Historia
Więcej informacji tutaj
Nazwa kierunku |
Historia |
Poziom i forma studiów |
Studia I i II stopnia, stacjonarne |
Opis kierunku |
Studia I stopnia na kierunku Historia pozwalają poznać dzieje Polski i świata od czasów najdawniejszych po współczesne w połączeniu z ogólną wiedzą z obszaru nauk humanistycznych. W zależności od wybranej specjalizacji student zdobywa konkretne kompetencje: w zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela (studia licencjackie przygotowują absolwentów do kontynuacji kształcenia na tej specjalizacji na studiach magisterskich; studia nauczycielskie zgodnie z najnowszymi wymogami ministerialnymi - Dz. U. z 2.08.2019, poz. 1450- trwają 5 lat); w zakresie przygotowania do zawodu archiwisty (specjalność archiwistyka, daje przygotowanie teoretyczne i praktyczne do pracy w archiwum bieżącym np. w składnicy akt, archiwum zakładowym i historycznym na stanowisku archiwisty oraz w kancelarii). Studia historyczne II stopnia pozwalają pogłębić, rozszerzyć i uporządkować wiedzę z zakresu historii prowadzącą do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych. Absolwent ma pogłębioną wiedzę o problemach i metodach badań wybranych dziedzin historii i nauk pokrewnych. Zasób pozyskanych umiejętności, sprawności i wiedzy pozwala mu na pełnienie roli animatora badań historycznych i popularyzacji tradycji oraz dziedzictwa kulturowego w środowiskach lokalnych. Posiada specjalistyczną wiedzę pozwalającą na rozumienie i interpretację poszczególnych zjawisk oraz potrafi dostrzegać i opisywać związki istniejące pomiędzy różnymi obszarami działalności ludzkiej, dzięki czemu jest m.in. dobrze przygotowany do ewentualnego podejmowania pracy naukowej, w tym również studiów doktorskich z zakresu historii i innych nauk humanistycznych. Ponadto ukończenie studiów II stopnia na specjalności nauczycielskiej uprawnia do nauczania trzech przedmiotów: Historii, Historii i teraźniejszości oraz Wiedzy o społeczeństwie we wszystkich typach szkół. Absolwent specjalności archiwistyka uzyskuje zaawansowaną wiedzę na temat opracowywania zasobu archiwalnego z dowolnego okresu historycznego; przygotowanie teoretyczne i praktyczne obejmujące wdrożenie do pracy w archiwum państwowym oraz dowolnym archiwum o zasobie historycznym funkcjonującym poza siecią archiwów państwowych. Absolwent specjalności ogólnohistorycznej zdobywa na poziomie rozszerzonym wiedzę z zakresu historii, prowadzącą do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych, posiada umiejętności zawodowe umożliwiające prowadzenie profesjonalnych badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy i umiejętności warsztatowych. |
Opis specjalności |
Specjalności na studiach I stopnia: - nauczycielska w zakresie nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie - archiwistyka Wybór specjalności następuje w semestrze pierwszym Specjalności na studiach II stopnia: - nauczycielska w zakresie nauczania historii, historii i teraźniejszości i wiedzy o społeczeństwie - archiwistyka - ogólnohistoryczna W ramach kształcenia ogólnego student może dodatkowo sprofilować swe zainteresowania w zakresie: - Historii wojskowości -Historii Europy Środkowo-Wschodniej Wybór specjalności oraz dodatkowego profilu następuje w semestrze pierwszym |
Sylwetka absolwenta |
Absolwent studiów I stopnia posiada wiedzę z zakresu: - historii i wybranych nauk społecznych - podstawowych elementów warsztatu historyka, głównych nurtów historiograficznych i metodologicznych - fundamentalnych uwarunkowań historycznych, rozwoju współczesnej cywilizacji - uwarunkowań prawnych i etycznych badań naukowych - zasad współpracy ze środowiskiem lokalnym, organizacjami społecznymi na rzecz rozwoju badań historycznych Absolwent studiów II stopnia posiada pogłębioną wiedzę z zakresu: - historii, nauk społecznych oraz wybranej specjalizacji - elementów warsztatu badawczego historyka, nurtów historiograficznych i metodologicznych - złożonych uwarunkowań historycznych rozwoju współczesnej cywilizacji - uwarunkowań badań naukowych. |
Perspektywy zawodowe |
Możliwość zatrudnienia: - we wszystkich typach szkół jako nauczyciel: historii, wiedzy o społeczeństwie, historii i teraźniejszości - w innych placówkach oświatowych - w archiwach: państwowych, zakładowych, prywatnych, w kancelariach - w muzeach - w instytucjach kultury gromadzących zasób historyczny - w instytucjach samorządowych lub administracyjnych - w mediach - może podjąć służbę w Wojsku Polskim - w placówkach badawczych - może poświęcić się pracy naukowej - może podjąć studia doktorskie z zakresu historii i innych nauk humanistycznych |