Prof. UR dr hab. Ryszard Pęczkowski
- Jednostka:
Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki - Budynek: Ul. Ks.Jałowego 24
- Pokój: 107
- Nr telefonu: 178721816
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-5200-4845
- Konsultacje dla studentów: Środa
Informacje
Ryszard Pęczkowski, profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, dyrektor Instytutu Pedagogiki, były Dziekan Wydziału Pedagogicznego. Doktorat i habilitacja: Uniwersytet UAM w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych. W latach 1993-1996 brał udział w międzynarodowym programie TEMPUS JEP 07929 „European Centre for Primery Science and Environmental Education in Poland”- członek grupy „Primery Science”; w 2014 r. odbył wizytę studyjną w Kennesaw State University, USA;
Członek Zespołu Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (członek głównego zarządu). Członek Rady Naukowej serii wydawniczej „Oblicza mediów” Redaktor Naczelny serii wydawniczej Oblicza Małej Szkoły w Polsce i na świecie. ”; Członek założyciel - Zespołu Pedagogiki Szkolnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Współautor i wykonawca projektów realizowanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Naukowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ze względu na ogromne zasługi dla nauki, dydaktyki i środowiska, biogram R. Pęczkowskiego ukazał się w czwartym wydaniu leksykonu” „Encyklopedia Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej” , wydaw. BRITISH PUBLISHING HOUSE Ltd., s.1049-1050). Recenzent w przewodach habilitacyjnych i doktorskich, członek komitetów naukowych wielu konferencji i sympozjów.
Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół obszarów związanych z działalnością małych szkół oraz funkcjonowaniem klas łączonych. Autor kilku monografii: Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji, Wydaw. Uniwersytet Rzeszowski 2010; Problemy małych szkół. Edukacyjne wyzwania. To czwarty tom serii wydawniczej: Oblicza Małej Szkoły w Polsce i na świecie. Redaktor naukowy książek: Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej, Rzeszów 2015; Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły, Rzeszów 2016; Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia. Poznań-Warszawa 2005.Współredaktor wraz z S. Dylak, P. Denicolo monografii: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli. Spojrzenie międzykulturowe, Poznań-Rzeszów 2006.
Zespół Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
ORCID: 0000-0001-5200-4845
Publikacje
- [współaut.] Perenc L The current system of sexuality education in Polish secondary schools : University students' perspectives. - Canadian Journal of Human Sexuality, 2022, Vol. 31, no. 1, p. 1-7
- [współaut.] Perenc L Knowledge and Attitudes of Young Adults Towards Donation of COVID-19 Convalescent Plasma and Its Therapeutic Properties. - Journal of Blood Medicine, 2021, vol. 12, s. 709-717
- Realizacja konstytucyjnego prawa do nauki w praktyce edukacyjnej. Spojrzenie pedagoga. - Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 2021, nr 3, s. 249-259
- [współaut.] Meissner A, Wrońska M Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, 360 s.
- [współaut.] Wrońska M Organizacja i naukowe warunki rozwoju pedagogiki w latach 2001-2019 W: Akademicka pedagogika w Rzeszowie : 1969-2019 Jubileusz pięćdziesięciolecia / red. nauk. Andrzej Meissner, Ryszard Pęczkowski, Wrońska Marta. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2021, S. 107-153
- Analysis of the education process in categories of communication acts. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2020, T. 22, s. 113-122
- [współaut.] Perenc L Cognitive and affective empathy among adolescent siblings of children with a physical disability. - Disability and Health Journal, 2018, vol. 11, p. 43-48
- [współaut.] Wrońska M Monografia "Technologie kształcenia - przetwarzanie informacji - komunikowanie" Wojciecha Skrzydlewskiego odczytana ponownie.... - Neodidagmata, 2018, nr 36/37, s. 25-30
- Efektywność nauczania w klasach łączonych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. - Problemy Wczesnej Edukacji, 2018, R. 40, nr 1, s. 40-49
- [współaut.] Wrońska M Polskie prawo oświatowe jako narzędzie realizacji instytucjonalnego myślenia o szkole W: Edukacja a myślenie : inkluzja czy współmierność... : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Dylakowi / pod redakcją Kazimierza Przyszczypkowskiego, Sławomira Futymy, Grażyny Barabasz. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 2018, S. 317-328
- Osiągnięcia szkolne uczniów szkół podstawowych pracujących w systemie klas łączonych. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2017, T. 14, s. 137-144
- Reforma systemu edukacji czy kolejna gra pozorów?. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2017, nr 4 (22), s. 21-28
- Problemy małych szkół. Edukacyjne wyzwania. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 234 s.
- System nauczania w klasach łączonych w edukacji wczesnoszkolnej W: Razem czy osobno? : współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne / redakcja naukowa Bożena Muchacka, Michał Głażewski, Bożena Pawlak, Aleksandra Litawa. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2017, S. 153-164
- Małe szkoły - duże problemy finansowe. - Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2016, T. 12, s. 13-19
- Nauczyciel i uczeń w przestrzeni małej szkoły / pod red. nauk. Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, 245 s.
