Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Nazwa kierunku

 Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom i forma studiów

Studia jednolite magisterskie, stacjonarne i niestacjonarne

Opis kierunku/specjalności

Student zdobywa wiedzę dotyczącą:

  • głównych problemów pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • podstawowych koncepcji rozwoju człowieka, wychowania i kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • procesów wychowania i kształcenia, uwzględniając wybrane obszary z zakresu biologii, filozofii, historii, socjologii, psychologii, antropologii, realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;

Sylwetka absolwenta

Absolwent posiada wiedzę dotyczącą:

  • projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych;
  • głównych środowisk wychowawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wraz z ich specyfiką i procesami w nich zachodzącymi;
  • alternatywnych form edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • współczesnych technologii informacyjnych i ich roli w edukacji przedszkolnej i  wczesnoszkolnej;
  • zróżnicowania możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym determinowanych różnymi czynnikami natury biologicznej, psychologicznej, pedagogicznej, społecznej i kulturowej.

Umiejętności w zakresie:

  • diagnozy i oceny różnych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wykorzystując wiedzę biologiczną, pedagogiczną, psychologiczną, socjologiczną wraz z projektowaniem sposobów rozwiązywania zaistniałych problemów;
  • analizy i interpretacji różnych sytuacji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem  dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • analizy przykładów badań edukacyjnych oraz projektowania i realizacji badań własnych w odniesieniu do wczesnej  edukacji dziecka;
  • wykorzystania współczesnych technologii informacyjnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej;
  • identyfikowania zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz stosowania indywidualizacji w procesie edukacyjnym;
  • efektywnej pracy z dziećmi z różnych środowisk kulturowych;
  • wykorzystania różnorodnych pomocy dydaktycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • projektowania, realizacji oraz ewaluacji programu kształcenia adekwatnie do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • rozpoznania i analizy specyficznych cech środowiska oraz podejmowania działań na rzecz wykorzystania ich w pracy z dziećmi na poziomie wczesnej edukacji;
  • dostosowania metod i form pracy dydaktyczno-wychowawczej do sformułowanych celów wychowania i kształcenia;
  • projektowania planu własnego rozwoju zawodowego w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • udzielania pomocy i wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kompetencje społeczne w zakresie:

  • krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności
  • ciągłego dokształcania się i doskonalenia zawodowego; 
  • współpracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról;
  • działania na rzecz środowiska społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami;
  • własnych powinności zawodowych i kierowania się zasadami deontologii nauczycielskiej.

Perspektywy zawodowe

Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyskuje kwalifikacje do pełnienia roli zawodowej nauczyciela przedszkola, oddziału przedszkolnego, punktu i zespołu wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.