doktor Zofia Frączek
- Jednostka:
Instytut Pedagogiki - Budynek: ul. ks. Jałowego 24
- Pokój: 126
- Nr telefonu: 178721824
- Email: [email protected]
- ORCID: 0000-0002-4572-5123
- Konsultacje dla studentów: czwartek, godz. 8.00-9.30
Informacje
Zainteresowania naukowo-badawcze sytuują się w obszarze pedagogiki społecznej i obejmują dwa zasadnicze kręgi poszukiwań badawczych. Pierwszy z nich koncentruje się wokół aksjologicznych i społeczno-kulturowych podstaw wychowania, natomiast drugi obejmuje problematykę dotyczącą rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego.
Publikacje
- Helena Kosina jako wzór pedagoga oraz wychowawcy dzieci i młodzieży. - Biografistyka Pedagogiczna, 2023, R. 8, nr 2, s. 395-409
- Znaczenie rodziny w urzeczywistnianiu ideałów wychowawczych Drugiej Rzeczypospolitej oraz jej pedagogizacja w działalności Zjednoczenia Zrzeszeń Rodzicielskich w świetle publikowanych dokumentów. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 2023, T. 21, s. 199-219
- Rozwijanie umiejętności czytania i czytelnictwa uczniów szkół powszechnych w Drugiej Rzeczypospolitej, w świetle programów nauczania i wskazań do realizacji nowych programów szkolnych. - Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 2022, Vol. 20, s. 182-201
- The family and the values of family life in the social science of the Catholic Church - analysis of selected sources. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2022, T. 49, nr 1, s. 41-52
- Wstęp do teorii wychowania. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2022, 336 s.
- Dysfunkcjonalność i problemy współczesnej polskiej rodziny w świetle danych statystycznych i wspierających działań państwa. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2021, t. 9, s. 149-169
- Oświatowa, kulturalna i towarzyska działalność Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy Kupców i Młodzieży Handlowej we Lwowie w latach 1866-1912. - Resovia Sacra, 2021, T. 28, s. 79-91
- Przemiany rodziny jako podstawowego środowiska życia i rozwoju człowieka w założeniach wybranych teorii naukowych W: Edukacja i wychowanie od XIX wieku do współczesności. Wybrane zagadnienia w kontekście badań historycznych i pedagogicznych. Tarnów, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos: 2021, S. 177-192
- Rodzice w percepcji dzieci - o potrzebach dzieci i problemach współczesnego rodzicielstwa W: Rodzicielstwo - wybrane aspekty funkcjonowania / red. nauk. Józefa Brągiel, Beata Górnicka. Opole, Uniwersytet Opolski: 2021, S. 99-112
- Niepowodzenia szkolne uczniów w czasie pandemii COVID-19 w perspektywie wybranych badań empirycznych. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2020, t. 8, s. 76-90
- Ochrona rodziny i wartości życia rodzinnego w perspektywie wybranych polskich regulacji prawnych, w dokumentach międzynarodowych oraz aktualnych propozycjach rządowych. - Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2020, T. 43, nr 3, s. 51-68
- [współaut.] Frączek P Potrzeby dziecka i jego wszechstronny rozwój. Kontrowersje wokół szczepień ochronnych W: Społeczeństwo, kultura, wychowanie : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Januszowi Sztumskiemu z okazji 90-lecia urodzin / pod redakcją Felicjana Byloka, Mirosława Łapota, Kazimierza Rędzińskiego ; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie: 2020, S. 505-516
- O dziecku i dzieciństwie oraz sytuacji dziecka w rodzinie ponowoczesnej W: Rodzina i dziecko w zmieniającym się świecie : spojrzenie historyczne i pedagogiczne / redakcja naukowa Krzysztof Jakubiak, Romuald Grzybowski. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek: 2020, S. 219-234
- Rodzina wobec przemian społecznych : o wychowawczym funkcjonowaniu rodziny i możliwościach jego doskonalenia. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2019, t. 7, s. 69-80
- Konflikty w rodzinie i propozycje ich rozwiązywania. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2018, t. 6, s. 141-154
- Wybrane współczesne problemy funkcjonowania w zawodzie nauczyciela i ich rozwiązywanie. - Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 2018, T. 27, nr 2, s. 91-101
- Wychowawcze funkcjonowanie współczesnej rodziny w percepcji nauczycieli i wychowawców. - Społeczeństwo i Rodzina, 2018, nr 55, s. 138-149
- Child's rights and their respecting in perception of teachers. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2017, t. 5, s. 181-197
- Koncepcja "post-nowego" wychowania jako propozycja i odpowiedź na potrzeby współczesnego wychowania. - Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia, 2017, T. 30, nr 3, s. 7-16
- Wychowawcze funkcjonowanie rodziny a zachowanie uczniów w środowisku szkolnym. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2017, 387 s.