- Media w pracy małej szkoły - problem czy szansa rozwoju? W: Mała szkoła w przestrzeni medialnej / pod redakcją naukową Marty Wrońskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 22-32
- Kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo w edukacji wczesnoszkolnej - zarys koncepcji. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2015, T. 34, z. 2, s. 54-62
- Media w szkole - i co dalej?. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2015, nr 3(13), s. 42-46
- Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej / pod red. nauk. Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, 193 s.
- Mała szkoła - charakterystyka kategorii W: Mała szkoła w przestrzeni edukacyjnej / pod red. nauk. Ryszarda Pęczkowskiego. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2015, S. 28-38
- Meandry polskiego prawa oświatowego W: Człowiek, media, edukacja / red. nauk. Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Dąbrowa Górnicza, Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu: 2015, S. 230-237
- Nauczanie w klasach łączonych - kontekst teoretyczno-empiryczny W: Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne / redakcja Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Ewa Kraus, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas: 2015, S. 45-53
- Nauczanie w klasach łączonych W: Mała szkoła - problem czy szansa? : poradnik dla samorządowców / pod redakcją Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji: 2015, S. 120-125
- Komunikaty medialne w świetle teorii optymalnego znaku. - Vísnik Kam'ânec'-podíl'skogo nacíonal'nogo uníversitetu ímení Ívana Ogíenka. Fízične vihovannâ, sport í zdorov'â lûdini, 2014, Vip. 7, s. 68-73
- Małe szkoły w systemie edukacji - konieczność, problem czy szansa W: Vzdelávanie a sociálna stratifikácia : zborník vedeckých štúdií / ed. Katarína Mayerová. Prešv, Prešovská univerzita. Katedra andragogiky FHPV PU v Prešove: 2014, S. 174-172
- Klasy łączone w polskim systemie edukacji W: Metamorfózy edukácie I / (ed.) Eduard Lukáč. Prešov, Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied, Katedra andragogiky: 2013, S. 106-118
- Mała szkoła - likwidacja czy progres? W: Człowiek, media, edukacja / pod red. Janusza Morbitzera i Emilii Musiał. Kraków, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny: 2013, S. 302-308
- Nauczanie w klasach łączonych : charakterystyka zjawiska W: Wczesna edukacja dziecka : implikacje do praktyki pedagogicznej / red. naukowa Elżbieta Dolata, Sławomira Pusz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 40-49
- Proces kształcenia w świetle teorii optymalnego znaku W: Media, edukacja, kultura : w stronę edukacji medialnej / red. nauk. Wojciech Skrzydlewski, Stanisław Dylak. Poznań, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych: 2012, S. 191-208
- Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji. - Kwartalnik Edukacyjny, 2011, nr 1, s. 110-116
- Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 304 s.
- Budowanie tożsamości szkoły : o warunkach koniecznych W: Kultura popularna - tożsamość - edukacja / pod red. nauk. Darii Hejwosz,Widolda Jakubowskiego. Kraków, "Impuls": 2010, S. 279-290
- Nauczanie w klasach łączonych - uwag kilka W: Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości / pod red. Marii Chodkowskiej, Marty Uberman. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, S. 71-77
- O edukacji medialnej uwag kilka W: Media w wychowaniu chrześcijańskim / red. Dorota Bis, Alina Rynio ; Katolocki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2010, S. 535-543
- Media w pracy małych szkół W: Współczesne media. T. 1 : status, aksjologia, funkcjonowanie / red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura. Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: 2009, S. 318-322
- [współaut.] Wrońska M Wizerunek nauczyciela kreowany przez media regionalne to koherencja, adiaforyzacja czy zagrożenie w relacjach społecznych? W: Media regionalne : sukcesy i porażki / pod red. Janusza Adamowskiego, Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Wojciecha Furmana. Kielce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskego: 2008, S. 153-160
- Szkoła jako grupa społeczna. Utopia czy realna perspektywa? W: Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika : aktuálne otázky teórie a praxe / Anna Tokárová, Tatiana Matulayová (editorky). Prešov, Grafotlač Prešov: 2008, S. 380-384
- Teacher training through practice as an important element of the system of teacher training in Poland W: Professional inductions of teachers in Europe and elswhere / ed. by Milena Valenčič Zuljan, Janez Vogrinc. Ljubljana, University of Ljubljana. Faculty of Education: 2007, S. 53-59
- [współaut.] Wrońska M, Miąso J Wymiana myśli naukowej o zasięgu międzynarodowym. - Gazeta Uniwersytecka, 2004, nr 8-9, s. 22-23
- [współaut.] Dylak S, Denicolo P Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 426 s.
