dr Tomasz Gosztyła
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: B1
- Pokój: 118
- Nr telefonu: (17) 8721832
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0001-5780-2862
- Konsultacje dla studentów: środa, godz. 13.00-14.30, bud. B1, p. 118.
Informacje
Psycholog i socjolog, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii.
Zainteresowania badawcze
W swoich badaniach zajmuję się głównie psychospołecznymi aspektami funkcjonowania rodziców dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu oraz problematyką wsparcia osób autystycznych. Realizowałem projekty badawcze dotyczące satysfakcji z małżeństwa rodziców dzieci w spektrum autyzmu, samotnego rodzicielstwa i poczucia osamotnienia, otrzymywanego i oczekiwanego wsparcia, radzenia sobie ze stresem, rozwoju potraumatycznego, partnerstwa i współpracy w relacji ze specjalistami oraz doświadczeń związanych z diagnozą dziecka. Interesuje mnie sytuacja psychospołeczna osób nieneurotypowych i ich bliskich w różnych środowiskach społecznych.
Granty
Grant NCN MINIATURA 2 (2019 r.) Partnerstwo, współpraca i wsparcie w relacjach specjalistów z rodzicami dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi - polska adaptacja Family-Professional Partnership Scale (FPPS) oraz Enabling Practises Scale (EPS). Nr decyzji: DEC-2018/02/X/HS6/02306
Publikacje
- [współaut.] Gagat-Matuła A, Lew-Koralewicz A, Marczykowska I The Satisfaction Of Parents Of Children With Autism Spectrum Disorders With The Specialist Support For Child And Family. - Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2024, Vol. 43, nr 1, s. 23-46
- [współaut.] Prokopiak A, Pasternak J Personality factors and post-traumatic growth in fathers of children with autism spectrum disorders. - Forum Pedagogiczne, 2024, T. 14, nr 1, s. 285-299
- [współaut.] Pisula E, Płatos M, Banasiak A [et al.] Neuroróżnorodność na polskich uczelniach : doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją. Kraków:, Oficyna Wydawnicza Impuls: 2024, 274 s.
- [współaut.] Gosztyła M, Sikorski K, Bryl D [et al.] Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic. - Wiadomości Konserwatorskie, 2023, nr 74, s. 109-124
- [współaut.] Lenart A Wsparcie rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Propozycja zajęć warsztatowych. - Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2023, T.90, nr 2, s. 146-159
- Okazywanie współczucia W: Relacje społeczne młodzieży / red. Mateusz Szast. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych: 2023, S. 153-166
- [współaut.] Lew-Koralewicz A, Grygiel P Skala Praktyk Włączających - polska adaptacja Enabling Practices Scale. - Szkoła Specjalna, 2022, T. 83, nr 3, s. 178-192
- [współaut.] Łukasik S, Gosztyła M Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2021, T. 47, nr 3, s. 424-441
- [współaut.] Grygiel P, Lew-Koralewicz A Partnerstwo w relacjach ze specjalistami w ocenie rodziców dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Rodzina-Specjalista. Skala Oceny Partnerstwa - polska adaptacja Family-Professional Partnership Scale. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2021, vol. 51, nr 1, s. 5-22
- [współaut.] Stochła-Smalarz P Samoocena oraz poczucie samotności rodzeństwa dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurorozwojowymi. - Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2021, vol. 53, nr 3, s. 95-105
- [współaut.] Prokopiak A, Pasternak J Wdzięczność jako kluczowy czynnik rozwoju potraumatycznego u matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu W: Zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawność intelektualna : aktualne wyzwania i propozycje wsparcia / redakcja naukowa Ewelina Sobocha, Danuta Wolska. Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: 2020, S. 52-70
- [współaut.] Gosztyła M Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2019, nr 2 (38), s. 194-212
- [współaut.] Lew-Koralewicz A, Ślęczkowska M Oddział klasowy dla dzieci ze spektrum autyzmu a problemy integracji społecznej - na przykładzie ogólnodostępnej szkoły podstawowej w Rzeszowie. - Chowanna, 2019, T. 1 (52), s. 211-229
- [współaut.] Prokopiak A Mediating role of lack of support for the relationship between extraversion and sense of loneliness in parents of children with autism spectrum disorder and parents of children with intellectual disability. - Journal of Psychopathology, 2019, Vol. 25, nr 2, p. 51-57
- [współaut.] Prokopiak A, Pasternak J Radzenie sobie ze stresem a rozwój potraumatyczny rodziców dzieci ze spektrum autyzmu. - Edukacja - Technika - Informatyka : kwartalnik naukowy, 2019, nr 1(spec.), s. 46-52
- [współaut.] Rachwał A Otrzymywane i oczekiwane wsparcie w doświadczeniu matki samotnie wychowującej dziecko ze spektrum autyzmu - studium przypadku. - Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2019, nr 1-2 (13-14), s. 7-17