- Sytuacja rodzinna oraz społeczna osób starzejących się w perspektywie przemian demograficznych i w perspektywie seniorów W: Rodzicielstwo w różnych fazach rozwoju rodziny / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Opole, Uniwersytet Opolski: 2017, S. 211-223
- Współczesna rodzina wobec doświadczenia straty bliskiej osoby - wielowymiarowość doświadczeń i przeżyć W: Rodzina w sytuacji straty bliskiej osoby / pod redakcją Danuty Opozdy, Magdaleny Parzyszek. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie: 2017, S. 151-160
- Altruism as an attitude desirable for society - upbringing demands. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2016, t. 4, s. 183-195
- Family Upbringing in the Light of the Notion of the "Post-modern" Upbringing. - Pedagogika Rodziny, 2016, Vol. 6, iss. 4, s. 91-100
- Błędy wychowawcze rodziców i ich eliminowanie W: Współczesna rodzina w Polsce : zagrożenia i nadzieje / redakcja Eulalia Adasiewicz, Sławomir Cudak. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2016, S. 161-174
- [współaut.] Pelekh Y, Yanitskiy M, Salassa M Social and cultural determinants of formation of the system of teachers values. - Kultura, Przemiany, Edukacja, 2015, t. 3, s. 69-79
- Metody wychowania w rodzinie - podstawy teoretyczne ich klasyfikowania i uwarunkowania skuteczności W: Funkcjonowanie rodziny w globalnych zmianach społecznych / redakcja: Eulalia Adasiewicz, Sławomir Cudak. Łódź ; Warszawa, Społeczna Akademia Nauk: 2015, S. 190-204
- Miłość jako kategoria aksjologiczna : o potrzebie wychowania w miłośći, przez miłość i do miłości W: Sprawiedliwość i miłość w rodzinie i społeczeństwie. T. 1 / redakcja naukowa Tadeusz Sakowicz, Krzysztof Gąsior. Kielce, [Zakład Socjologii, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji , UJK w Kielcach]: 2015, S. 78-87
- Nagrody i kary w wychowaniu rodzinnym. - Pedagogika Rodziny, 2014, Vol. 4, iss. 4, s. 41-55
- [współaut.] Szmyd K, Garbarz A, Skoczyńska-Prokopowicz B Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, 239, [1] s.
- Człowiek w społeczeństwie globalnym - wychowanie do wartości wciąż aktualne W: Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2014, S. 31-45
- Społeczna aktywność seniorów - jej znaczenie, wybrane uwarunkowania i realizacja W: Współczesna rodzina w Polsce i na świecie / red. nauk. Sławomir Cudak, Eulalia Adasiewicz. Łódź, Społeczna Akademia Nauk: 2014, S. 187-199
- Uwarunkowania skutecznej komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rozważaniach teoretycznych oraz w perspektywie empirycznej : o procesie międzyludzkiej komunikacji i niektórych jej barierach W: Od tradycji do nowoczesności : aksjologia w edukacji jutra / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2014, S. 413-422
- Kultura pedagogiczna rodziców w perspektywie analiz teoretycznych i w badaniach empirycznych. - Pedagogika Rodziny, 2013, Vol. 3, nr 1, s. 187-199
- Udział współczesnego ojca w realizowaniu wychowawczej funkcji rodziny. - Pedagogika Rodziny, 2013, Vol. 3, iss. 4, s. 141-156
- [współaut.] Lulek B Dylematy współczesnej rodziny : praktyczne rozwiązania / red. nauk. Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2013, 292 s.