- [współaut.] Miąso J, Wrońska M Edukacja medialna : stan obecny i perspektywy W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 343-346
- Kształcenie nauczycieli przez praktykę W: Procesy globalizacji a kształcenie nauczycieli : spojrzenie międzykulturowe / pod red. Stanisława Dylaka, Ryszarda Pęczkowskiego, Pam Denicolo. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 161-172
- Reforma systemu edukacji w Polsce i jej obraz w mediach W: Między odpowiedzialnością a sensacją : dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków / pod red. Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego, Marty Wrońskiej, Wojciecha Furmana. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 319-323
- Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy i zagrożenia. 3 / red. nauk. Ryszard Pęczkowski. Poznań ; Warszawa, "Elipsa": 2005, 385 s.
- Programy nauczania w świetle reformy programowej polskiego systemu edukacji : próba diagnozy W: Polski system edukacji po reformie 1999 roku : stan, perspektywy, zagrożenia. 1 / Piotr Waśko, Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2005, S. 233-243
- [współaut.] Miąso J, Wrońska M Kształcenie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnych : propozycje rozwiązań programowych. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 47-51
- [współaut.] Wrońska M Od zakończenia do wstępu W: Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. - T. 4 / red. Marta Wrońska, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2004, S. 457-459
- [współaut.] Wrońska M Technologie informacyjne - koherencją czy zagrożeniem w relacjach nauczyciel - uczeń? : (prezentacja wyników badań własnych) W: Edukacja dla bezpieczeństwa : wybrane perspektywy / red. nauk. Dariusz Kowalski, Michał Kwiatkowski, Andrzej Zduniak. Lublin ; Poznań, Wydaw. O'CHIKARA: 2004, S.133-138
- Edukacja medialna w świetle podstawy programowej kształcenia ogólnego W: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy / red. Wacław Strykowski, Wojciech Skrzydlewski. Poznań, "eMPi2": 2004, S. 386-395
- Klasy łączone w polskim systemie edukacji W: Pedagogika w działaniu społecznym / red. Tadeusz Dyrda, Sylwester Scisłowicz. Ostrowiec Świętokrzyski, Stowarzyszenie na Rzecz Rozoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości: 2004, S. 223-233
- Pytania uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia na przykładzie klas I-II szkoły podstawowej W: Podmiotowość w edukacji ery globalnego społeczeństwa informacyjnego. - T. 1 / red. nauk. Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Poznań; Warszawa, "Elipsa": 2004, S. 346-356
- Kształcenie nauczycieli wobec wyzwań reformowanego systemu edukacji : propozycja zmian. - Pedagogika Szkoły Wyższej, 2003, nr 21, s. 105-112
- [współaut.] Miąso J, Wrońska M Teacher and media education : present state and perspectives W: New directions in teacher's working and learning environment : 11th Biennial Conference of the International Study Association on Teachers and Teaching / red. Douwe Beijaard, Paulien Meijer. Leiden, Leiden University ; ICLON: 2003, S. 56-59
- [współaut.] Wrońska M, Miąso J Ewaluacja kompetencji i kwalifikacji nauczycieli dotyczących wyboru programów kształcenia W: Ewaluacja jako czynnik warunkujący skuteczność i efektywność kształcenia / pod red. Ryszarda Jasińskiego, Wojciecha Horynia. Wrocław, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych: 2003, s. 68-77
- Kształcenie nauczycieli wobec wyzwań reformowanego systemu edukacji W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku / [red. nauk.] Kazimierz Pająk, Andrzej Zduniak. Warszawa ; Poznań, Elipsa: 2003, S. 187-195
- [współaut.] Wrońska M Edukacja medialna a małe dziecko : (prezentacja wyników badań własnych) W: Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym : XII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe, Kraków 27-28 września 2002 / [red. nauk. Janusz Morbitzer] ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2002, S. 273-282
- [współaut.] Wrońska M Kształcenie nauczycieli przez praktykę W: Kulturowe i społeczne aspekty kształcenia w uczelniach zawodowych / pod red. Ryszarda Jasińskiego i Wojciecha Horynia. Wrocław, Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych: 2002, s. 87-97
- [współaut.] Wrońska M Telewizja - małe dziecko - edukacja medialna W: Media i edukacja w dobie integracji / pod red. Wacława Strykowskiego, Wojciecha Skrzydlewskiego. Poznań, Wydaw. "eMPi2": 2002, S. 350-358
- Problem czy szansa? : klasy łączone w zreformowanym systemie edukacji. Cz. 1. - Mała Szkoła, 2001, nr 2, s. 10-11
- Problem czy szansa? : klasy łączone w zreformowanym systemie edukacji. Cz. 2. - Mała Szkoła, 2001, nr 3, s. 4-5
- [współaut.] Wrońska M Technologie informacyjne w edukacji nauczycieli W: Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym : XI Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe : referaty / [red. nauk. Janusz Morbitzer ; Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pracownia Technologii Nauczania]. Kraków, Wydaw. Naukowe AP: 2001, S. 227-231
- [współaut.] Wrońska M Język programu telewizyjnego w edukacyjnej komunikacji z widzem : analiza struktury treści wybranych programów telewizyjnych W: Język w przestrzeni edukacyjnej / pod red. Roberta Mrózka. Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego: 2000, S. 177-185