- [współaut.] Lubas M Funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w segregacyjnym oraz niesegregacyjnym systemie kształcenia w opiniach rodziców. - Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2018, nr 11(1), s. 256-286
- [współaut.] Prokopiak A Poczucie osamotnienia u rodziców dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. - Psychoterapia, 2017, nr 3, s. 81-92
- [współaut.] Trubiłowicz E Postawy rodzicielskie samotnych matek dzieci z autyzmem oraz matek dzieci neurotypowych. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2017, t. 5, s. 169-180
- [współaut.] Trubiłowicz E Samotne rodzicielstwo w doświadczeniu matek dzieci z autyzmem. - Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2017, nr 1, s. 63-74
- [współaut.] Turbiłowicz E Matki dzieci z autyzmem - kluczowe wyzwania i proponowane wsparcie W: Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły / red. nauk. Krystyna Barłóg. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 111-123
- Ojcowie dzieci z autyzmem w relacjach rodzinnych i terapeutycznych W: Funkcjonowanie społeczne dzieci z problemami komunikacyjnymi / [redaktorzy tomu Agnieszka Myszka, Katarzyna Ita Bieńkowska, Izabela Marczykowska]. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, S. 31-39
- [współaut.] Gosztyła M Ochrona zabytków i dziedzictwa kulturowego Koszyc w opiniach studentów. - Wiadomości Konserwatorskie, 2016, nr 46, s. 46-55
- [współaut.] Gosztyła M Współczesna architektura Rzeszowa w opiniach osób mieszkających i studiujących w Rzeszowie. - Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture, 2016, t. 33, z. 63 (2/I/16), s. 43-56
- [współaut.] Trubiłowicz E Trudne rodzicielstwo u progu dorosłości - młodzi rodzice dzieci z autyzmem W: Kompetencje życiowe młodych dorosłych / redakcja naukowa Małgorzata Marmola, Anna Wańczyk-Welc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2016, S. 240-250
- [współaut.] Gelleta K Marital quality and religiousness of couples parenting children with autism. - Polish Journal of Applied Psychology, 2015, Vol. 13, Iss. 3, s. 41-52
- Communication between husband and wife bringing up children with autism. - Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne, 2015, nr 6, s. 85-98
- Marriage satisfaction of parents of children with autism : introductory exploration of the problem among Polish married couples rearing children with autism. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2015, nr 4(24), s. 228-247
- Trudne zachowanie dziecka a praktyki religijne rodziców dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2016, nr 4(24), s. 275-296
- [współaut.] Gosztyła M, Pašztor P Students' opinions and attitudes towards protection and conservation of historical urban architecture of Koszyce, Rzeszow and Jarosław. - Transactions of the Uniwersities of Košice, 2014, nr 4, s. 6-20
- [współaut.] Burda I, Kolis G, Kusior M [et al.] Perspektywy postrzegania czasu a wyobrażenia dotyczące małżeństwa : badania empiryczne studentów W: Bezpieczeństwo w procesach globalizacji dziś i jutro / pod red. nauk. Jerzego Kuck. Katowice, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych: 2013, S. 349-367
- [współaut.] Gelleta K Religijność a patriotyzm W: Katecheza i caritas w parafii w świetle psychologii pastoralnej / pod red. Borysa Jacka Soińskiego.. Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw: 2013, S. 125-141
- Przyzwolenie na przemoc w środowisku młodzieży szkolnej jako problem indywidualny i społeczny W: Agresja i przemoc : współczesne konteksty i wyzwania / red. nauk. Krystyna Barłóg, Ewa Tłuczek-Tadla.. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2013, S. 237-245
- [współaut.] Gelleta K Przeżycia związane z I Komunią Świętą a poziom dojrzałości religijnej studentów W: Dalej w tę samą stronę : księga jubileuszowa dedykowana profesor Marii Braun-Gałkowskiej / red. Iwona Ulfik-Jaworska, Aleksandra Gała. Lublin, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II: 2012, S. 295-313
- Matka a nieintencjonalne wychowanie religijne dziecka W: Uczeń zdolny w rodzinie i w szkole / red. nauk. Wojciech Błażejewski, Czesław Lewicki, Eugeniusz Szal. Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza: 2011, S. 345-365
- Ojciec a nieintencjonalne wychowanie religijne dziecka w świetle ustaleń psychologicznych. - Roczniki Nauk o Rodzinie, 2010, T. 2 (57), s. 109-125
- Personalność relacji religijnej narzeczonych a jakość ich wzajemnej komunikacji interpersonalnej. - Studia z Psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, 2010, t. 16, s. 23-40
- Rodzinne uwarunkowania dojrzałej religijności młodzieży. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2010, 184 s.
- Dawne i nowe psychologiczne koncepcje dojrzałej religijności W: Religijność i duchowość - dawne i nowe formy / pod red. Marii Libiszowskiej-Żółtkowskiej i Stelli Grotowskiej. Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos: 2010, S. 275-285