- [współaut.] Szmyd K, Garbarz A, Skoczyńska-Prokopowicz B Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, 421, [1] s.
- Edukacja nauczycieli wobec wyzwań XXI wieku - między ideałem a codziennością W: Medzinárodná vedecká konferencia Križovatky na cestách k učitel'stvu : recenzovaný zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, 19.-20. september 2013, Štrbské Pleso [CD-ROM] / Janka Ferencová, Imrich Ińtvan (eds.). Preşov, Preşovská univerzita. Škola plus: 2013, S. 193-199
- Wizerunek małżeństwa i rodziny w dobie pluralizacji życia rodzinnego W: Edukacja ustawiczna : pozaszkolne formy wychowania i kształcenia / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas: 2013, S. 243-254
- Współczesna rodzina polska w obliczu wykluczenia społecznego W: Dylematy współczesnej rodziny : praktyczne rozwiązania / red. nauk. Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2013, S. 33-46
- Znaczenie rodziny w pomnażaniu kapitału ludzkiego W: Myśl o wychowaniu : teorie i zastosowania edukacyjne / red. nauk. Kazimierz Szmyd, Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Skoczyńska-Prokopowicz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2013, S. 185-207
- Recenzja książki: "Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Przyszłość kształcenia nauczycieli / Kazimierz Denek - Poznań, 2011. - Kwartalnik Edukacyjny, 2012, nr 4(71), s. 93-97
- The needs of the child and his suport in the family. - Nova pedagogìčna dumka, 2012, no. 1, s. 85-87
- Wartość życia ludzkiego w percepcji współczesnej młodzieży (na przykładzie zjawiska aborcji). - Viŝa osvìta Ukraïni, 2012, nr 3 dod. 1, s. 294-308
- [współaut.] Garbarz A, Lulek B Rodzina w obliczu przeobrażeń społecznych / red. nauk. Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2012, 344 s.
- [współaut.] Szmyd K, Sommer H, Olak A Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. T. 2, Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej / red. nauk. Zofia Frączek, Kazimierz Szmyd, Hubert Sommer, Antoni Olak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, 527 s.
- Bezrobocie jako zagrożenie dla wspólnoty rodzinnej W: Rodzina i szkoła : między współpracą a współzawodnictwem / pod red. nauk. Barbary Lulek. Krosno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia: 2012, S. 187-295
- Człowiek wobec starości : miejsce seniora we współczesnej rodzinie i społeczeństwie W: Rodzina w obliczu przeobrażeń społecznych / red. nauk. Andrzej Garbarz, Zofia Frączek, Barbara Lulek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2012, S. 233
- Indywidualne i społeczne konsekwencje rozwodów w świetle analiz teoretycznych i w perspektywie empirycznej W: Problemy edukacji jutra w dobie globalizacji / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Wyższa Szkoła Humanitas. Oficyna Wydawnicza "Humanitas": 2012, S. 227-246
- Redefinicja podstawowych wartości współżycia społecznego jako potrzeba i zadanie dla etyki globalnej W: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. T. 2, Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej / red. nauk. Zofia Frączek, Kazimierz Szmyd, Hubert Sommer, Antoni Olak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 28-45
- Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów w młodszym wieku szkolnym W: Komplexnost' a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii : zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnu účast'ou organizovanej Pedagogickou fakultou PU pri príležitosti 15. výročia založenia Prešovskej univerzity v Prešove / Alena Prídavková, Martin Klimovič (eds.). Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity: 2012, S. 126-132
- Wprowadzenie W: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. T. 2, Możliwości i zagrożenia dla rozwoju człowieka w perspektywie europejskiej / red. nauk. Zofia Frączek, Kazimierz Szmyd, Hubert Sommer, Antoni Olak. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2012, S. 9-11
- Wychowanie do wartości : znaczenie rodziny i szkoły w rozwoju aksjologicznym człowieka W: Nauczyciel kraju ojczystego : Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Denkowi w 80. rocznicę urodzin i półwiecze pracy twórczej / pod red. Leszka Pawelskiego, Bogdana Urbanka. Szczecinek, Pol. Stow. Nauczycieli Twórczych: 2012, S. 387-398
- Modele i skuteczność oddziaływań wychowawczych rodziny. - Viŝa osvìta Ukraïni, 2011, nr 3 dod. 2, s. 612-623
- Odkrywanie nowych kompetencji nauczycieli - nauczyciel jako promotor wartości. - Viŝa osvìta Ukraïni, 2011, nr 3 dod. 1, s. 307-317
- Recenzja książki: "Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Cz. 1, Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku ; Cz. 2, Dydaktyka akademicka i jej efekty / Kazimierz Denek.- Poznań, 2011. - Kwartalnik Edukacyjny, 2011, nr 4, s. 73-76
- Revitalisation of moral authorities as an educationally desirable reaction to postmodern relativism. - World Studies in Education, 2011, Vol. 12, nr 2, s. 77-91
- Spirituality of a human being against contemporary dilemmas of an axiology of life. - Phenomenological Inquiry : a review of philosophical ideas and trends, 2011, Vol. 35, s. 127-138
- Pokoleniowe przemiany społecznej świadomości wartości rodziny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2011, 341, [1] s.
