. 191-207
- [współaut.] Dziama A Galicia studies in linguistics, literature and culture : the students' voices. 7 / edited by Anna Dziama, Marta Dick-Bursztyn. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2019, 170 s.
- [współaut.] Uberman A Language in the new millennium : applied-linguistic and cognitive-linguistic considerations / Agnieszka Uberman, Marta Dick-Bursztyn (eds.). Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2018, 190 s.
- Key Issues in Pre-service EFL Teacher Education : The Case of Polish University Student Teachers W: Language in the new millennium : applied-linguistic and cognitive-linguistic considerations / Agnieszka Uberman, Marta Dick-Bursztyn (eds.). Berlin, Peter Lang Publishing Group: 2018, 14 s.
- Nauczanie języka angielskiego jako forma rehabilitacji dzieci z autyzmem. - Zamojskie Studia i Materiały. Fizjoterapia, 2017, T. 19, z. 1
- Supporting vocabulary learning/teaching in EFL with mnemonic devices W: Text - Sentence - Word : studies in English linguistics. Vol. 2 / Agnieszka Uberman, Teodor Hrehovèík (eds.). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 52-63
- [współaut.] Kleparski G, Puchała-Ladzińska K, Austin P [et al.] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Anglica Resoviensia 12 / editors Grzegorz A. Kleparski, Karolina Puchała-Ladzińska, Marta Dick-Bursztyn, Patrycja Austin, Sławomir Kozioł. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 194 s.
- Facing grammar problems with the aid of lexicographic tools. - Journal of Language and Cultural Education, 2014, vol. 2, iss. 2, p. 281-290
- [współaut.] Kleparski G, Duda B, Martynuska M [et al.] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Anglica Resoviensia 11 / eds. Grzegorz A. Kleparski, Bożena Duda, Marta Dick-Bursztyn, Małgorzata Martynuska, Elżbieta Rokosz-Piejko. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 231 s.
- A dictionary-based approach to developing materials for English Language Teaching W: Galicia studies in language : with historical semantics foregrounded. Vol. 7 / G. A. Kleparski, J. Wesół, M. Górecka-Smolińska (eds.) ; pref. G. A. Kleparski ; rev. by P. Štekauer. [Chełm], Wydawnictwo TaWa: 2014, S. 9-16
- Words and their grammar - the case study of dictionary use among Polish university students W: Text - Sentence - Word : studies in english linguistics / Ewa Konieczna, Agnieszka Uberman (eds.). Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 44-57
- Grammatical currents in pedagogical dictionaries : an EFL learner's perspective. Saarbrücken, Lambert Academic Publishing: 2011, 192 s.
- Talking dictrionaries : an introductory-level course in lexicography for English-bound students : Dorota Osuchowska. - Studia Anglica Resoviensia, 2011, s. 411-413
- Grammatical interference in teaching there to be constructions. - Słowo. Studia językoznawcze, 2010, R. 1, s. 89-105
- [współaut.] Kleparski G Grammatical information in a pedagogical dictionary and grammar : the Polish user's perspective / Marta Dick-Bursztyn ; prom. Grzegorz A. Kleparski. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 202 s.
- The lexicographic representation of grammar - the significance of exhaustive grammatical information from the perspective of active and passive dictionary use W: Galicia studies in language : historical semantics brought to the fore / M. Górecka-Smolińska, G. A. Kleparski, A. Włodarczyk-Stachurska, (eds) ; rev. by Pavel Štekauer. Chełm, "Tawa": 2009, S. 9-16
- [współaut.] Kleparski G Grammatical consciousness-raising and grammar typology. - Studia Anglica Resoviensia, 2008, z. 5, s. 9-21
- How many theres are there? : an overview of locative-existential sentences in English W: Galicia studies in language, literature and culture : with special reference to English and diachronic semantics / red. Grzegorz A. Kleparski, Agnieszka Uberman. Chełm, "Tawa": 2008, S. 17-24
- Basic concepts of grammaticography and the design of pedagogical grammars W: Language, literature, culture and beyond : festschrift for Grzegorz A. Kleparski on his 50th / ed. by Robert Kiełtyka, Dorota Osuchowska, Elżbieta Rokosz-Piejko. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2008, S. 184-192
- Autonomous learning and information technology : interdisciplinary character of didactical projects for University and College students of English W: Interdyscyplinarność w glottodydaktyce : język - literatura - kultura : II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Instytutu Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku Płock/Soczewka 14-15 maja 2007 / red. nauk. Urszula Malinowska. Płock, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu: 2007, S. 103-108