- Rola edukacji w budowaniu lepszej jakości człowieczeństwa w dobie gloryfikacji wartości materialnych W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania : zborník príspevkov 27. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / ved. red. Milan Ďuriš, ed. Ján Pavlovkin. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií: 2011, S. 373-377
- Zagrożenia dla wartości życia rodzinnego w kontekście migracji i emigracji zarobkowej W: Edukacja jutra w kontekście wyzwań współczesności / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Wojciech Kojs, Piotr Oleśniewicz. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas: 2011, S. 215-230
- Funkcjonowanie i rozwój dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. - Zbìrnik naukovih prac' Umans'kogo deržavnogo pedagogìčnogo unìversitetu, 2010, no 1, s. 300-307
- Interdyscyplinarne działania systemowe w zakresie eliminowania zjawiska przemocy w rodzinie. - Porìvnâl'no-pedagogìčnì studìï, 2010, no. 3-4, s. 53-70
- Realizacja humanistycznych perspektyw procesu samokształtowania w dobie powszechności idei edukacji ustawicznej. - Viŝa osvìta Ukraïni, 2010, nr 3 dod. 1, s. 466-473
- [współaut.] Lulek B Wybrane problemy pedagogiki rodziny. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2010, 209 s.
- Realizacja humanistycznych perspektyw wychowania technicznego poprzez wspomaganie rozwoju człowieka w wybranych placówkach pracy socjalnej i opiekuńczej W: Technické vzdelávanie ako súčast všeobecného vzdelávania : Zborník príspevkov 26. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2010, S. 152-157
- Aspiracje życiowe uczniów szkół średnich i ich związek z wartościami. - Nowa Szkoła, 2009, R. 65, nr 1, s. 41-47
- Humanistyczne perspektywy przeobrażeń współczesnej szkoły [recenzja]. - Szkice Humanistyczne (Olsztyn), 2009, T. 9, nr 2-3, s. 395-398
- Klasyfikacje wartości i poziomy ich przyjmowania : (tekst metodyczny obrazujący proces przekazywania i przyjmowania wartości). - Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka w Sanoku, 2009, nr 6, s. 227-243
- Młodzież wobec wartości rodziny w kontekście teoretycznym i w perspektywie empirycznej. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 260-268
- O potrzebie i możliwościach kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. - Naukovij čacopis NPU ímení M.P. Dragomanova. Seríâ 19, Korekcíjna pedagogíka ta psihologíâ, 2009, vip. 14, s. 179-182
- Recenzja książki: "Homo sociologicus w strukturze wartości" / Ryszard Adam Podgórski.- Rezszów, 2008. - Horyzonty Wychowania, 2009, T. 8, nr 16, s. 224-227
- Recenzja książki: "Klimat szkoły. Klimat klasy / Erich Petlak.- Warszawa, 2007. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2009, nr 5, s. 342-344
- W trosce o wychowanie w szkole. - Życie Szkoły, 2009, nr 1, s. 59-61
- Humanistyczne idee edukacyjne jako inspiracja dla edukacji XXI wieku W: Technické vzdelávanie ako súčast' všeobecného vzdelávania. 1 diel : Zborník príspevkov 25. medzinárodnej vedecko-odbornej konferencie / vedecký red. Milan Ďuriš ; Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied. Katedra techniky a technológií. Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici. Fakulta prírodných vied: 2009, S. 144-148
- Przestrzeganie praw ucznia wyrazem świadomości wartości dziecka W: Edukacja jutra : XV Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław, Akademia Wychowania Fizycznego : Wrocławskie Towarzystwo Naukowe - Wydawnictwo: 2009, S. 259-265
- Rodzina miejscem odkrywania wartości miłości W: Miłość jako wartość we współczesnej pedagogice / pod red. Waldemara Furmanka ; [Uniwersyetet Rzeszowski. Instutut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2009, S. 191-197
- Świetlica szkolna jako placówka opiekuńczo-wychowawcza. - Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2008, nr 8, s. 48-51
- Recenzja książki: "Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie - konsekwentnie - z szacunkiem" / Robert J. MacKenzie - Gdańsk, 2007. - Kwartalnik Edukacyjny, 2008, nr 2(53), s. 87-89
- Recenzja książki: "O miłości, która daje wsparcie. Czyli jak kochać dziecko" / Jirina Prekop.- Kraków, 2007. - Kwartalnik Edukacyjny, 2008, nr 3-4(54-55), s. 104-106
- Wsparcie w rodzinie w doświadczeniu młodzieży. - Wychowanie na co Dzień, 2008, nr 9, s. 26-29
- Kształtowanie świadomości wartości zdrowia jako zadanie współczesnej edukacji W: Edukacja jutra : XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe. T. 1 / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszczyc, Wojciech Wiesner. Wrocław, Akademia Wychowania Fizycznego ; Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 2008, S. 179-184
- Realizacja czasu wolnego wyrazem świadomości wartości czasu W: Wartości w pedagogice : czas jako wartość we współczesnej pedagogice / pod. red. Waldemara Furmanka. Rzeszów, Wydaw. Oświatowe "FOSZE": 2008, S. 308-315
- W stronę edukacji aksjologicznej : przemiany i perspektywy. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2007, z. 4, s. 82-91
- Między nadzieją a zwątpieniem - w poszukiwaniu szkoły jutra W: Edukacja jutra : XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, T. 2 / red. nauk. Krystyna Zatoń, Tadeusz Koszczyc, Mariusz Sołtysik. Wrocław, Akademia Wychowania Fizycznego; Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 2007, S. 83-89
- Wychowanie a wolność W: Człowiek a wychowanie : europejskie możliwości i zagrożenia / pod red. Józefa Łacha. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2007, S. 76-85
- Recenzja książki: "Jakie państwo? / red. Andrzej Cupryś, Andrzej Garbarz, Beata Szluz.- Rzeszów, 2005. - Kwartalnik Edukacyjny, 2006, nr 3(46), s. 84-91
- Recenzja książki: "Wybrane problemy wychowania : nadal aktualne" / Mieczysław Łobocki.- Lublin, 2004.. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2006, Z. 3, s. 370-376
- [współaut.] Szluz B Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączek i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, 257 s.
- [współaut.] Szluz B W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, 255 s.
- [współaut.] Szluz B Wstęp W: Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączak i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 7-9
- [współaut.] Szluz B Wstęp W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 7-10
- Edukacja dla przyszłości : doskonalenie jakości pracy szkoły i nauczyciela W: W trosce o współczesnego człowieka / pod red. Beaty Szluz i Zofii Frączek. Rzeszów ; Krosno, Krośnieńska Oficyna Wydawnicza: 2006, S. 31-48
- Inwestować w człowieka : w poszukiwaniu wartościowej edukacji W: Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce / pod red. Zofii Frączak i Beaty Szluz. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 28-41
- Ojczyzna jako wartość edukacyjna w obliczu integracji europejskiej W: Wychowanie do patriotyzmu / pod red. Waldemara Janigi. Przemyśl ; Rzeszów, Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej: 2006, S. 457-463
- Współczesne idee edukacyjne a prawa dziecka W: Prawa dziecka : wybrane aspekty / red. Izabela Marczykowska, Ewa Markowska-Gos, Adam Solak, Wiesława Walc. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2006, S. 17-24
- Dylematy edukacyjne w czasach "fast life" W: Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka / pod red. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. Kraków, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej: 2005, S. 46-51
- Obudzić człowieczeństwo w człowieku : idea edukacji humanistycznej W: Wartości w pedagogice / red. Waldemar Furmanek : [Uniwersytet Rzeszowski. Instytut Badań Edukacyjnych]. Rzeszów ; Warszawa, Zakład Dydaktyki Techniki i Informatyki Uniwersytetu Rzeszowskiego: 2005, S. 42-49
- Potrzeby edukacyjne w obliczu zmian cywilizacyjnych W: Edukacyjne tendencje XXI wieku : w dialogu i perspektywie / red. nauk. Anna Karpińska. Białystok, Trans Humana: 2005, S. 105-110
- Zadania współczesnej pedagogiki - w sprawie postmodernistycznych uproszczeń W: W poszukiwaniu nowej jakości edukacji jutra / red. nauk. Artur Stachura, Tomasz M. Zimny. Szczecin, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego: 2005, S. 77-81
- Osobowość nauczyciela w perspektywie potrzeb współczesnej edukacji. - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, (2004), Z. 2, s. 26-33
- Aksjologiczne horyzonty wychowania człowieka XXI wieku / pod red. Zofii Frączek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, 181 s.
- Homo paedagogicus wobec "kultury instant" W: Aksjologiczne horyzonty wychowania człowieka XXI wieku / pod red. Zofii Frączek. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 45-59
- Oświata polska wobec perspektyw globalizacji oświatowej W: Reforma oświatowa wobec wiedzy pedagogicznej / pod red. Anny Śniegulskiej. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2004, S. 40-49
- Potrzeba wychowania w harmonii między "starymi" a "nowymi" wartościami W: Edukacja jutra : X Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszyc, Marek Lewandowski. Wrocław, Wydaw. Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego: 2004, S. 243-246
- Kreatywność jednostki w kontekście potrzeb edukacji przyszłości W: Edukacja jutra : IX Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszczyc, Marek Lewandowski. Wrocław, Wydaw. Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego: 2003, S. 219-223
- Renesans wartości w procesach edukacyjnych warunkiem wielokulturowej egzystencji W: U podstaw dialogu o edukacji / red. nauk. Anna Karpińska. Białystok, Trans Humana: 2003, S. 101-109
- Respektowanie wartości ogólnoludzkich w procesach kształcenia W: Wychowanie, profilaktyka, resocjalizacja : w poszukiwaniu doskonalenia systemów w skali makro i mikro. - Cz. 1, Wychowanie i opieka / red. nauk. Józef Sowa, Eugeniusz Piotrowski, Józef Rejman. Rzeszów, Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli: 2003, S. 75-84
- Sens życia według wartości wyzwaniem dla współczesnej pedagogiki W: W kręgu edukacji, nauk pedagogicznych i krajoznawstwa / pod red. Eugeniusza Kameduły, Ignacego Kuźniaka, Eugeniusza Piotrowskiego. Poznań ; Wągrowiec, Firma Wydawnicza "MS Ag" ; Zakład Poligraficzno-Wydawniczy M-Druk: 2003, S. 365-370
- Nauczyciel na miarę potrzeb XXI wieku. - Toruńskie Studia Dydaktyczne, 2002, nr 18, s. 49-58
- Edukacja aksjologiczna wobec potrzeb współczesności. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, 200 s.
- [współaut.] Orzechowska L, Zając A Edukacja aksjologiczna warunkiem integracji międzykulturowej W: Konteksty kulturowe w szkolnej edukacji językowej w Polsce i za granicą / pod red. Jana Kidy i Lubov R. Wovk. Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski: 2002, S. 54-67
- Dialog formą pedagogiki Ojca Świętego W: Dar wychowania : pedagogika Jana Pawła II / pod red. Janusza Homplewicza ; Instytut Teologiczno-Pastoralny im. bł. bp. Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie. Rzeszów, Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego: 2001, S. 189-194